Jump to content

Båtdrømmen på vei!


ter-av

Recommended Posts

- Skal vi slå til på den?

Vi var på ”Sjøen for alle”, for andre gang på tre dager. Hadde akkurat vært om bord i en Saga 31. Drømmen om ny båt hadde bygget seg opp lenge. Et utall båter vurdert. Tester studert. Argumenter for og imot systematisert. Budsjetter satt opp og diskutert. Alternative renteføtter beregnet og kalkulert. Planen var å selge Nidelv’en i høst, men å ha en bestilling inne så vi fikk ny båt fra sesongen 2007. At vi hadde fått den helt store båtdilla var ikke til å komme ifra! Skulle vi forfølge en drøm måtte det bli nå.

 

Saga’en var lekker, den. Og tilbudet vi fikk var fristende. Men båten oppfylte likevel ikke fullt ut det vi hadde satt opp som den store drømmen denne gang.

- Nja, sa jeg.- La oss rusle bortom den andre når vi først er her igjen.

- Tør vi det da? sa fruen. – Det kan fort bli fryktelig dyrt for oss.

- Vi skal jo bare kikke litt til da, sa jeg. Nølende. For jeg hadde jo en mistanke om hvordan det ville gå, jeg også.

 

Og så tuslet vi videre bortover i hallen. Bena fant ubevisst veien mens den forsiktige hjernehalvdelen ropte ”stopp!” Men det var for sent. Plutselig var vi der igjen. Båtforhandleren kunne antagelig lukte på lang avstand at vi var overmodne og klare for innhøsting.

 

Det ble nok en vandring gjennom 34-foteren. Inn på akterdekket, så prøvesitte salong og førerstol og romstere litt i pantry’et. Ned en trapp. Stor stikkabin. Toalettrom med eget dusjavlukke bak foldedør i glass. Inn i en romslig, flott hovedlugar. Fin ståhøyde hele veien. Mulig å snu seg uten å støte borti noe.

Vi så på hverandre og nikket. Ja, jo….!

 

Ut på akterdekk igjen, opp på flybridge.

Ned igjen, studere detaljer. Diskutere med forhandler om løsninger, ekstrautstyr – be om et tilbud som vi kunne tygge videre på.

 

Og eventuell levering? undret vi.

- Vel, fordi vi er ny forhandler har fabrikken gitt oss tre-fire båter for levering allerede i juni, sa selgeren.

 

Juni? Ny båt allerede i sommer? Kaste oss rundt og selge den gamle med en gang? Smile pent i banken og sette alle kluter til? Gud bedre, så fristende!

 

Så, for å gjøre en lang historie kort: Sorry, Saga. Kanskje neste gang. Denne gang er drømmen en Viksund St.Cruz 34. Levering finner sted i uke 25. Vi henter den i Bergen akkurat i tide til St.Hans og fire ukers ferie.

Hvis fruen blir ferdig med lista over tilleggsutstyr,da….. :lol::lol:

 

For de av dere som er interessert i en nærmere presentasjon av båten, eller vil se bilder fra produksjonen av vår nye MorMajor (II) - se hjemmesiden MorMajor.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Grattis med flott båt, drømmebåten min også :yesnod:

 

Var inne i den på messen, og det som slo meg med Viksunden kontra veeldig mange av de andre båtene (spesiellt utlandske) var det solide håndverket og sansen for detaljer, og ikke minst....den er laget for å bo i. Det er masse skuffer og skap og gjennomtenkte løsninger i hele båten, kort sagt en fantastisk flott :flag: båt i mine øyne .

 

Gleder meg på deres vegne :sailing:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Man blir jo nysgjerrig her:-)

1. drev eller aksling?

2. motorvalg?

 

Kan du fortelle mer om hvilke valg dere har blitt stilt overfor på denne båten`?

Hei

Vi valgte båt med fast aksling. Hvorfor - tja....? Det er det vi har hatt tidligere. Og jeg har hørt for mange historier om drev. Mesteparten er sikkert overdrevet (denne debatten har jo bølget i andre tråder her på forumet), men det handler mest om hva vi føler oss komfortable med, tror jeg.

 

Vi landet på VP D6/370. Da skal båten kunne gjøre en toppfart på 28-30 og en marsfart på 24-25.

 

Mye av årsaken til at vi landet på Viksunden var å få en båt vi kan utvide sesongen med i begge retninger. Det krever god inneplass, isolering og varme. Men det går jo ikke an å lukke seg inne når været er bra - altså flybridge-utgave.

 

Motorvalgene er forøvrig slik:

 

Hekkaggregat

1 x Volvo Penta D6/310 DP-H, EVC, 298 hk

1 x Volvo Penta D6/350 DP-H, EVC, 350 hk

2 x Volvo Penta D4, DP-G, EVC a 201 hk, tot. 402 hk

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Innenbordsmotor med aksling

1 x Volvo Penta D6/310, EVC HS63A, 303 hk

1 x Volvo Penta D6/370 EVC HS80A, 364 hk

1 x Yanmar 6LYA-STP, ZF80A, 340 hk m/el. gir/gass

 

Båten leveres med Simrad kartplotter tilsvarende den du har såvidt jeg forstår. Du nevnte i en annen tråd at du hadde kastet ut MAX-kartbrikken. Siden jeg jo hadde tenkt å bruke det samme: Hva var det med denne som ikke funket?

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Båten leveres med Simrad kartplotter tilsvarende den du har såvidt jeg forstår. Du nevnte i en annen tråd at du hadde kastet ut MAX-kartbrikken. Siden jeg jo hadde tenkt å bruke det samme: Hva var det med denne som ikke funket?

Det er først og fremst interfacet mellom MAX kartene og Simrad som ikke fungerer optimalt og det resulterer i at plotteren går tregt. Med NT+ kart går oppdateringene mye raskere, og kartdata opplevde jeg som de samme.

 

Da jeg snakket litt "lavt" med en kar fra Simrad på messa i våres og spurte helt konkret hva de selv hadde valgt svarte han CX 44 og NT+ kart - det har jeg også valgt.

 

Båten blir sikkert nydelig med D6 370.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny og lekker båt :flag:

 

Ut fra avisomtaler (bl.a. Finansavisen og VG(?)) er dere visst ikke alene valg av den båttypen. De snakker om ca 60 solgte eksemplarer det siste året, så den må være en skikkelig suksess for Viksund :yesnod:

 

Håper dere får mye glede av nybåten!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg inngår i kjeden av lykkeønskinger med ny båt

 

I tillegg må jeg uttrykke stor beunding for hjemmesiden dere har. Jeg har ikke studert den i detalj, men lurer allerede nå på forutsetningene for at dere har fått den i stand:

 

1) Jobber en eller begge til daglig med IT?

 

2) Dersom ikke - hvor mye tid bruker dere ukentlig på å oppdatere hjemmesiden?

 

3) Dersom ikke på sp. 1 - hvordan har dere gått frem for å få kunnskap om å lage hjemmesiden?

 

4) Hvor går ferden i sommer - dere har 4 uker. (Jeg drar fra Hortentreffet til Kiel og bruker 6 - 7 uker tilbake til Son).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...