OT-flyktning Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Jeg synes vinden kommer alltid fra feil sted, stort sett forfra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Hej igen! Man kan oxo säga som langturseglarna! Kommer vinden för ifra o du har kryss, da er du på veg åt fel håll !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 22.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2003 Omvendt! Vinden blåser fra lo og går mot le! greit, grunnen til forvirringen er vel antagelig at når båten krenger, blir det "opp mot" et feil begrep. Tenker for mye på øverst og nederst på båten jeg da ( ikke mast / kjøl; veit forskjellene her ) Ikke lett dette Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Det høres ut som en hel vitenskap å seile, så jeg får holde meg til motoren. Forøvrig kommer jeg med følgende tips: innleggene over tyder på at vi i dag er på godt humør, og det er nok fordi det er fredag, helgen står for døren og sola er kommet frem Så la oss komme oss utpå, med eller uten vind og seil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Jada, jada - Jada! Greit med litt humor! Denne tråden har dog et visst anstrøk av seriøs drøfting/oppklaring av viktige sider ved det å seile. Det har ikke vært så mange slike tråder - derfor ser jeg gjerne at vi nå *holder tråden*! :diving :diving :diving Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest kuling Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 [Hvis det blåser godt, lag mer "twist" i storseilet ved å slakke litt på skjøtet og flytte storseilets skjøtevogn mot lo (mot vinden). Glimrende svar Geir, men mere twist, og skjøtevogna mot lo --> det vil vel føre til mere bus og mere kraft i seilet, altså mer krenging......altså mot sin hensikt her..?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Hej på er! Har ibland varit inne på tanken att vi burde sammanfatta en del emnen (i Åpent forum) , o legge dette til dokumentarkivet. Dvs plocka bort 'avsporingerne' o enas om ett 'dokument' som legges in i dokumentarkivet/erfaringsbasen! (på så sett kunde vi tillåta oss en del avsporinger under diskusjonens gang!) Vi har haft flere emnen som varit riktigt bra, och som förtjänar att hamna i sammanfattat skick i dokumentarkivet! Vad tycker ni om det? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 22.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2003 Høres ut som en knallide Gunga Din ! Bifalles Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Det er mulig at vi til høsten setter igang noen aktiviteter på baatplassen a la blueChart-gruppen men med formålet å komme frem til dokumenter med avgrenset innhold: kall det gjerne FAQ-posjekter. Kanskje dere kan tenke i slike baner? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Nei, et trimbart akterstag vil kunne hjelpe deg med å få bedre høyde ved å strekke vekk "saggen" i forstaget. Ellers er det normalt at dersom du seiler en båt for hardt, vil den ikke være med lenger, og går opp i vinden, enten du vil eller ikke. Vil tro at du begynner å føle dette ved 7-9 m/s. Remediet da er et rev, løygangtraveren i le og teit storseilskjøte. Båten må være slik. En helt nøytral båt kan være farlig å seile med. På enkelte båter, slik som min, en AM26 hvor mastefundamentet er feilplassert, må det hardere lut til. Jeg flyttet masten 6 cm. forover og kortet opp forstaget tilsvarende. Nå seiler den som den skal nesten uten press på roret, og jeg skal presse den mye før den går opp i vinden. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 [Hvis det blåser godt, lag mer "twist" i storseilet ved å slakke litt på skjøtet og flytte storseilets skjøtevogn mot lo (mot vinden). Glimrende svar Geir, men mere twist, og skjøtevogna mot lo --> det vil vel føre til mere bus og mere kraft i seilet, altså mer krenging......altså mot sin hensikt her..?? Mer twist gir ikke mer bus. Mer twist betyr at seilet er mer åpent i toppen. Det er ikke nok å bare flytte skjøtevogna mot lo, du må slippe ut på skjøtet også. Bommen skal bli stående nesten midtskips (litt mot le). (Dette forutsetter at kick'en er slakk.) Har man veldig mye twist vil seile blafre litt i toppen, og det kan noen ganger være en fordel, f.eks. når båten blir veldig tung å styre i rossene. Poenget er at den aktre delen av seilet skal være "åpen" for å unngå logirigheten. Jeg "stjeler" et bilde fra Granboken som illustrerer det hele veldig godt. 1. Travaren högt upp i lovart, löst skot. 2. Travaren i centrum, relativt hårt skot. 3. Travaren i centrum, löst skot. 4. Travaren i lä, hårt skot. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Tar opp igjen en gammel tråd. 2 ganger har jeg seilt fra Skagen mot nord i relativt frisk vestavind. Pga lite trent mannskap(må gjøre alt selv) og det faktum at man bør seile en god stund rett øst, før man styrer nordover, endte jeg opp med kun genua, og 10 knop. I mitt enkle hode har jeg tenkt at seil fremme på båten vil gjøre båten mindre logirig, men tar jeg feil. Bare med genua vil båten til de grader opp i vinden, og det blir en kraftanstrengelse og falle av. Er dette kun pga bølgene, eller har jeg misforstått noe helt fundamentalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TwisT Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 (redigert) Du får også et dreiende moment i båten siden kreftene i seilet virker til siden for motsatte krefter i kjøl og skrog. Dette momentet blir større, jo mer krengning du har i båten. Seil og rigg skyves framover på le side, mens skroget bremses av motstanden i vannet. Redigert 10.November.2021 av TwisT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Det var mange ord jeg har hørt før, men vet ikke om jeg helt forstod det. Følelsen jeg før er at sidevinden prøver å dra forseilet mot seg, og hvis dette skjer er jo feilen å ikke ha opp ett revet storseil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Vi har jo lært at båten suges frem av undertrykket på baksiden av seilet, og da blir kanskje det med balanse i båten helt motsatt? Legger hodet på huggestabben nå, men det får stå sin prøve. Har jo bare seil i 34 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TwisT Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Kanskje litt tungt forklart. Kraften som trekker framover i riggen virker ved siden av båten, siden seilet ikke er i senter av båten. Disse kreftene vil ønske å svinge båten mot lo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Også uten storseil? Bare forseil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TwisT Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Ja, særlig ved stor krengning. F.eks ved sjø skrått bakfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Seilet vil jo nøytalisere kraften, som betyr at det skal opp i lo, og blafre. Hvis det er avgjørende, og ikke det faktum at seilet er montert foran i båten, vil storseilet balansere båten bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Tenker også på krengning som det største problemet. Har man for mye seil blir båten logjerrig. Med passe mye kraft vil bruk av bare genoa ikke gi en logjerrig båt. Båten vil seile bedre med både storseil og forseil, mer kraft fremover og mindre sidelengs. Så med samme fart kan du oppleve mindre krengning med to seil, dermed få en båt som er mindre logjerrig. Men det krever lite seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Jeg har selv opplevd at 'overseiling' gir logirighet. En del båter har også hatt den egenskaper at roret slipper ved sterk krenging. Og da smeller båten ukontrollert opp i vindøyet. Uansett gir redusert undervannsskrog logirighet. Det var også min hensikt av å lage roret veldig dypt på Hulda. Det blir vel slik at båten blir seilt utenfor 'sitt kompetanseområde'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Mye riktig her. I tillegg vil et skrog som krenges mot babord svinge mot styrbord uavhengig av seil. Du kan teste i en robåt med motor. Still motoren sånn at båten går rett fram. Så krenger du båten den ene veien. Den vil da svinge motsatt vei. På min katamaran som ikke krenger oppleves ikke logjerrighet i det hele tatt hvis jeg har for mye seil oppe. Så her blir båten logjerring når man har kun storseil og motsatt ved kun fokk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Sånn er det. På Hulda rever jeg når vi krenger 15 grader eller mer, for da er ikke lenger båten nøytral på styringen. Og når jeg rever, går båten høyere i vinden/mindre avdrift, samme fart, behageligere seilas. Vi har sløret i over 10 knop. Båten ble ubehagelig å håndtere, rorarealet er for stort til slik fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Det er ingen fast regel, gjelder ikke alle båter. Har en Marieholm IF, og denne blir litt logirig i starten, men når den krenger mye så blir den nøytral eller legirig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.November.2021 Del på Facebook Svart 11.November.2021 Regler og regler, fru Blom:-) Det er opp til konstruktøren av båten og den som seiler båten som gir båten egenskaper. Som regel, betyr at det i tilfeller er ansett som en sikkerhet at båten går opp i vinden og lar seilpresset avta når båten blir presset over evne. Om man flytter masten langt forover, og flytter arealet av undervannskroget akterover, vil man man oppnå motsatt av logirighet. Enkelte båter er konstruert slik. IF kan vel være en av dem. Jeg prøvde å gjøre Hulda nøytral på roret. Samtidig med andre ønskede kriterier. Ut fra ren synsing flyttet jeg masten så langt fremover, at jeg var nødt til å lage et 'genakerpeke' for feste av genoaen. Og det gir en nøytral styring helt til at båten krenger borti 30 grader. Da tiltar 'ønsket' om å dreie opp i vinden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.