Jump to content

Varmtvannstank som lekker


Tallisman

Recommended Posts

Nei!

Hvis det er ferskvann fra ferskvannstanken som lekker er det ikke usannsynlig at det kan være sikkerhetsventilen som åpner, eller det kan være at du har hatt en frostskade. Begynn med det enkle og sjekk slangene på ferskvannsystemet først.

Link to post
Share on other sites

Deler oppfatningen om at det ikke skal være vannlekasje fra varmtvannet når berederen mottar varme fra motoren.

 

Dersom du ikke hadde dette problemet i fjor, må du desverre være forberedt på at det dreier seg om frostskade på berederen. Dette er det vanskelig å reparere. Mange tar for lettvint på å sikre seg at alt vann kommer ut av tankjen ved høstopptak.

 

Dersom du er heldig kan det være at trykkbryteren på varmtvannstanken ikke er kommet i korrket posisjon. Forsøk å vri denne rundt noen ganger. Dersom du har trykkvann på kaldtvannet skulle dette tyde på at trykkbryteren er i orden.

Link to post
Share on other sites

har samme problemet selv det skyldes overtrykkventilen. Hvor mye vann det dreier seg om skal jeg ikke si men det blir jo noen kopper vann på ei helg var det samme "problemet" i min tidligere båt.(Samme type tank)

Det er vist ikke alle typer tanker dette er problem med etter det jeg fårstår i båtmiljøet.

Link to post
Share on other sites

Har hatt "lekkasje" fra varmtvannstanken på flere båter når motoren går. Det dreier seg om at overtrykksventilen slår ut. Forklaringen er vel ganske enkel. Det står trykk i systemet som er generert av trykkvannspumpen. Vannet i varmtvannsberederen har lav temperatur før oppstart, men øker kanskje til nærmere 100 grader etter en stunds kjøring. Dette medfører nødvendigvis til økt trykk i systemet. Mesteparten av det totale vanninnholdet i trykksiden befinner seg i VV-berederen og blir dermed utsatt for stor temperaturendring og derav trykk-økning.

 

Har en kanne tilkoplet overtrykksventilen for å samle opp vannet (blir fortvekk en halvliter pr. tur). Bruker normalt å skru av trykkvannsbryteren før oppstart og deretter sette en vannkran i åpen stilling. Dermed "renner" overtrykket i vasken og jeg slipper å tenke på om kannen for "overtrykksvannet" trengs å tømmes.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det mangler ekspansjonstank hos noen her? Det burde kanskje monteres en ekspansjonstank på forbrukssiden med tilstrekkelig kapasitet til å hindre overstrykk som utløser sikkerhetsventilen.

 

Hører gjerne andres mening om dette, da jeg er i ferd med å planlegge min egen varmesløyfe.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har hatt det samme problemet. Har derimot løst det på samme måte som BEG: Under gange er aldri bryteren på og kranene er åpne. Bryteren er aldri på under gange og som en sikkerhet for å unngå lekkasjer om f.eks. en slange kan ha hoppet av og tanken er tømt bak innredning etc..... Du hører ikke om pumpen går nå motoren brommer....

Har hørt om en kar som la slange fra overtrykksventilen tilbake til vanntanken........ Vel etter runden om legionellabakterien (i heimen) i dusjhoder og varmtvanntanker med nedskrudd termostat er vel ikke det så lurt......., eller? jeg gambler ihvertfall ikke.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som det mangler ekspansjonstank hos noen her? Det burde kanskje monteres en ekspansjonstank på forbrukssiden med tilstrekkelig kapasitet til å hindre overstrykk som utløser sikkerhetsventilen.

 

Hører gjerne andres mening om dette, da jeg er i ferd med å planlegge min egen varmesløyfe.

Ekspansjonstanken gir i seg selv vel ikke mindre trykk? Så langt jeg vet så er den der først og fremst for å "mykne" opp start/stopp av vann. Også sparer den kanskje pumpa litt (færre start/stopp ved småtapping)? Hos meg var det ekspansjonstank når jeg kjøpte båten, iflg. forrige eier primært fordi han da kunne få vann til tannbørsten uten at pumpa startet - etter at barna hadde lagt seg.

 

Tanken sprakk for meg et par ganger (jada, slurvet med tapping om vinteren). Da den sprakk for andre gang, så tenkte jeg at nå skal jeg jammen prøve uten tank. Det er over 10 år siden nå, og jeg har faktisk ikke savnet denne en eneste gang. I praksis ingen merkbar forskjell - eneste må være at pumpa tidligere pumpet støtvis ved svak stråle, mens den nå går mer jevnt.

 

Skal aldri si aldri, men jeg tror neppe jeg monterer ekspasjonstank igjen i denne båten.

 

Forøvrig kan man jo ha delte erfaringer basert på type pumpe og trykk, og kanskje også på type kraner. Jeg bruker en Shurflo pumpe, tror det er den med 7 liter/min..

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...