Jump to content

Lærepenge - jeg falt i vannet!


bjoris

Recommended Posts

Poenget er uansett, hva hadde skjedd om jeg fikk meg et kakk i panna og besvimte i fallet???

 

Jeg har iallefall fått meg en lærepenge, det skal kjøpes inn jakke med flyteelement i som skal erstattet den tjukke gode flisjakka samt at vesten skal brukes mer aktivt (neppe ved tillegging i havn, men, men). Mor skal læres bedre opp enn i dag til å manøvrere båten, når hun er med går jeg ofte rundt å tar inn fendre i fart f.eks... Dessuten skal jeg bli mer forsiktig...

Takk for din historie, en påminnelse for noen-og-enhver...

 

Ikke dumt å tenke på hvordan man skal komme seg opp i båten (eller på land) hvis (når) uhellet er ute :nono:

Link to post
Share on other sites

Vår familie er av den overforsiktige? sorten; Vi har alltid på oss vestene FØR vi åpner porten til marinaen. Hvis det tar litt tid med barna, så venter vi til alle er ferdige. Punktum.

 

Må innrømme at jeg har store problemer med å holde kjeft når jeg ser store og små barn som springer bort til båtene sine, bærende på vesten!

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ut fra denne tråden er det lite tvilsomt at sikkerhetsrutinene ombord er viktige.

 

Jeg har syndet og synder mye. Det er først når værforholdene blir vanskelige at jeg finner frem nødpeilesender og tilrettelegger prosedyrene for redningsflåte og nødraketter.

 

Jeg kjører mye alene, og det er ingen sikkerhetsrutiner om jeg skulle falle overbord når jeg er alene i Kattegat eller andre steder. Da hjelper det lite å tenke på noen av hovedmomentene til dødsulykker i fritidsbåter.

 

Jeg har nok også vært noe uvøren med å la motoren gå mens jeg har utført oppgaver i motorrommet.

 

Jeg har arbeidet med batteriene uten at jeg har fjernet plusstilkoblingen.

 

Mange ganger tenker jeg at flaksen har vært bedre enn forstanden.

 

Jeg har gått på grunn, men heldigvis ikke i stor fart. Likevel tror jeg at grunnstøting er en personlig viktig lærepenge. Det er alltid lett å bortforklare denne, men det er viktig å erkjenne at det stort sett er egen atferd som har forårsaket grunnstøtingen.

 

Å ramle på sjøen ved tillegging er nesten obligatorisk, jeg må ha gjort det minst 5 ganger - heldigvis uten skader. Siste gang var riktignok for 14 år siden. Forhåpentligvis har jeg lært noe av dette.

Link to post
Share on other sites

Har selv ungått å gå i vannet enda, men i fjor hadde vi en klassisk situasjon som var som hentet ut fra en komedie:

Vi går sakte mot land, og en av passasjerene hadde selv pekt seg ut som "fortøynings-slamp" og sto klar til å hoppe i land med tauet. En aldri så liten halv-meter bakker jeg som vanlig opp, og i samme øyeblikk er personen forut er på vei over bord for å hoppe i land... Et uforglemmelig syn når han står med en fot på land og en fot ombord med det resultat at båten siger ut igjen :lol:

Han klarte ikke helt å bestemme seg om han skulle hoppe på land eller holde fast i baugrekka, med det resultat at han tilslutt havnet i vannet etter masse kaving med samtlige kroppsdeler! Nå var det ikke værre enn at han svømte i land men jeg tviler på at han melder seg frivillig igjen..

 

Ketil.

 

Edit= Trykkleif

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aldri havnet i vannet fra båt ufrtivillig nei, men kona hang igjen på "totempålen" en gang under fortøyning - som en apekatt må vite - og de fleste i denne situasjonen velger jo sjøen når bena blir for korte som kjent men som den apparatsjik av en teknokrat jeg er tok det ikke lang tid å legge nebbet borttil for å hente henne der hun hang på pålen.

 

kamera, kamera - eia hadde jeg det.

 

well, snerp kone vil vel noen si.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen mener det ikke er forsvarlig å nærme seg brygga uten vest, andre hopper frivillig ut fra Oslo Plaza i fallskjerm. Etter at jeg fikk barn har jeg holdt en knapp på en mellomting, og synes det er helt forsvarlig å droppe vesten i mange situasjoner.

Det synes jeg også, men jeg er ikke umiddelbart enig i at dette er noe som kun angår meg (eller deg) Jeg har ofte tatt på meg vest, spent meg fast osv fordi noen andre syns jeg skal. Selv om jeg personlig syns det er forsvarlig uten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...