Jump to content

Lærepenge - jeg falt i vannet!


bjoris

Recommended Posts

Fikk meg en lærepenge 16. mai som jeg tenkte kan være en påminnelse til andre nå i starten på sesongen, spesielt for dere som bruker båten alene.

 

Jeg tok meg en kort tur med båten seint 16. mai, alene. En deilig tur, stille og lett regn, god varme fra varmeren, god musikk på stereoen, kaffi på kokeapparatet, litt knitring i VHFen. 1200 o/min, 6 knop. Super tur. Jeg kommer tilbake kvart over 11 og det er blitt litt skumring når jeg siger inn i havna. Før jeg går ut tar jeg på meg den gode tjukke flisjakka mi og et par store tunge sko. Den oppblåsbare vesten blir hengende igjen, hva i allverden skal jeg med den i havn...? Tanken på å ta den på slo meg ikke en gang...

 

Jeg bakker båten inn i båsen nå etter at jeg fikk kalesje og denne gangen treffer jeg perfekt (litt imponert over meg selv går jeg fra roret uten å stoppe opp båten. Jeg hopper ut på badeplattforma og innser at jeg burde ha stoppet opp båten, men tenker at jeg hopper heller opp på uteliggeren og setter kjapt på springet...

 

Hoppet opp på uteliggeren blir uelegant, jeg snubler og går direkte på tryne i sjøen (klink edru, selv om det neppe så slik ut om noen hadde sette det). Det er et sjokk å plutselig havne i sjøen, jeg rekker å få snudd meg og tatt tak i kanten på uteliggeren når jeg ser at båten smeller i betongbrygga. Heldigvis tar ankeret av for støtet. Det neste jeg tenker er at "GUD, håper ingen så dette". Det var det heller ikke. Det neste sjokket er oppdagelse av hvor tungt det er å komme seg opp på en uteligger. Den deilige flisjakka har forvandlet seg til en blytung sekk, det samme gjelder skoene. Jeg er ung og sprek og kommer meg opp på uteliggeren (kunne svømt bort til badestigen på båten også (som lett kan tas ut når du ligger i vannet)... Poenget er uansett, hva hadde skjedd om jeg fikk meg et kakk i panna og besvimte i fallet???

 

Jeg har iallefall fått meg en lærepenge, det skal kjøpes inn jakke med flyteelement i som skal erstattet den tjukke gode flisjakka samt at vesten skal brukes mer aktivt (neppe ved tillegging i havn, men, men). Mor skal læres bedre opp enn i dag til å manøvrere båten, når hun er med går jeg ofte rundt å tar inn fendre i fart f.eks... Dessuten skal jeg bli mer forsiktig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

To historier om baatplassen medlemmer som har falt i sjøen på et par dager, kansje vi ikke er så ufeilbarlige som enkelte vil ha det til. La oss håpe vi andre også kan ta litt lærdom av dette. En ting er å lære av egne feil, det er som regel enkelt, ofte verre å lære av andres feil.

 

Så lenge det går bra, er det en lærepenge....... Godt det gikk bra.

Link to post
Share on other sites

Kan bare bifalle når det gjelder forsiktighetsregler. Tenker ofte på slike scenarioer når jeg er alene på vannet utenom sesongen.

 

Og en ting til: Nestenulykker forteller jeg aldri til Admiralen. Ramler man uti og kommer hjem søkkvåt, kan det naturligvis ikke skjules. Det har bare skjedd meg en gang. Sønnen min og jeg ramla uti. Så isflakene skvatt rundt oss. Det var helt utrolig kaldt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nestenulykker forteller jeg aldri til Admiralen.

Kom hjem i varmedressen og med en pose søkk våte klær. Håpet om at hun hadde lagt seg gikk i vasken... Uansett, dette blir en lærepenge for oss begge.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

dette er faktisk veldig skummelt.

 

hvis jeg ikke tar helt feil - korriger meg gjerne - omkom konstruktøren av DRACO båtene nettopp på denne måten.

skulle fortøye båten i kveldingen, skled visstnok på et duggfuktig dekk, slo hodet i relinga og det var det.

 

er man uheldig å slå hodet bort i noe i fallet blir man jo mer eller mindre bevisstløs, og er det mørkt i tillegg er det jo som kjent vanskelig til umulig å orientere seg om hva som er opp og ned.

 

det er viktig å bruke vest når man er ute - spesielt når man er alene i båten - og - gjerne bruke snor/dødmansknapp slik at man unngår å bli overkjørt av egen båt om man havner i sjøen MED vest.

førerløse båten ender jo gjerne med å gå i ring....

 

på 1992 modell skodaen min er det dødmannsknapp på brua.

burde vært obigatorisk for alle båter med åpen førerpos.

 

 

litt på siden men ikke uvesentlig i sammenhengen:

som dere husker nødlandet det et stort passasjerfly som var kapret på sjøen ved ei øy syd for afrika for noen år siden.

før nødlandingen bad kapteinen passasjerene instendig om å ta på vestene MEN FOR ALL DEL IKKE BLÅSE DE OPP FØR DE VAR KOMMET UT AV FLYET!!

det var det nesten ingen som hørte (på) selvfølgelig og mange eller de fleste av de som døde ble med skroget ned fordi de fløt oppunder kabintaket som dupper - med oppblåst vest.

Filmklipp av nødlandingen

 

helt off topic men siden dette klippet er på samme siden: A Boeing 747 doing things no one ever envisioned... må sees- snakk om å manøvrere - kunne gjerne blitt en våt landing dette og men du verden denne skipperen kan jobben sin.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike hendelser er gull verdt så lenge de går bra, Bjoris. De gjør at vi tenker oss ekstra om i liknende situasjoner. Har ikke falt på sjøen enda (bortsett fra enkelte litt mer kontrollerte fall :blush: ) men har vært svært så nære på flere ganger. Har lært meg til å tenke meg om for nesten hvert eneste skritt jeg tar når jeg er alene ombord.

 

Gikk gjennom isen i krigen så jeg vet litt om hva kaldt vann gjør med en godt oppvarmet kropp...

helt off topic men siden dette klippet er på samme siden: A Boeing 747 doing things no one ever envisioned... må sees- snakk om å manøvrere - kunne gjerne blitt en våt landing dette og men du verden denne skipperen kan jobben sin.

En slik landing var jeg med på i en 747 en gang for lenge siden, ganske heftige saker i kraftig sidevind... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er mye utpå aleine hele året , om vinteren har jeg tau på meg som er festa i båten om sommer'n itno .Ser flere å flere som bruker vest ombord når dem skal reise fra havna eller liggi på øya . Spurte en dame her på BP hvorfor hu brukte vest når dem la ut fra havna , svaret var enkelt . Vi har såpass stor båt at det ikke er sikkert gubben ser jeg tryner uti .

 

Da jeg tok VHF lappen fortalte kursleder en historie om en dykke gjeng på en marinebåt . Dykkesjefen sto nedpå plattingen og tok imot dykkerne når dem kom opp , han hadde på seg en litt gammel og slitt varmedress . Han tryna uti og forsvant rett ned , så dem andre måtte hoppe etter. han fortalte at han blei dratt rett ned pga den gammle dressen bare sugde til seg vann og blei som bly . Denne karen var stor og kraftig og rimelig sprek da han var marinejeger eller hva det heter . Så etter den ene etter den andre historien er det merkelig ikke flere av oss bruker vest , tenkte og kjøpe en slik vest med flyteelement inni, ser ut som en vanlig bobble vest . Du får jo både flyte jakke og flyte vest så det er egentlig ikke noen unskyldning å ikke å bruke noe .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En annen ting man skal tenke på er dette med gummistøvler. Det var barnelære tidligere at man ikke skal bruke gummistøvler i båt, men nå ser jeg mange som bruker store slagstøvler spesielt i små åpne båter. Går man i vannet med høye gummistøvler så er det så og si umulig å holde seg i overflaten, og de skal være meget romslige for å klare å ta dem av seg i vannet!

Link to post
Share on other sites

Flytevesta er sikkert en vei i riktig rettning.

Men når man blir bevistløs (om man fikk en på trine eller pga. sjokk m.m.) så hjelper det lite,

fordi hodet blir ikke over vannet.

Spesiellt når det finnes bølger i enhver størrelse.

Det eneste som virklig hjelper er en riktig reddningsvest, best en som blåser seg opp selv.

En type som er modern snu personen automatisk i riktig posisjon, sånt at den kan puste.

Disse av i dag er veldig lett å ha på seg og man vaner seg ganske rask (som med bilbelte).

 

Bare at en vest som er modernt koster litt mer enn "billigversjonen".

Forresten finnes det flere test som viser hvor dårlig (og delvis også motsatt) billige utgaver virker.

Men en bra vest holder jo også garantert i mer enn 10 år og så blir prisen relativ,

ganske spesiellt hvis man sammenlikner det med prisen av en liv som er tapt.

 

:seeya:

Jørg

(som også måtte lære hvor bra en modern reddningsvest virker, heldighvis :cheers: )

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lett å være bedrevitende og etterpåklok men.....

 

Dette understreker jo viktigheten av å være rett kledd, og rett skodd.

Det hender på en stille dag at jeg ikke har vest på i sittebrønnen, men på dekk har jeg den alltid på.

Seilvest.

De oppblåsbare har jeg sett feile for mange ganger. Bruker riktignok en slik på jobb, men det er en dobbeltkammervest.

Rufser det bruker jeg jacklines.

Og på beina alltid dertil tiltenkte båtsko eller båtstøvler.

Link to post
Share on other sites

Tilhører også vinterbadere. Var i møte på forhånd. Dro ut på hytta for å sjekke att alt var bra.

Egen brygge, akterpåle hadde blitt løftet opp av isen. Skulle selvfølgelig slå den ned igjen.

Dro da selvfølgelig gjennom isen nå i jan. Småkjølig, ja. Kom meg opp, men fikk tilbud om hjelp

av noen bygningsarbeidere . Ikke særlig smart men, gjordt er gjordt.

 

Spant i dressen inn på hytta. Like før dressen knakk. :lol: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan supplere med en historie om emnet.

Hadde vært å hentet "nybåten" en torsdag, og dagen etter skulle vi innvie den i havna, men det begynte å regne tett og selvfølgelig var ikke kalesjen tett.

Tok meg derfor opp på "flybridgen" les hardtoppen for å legge over en pressening.

Jeg hadde på forhånd tatt på badebukse, da jeg regnet med at det kom til å bli vått.........

Vel oppe gikk det hele bra inntil jeg skled (som langbein på bananskall) og merket ikke noe før jeg lå å fløt mellom båtene.

Kom meg etterhvert opp og inn i båten hvor de andre ikke hadde merket noe men lurte på hvorfor jeg hadde et rødt merke med flenge på 10-15 cm på ryggen (jeg merket det ikke før dagen etter.....

Jeg hadde gått på hodet i sjøen og truffet utriggeren mellom båtene med ryggen.

Hva hvis jeg hadde truffet utriggeren med hodet :blush:

Moralen må være: Bruk vest også i situasjoner "skal bare......" og ha med makker hvis mulig

Link to post
Share on other sites

Huff.

 

Får dårlig samvittighet/dårlige vibber.

 

Jeg er rett som det er alene på tur, skal deriblant til Risør en av dagene alene, slik som når jeg hentet båten i Oslo (når vi kjøpte henne) så var jeg alene i båt og på sjøen (senhøstes).

 

Når jeg er under ferd, er jeg ofte ute på dekk, sysler med litt tau, kikker på omgivelser, sitter på dekk med kaffekoppen og nyter turen, og går inn av og til for å justere ror/fart/kontrollere kart.

 

Jeg har til nå ikke brukt vest/drakt/flytejakke.

 

Det er tydlig at jeg har en omstillingsoppgave for å ivareta sikkerheten best mulig. (kall meg gjerne tulling/idiot/annet, som ikke har gjort det før, men antar at alle her har sine svin på skogen i en eller annen form uansett :wink: )

 

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit??

Link to post
Share on other sites

Huff.

 

Får dårlig samvittighet/dårlige vibber.

 

Jeg er rett som det er alene på tur, skal deriblant til Risør en av dagene alene, slik som når jeg hentet båten i Oslo (når vi kjøpte henne) så var jeg alene i båt og på sjøen (senhøstes).

 

Når jeg er under ferd, er jeg ofte ute på dekk, sysler med litt tau, kikker på omgivelser, sitter på dekk med kaffekoppen og nyter turen, og går inn av og til for å justere ror/fart/kontrollere kart.

 

Jeg har til nå ikke brukt vest/drakt/flytejakke.

 

Det er tydlig at jeg har en omstillingsoppgave for å ivareta sikkerheten best mulig. (kall meg gjerne tulling/idiot/annet, som ikke har gjort det før, men antar at alle her har sine svin på skogen i en eller annen form uansett :wink: )

 

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit??

Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet fordi du tar en kalkulert risiko. Det er helt og holdent din egen sak, på samme måte som du selv avgjør om du ønsker å bedrive andre typer risikosport.

 

Bruker selv sjelden vest ved mindre det er snakk om åpne båter.

Link to post
Share on other sites

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit??

Når jeg er alene i båten, har jeg alltid vest på meg når motoren går.

Tar den automatisk på meg når jeg går ombord.

Når jeg har copilot med, og det er fint vær, kan det hende at den ligger ved siden av meg.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å være forsiktig og "våken". Jeg bruker alltid vest i jolle/liten båt, men sjelden vest i større båt om sommeren. Jeg er sjelden alene ute da. Jeg har imdlertid vest tilgjengelig og ved veldig røft vær er det greit å ha den på. På vinteren har jeg brukt flytedress, og bruker nok det også til vinteren hvis jeg har båten ute.

 

Regner med at du lærte at det du gjorde ikke er måten å gjøre det Bjoris. Lurt å manøvrere båten helt til den ligger stille før man ordner med fortøyning. Er man alene er det nok uansett lurt å bruke redningsvest. Vinterkjeledress er noe dritt å bruke på sjøen selv om den er behagelig å ha på. Vet om en kar fra Hvaler som holdt på å drukne ved båtplassen da han datt ut i. Han klarte såvidt etter mange minutters strev å komme opp på flytebrygga. Han kjøpte flytedress av meg :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit?

Det er rett og slett en vane som kommer av at mine foreldre stort sett ikke godtok utsagn som "jeg skal bare ned i båten" uten at jeg hadde redningsvest eller flytejakke. Med jolleseiling og padling i kajak og kano har det vært rikelig anledning til å prøve ufrivillig bad i forskjellige temperaturer, og det har ikke fristet meg til å droppe flyteplagg.
Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet fordi du tar en kalkulert risiko. Det er helt og holdent din egen sak

Er du nå så sikker på det. Jeg hørte på et foredrag av en som hadde fått store brannskader fordi han var uforsiktig. Han sa noe meget tankevekkende. Når han lå på sykehuset med store brannskader over hele kroppen var det ikke han det var synd på, det var alle menneskene rundt han. Mens han lå bevisstløs i en varm sykehusseng, gjennomgikk familien hans et mareritt. Barna og kona var livredde for om han skulle klare seg, og nå mange år etterpå må sønnen sove med lyset på om natta, noe han ikke gjorde før.

 

Er det bare din egen sak?

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er du nå så sikker på det. Jeg hørte på et foredrag av en som hadde fått store brannskader fordi han var uforsiktig. Han sa noe meget tankevekkende. Når han lå på sykehuset med store brannskader over hele kroppen var det ikke han det var synd på, det var alle menneskene rundt han. Mens han lå bevisstløs i en varm sykehusseng, gjennomgikk familien hans et mareritt. Barna og kona var livredde for om han skulle klare seg, og nå mange år etterpå må sønnen sove med lyset på om natta, noe han ikke gjorde før.

 

Er det bare din egen sak?

Noen mener det ikke er forsvarlig å nærme seg brygga uten vest, andre hopper frivillig ut fra Oslo Plaza i fallskjerm. Etter at jeg fikk barn har jeg holdt en knapp på en mellomting, og synes det er helt forsvarlig å droppe vesten i mange situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit??

 

Jepp. Jeg har ramlet i sjøen fra båten, slo meg mot badeplattformen på vei ned. Det var en solid lærepenge!

 

Det er "skulle bare" som tar deg til slutt.

 

Så jeg bruker oppblåsbar flytevest hver gang jeg skal på dekk, legge til, fendre etc. Ligger vi fortøyd en sommerdag og det er andre voksne ombord dropper jeg den selvsagt. Det er å legge til alene, ta fendre alene, sette på kalesje utaskjærs etc. som kan være farlig.

 

Sjansen er liten, men resultatet kan være fatalt. Omtrent som argumentet for sikkerhetsbelter.

Link to post
Share on other sites

Mener dere virkelig at dere tar på dere vest/jakke hver gang dere stikker kroppen på utsida av cockpit??

Både ja og nei, bruker nesten ikke vest etter jeg fikk den båten jeg har i dag. Bruker heller ikke vest når jeg er i havn med mindre det er fullstendig folketomt. Er jeg utpå fjorden, og det snakk om å gå frem langs skandekket blir det en annen sak siden det enkelte plasser er vanskelig å holde seg fast.

 

Ombord i seilbåt har jeg vest på når jeg forlater cocpit, for meg er alt annet slurv siden jeg er en elendig svømmer.

 

Før hadde jeg en minor7100 som gikk i 20 knop, da hadde jeg alltid vest. Selv inne i styrehuset.

 

På vinteren er jeg også mere forsiktig. Med tanke på bølger, og hvor mye klær man har på. Da kan det være greit å klipse seg fast i tillegg.

 

Det viktigste er å ha redningsvester veldig lett tilgjengelig, ellers blir det mye slurv.

 

PS jeg er av den sorten som bader med flytevest hvis jeg ikke kan trå i bunn, må bare innrømme det :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker oppblåsbar vest når båten er i bevegelse. Har dog manuell utløser da jeg bruker den både i elva og til og trekke teiner/garn med blir litt søl av og til da.

 

Bruker ikke det når jeg er i havna og hopper rundt med ledninger, deler, kufferter, malingspann...

 

Bruker konsekvent miltærstøvlene mine, alltid med snorene løst inni....smart? nei... :blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...