Jump to content

Hydraulisk styring på Rana 530?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har satt hydraulisk styring på en Rana 530 med ganske trang

motorbrynn? (se bildet)

Spør fordi jeg har bestilt en LS 2024 hydraulisk styring, og jeg tror det blir trangt når jeg skal tilte opp motoren?

Må jeg sette på styringen før jeg monterer motoren? ( Tror ikke jeg får tredd inn holderørene på styringa i styrerøret på motoren når denne er ferdig montert)

Bilde

Mvh beertrip

Link to post

Så lenge styringen er av den typen skal det gå greit.

 

Var verre hos meg. Kjøpte Sleipner SP 150 som slår ut til siden som på "riggrørs teleflex" Derfor måtte jeg bytte til SP300 som er en sånn type som på bilde her.

 

Av med motor igjen :headbang:

 

 

 

Men nå er det på plass og veldig bra da :)

 

 

 

Så ja Du må ha av motor for å få røret igjennom riggrøret :yesnod:

 

Hvordan det blir å tilte opp motor må du nok måle deg litt frem til.

 

Hvis ikke andre har erfaring her da selvfølgelig...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
:lol: Posten er aldri så treg som når man venter på slikt utstyr :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja de har ikke samme garantier som før.

 

Tror spesiellt Nord norge har fått merke dette

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei

Har tatt noen bilder ,og jeg skal se om jeg ikke får tatt flere ettersom det blir framskritt.

Her er motoren som skal på båten

Bilde

En 50hk PT BF Mercury

Har plastet ferdig forhøyninga bak,lakket topcoat,laget en forsterket plate og satt på

Bilde

Bilde

Her et nærbilde av plata med alle hull ferdig boret

Bilde

Her ser en plata som går hele veien rundt (over speieln)

Bilde

 

Noen kommentarer /gode råd så langt?

Mvh beertrip

Link to post

Har også montert gass/gearhendel samt turteller

Bilde

Det var utrolig trangt til turtelleren,og denne måtte settes oppå toppen av bryterpanelet.(se bildet)

Der hvor turtelleren står nå,var det et avlangt firkantet hull som måtte plastes (hastverksjobb)

Skal bytte ut bryterne med noen andre (forslag? ) men det blir nok ikke før til høsten etter opptak.

Bilde

 

Mvh beertrip

Link to post

Heisann!

Pass på å få sentret styringen rett under montasjen, det er 2 muligheter for dette på bøylen som låser styringen til riggrøret; en liten klave som er festet i et spor. Ta å mål ut på begge sider så du vet at den blir i senter.

Trang motorbrønn; du må bare prøve deg fram etter du ha fått satt på motoren. Det er to innfestingsmuligheter på leppa som skal feste styringa til motoren, den ene gir litt lenger slaglengde enn den andre. På det innerste hullet får du størst rattutslag og styringa vil vinkles mer skrått opp imot motoren. Vær også klar over at sylinderen vil rotere opp og ned om stempelstang ved utslag fra side til side så du må prøve tilt med fullt rattutslag også. Som du ser er det mange hensyn å ta, start i hvertfall med helt ren motorbrønn før du begynner. Må du kappe bolten til innfesting på motorens styreleppe, så skru på mutteren først. Denne er fingjenget og ikke mulig å entre på mutter hvis du kapper uten.... :nonod:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei

Helt supert med fine råd rago63 :smiley::smiley:

Fikk ikke styringa i dag heller :headbang: er det posten som er treg igjen?

Blir selvfølgelig å ta vekk den eksisterende styringa,men ikke før jeg er 100% sikker på at jeg kan bruke den hydrauliske. ( har akkurat byttet til helt ny styrekabel,så det ble litt "smør på flesk" å bestille hydraulisk også nå :rolleyes: )

Får vel solgt den manuelle styringen etter hvert?

Er det forresten du som har forfattet denne rago63? :

Beskrivelse av montering av LS styring

 

Synes beskrivelsen var bra med akkurat de samme tipsene du hadde.

Synes også denne linken er verd å ta med selv om det ikke er LS

hydraulisk styring /svensk text

 

Mvh beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

Nei gitt, den beskrivelsen har ikke jeg skrevet eller lest; jeg kappet nemlig bolten uten å ha mutteren på :nonod::lol::lol: - men fikk det til etterhvert allikevel :yesnod: - Plastflens skal normalt følge med, men ser at noen forretninger har priset de separat - sikkert fordi de har hatt etterspørsel etter bare ringen. Denne pleier å bli sprø og sprekke etter noen år i solen. Uansett har du jo funnet en grei løsning... :yesnod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Du sier du har forhøyet bak der... Sikkert dumt spørsmål, men du har passet på så motoren blir riktig montert med tanke på kavitasjonsplaten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har forhøyet der bak fordi forrige eier hadde kuttet ned ca 6cm (hvorfor vet jeg ikke da original motoren sto de resterende 6 cm over det nedkuttede området. Eneste jeg kan skjønne er at han har testet m. kort stamme? )

Det er derfor jeg har forhøyd,siden det så litt "corny" ut m. det utsagde stykket.

Har testet ut dette m kavitasjonsplaten.og den kommer ca 2-3 cm under bunn, men har tatt hensyn til dette slik at jeg kan heve motoren tilsvarende (og litt mer)

Er det forresten noen som vet hvor stor forskjell det var i pris på forsterket gear/stamme (bigfoot)

i forhold til vanlig på en Mercury 50hk 4T 2002mod?

Nå er det bare å krysse fingre og tær på at styringen er her i dag (post ca kl 9.30)

Mvh beertrip

Link to post

:flag::flag::flag::flag::flag:

Endelig styringa er i hus,bare å begynne å lese + montere.

En liten minus var det at seatronic hadde satt for høy pris på styringa og en annen vare,men en hyggelig telefonsamtale oppklarte den biffen :smiley:

Hydraulikksylinderen var litt mindre og "nusseligere" enn jeg hadde trodd :rolleyes:

Hvilken type hydraulikkolje brukte du rago63? (har ikke funnet tilsvarende viskositet av det som er nevnt i manualen)

Mvh beertrip

Link to post

Gummiringene skal tette mutteren mot riggrøret på motoren, den andre skal bak plastmutteren som følger motoren på andre side av riggrøret. Mine var ikke av, men de kan sikkert brukes for det. Olje; Egnet hydraulikkolje med viskositet 15-22. Du kan også bruke Dextron II eller III. Jeg fikk også med olje gratis i fra Watskiforhandler, i settet mitt var slanger inkludert.

Størrelse; denne er tilpasset inntil 75hk, smekkert og tilpasset denne effekten. Jeg valgte denne nettopp for dette og kvalitetsinntrykket. Mindre omfangsrik enn de andre, og et rattutslag som er mer i harmoni med størrelsen. Min er selvfølgelig lakkert i :cool: YAMAHA :cool: fargen. Den ser pinadø ut som om den er integrert med motor i fra fabrikk....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei

Regnet med at det var for å tette der ja

Har fått gjort en del i dag :smiley:

Først prøvemonterte jeg styringa (før jeg leste manualen) så der (i manualen)at det skulle være 16cm fra midt i center til enden av monteringsrøret på motoren.

(takk for opplysningen om å midtstille rago63 :smiley:

Her et bilde som vises hvor skjeft det kunne blitt uten å forskyve monteringsrøret

Bilde

som en ser alt for langt til høyre . Hadde en del plunder for å få av den ene mutteren til styrerøret på motoren,men surret en tråd rundt gjengene (for å beskytte de)på røret og holdt så fast med en vannpumpetang.

Dermed løsnet det og røret kunne flyttes de nevnte cm.

Fikk montert på motoren i dag :flag:

Bilde

Bilde

Her ser en høyden på motoren

Bilde

Og et bilde bakfra

Bilde

Et bilde av styresylinderen i motorbrynn. Det ble ganske trangt -ca 3 cm på hver side med klaring

Bilde

Som en ser så ble det et hull fra den gamle styringen. Trodde jeg kunne bruke dette,men det ble for nært styresylinderen. Hullet skal tettes foreløpig med et lokk av plexi.

Fikk også trædd slanger til styringa ,samt tatt opp hull til styrecylinder

Bilde

Her testes hydraulikkpumpe om den passer i hullet

Bilde

Har ikke gjort mer i dag,får nok ta flere dager til hjelp

Mvh beertrip

Link to post

Hei

Er det noen som vet hvilken slange (utgang fra styrepumpe)som skal til hvilken side på styresylinder? (dette for å få det rett på første forsøk.)

Har fått laget en plexiglass plate over hullet til den gamle styringa.

Fant ut at jeg måtte ha slangene forover for å få minst mulig belastning på de ved styring.

Har derfor tatt ut hull og satt på en gummimansjett. Fikk også satt på gear/gass og el. kablene på motoren. Nå er det stort sett å montere på hydraulikkslangene på sylinderen samt træ kablene til batteriet. Hadde desverre ikke med kamera,så det blir ingen bilder :nonod:

Mvh beertrip

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...