Jump to content

Er lei av gamle påhengere:-(


enter4u

Recommended Posts

Etter å ha hatt en del eldre påhengere som i tur og orden har streiket, så er det vel på tide å investere i en ny 8-15hk tenker jeg. Vurderer Tohatsu. dem har litt av hvert til en rimelig penge mellom 8 og 15 hk. 9,8hesteren frister. Veier ikke mere enn 6 og 8 hesteren, men går like godt som en 9,9. Men den koster det samme som en 9,9 som man lett kan få opp til 15 hk. Men til gjengjeld veier den en del mere. Hva er mest fornuftig på min Aquaquick 265?

 

8hk 9.790.-

9,8 hk 13.250.-

9,9hk 12.490 (overligger) 13.390 for ny

 

Kilde: Finn.no

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alltid vært tilhenger av Yamaha, og brukt det selv i maaaange år.

 

Kjøpte så en båt med gammel Johnson motor, og den hadde stått ubrukt ute i 4 vintre. Koplet i den gamle bensinen, pumpet til pumpa ble hard, vrei nøkkelen. - og den startet!

 

Min Yamaha (1998 modell) måtte kinnes bare den hadde stått en måned...

 

Er fremdeles tilhenger av Yamaha, men har også blitt fasinert av min Johnson...

 

Har ikke hatt noe tull med noen av mine motorer...

Link to post
Share on other sites

Kjøp en motor etter ditt eget budsjett og magefølelse. Du vil oppleve å få en masse forskjellige svar og du blir mer og mer i tvil om hva du skal kjøpe. Det at du kan gå til din forhandler og få hjelp og service når nøden er størst, betyr mye mer enn om det er grå eller blå farge på dekselet. Får de godt stell så funker alle disse motorene. :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Kjøp en motor etter ditt eget budsjett og magefølelse. Du vil oppleve å få en masse forskjellige svar og du blir mer og mer i tvil om hva du skal kjøpe. Det at du kan gå til din forhandler og få hjelp og service når nøden er størst, betyr mye mer enn om det er grå eller blå farge på dekselet. Får de godt stell så funker alle disse motorene. :wink:

 

XD3P

Merke er bestemmt. Tohatsu. Men om dere ser på mitt første innlegg så er det noen alternativer der. Hvilke er det beste?

Link to post
Share on other sites

Har stor forkjærlighet for Yamaha, men er vel flere enn de som lager bra motorer. Som f.eks Tohatsu, som jeg har inntrykk av lager enkle og driftssikre motorer til en fornuftig pris.

 

Har forresten byttet 1 coil på min 60hk Yamaha , men den motoren har vært under vann 2 ganger (men lever fortsatt i beste velgående)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Merke er bestemmt. Tohatsu. Men om dere ser på mitt første innlegg så er det noen alternativer der. Hvilke er det beste?

Best pris, best vekt, best fart? Det er egentlig bare duselv som kan gjøre det "rette" valget. Rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg. Når det er sagt så kjøpte jeg for et par år siden en 18hk Tohatsu for da fikk jeg størst mulig motor med minst mulig vekt! Veide 10kg mindre enn "alle andre" motorer av tilsvarende størrelse. Hverken jeg eller ryggen min angrer på det! :nonod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Merke er bestemmt. Tohatsu. Men om dere ser på mitt første innlegg så er det noen alternativer der. Hvilke er det beste?

Ser du skal ha den på en 2.65 lang gummibåt, vil tro denne vil bli morsom nok å kjøre med 8hk?

Du får bestemme deg om de ekstra hestene er verdt 3500,- i pristillegg mellom 8 og f.eks 9.8

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor (8 - 10 hk) er lettest? Finnes det noe merke som er lettere enn andre?

Tohatsu 9.8 er vel den letteste i den størrelsen såvidt jeg vet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er ikke en 8 hk. mer enn nok på en Aquaquick 265?

De gummiane jeg har hatt på den størrelsen har vært godkjent for max 4-6 hk.

En Aquaquick 265 er godkjent for 10hk :wink: Og ja! Den er morsom å kjøre med. Har prøvd 15 hk og da ble jeg 16 år igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Neimen i svarte! må jo ha litt kjøreglede og komfort i gummijævelen også da..

 

tenk om svigermor som har spist ribbe helt til påske skal være med deg en tur i jollen? da går den ikke i plan med 8hk. Jeg ville gått så langt som å sette på en sterk 9,9 som gjøres lett om til 15. Med sterk mener jeg stort motorvolum. Og med komfort i gummibåten mener jeg at den planer med svigermor. Jeg tror faktisk jeg kunne vurdert en lett 20hk på den der også. En yamaha måtte det ha blitt da.. Suzuki 9,9

Link to post
Share on other sites

I følge "min" forhandler skal 8hk Tohatsu gi 9,5 hk på propellaksel. Har selv prøvd både Tohatsu 8 hk og 9,8 totakt på Zodiac Zoom 310. Oppnådde noe bedre toppfart med 9,8 (ca 1-2 knop), mens akselerasjon og krefter virket lik.

 

Beste valg mht krefter er uten tvil 9,9 (ev. oppgradert), men for vår del ble denne for tung å løfte av og på, samt at pulpit på seilbåt truet med å inta horisontal stilling pga motorvekt.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...