Jump to content

Hvor mange lag anti-pest?


kvast

Recommended Posts

Er ganske sikker på at det sto tre strøk Antipest på Jotun boksen da jeg gjorde dette i 1996.

 

Hvis de da sier fire nå, vil jeg kanskje tro de har fått en annen erfaring etter hvert.

 

Eller er det bare jeg som husker feil :confused:

 

Tror iallefall uansett ikke at en produsent som Jotun vil be deg legge på mer enn nødvendig fordi de skal selge en boks ekstra.

 

Osmose hysteriet sitter godt det så de tjener nok pengene sine :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har forstått det slik at det er noen prinsipper som er overordnet andre ved 1. gangs behandlign av skroget under vannlinjen:

 

1. Grundig rengjøring med vann (for å få vekk støv, blomsterstøv o.a.).

2. Grundig nedmatting av gelcoaten over alt.

3. Fjerning av gelcoat-støv, f.eks. med trykkluft.

4. Påføring av 1. gangs anti-pest (om dette er 2 - 3 lag påpført med rulle eller 1 lag påført med trykkluft er uvesentlig, det er mengden anti-pest per flateenhet som er vesentlig, enten dette uttrykkes i kg eller liter).

5. Tørking mellom 1. lags behandling og 2. lags-behandling.

6. Påføring av 2. lag anti-pest.

7. Påføring av bunnstoff "vått-i-vått" med 2. glags anti-pest lag (punkt 6).

 

Jeg har fått informasjon fra flere leverandører av anti-pest og det fremkommer at det vesentlige ikke er antall lag med anti-pest, men den totale mengden som er påført per flateenhet. Noen uttrykker dette som kg/kvm, mens andre l/kvm.

 

Det er atskillig lettere å få påført stor mengde anti-pest med trykkluft sprøytepistol fremfor med rulle. Men det krever mer tildekking av skroget å bruke sprøyte. I praksis er det vel derfor nesten bare større forhandlere som bruker trykkluft.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde, og tror fortsatt , at vi snakker om en jolle som ikke skal ligge permanent i sjøen men oppbevares på henger når den ikke er i bruk!

 

Nå ender vi snart opp med å anbefale innkjøp, og bruk av, utstyr som koster mere enn båten og motoren tilsammen?

 

Hvs jeg har forstått trådstarters spørsmål mht båt og bruk så trenger han strengt tatt ikke noe annet enn å vaske, polere og vokse bunnen, m.a.o. du kan glemme primer, antipest, bunnstoff osv. Når, eller hvis, bruken endrer seg og du vil ha båten på vannet over noen tid så ville jeg anbefalt 2 strøk primer og et strøk selvpolerende bunnstoff. Snakker vi om en stor seilbåt som skal ligge i sjøen om vinteren så blir det en hel "annen skål", men det er jo ikke tilfelle her! :nonod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Blås i hele "antipesten" (hva det nå enn er??...... Primer?). Hva skal du forresten med bunnstoff?? Tar du båten opp på henger etter bruk trenger du hverken det ene eller det andre. Jeg opererer 3 forskjellige båter i jobbsammenheng. Alle tas ut av vannet etter bruk. 2 av de har ett tynt lag primer som feste til ett lag med bunnstoff. Dette er kun gjort for at båtene skal se litt penere ut og for å sette ei vannlinje til pynt. Totalt bortkasta. Båt nummer 3 har ingen ting... og jeg kommer heller aldri til å smøre på noe.

Link to post
Share on other sites

Hei, ikke kall båen min en jolle.

 

JEg har bestemt meg for å ikke legge antipest på en båt som er fra 1962. Legger heller 2-3 lag med jotun hardtop

Jeg la på 2 strøk på toppen og 3++ strøk på underdelen av skroget, mellom slipte etter første strøket, tok toppen først snudde deretter båten, la på resterende av grunninga på bunnen, brukte sprøyte .

 

Da jeg ikke gadd å ha en liten slump med grunning liggende, ble ALT brukt opp, la på flere strøk med ca 15 min mellomrom .

 

La tilslutt på 2 strøk med Hardtop på hele båten, ble kansje 3 strøk på undersiden ( av samme grunn som på grunninga, la på til det var tomt )

 

Tror nok jeg ville brukt Antipest under Hardtoppen da dette er Jotun sin grunning ( gir bedre feste + bedre resutat ( hvis du sliper før påføring av HT ), en bieffekt av grunninga vil også være dets evne til å fylle små sprekker ( jeg hadde ihvertfald mange små sprekker i gelcoten ).

 

La også Hartop under vannlinja :smiley: , båten ligger i ferskvann .

 

Og det er IKKE ei jolle :nono:

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

3. Fjerning av gelcoat-støv, f.eks. med trykkluft.

Trykkluft? Ville eg ikkje brukt utan å avfette etterpå. Oftast ganske mykje stygge partiklar i trykkluft, utan du har anlegg som vaskar lufta godt sjølvsagt.

Mykje reint vatn er vel det beste.

 

4. Påføring av 1. gangs anti-pest (om dette er 2 - 3 lag påpført med rulle eller 1 lag påført med trykkluft er uvesentlig, det er mengden anti-pest per flateenhet som er vesentlig, enten dette uttrykkes i kg eller liter).

Først: All den tid vi snakkar om Anti-pest, så er vel dette eit merknamn frå Jotun? Såleis sel vel ikkje Hempel, International og alle desse Anti-Pest, men tilsvarande primerprodukt med tilsvarande eigenskapar. Litt flisespikkeri ja...

 

Og eg var på butikken seinast i går og kjøpte denne varen, der stod det: Anbefalt mengde 1liter per 5kvm. Då gjer iallfall eg som Jotun meinar er best, så kan alle andre forske på om det er nok med 0,5liter eller 0,7 og spare seg ein hundrelapp eller to.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...