Jump to content

Kontaktet pr IM av leverandør


John Doe

Recommended Posts

Jeg fikk en IM fra en leverandør om at jeg kunne tjene penger(!) hvis jeg kjøpte en av båtene han selger. Det var ei liste med båter fra Finn. Det meste var dyre båter fra en til ti mill. kr. I annonsene står det at båtene er i Trondheim, at selgeren heter Tommy og et utenlandsk mobiltelefonnummer. Jeg bor selv i Trondheim og har aldri sett de båtene... Hva slags opplegg er dette? Ikke at jeg skal kjøpe...

 

 

Mvh.

 

John Doe

Link to post
Share on other sites

Er nok American Yachts Europe det er snakk om, holder vel til i Tallin. I Trondheim holder American Yachts Norway til, om det er noen forbindelse vet ikke jeg. Begge driver med bruktimport av båter. De annonsene jeg har sett på finn.no fra AYE har hatt leveringshavn Göteborg.

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

...Det bør være opplagt for en leverandør at kommersiell markedsføring via IM er uakseptabelt.

Ikke bare er det uakseptabelt - det rammes antagelig av lovverket også. Uten å ha pugget ordlyden utenatt, ble det for ikke lenge siden inkludert en klausul i forbindelse med markedsføring hvor hensikten er å gjøre det klart at spam er ulovlig. Det går noe i retning av at man kan ikke som firma gjøre salgsframstøt direkte (F.eks. telefonisk, fax, via email osv) til privatpersoner.
Link to post
Share on other sites

HER er mer utfyllende om det jeg synset litt rundt i innlegget over. Den aktuelle loven er å finne i markedsføringslovens paragraf 2b hvor det blant annet står å lese:

 

"Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

 

Dette er det mange norske bedrifter og firma som later som de ikke vet noe om/ikke har satt seg inn i. Slik jeg ser det, har leverandøren utvilsomt brutt markedsføringsloven. Hadde det vært meg som hadde fått IM'en, hadde jeg nok vurdert og meldt inn forholdet til forbrukerombudet. Markedsføringsloven er til for å følges - også når man importerer båter. Og til dere som blir plaget av spam i ulike former fra norske bedrifter og firma - et veldig effektivt middel er å kontakte dem, henvise til hva markedsføringslovens paragraf 2b sier og deretter stille krav om skriftlig bekreftelse på at man er tatt av deres mailinglister for å ikke gå videre med saken. Jeg har gjort det ved en del tilfeller og samtlige har lagt seg helt flate og jeg har aldri hørt noe mer fra dem :cool:.

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerte mest på var ordlyden "hjelp til å tjene penger". Fikk en "T5PC følelse" av opplegget. 200 000 nordmenn slukte agnet. Mer de som bør beskyttes enn meg... Virker noe for godt til å være sant, er det som oftest det...

Link to post
Share on other sites

for en gjeng med tullebukker, han ønsker båt stakkaren og ønsket tips om bra båter opp til 250 000 kr.

 

at mine kunder tjener bra penger på import via meg kan dokumenteres . og driver ikke noe reklame via dette nettsted, sendt en im på 3 mnd.

Link to post
Share on other sites

Det var ei liste med båter fra Finn. Det meste var dyre båter fra en til ti mill. kr.

for en gjeng med tullebukker, han ønsker båt stakkaren og ønsket tips om bra båter opp til 250 000 kr.

Tommy, det er du som tuller nå, hvis han ønsket tips om båter opp til 250 tusen, hjelper det lite med båter fra 1 til 10 mill... :lol:
Link to post
Share on other sites

for en gjeng med tullebukker, han ønsker båt stakkaren og ønsket tips om bra båter opp til 250 000 kr.

 

at mine kunder tjener bra penger på import via meg kan dokumenteres . og driver ikke noe reklame via dette nettsted, sendt en im på 3 mnd.

Selv om du åpenbart ikke kjenner begreps forskjellen på det å spare penger kontra det å tjene penger trenger jeg vel ikke omtale deg med nedlatende ord av den grunn?

 

mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

for en gjeng med tullebukker,

:nonod::nonod::nonod: Dette var da en særdeles saklig påstand som jeg regner med kan underbygges...

 

Etter mitt syn hører ikke den slags karakterisering av andre personer hjemme her på BP... og i allefall ikke fra en aktør som ønsker å bli oppfattet som seriøs i markedet ....... :nonod::nonod::nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis dere tullinger hadde giddet å sjekket litt hadde dere sett at de fleste av båtene American yacht har inne på finn er mellom 150000 til 1000000 kroner.

Jeg jobber litt med Tommy og såvidt jeg vet har vi ikke sendt en eneste mail til noen som ikke har sendt til oss først.

Og jeg vet det er mange leverandører i Norge som er forbannet på oss fordi vi selger båtene mye billiger enn dem gjør.

Jeg har et godt eksempel der vi har en ny monterey for sal for 689000 mens leverandøren hadde denne til 815000.

Leverandøren ble forbannet og ringte til finn for og prøve og få dem til og fjerne annonsen og han løy opp i skyene hva som var lov og ikke lov når det gjaldt parallellimport av båter.

Vi fikk klarnet dette opp med finn så neste gang en leverandør prøver seg på dette med dem så vil de bare si at det ikke der deres problem at noen kan selge ting billigere enn andre.

Og forresten jeg tror aldri denne john doo har fått noen email av oss i det hele tatt men bare ønsker å spre dårlig reklame.

Mange mennesker tåler ikke konkurranse og gjør alt for og stoppe det.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere tullinger

Jeg ser meg nødt til å inkludere dette i min tidligere innlegg.... Jeg mener fremdeles at dette å kalle andre for tullinger er særdeles upassende bare fordi en ikke er enig i noen blir sagt.... :nono:

 

Men så lenge en ikke har som intensjon og bli oppfattet som seriøs så er det vel ikke så nøye.. :wink:

:nonod::nonod::nonod: Dette var da en særdeles saklig påstand som jeg regner med kan underbygges...

 

Etter mitt syn hører ikke den slags karakterisering av andre personer hjemme her på BP... og i allefall ikke fra en aktør som ønsker å bli oppfattet som seriøs i markedet ....... :nonod::nonod::nonod:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og forresten jeg tror aldri denne john doo har fått noen email av oss i det hele tatt men bare ønsker å spre dårlig reklame.

Vi får høre hva John Doe sier her da, håper han ikke har slettet IM'en da :cool:

 

Forresten enig med Sydvesten, ikke spesielt lurt å omtale potensielle kunder for tullinger....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg mener egentlig ikke at noen er tullinger,men jeg blir litt irritert når noen personer bare slenger ut noe og ikke begrunner det i det hele tatt.

En burde ihvertfall sjekket litt opp før en slenger ting ut.

At det er mye penger og spare på import vet vel egentlig alle med den lave dollarkursen vi har i dag.

Men det er et annet problem hva som er seriøse firma og ikke seriøse.

Men vi har en hel bok av kunder som er fornøyde og som vi har som referanser for hva vi gjør.

Men klart det finnes misfornøyde kunder også.

Kunder kan bli misfornøyde fort hvis de må pakoste noe feks 15000 kr for det om de kanskje har spart 200 000.

Eller at de må vente et par uker ekstra før de får båten pågrunn av forsinkelser.

Link to post
Share on other sites

En burde ihvertfall sjekket litt opp før en slenger ting ut.

Og forresten jeg tror aldri denne john doo har fått noen email av oss

Kanskje da på sin plass å sjekke nærmere før du beskylder John Doe for å fare med løgn? Du kunne vel bare spurt din kollega....

 

Når det er sagt så sendte jeg en IM til Tommy i går med spørsmål om han har sendt IM og isåfall, hva det dreier seg om.

Ikke hørt noe foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med min kollega og han sier han har sendt en im til denne personen siden han spurte om hjelp til og finne en båt til 250000.

Fordi vi har en del båter til denne prisklassen kontaktet han denne personen noe som han åpenbart ikke skulle ha gjort siden denne personen ikke var noe særlig interressert til og sjekke dette ut uansett.

For da hadde han sett at mesteparten av båtene ligger i prisklassen 150 000 til 1000000.

Normalt sett sender vi aldri en mail til folk hvis de ikke har kontaktet oss først og det var derfor jeg reagerte på dette før jeg hadde snakket med kollegaen min.

Så jeg må bare beklage det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...