Jump to content

Hvor mange lag anti-pest?


kvast

Recommended Posts

Klart Jotun vil selge mest mogleg, men dei er nok óg opptekne av å presentere ein behandling mot pest som dei veit fungerar.

 

Ole Fredrik frå Jotun skreiv det her til meg ein gong som svar på nokre tilsvarande spørsmål:

Når båten nå er helt ren for gammelt bunnstoff og primer, legger du på 4

strøk med Penguin Antipest. Deretter 2 strøk Penguin Nonstop, uten primer

mellom bunnstoff og antipest. Bunnstoffet bør påføres innen 3 dager etter

at du har påført det siste strøket med Antipest. Helst innen 24 timer mens

herdeprosessen ennå er igang.Hvis det går for lenge må du igjen slipe

Antipesten. Over vannlinja kan det være greit med 1 tynt strøk med Antipest

som en hefteprimer. Deretter Penguin Hardtop.

 

Skal du ha båten ut iår? Hvis ikke så

vent med det siste strøket med Nonstop. Bunnstoffet bør aktiviseres innen 3

måneder – helst 2-3 dager.

Redigert av urabus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på antipesten. Jotun sier 4, mens Star sier at 2 lag av deres guffe gir et like tykt lag som flere av andre fabrikat og at det er tilstrekkelig. Det jeg likte med Star var at den kom i forskjellige farger, så det var enkelt å se hvor du hadde vært.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ikke skal ligge i sjøen mer enn et par uker eller mindre om gangen, eller bare dagsturer, ville jeg vurdert å ikke bruke noe bunnstoff. Bare ha en overflate som ellers på skroget, som kan vaskes og bones. Glatt, renslig og fint er det også. Antipest er kanskje en god primer for toppstrøket?

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke hør på tullingan, legg på minst 4 strøk Antipest uansprett.

Plutselig endrer du bruksmønster, da kommer du til rive håret av deg i irritasjon av disse tullingrådene når du står der med grisejobben og skal slipe bunnen ren igjen

Tror jeg skal følge ditt tips jolo, det kan jo hende at jeg selger båten en dag. eller at den blir liggende på sjøen. Er det nødvendig med 4 lag? Jeg skal legge på anti-pest med rull.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kommer vel an på antipesten. Jotun sier 4, mens Star sier at 2 lag av deres guffe gir et like tykt lag som flere av andre fabrikat og at det er tilstrekkelig. Det jeg likte med Star var at den kom i forskjellige farger, så det var enkelt å se hvor du hadde vært.

Hvor får jeg tak i star sine produkter? Noen andre som har erfaring med star

Redigert av kvast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 12 fots jolle med 18hk på. Denne ligger i sjøen tre måneder (juni/augst) og ellers står den på en henger. Jeg la på to (2) lag Hempel primer og så et lag selvpolerende Hempel. Har ikke hatt groe eller rur, kun litt slim hvis den ikke har vært brukt på en god stund. Vasker over og flekkstoffer et år og tar hele bunnen andre året. Hvor lenge har dette holdt MEGET bra?

 

Fra 1995!

 

Hva dette betyr for deg? Hør på Skipper_Worse og andre fornuftige mennekser som megselv!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg fikk Star (lurer forresten på om det ikke stod "International" på boksen, men den kom visstnok via Star) fra Agder Boats - billig var den imidlertid ikke - tror jeg ga 750,- for 2,5 liter, men ringer du Agder og snakker med JanPetter, får du kjapt svar. Siden du greier deg med 2 strøk, blir vel totalprisen kanskje noe av det samme som jotun, men halve jobben da.

 

Ellers, har jo Biltema kommet med en variant da - men jeg aner ikke hvor mange strøk som må til her.

 

klipp :

Primer, plast og metall

2-komponents aluminiumspigmentert uretanepoksymaling. Brukes som grunning over og under vannlinjen på båter av plast, stål og aluminium. Beskytter mot plastpest. Slitesterk, vannbestandig og rustbeskyttende.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

virker som alle har forskjellige svar på dette. Ble fort usikker på hva jeg skal gjøre

Det har jeg full forståelse for! Men, du kan lytte til produsenten som lever av å selge sine produkter, du kan lytte til de som har egen praktisk erfaring med produktene over lang tid/mange år, du kan lytte til de som mener noe etter å ha lest på boksen, du kan lytte til magefølelsen eller kanskje slå krone og mynt? Jeg vet hva jeg hadde gjort, men det har jo sagt i et tidligere innlegg allerede. :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke hør på tullingan, legg på minst 4 strøk Antipest uansprett.

Nei, legg på 5-6 eller flere lag. Da er du helt sikker på at du holder absolutt alt av uherdete styren-forbindelser på innsiden av primer og gel-coat. Og da er du også sikker på at de vannmolekyler som uansett kommer gjennom, for det gjør de -- epoxy er ikke 100 % vanntett -- får rikelig anledning til å holde fest med sine styren-fettere og kusiner. Da er du mest mulig sikker på at du får bunnen dekorert med flotte, runde, myke, velduftende blærer med tiden. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, legg på 5-6 eller flere lag. Da er du helt sikker på at du holder absolutt alt av uherdete styren-forbindelser på innsiden av primer og gel-coat. Og da er du også sikker på at de vannmolekyler som uansett kommer gjennom, for det gjør de -- epoxy er ikke 100 % vanntett -- får rikelig anledning til å holde fest med sine styren-fettere og kusiner. Da er du mest mulig sikker på at du får bunnen dekorert med flotte, runde, myke, velduftende blærer med tiden. :wink:

Hvor har du dette fra ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, legg på 5-6 eller flere lag. Da er du helt sikker på at du holder absolutt alt av uherdete styren-forbindelser på innsiden av primer og gel-coat.

Styrenen som bærer polyesteren lenker sammen med polyester og bonding-agent når cross-linking prosessen er satt i gang.

Denne påstanden der er tatt fra de som selger alt slags lurium og reparerium til båteiere som er vettskremt for plastpest.

Link to post
Share on other sites

Ville fulgt det første rådet til Worse.

 

Hvor mange båter får plastpest? En kompis fortalte at båten i opplag ved siden av hans hadde antydninger. Den båten var så ferdig på alle måter, at han ikke ville vurdert å sette den på vannet engang, pest eller ikke pest.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er ikke kjemiker, men jeg har syslet endel med bygging av større og mindre fartøy i kompositt.

Polyester i sin opprinnelige form er umulig å håndtere. Det er steinhardt. Derfor er det tynnet ut med, båret, av styrene.

Kortversjon; når vi tilsetter det stoffet som får polyesteren til å herde, så kroker molekylene seg fast i hverandre, de lenker. De lenker også fast i styrenet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...