Jump to content

Tilsetting av to-takts olje i dieselen


will

Recommended Posts

Det er vel slik at "moderne" diesel har et lavere svovelinnhold enn den hadde før i tiden. Dette medfører at dieselen har dårligere smøreevne nå enn før.

 

Om det er nødvendig med totaksolje kan sikkert diskuteres, men jeg har lagt merke til at noen bruker det, noen bruker det i blant og andre ikke i det hele tatt.

 

Har du en motortype som ofte har problemer med dieselpumpen kan det kanskje være verdt å slå i en slant hver gang du tanker, sånn for sikkerhets skyld.

 

Vinterdieselen er ofte parafinblandet og smører sikkert enda dårligere.

 

GeirKS

Link to post

Det stemmer at diesel med lite eller ingen svovel smører dårlig.  Den blir for "tørr". Det samme gjelder diesel med innblandet parafin. To-taktolje er muligens bra, men det er også Hammerdown. Den smører innsprøytningspumpene og reduserer derved slitasjen i dem. Dette koker kanskje ned til et spørsmål om penger og om man vil akseptere at mer smøreolje enn den som ligger på sylinderveggene, skal forbrenne i sylinderen.

Link to post

Hei Motordoktor,

 

Jeg håpet nesten at du ville komme med en kommentar i denne tråden, for jeg regner deg som en autoritet på området og kunne godt tenke meg å lytte til de/det råd du måtte gi.

 

Selvblandende totaktolje i rimelige mengder kan vel ihvertfall ikke innebære noen fare om den kommer inn sammen med dieselen, så det kunne jeg faktisk tenke meg å slippe nedpå en kanne dann und wann  -  spesielt når vi får "vinterdiesel". Har du også en formening om hvilket blandingsforhold som kunne være fornuftig?

 

Den siste kommentaren din fikk jeg imidlertid ikke helt grepet på; hva skulle være ulempen med at litt (bittelitt) mer olje gikk med i forbrenningen? Den forurensningsmessige siden kunne jeg forstå, men den måtte vel bli helt "akademisk" i denne sammenheng vil jeg tro . . .

 

Jeg ser frem til å høre fra deg igjen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg har nok en del erfaring når det gjelder smøreolje og forbrenning, bl.a. så har jeg i forskningssammenheng kjørt en dieselmotor en dags tid med bare brukt smøreolje som brennstoff, men det gjør meg ikke til noen autoritet på dette området. Mitt spesialfelt er forbrenningsprosessen inne i motoren og varmeovergangen til komponentene rundt forbrenningsrommet. Det er det min doktorgrad omhandler.

 

Normalt forbruker en dieselmotor 1 gram smøreolje per kWh og kanskje rundt 200 gram brennolje per kWh. Det blir et smøreoljeforbruk som utgjør ca. 0,5% av brennoljeforbruket. Smøreoljeforbruket skyldes stort sett at smøreoljefilmen på sylinderveggene brenner opp. Det skal ikke gi noen blårøyk. Bruker motoren vesentlig mindre smøreolje, skyldes det sannsynligvis "tilskudd" av uforbrent brennolje som har passert mellom stempelringer og sylinderveggene eller lekket inn til smøreoljen på annen måte.

 

Når man tilsetter smøreolje i brennoljen, vil all denne smøreoljen brenne opp. Skulle du f.eks. tilsette en mengde som tilsvarer 1,5% av brennoljemengden (ikke uvanlig for to-takt bensinmotorer), har du øket smøreoljeforbruket med 300%. Jeg har aldri gjort det og vet derfor ikke hva som skjer over tid, men jeg frykter at det blir blårøyk. I tillegg er det nok en fare for at smøreoljen, som ikke er beregnet å fungere som brennstoff, vil gi avleiringer på eksosventilene og videre utover i eksoskanalene - kansklje helt til turboen for de motorer som har det.

 

Med 30 kr per liter smøreolje og 1,5% tilsetning fordyrer man sitt brennstoff med 45 øre per liter. Til sammenligning fordyrer Hammerdown brennoljen med ca. 10 øre per liter. Når jeg da vet at Hammerdown forhindrer dieseldyr, smører innsprøytningspumpene og løser koksbelegg på dysespissene, stempelringene og eksosventilene, blir mitt valg enkelt. Med nevnte smøreoljepris må man ned i 0,33% for å konkurrere prismessig med Hammerdown. Funksjonsmessig kan smøreolje aldri konkurrere med Hammerdown som brennoljeforbedrer.

 

Men som sagt, så er jeg blank på langtidsvirkninger av smøreoljetilsetning i brennoljen, så jeg vil ikke synse, men bare nevne faremomenter. Hvis noen skulle satse på forskning med smøreoljetilsetning i brennoljen, så ville det sikkert ha interesse for mange å høre hvordan det har gått med motoren etter lengre tids drift.

Link to post

som ikke er beregnet å fungere som brennstoff, vil gi avleiringer på eksosventilene og videre utover i eksoskanalene - kansklje helt til turboen for de motorer som har det.

Det er jo snakk om to-taktsolje som er beregnet til å forbrenne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Mente å ha lest noe tidligere om hvor Hammerdown var å få kjøpt, men fant ikke noe om det. Må en i en eller annen spesialforretning, eller finnes det "over alt" :cryin:.  I tilfelle det er i en spesialforretning, så holder jeg til på Sørlandet, hvis noen har et forslag til hvor jeg skal gjøre innkjøpet.

Hei Jada / Joda!  :cryin:

Hammerdown ble grundig diskutert i Mars / April i år. Søkte i Kategorier, og fikk opp denne: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8973983;start=0

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 8 måneder senere...

Jeg har fått råd noen ganger om å blande litt totaktsolje i dieselen for at høytrykkspumpa skal få litt etterlengtet smøring. Noen som har erfaring med dette? Hvor mye olje bør man eventuelt blande inn? 1-2%? Eller er det kanskje lurest å ikke blande inn noe som helst? :confused:

 

Håper noen har erfaring med dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg heller på ca. en liter totaktsolje pr tank @300l. Mener selv jeg tydelig kan høre forskjell på motorene med og uten 2t-olje. Mindre knakking og roligere, mykere tomgang. Blir jo subjektivt selvfølgelig. Koster ikke mange kronene heller. Kjøper i 4l kanner hos...............Biltema selvfølgelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har av "sikre" kilder (eier av en lokal Shell-bunkersstasjon) fått høre at mye av svovelen har blitt fjernet fra dieselen i de siste årene.....dette av "miljøhensyn"! Hvis vi skal bruke bilverden som sammenligning så var det vel en slags paralell der når superbensinen forsvant? De med riktig gamle bensinmotorer ble anbefalt å tilsette bensinen loe "lurium" for smøringens skyld. En bilmekaniker som hørte på motoren min i fjor, sa også at det å tilsette 1/2 liter olje på en 40 ltr. tank var bare en fordel.........ikke vet jeg, men man hører så mye rart!  :sailing:

 

Får ikke høytrykkspumpa smøringen og kjølingen sin fra dieselen? Hvis dieselen blir for "magert" så går vel det utover smøringsevnen?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Tilsetting av 2-taktolje i dieseloljen bedrer smøringen av innsprøytningspumpene, men kan over tid gi belegg i motoren fordi smøreolje ikke har samme tenningsegenskaper som dieselolje. 2-taktolje, som er et smøremiddel for sylinderveggene, er ikke ment å være noen brennolje selv om den brenner på en måte.

 

Det er nok riktig at den svovelfattige og miljøvennlige dieseloljen er noe "tørr" og derfor ikke gir samme smøring av brennoljepumpene som svovelholdige oljer gjorde. Hammerdown (her kommer det reklame!) inneholder et stoff som smører innsprøytningspumpene. De som har kjøpt Hammerdown for å gardere seg mot dieseldyr og for å få en renere motor med renere eksos, har altså fått noe med på kjøpet som de kanskje ikke var klar over.

 

Intrresserte kan lese om Hammerdown under Leverandør-annonser.

Link to post
  • 2 år senere...

Har i helgen hørt at flere benytter seg av en liten "knert" to-takts olje i dieselen. Kan noen forklare hva dette er godt for og bør jeg gjøre det på en gammel VP MD2B???????? :confused::confused:

Hva er det i tilfelle godt for? ekstra smøring til stemplene?

Link to post

Kjenner folk som blander inn en del parafin i dieselen (for å spare penger). De tilsetter da totaktsolje for å få nok smøring. En ren dieselmotor som får ren diesel trenger egentlig ikke noe mer.

Noen tilsetter div. midler for å smøre innsprøytningspumpa på gamle diesler. Dette trenger man ikke gjøre så ofte. Selv gjør jeg det aldri.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Fikk tipset av min mekaniker på den forrige Mercruiser'n vår. Bedre løsning var additiv, hvit flaske grønn tekst, Alron tror jeg det var. Meningen var å smøre dieselpumpa. Som bi-effekt forsvant ethvert tegn til røyk.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Takker for alle svar!

 

Fikk tipset av min mekaniker på den forrige Mercruiser'n vår. Bedre løsning var additiv, hvit flaske grønn tekst, Alron tror jeg det var. Meningen var å smøre dieselpumpa. Som bi-effekt forsvant ethvert tegn til røyk.

 

Joda310

Eksos røyk????????? Dette må da være en fabelaktig bi-effekt da Volvo er kjent for å ryke mye...

Link to post

Tilsetning av smøreolje i dieseloljen må da være en rask og effektiv metode for å plugge dysehullene med koks? Regn på kostnaden så vil dere se at til og med de dyreste tilsetningsstoffene (enten de kalles additiver eller ikke) blir rimeligere i bruk enn 2-taktolje. Og de gjør mer enn bare å smøre innsprøytningspumpene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...