Jump to content

Borre hull i syrefast dieseltank, kan dieselen antenne ?

Som

Recommended Posts

(Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen. )

Dette er feil, flammepunkt på diesel er 20 -60 c¤, dvs at diesel må være så varm før den avgir gass. Kan tenke meg at vanlig diesel ligger nærmere 60 c¤. Søk på #flammepunkt#. På sikkerhetskurset ble brennende fyrstikk sluppet ned i bensinflaske, den slukket. Redigert av Ingar (see edit history)

greit det, men det var i hvertfall det jeg fikk opplyst i forbindelse med trykkprøving av bensintanken min

Si meg, har du greie på dette i det hele tatt ? Å trekke inn en BENSINTANK, og hvordan denne skal håndteres, tømmes og borres i, i en tråd om borring av syrefast dieseltank, vitner ikke bare om at du er på jordet.

Du er etter mitt syn til og med på feil jorde...

Forøvrig undrer deg meg, at mange kommer seg på fjorden i det hele tatt. Skulle dere ta sikkerheten på det viset som det hyles opp om her, ville jeg tro at fridagene burde tilbringes i kjelleren, med lyset avslått, og intullet i redningsvester... :rolleyes:

For; sikkerhetstankegangen gjelder vel ikke BARE DSC-VHF`er og borring i ståltanker ?

Tipset om å støvsuge samtidig som man borrer er smart. Problemet MITT er at jeg aldri har olje for hånden,på en passende emballasje, og dermed ender opp med å bruke Zalo som skjæreolje ( ! )

( denne kommer på veldig fin doseringsflaske... :rolleyes: )

Denne vil jeg helst ha minst mulig av i det jeg borrer i, og tømmer derfor tanken først..

Suzuki

Suzuki

No boat needed..

Ingen som så filmen om han der lure brannmannen som hadde øvelse i en utrangert båt? Video

Har tidligere fått forklart at eksplosjonsfaren oftest er størst i en dieseltank, da avdampingen er mindre enn for bensin, slik at sjansen for at luft/damp-blandingen befinner seg i antennbart område er større. For bensin er visstnok sjansen marginal, forbi det vil være for lite luft til stede (snakker her om inni en tank, ikke om metoden til brannmannen nevnt over).

(redigert m/link til video)

Redigert av Fantino (see edit history)

Hulda skal bore seg gjennom tanken sin for å sette inn stigerør for aggeregatet. Jeg anser risikoen for å være så fragmentarisk at jeg ikke gidder å skru av boltene på mannlokket, der utgående gjennomføringer er lokalisert.

Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen.

Prosedyre: Tilnærmet full tank. Drill med bor og støvsuger. Borer mens støvsugeren drar til seg spon og alt mulig annet.

Det som detter ned i tanken etter en slik operasjon er tilnærmet ingenting. Dette er ut fra tidligere erfaring. Metallspon er så tunge at de legger seg rolig på bunn, de kommer aldri i nærheten av stigerørene.

Denne prosedyren gjelder kun diesel, ikke bensin eller andre lettantennelige fluider.

Det er nå godt å se at noen ennå har et edruelig forhold til realitetene her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

min skulle vel heller vært underkant 160 grader enn 600.... Det er vel der omtrent dieselen tenner i en motor. 160 grader mener jeg.

Nå, det er vel ikke BARE temperaturen som får dieselen til å tenne. For å si det sånn, klarer du å få 25kg trykk i tanken, bare ved å borre i lokket, da vil jeg gjerne arve vedkommendes borremaskin...

Suzuki

No boat needed..

I min barndom var det en kar i bygda som skulle lage grill av et oljefat. Oljefatet hadde det vært bensin i, men var nå tom...... Han gikk løs med vinkelsliperen for å dele fatet og BOM så var han ikke lenger blandt de jordiske... Ikke mye bensingass som skal til for å skape livsfarlige eksplosjoner.

Boring i en dieseltank med saktegående bor kan imidlertid ikke være problematisk overhodet - så der ville jeg gjort som Som planlegger :flag:

Jeg har borret hull i tanken , men det var snakk om aluminium. Jeg ville ha kjøpt borr av ekstra kvalitet og borret med lav hastighet. Bruk en støvsuger til å suge opp metallsponet. Det gikk meget bra i mitt tilfelle. Tror ikke det kom et eneste metallspon i tanken. Å skulle det ha gjort det ser jeg ikke på det som noen krise

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Har ikke drevet denne type eksersis selv, men var borte i en gammel ringrev som brukte en vanlig trykkluftkompressor og satte blåsepistolen ned i påfyllingsstussen under sveising på en dieseltank. Man tynner da ut den brennbare gassen slik at den ikke er i det kritiske området hvor den kan ta fyr. Så den sto og blåste luft inn i tanken mens han sveiset. Og det var ikke hverken første eller siste gangen han sveiset og boret i tanker.... :cheers:

Ringreven til Honduras kan etter min mening være glad for at han ikke har blitt blåst til himmels! Hvordan kan han være sikker på at den luften han blander inn ikke gjør at han får en perfekt eksplonsfarlig blanding? Generelt er man livredd for å få luft inn i tanker som inneholder hydrokarboner. Hvis jeg skulle blåst en gass ned i tanken mens jeg boret ville jeg brukt Nitrogen eller Argon, eksosgass fra en motor går også bra.

Men for å skjære ut et hull i en liten dieseltank ville jeg ikke gjort noenting. Bare brukt lav hastighet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Skulle dere ta sikkerheten på det viset som det hyles opp om her, ville jeg tro at fridagene burde tilbringes i kjelleren, med lyset avslått, og intullet i redningsvester... :rolleyes:

:lol::lol:

Dette er en av de beste kommentarer jeg har sett på evigheter :yesnod:

JEG tar ikke sikkerheten så høytidelig tydligvis....

Drar nemlig ut på fjorden, i det som blir en aldeles nydelig langhelg :yesnod::yesnod:

• 9 måneder senere...

Hvis du kan få det til er det ikke dumt å holde seg rundt mannelokket med nye hull i tanken. Hullsagen har en mindre borr i senter og da er det å noenlunde måle ut hvor den kommer igjennom. Ha grease på borret og ha en håndlanger til å holde en oppsamlingskopp inne i tanken omtrent der du vil komme igjennom. Greasen tar hånd om alt sponet til du har hull og koppen under tar det du mister ned i tanken.

Ok, når du så skal til med det store hullet bruker du en litt større oppsamler, gjerne med en skvett vann nedi den, spes. hvis du bruker plast. (Rømmebeger?)Plasser den rundt det små hullet og la håndlangeren følge med når du setter igang å borre. Gjøres dette i et rolig tempo har du hull etter 3-5 minutter og alt sponet ligger i oppsamleren. Men ikke fjern oppsamleren før du har fått vekk alt rusket som ligger rundt hullet. Støvsug godt så unngår du å få noe som helst ned i tanken.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Faremomentene er vel ikke først og fremst litt lunkent metallspon. Er vel blandingsforholdene (gassdannelsen) som må være korrekte, slik at GNISTDANNELSE fra el-utsyr som drill, støvsuger eller annet som kan ende med kaboom.

Tragisk når det går gæli, men tenk hvor mange ganger daglig det utføres arbeid som "teoretisk" ikke bør gjøres uten at det smeller eller skjærer seg.

Noen som så på Discovery hvordan de slet for å få bensindamp til å antenne, både med mobiltelefon og sigaretter. Det handler mye om myter og vandrehistorier. Men fysiske lover gjelder uansett.

Trond Haug

Med den lave temperaturen vi har nå er dieselen så iskald at selvantennig er utenkelig fra litt varmt metallspon som måtte falle ned i tanken hvis man borrer rolig og tar tiden til hjelp.

Er du i tvil tar du en fyrstikk/lighter ned i et lite glass med diesel og ser hvor lange du må varme før du får nok avdamping til at gassen brenner. Sponet er sunket til bunns og avkjølt lenge før du klarer å heve temperaturen på overflaten nok til at det brenner.

Grunnen til at jeg skrev litt vann i begeret skyldtes at varmt spon ikke skulle svi seg i gjennom bunnen og havne ned i tanken.

Ellers så er episoden til henvises til med bensin som tømmes over en stabel med treverk etc.... pluss at det er i en delvis lukket båt som gjør til at du får en stor ansamling av bensingass og tilslutt i et helt annet klima enn hva vi har her..... Steiker ikke solen? Sjekk flammepunkt/tenntemperatur på bensin.....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...