Jump to content

Logjerrighet


Suzuki

Recommended Posts

Omvendt! Vinden blåser fra lo og går mot le!

greit, grunnen til forvirringen er vel antagelig at når båten krenger, blir det "opp mot" et feil begrep. Tenker for mye på øverst og nederst på båten jeg da ( ikke mast / kjøl; veit forskjellene her  :blush::lol: )

 

Ikke lett dette

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som en hel vitenskap å seile, så jeg får holde meg til motoren.

 

Forøvrig kommer jeg med følgende tips:   innleggene over tyder på at vi i dag er på godt humør, og det er nok fordi det er fredag, helgen står for døren og sola er kommet frem  :lol:   Så la oss komme oss utpå, med eller uten vind og seil  :blush:

Link to post
Share on other sites

Guest kuling

[Hvis det blåser godt, lag mer "twist" i storseilet ved å slakke litt på skjøtet og flytte storseilets skjøtevogn mot lo (mot vinden).

 

Glimrende svar Geir, men mere twist, og skjøtevogna mot lo --> det vil vel føre til mere bus og mere kraft i seilet, altså mer krenging......altså mot sin hensikt her..??

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Har ibland varit inne på tanken att vi burde sammanfatta en del  emnen

(i Åpent forum) , o legge dette til dokumentarkivet.

Dvs plocka bort 'avsporingerne' o enas om ett 'dokument'

som legges in i dokumentarkivet/erfaringsbasen! (på så sett kunde

vi tillåta oss en del avsporinger under diskusjonens gang!)

 

Vi har haft flere emnen som varit riktigt bra, och som förtjänar

att hamna i sammanfattat skick i dokumentarkivet!

 

Vad tycker ni om det?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, et trimbart akterstag vil kunne hjelpe deg med å få bedre høyde ved å strekke vekk "saggen" i forstaget.

Ellers er det normalt at dersom du seiler en båt for hardt, vil den ikke være med lenger, og går opp i vinden, enten du vil eller ikke. Vil tro at du begynner å føle dette ved 7-9 m/s. Remediet da er et rev, løygangtraveren i le og teit storseilskjøte. Båten må være slik. En helt nøytral båt kan være farlig å seile med.

På enkelte båter, slik som min, en AM26 hvor mastefundamentet er feilplassert, må det hardere lut til. Jeg flyttet masten 6 cm. forover og kortet opp forstaget tilsvarende. Nå seiler den som den skal nesten uten press på roret, og jeg skal presse den mye før den går opp i vinden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

[Hvis det blåser godt, lag mer "twist" i storseilet ved å slakke litt på skjøtet og flytte storseilets skjøtevogn mot lo (mot vinden).

 

Glimrende svar Geir, men mere twist, og skjøtevogna mot lo --> det vil vel føre til mere bus og mere kraft i seilet, altså mer krenging......altså mot sin hensikt her..??

Mer twist gir ikke mer bus. Mer twist betyr at seilet er mer åpent i toppen. Det er ikke nok å bare flytte skjøtevogna mot lo, du må slippe ut på skjøtet også. Bommen skal bli stående nesten midtskips (litt mot le). (Dette forutsetter at kick'en er slakk.)

 

Har man veldig mye twist vil seile blafre litt i toppen, og det kan noen ganger være en fordel, f.eks. når båten blir veldig tung å styre i rossene.

 

Poenget er at den aktre delen av seilet skal være "åpen" for å unngå logirigheten.

 

Jeg "stjeler" et bilde fra Granboken som illustrerer det hele veldig godt.

Bilde

 

1. Travaren högt upp i lovart, löst skot.

2. Travaren i centrum, relativt hårt skot.

3. Travaren i centrum, löst skot.

4. Travaren i lä, hårt skot.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

  • 18 år senere...

Tar opp igjen en gammel tråd. 2 ganger har jeg seilt fra Skagen mot nord i relativt frisk vestavind. Pga lite trent mannskap(må gjøre alt selv) og det faktum at man bør seile en god stund rett øst, før man styrer nordover, endte jeg opp med kun genua, og 10 knop. I mitt enkle hode har jeg tenkt at seil fremme på båten vil gjøre båten mindre logirig, men tar jeg feil. Bare med genua vil båten til de grader opp i vinden, og det blir en kraftanstrengelse og falle av. Er dette kun pga bølgene, eller har jeg misforstått noe helt fundamentalt?

Link to post
Share on other sites

Tenker også på krengning som det største problemet. Har man for mye seil blir båten logjerrig. Med passe mye kraft vil bruk av bare genoa ikke gi en logjerrig båt. 

 

Båten vil seile bedre med både storseil og forseil, mer kraft fremover og mindre sidelengs. Så med samme fart kan du oppleve mindre krengning med to seil, dermed få en båt som er mindre logjerrig. Men det krever lite seil. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv opplevd at 'overseiling' gir logirighet. En del båter har også hatt den egenskaper at roret slipper ved sterk krenging. Og da smeller båten ukontrollert opp i vindøyet. Uansett gir redusert undervannsskrog logirighet. Det var også min hensikt av å lage roret veldig dypt på Hulda. Det blir vel slik at båten blir seilt utenfor 'sitt kompetanseområde'. 

Link to post
Share on other sites

Mye riktig her. I tillegg vil et skrog som krenges mot babord svinge mot styrbord uavhengig av seil. Du kan teste i en robåt med motor. Still motoren sånn at båten går rett fram. Så krenger du båten den ene veien. Den vil da svinge motsatt vei. 

 

På min katamaran som ikke krenger oppleves ikke logjerrighet i det hele tatt hvis jeg har for mye seil oppe. Så her blir båten logjerring når man har kun storseil og motsatt ved kun fokk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sånn er det. På Hulda rever jeg når vi krenger 15 grader eller mer, for da er ikke lenger båten nøytral på styringen. Og når jeg rever, går båten høyere i vinden/mindre avdrift, samme fart, behageligere seilas. Vi har sløret i over 10 knop. Båten ble ubehagelig å håndtere, rorarealet er for stort til slik fart.

Link to post
Share on other sites

Regler og regler, fru Blom:-) Det er opp til konstruktøren av båten og den som seiler båten som gir båten egenskaper. Som regel, betyr at det i tilfeller er ansett som en sikkerhet at båten går opp i vinden og lar seilpresset avta når båten blir presset over evne. Om man flytter masten langt forover, og flytter arealet av undervannskroget akterover, vil man man oppnå motsatt av logirighet. Enkelte båter er konstruert slik. IF kan vel være en av dem. Jeg prøvde å gjøre Hulda nøytral på roret. Samtidig med andre ønskede kriterier. Ut fra ren synsing flyttet jeg masten så langt fremover, at jeg var nødt til å lage et 'genakerpeke' for feste av genoaen. Og det gir en nøytral styring helt til at båten krenger borti 30 grader. Da tiltar 'ønsket' om å dreie opp i vinden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...