will Startet 27.August.2003 Del på Facebook Startet 27.August.2003 Hørte idag om tilsetning av totakts olje i dieselen fordi denne ikke lenger er "feit" nok. Lurer nå på om andre her i forumet har erfaring ,synspunkter angående dette. Det ble hevdet at dårlig smøring av dieselpumpen/dysespisser pga for lite fetstoff ga stor slitasje på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Såvidt jeg har fått med meg, gjelder dette med tilsetning av totaktsolje kun på vinter-diesel. Men vi får vente og høre om jeg har fått det med meg riktig. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Det er vel slik at "moderne" diesel har et lavere svovelinnhold enn den hadde før i tiden. Dette medfører at dieselen har dårligere smøreevne nå enn før. Om det er nødvendig med totaksolje kan sikkert diskuteres, men jeg har lagt merke til at noen bruker det, noen bruker det i blant og andre ikke i det hele tatt. Har du en motortype som ofte har problemer med dieselpumpen kan det kanskje være verdt å slå i en slant hver gang du tanker, sånn for sikkerhets skyld. Vinterdieselen er ofte parafinblandet og smører sikkert enda dårligere. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Det stemmer at diesel med lite eller ingen svovel smører dårlig. Den blir for "tørr". Det samme gjelder diesel med innblandet parafin. To-taktolje er muligens bra, men det er også Hammerdown. Den smører innsprøytningspumpene og reduserer derved slitasjen i dem. Dette koker kanskje ned til et spørsmål om penger og om man vil akseptere at mer smøreolje enn den som ligger på sylinderveggene, skal forbrenne i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Hei Motordoktor, Jeg håpet nesten at du ville komme med en kommentar i denne tråden, for jeg regner deg som en autoritet på området og kunne godt tenke meg å lytte til de/det råd du måtte gi. Selvblandende totaktolje i rimelige mengder kan vel ihvertfall ikke innebære noen fare om den kommer inn sammen med dieselen, så det kunne jeg faktisk tenke meg å slippe nedpå en kanne dann und wann - spesielt når vi får "vinterdiesel". Har du også en formening om hvilket blandingsforhold som kunne være fornuftig? Den siste kommentaren din fikk jeg imidlertid ikke helt grepet på; hva skulle være ulempen med at litt (bittelitt) mer olje gikk med i forbrenningen? Den forurensningsmessige siden kunne jeg forstå, men den måtte vel bli helt "akademisk" i denne sammenheng vil jeg tro . . . Jeg ser frem til å høre fra deg igjen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Motordoktoren Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Jeg har nok en del erfaring når det gjelder smøreolje og forbrenning, bl.a. så har jeg i forskningssammenheng kjørt en dieselmotor en dags tid med bare brukt smøreolje som brennstoff, men det gjør meg ikke til noen autoritet på dette området. Mitt spesialfelt er forbrenningsprosessen inne i motoren og varmeovergangen til komponentene rundt forbrenningsrommet. Det er det min doktorgrad omhandler. Normalt forbruker en dieselmotor 1 gram smøreolje per kWh og kanskje rundt 200 gram brennolje per kWh. Det blir et smøreoljeforbruk som utgjør ca. 0,5% av brennoljeforbruket. Smøreoljeforbruket skyldes stort sett at smøreoljefilmen på sylinderveggene brenner opp. Det skal ikke gi noen blårøyk. Bruker motoren vesentlig mindre smøreolje, skyldes det sannsynligvis "tilskudd" av uforbrent brennolje som har passert mellom stempelringer og sylinderveggene eller lekket inn til smøreoljen på annen måte. Når man tilsetter smøreolje i brennoljen, vil all denne smøreoljen brenne opp. Skulle du f.eks. tilsette en mengde som tilsvarer 1,5% av brennoljemengden (ikke uvanlig for to-takt bensinmotorer), har du øket smøreoljeforbruket med 300%. Jeg har aldri gjort det og vet derfor ikke hva som skjer over tid, men jeg frykter at det blir blårøyk. I tillegg er det nok en fare for at smøreoljen, som ikke er beregnet å fungere som brennstoff, vil gi avleiringer på eksosventilene og videre utover i eksoskanalene - kansklje helt til turboen for de motorer som har det. Med 30 kr per liter smøreolje og 1,5% tilsetning fordyrer man sitt brennstoff med 45 øre per liter. Til sammenligning fordyrer Hammerdown brennoljen med ca. 10 øre per liter. Når jeg da vet at Hammerdown forhindrer dieseldyr, smører innsprøytningspumpene og løser koksbelegg på dysespissene, stempelringene og eksosventilene, blir mitt valg enkelt. Med nevnte smøreoljepris må man ned i 0,33% for å konkurrere prismessig med Hammerdown. Funksjonsmessig kan smøreolje aldri konkurrere med Hammerdown som brennoljeforbedrer. Men som sagt, så er jeg blank på langtidsvirkninger av smøreoljetilsetning i brennoljen, så jeg vil ikke synse, men bare nevne faremomenter. Hvis noen skulle satse på forskning med smøreoljetilsetning i brennoljen, så ville det sikkert ha interesse for mange å høre hvordan det har gått med motoren etter lengre tids drift. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Mente å ha lest noe tidligere om hvor Hammerdown var å få kjøpt, men fant ikke noe om det. Må en i en eller annen spesialforretning, eller finnes det "over alt" . I tilfelle det er i en spesialforretning, så holder jeg til på Sørlandet, hvis noen har et forslag til hvor jeg skal gjøre innkjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 som ikke er beregnet å fungere som brennstoff, vil gi avleiringer på eksosventilene og videre utover i eksoskanalene - kansklje helt til turboen for de motorer som har det.Det er jo snakk om to-taktsolje som er beregnet til å forbrenne. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Motordoktoren Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Hammerdown fås kjøpt av et firma i Trondheim. Se http://www.motorconsult.no Jo da, totaktoljen brenner, men den er primært beregnet på smøring, og derfor har den en del tilsetningsstoffer som brennoljer ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Mente å ha lest noe tidligere om hvor Hammerdown var å få kjøpt, men fant ikke noe om det. Må en i en eller annen spesialforretning, eller finnes det "over alt" . I tilfelle det er i en spesialforretning, så holder jeg til på Sørlandet, hvis noen har et forslag til hvor jeg skal gjøre innkjøpet. Hei Jada / Joda! Hammerdown ble grundig diskutert i Mars / April i år. Søkte i Kategorier, og fikk opp denne: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8973983;start=0 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lady H Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Mener å ha lest noe om at det kan være uheldig for dieselvarmeren at den tilføres totaktsolje, er det noen som kjenner til dette? Dersom dette stemmer er det vel bedre å bruke Hammerdown. Brukte dette i samband med at jeg fikk dieseldyr på tanken, bruker nå dette på annenhver fylling som billig forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Jeg har fått råd noen ganger om å blande litt totaktsolje i dieselen for at høytrykkspumpa skal få litt etterlengtet smøring. Noen som har erfaring med dette? Hvor mye olje bør man eventuelt blande inn? 1-2%? Eller er det kanskje lurest å ikke blande inn noe som helst? Håper noen har erfaring med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mini Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Sålenge du ikke kjører på vinterdiesel, skal det ikke være nødvendig å blande inn olje i dieselen. Dette har jeg blitt fortalt av folk som skal vite disse tingene. Dessuten, stoler jeg på de. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Jeg heller på ca. en liter totaktsolje pr tank @300l. Mener selv jeg tydelig kan høre forskjell på motorene med og uten 2t-olje. Mindre knakking og roligere, mykere tomgang. Blir jo subjektivt selvfølgelig. Koster ikke mange kronene heller. Kjøper i 4l kanner hos...............Biltema selvfølgelig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Walter_S Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Har av "sikre" kilder (eier av en lokal Shell-bunkersstasjon) fått høre at mye av svovelen har blitt fjernet fra dieselen i de siste årene.....dette av "miljøhensyn"! Hvis vi skal bruke bilverden som sammenligning så var det vel en slags paralell der når superbensinen forsvant? De med riktig gamle bensinmotorer ble anbefalt å tilsette bensinen loe "lurium" for smøringens skyld. En bilmekaniker som hørte på motoren min i fjor, sa også at det å tilsette 1/2 liter olje på en 40 ltr. tank var bare en fordel.........ikke vet jeg, men man hører så mye rart! Får ikke høytrykkspumpa smøringen og kjølingen sin fra dieselen? Hvis dieselen blir for "magert" så går vel det utover smøringsevnen? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirFrode Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Jeg har også hørt fra flere hold at det skal være bra å tilsette litt 2T-olje i dieselen. Har ikke prøvd selv, men en i hjemmehavna påstod at det ble hørbar forskjell på gangen på Yanmaren hans. Han tilsetter olje gjevnlig. Men jeg vet ikke noe om blandigsforhold, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 10.Mai.2004 Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 Tilsetting av 2-taktolje i dieseloljen bedrer smøringen av innsprøytningspumpene, men kan over tid gi belegg i motoren fordi smøreolje ikke har samme tenningsegenskaper som dieselolje. 2-taktolje, som er et smøremiddel for sylinderveggene, er ikke ment å være noen brennolje selv om den brenner på en måte. Det er nok riktig at den svovelfattige og miljøvennlige dieseloljen er noe "tørr" og derfor ikke gir samme smøring av brennoljepumpene som svovelholdige oljer gjorde. Hammerdown (her kommer det reklame!) inneholder et stoff som smører innsprøytningspumpene. De som har kjøpt Hammerdown for å gardere seg mot dieseldyr og for å få en renere motor med renere eksos, har altså fått noe med på kjøpet som de kanskje ikke var klar over. Intrresserte kan lese om Hammerdown under Leverandør-annonser. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 10.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2004 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...2013685;start=0 Dette er den forige linken om totaktsolje i dieselen Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Har i helgen hørt at flere benytter seg av en liten "knert" to-takts olje i dieselen. Kan noen forklare hva dette er godt for og bør jeg gjøre det på en gammel VP MD2B???????? Hva er det i tilfelle godt for? ekstra smøring til stemplene? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Anabelle Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Kjenner folk som blander inn en del parafin i dieselen (for å spare penger). De tilsetter da totaktsolje for å få nok smøring. En ren dieselmotor som får ren diesel trenger egentlig ikke noe mer. Noen tilsetter div. midler for å smøre innsprøytningspumpa på gamle diesler. Dette trenger man ikke gjøre så ofte. Selv gjør jeg det aldri. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
SeaMaster175 Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hørte en i havna fortalte at man burde bruke olje i dieselen. Vi har ikke gjort dette, og kommer heller ikke til å gjøre det... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Fikk tipset av min mekaniker på den forrige Mercruiser'n vår. Bedre løsning var additiv, hvit flaske grønn tekst, Alron tror jeg det var. Meningen var å smøre dieselpumpa. Som bi-effekt forsvant ethvert tegn til røyk. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
vivvi Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Takker for alle svar! Fikk tipset av min mekaniker på den forrige Mercruiser'n vår. Bedre løsning var additiv, hvit flaske grønn tekst, Alron tror jeg det var. Meningen var å smøre dieselpumpa. Som bi-effekt forsvant ethvert tegn til røyk. Joda310 Eksos røyk????????? Dette må da være en fabelaktig bi-effekt da Volvo er kjent for å ryke mye... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Motordoktoren Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Tilsetning av smøreolje i dieseloljen må da være en rask og effektiv metode for å plugge dysehullene med koks? Regn på kostnaden så vil dere se at til og med de dyreste tilsetningsstoffene (enten de kalles additiver eller ikke) blir rimeligere i bruk enn 2-taktolje. Og de gjør mer enn bare å smøre innsprøytningspumpene. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 har hørt at de som kjører gammel bil med dieselmotor og fyller med parafin tilsetter en desiliter totaktktsolje når de fyller tanken, for dieselpumpas del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.