Jump to content

Er lei av gamle påhengere:-(


enter4u

Recommended Posts

Synd 9.8 er så dyr.

 

8 HK koster ca 9.800

9.8 HK koster ca 13.250

 

dvs 3.450 for 1.8 HK mer

 

Har en Achilles LSI-104 med 4 HK yamaha, kunne tenkt meg litt mer fraspark, men orker ikke løfte opp stort mer enn den motoren jeg har. Hva veier enm yamha 4 HK tro? Ca 20 kg?

Link to post
Share on other sites

I følge "min" forhandler skal 8hk Tohatsu gi 9,5 hk på propellaksel. Har selv prøvd både Tohatsu 8 hk og 9,8 totakt på Zodiac Zoom 310. Oppnådde noe bedre toppfart med 9,8 (ca 1-2 knop), mens akselerasjon og krefter virket lik.

 

Beste valg mht krefter er uten tvil 9,9 (ev. oppgradert), men for vår del ble denne for tung å løfte av og på, samt at pulpit på seilbåt truet med å inta horisontal stilling pga motorvekt.

 

mvh

 

Jeg har selv en 8 Hk Tohatsu blant mine motorer :cheers: Jeg fikk høre at denne har stort sett kraft kraft og akselerasjon som 9,8 ved lavere turtall. 9,8 motoren er bare litt kraftigere på høye turtall dersom belastningen ikke er større enn at du får opp turtallet skikkelig. Derfor ville jeg ikke valgt 9,8 med mindre den skal brukes til racing på en lettdrevet båt.

 

Ut fra de prisene du fikk "enter4u" ville jeg for min del valgt enten 9,9 hesteren (overliggeren) eller 8 hesteren og IKKE 9,8 hesteren.

 

Ellers har jeg fått høre at det skal ganske mye til for å bygge om 6 til 8 og 8 til 9,8 på Tohatsu (forgasser, reedventiler ...pluss var det kam?)

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte på åpningen av baatland på CC west, en 8 hk Tohatsu 2005 for kr 7990,-

Har du sjekket på West Marin som har Baatland. De har hatt 2005 mod. lenge.

 

Mener 6, 8 og 9,8 hk veier 26 kh

9.9 veier 42kg. Så vidt jeg husker trimmes den til 18 hk.

 

Har ikke pakket den opp ennå, kan derfor ikke si så mye om den.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte på åpningen av baatland på CC west, en 8 hk Tohatsu 2005 for kr 7990,-

Da fikk du den billig. :smiley:

 

Tror dere at min Achilles LSI-014 vil kunne komme opp i plan med 3 personer ombord hvis jeg setter på en Tohatsu 8 HK?

 

Jolla er 315 lang og veier 34 kg. Med dagens 4 hester kommer den bare opp i plan med en person ombord.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Da fikk du den billig. :smiley:

 

Tror dere at min Achilles LSI-014 vil kunne komme opp i plan med 3 personer ombord hvis jeg setter på en Tohatsu 8 HK?

 

Jolla er 315 lang og veier 34 kg. Med dagens 4 hester kommer den bare opp i plan med en person ombord.

Den kan bli lei du. Men det kommer jo litt an på korpusen til passasjerene da :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk det er lettere for en 315 enn 265 jolle. Blir bedre bæring. Jo lengre potongene går

akterover, jo lettere går den i plan. Får bedre bæreevne.

 

Skal ha den på en Silver Marine 280 kjøpt på netthandelen. Godkjent for 10 hk. Riktig det att motoren ble rimelig. Kjøpte også ny kartserie til kr 299,-. Åpningstilbudene var meget rimelige.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror dere at min Achilles LSI-014 vil kunne komme opp i plan med 3 personer ombord hvis jeg setter på en Tohatsu 8 HK?

 

Jolla er 315 lang og veier 34 kg. Med dagens 4 hester kommer den bare opp i plan med en person ombord.

Tør ikke garantere noe, men dersom de tre personene ikke er av den kraftigste typen vil jeg tro det går. Min Tohatsu 8 drar fint 200 kg personer i plan.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...