celia Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 (redigert) (Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen. )Dette er feil, flammepunkt på diesel er 20 -60 c¤, dvs at diesel må være så varm før den avgir gass. Kan tenke meg at vanlig diesel ligger nærmere 60 c¤. Søk på #flammepunkt#. På sikkerhetskurset ble brennende fyrstikk sluppet ned i bensinflaske, den slukket. Redigert 1.Juni.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Dette er feil, flammepunkt på diesel er 20 -60 c¤, dvs at diesel må være så varm før den avgir gass. Kan tenke meg at vanlig diesel ligger nærmere 60 c¤. Søk på #flammepunkt#. På sikkerhetskurset ble brennende fyrstikk sluppet ned i bensinflaske, den slukket. Slurvefeil, jern gløder friskt ved 600 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 greit det, men det var i hvertfall det jeg fikk opplyst i forbindelse med trykkprøving av bensintanken min Si meg, har du greie på dette i det hele tatt ? Å trekke inn en BENSINTANK, og hvordan denne skal håndteres, tømmes og borres i, i en tråd om borring av syrefast dieseltank, vitner ikke bare om at du er på jordet. Du er etter mitt syn til og med på feil jorde... Forøvrig undrer deg meg, at mange kommer seg på fjorden i det hele tatt. Skulle dere ta sikkerheten på det viset som det hyles opp om her, ville jeg tro at fridagene burde tilbringes i kjelleren, med lyset avslått, og intullet i redningsvester... For; sikkerhetstankegangen gjelder vel ikke BARE DSC-VHF`er og borring i ståltanker ? Tipset om å støvsuge samtidig som man borrer er smart. Problemet MITT er at jeg aldri har olje for hånden,på en passende emballasje, og dermed ender opp med å bruke Zalo som skjæreolje ( ! ) ( denne kommer på veldig fin doseringsflaske... ) Denne vil jeg helst ha minst mulig av i det jeg borrer i, og tømmer derfor tanken først.. Suzuki Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fantino Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 (redigert) Ingen som så filmen om han der lure brannmannen som hadde øvelse i en utrangert båt? Video Har tidligere fått forklart at eksplosjonsfaren oftest er størst i en dieseltank, da avdampingen er mindre enn for bensin, slik at sjansen for at luft/damp-blandingen befinner seg i antennbart område er større. For bensin er visstnok sjansen marginal, forbi det vil være for lite luft til stede (snakker her om inni en tank, ikke om metoden til brannmannen nevnt over). (redigert m/link til video) Redigert 1.Juni.2006 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Hulda skal bore seg gjennom tanken sin for å sette inn stigerør for aggeregatet. Jeg anser risikoen for å være så fragmentarisk at jeg ikke gidder å skru av boltene på mannlokket, der utgående gjennomføringer er lokalisert. Diesel tenner på 600 grader v/atmosfæretrykk, omtrent. Dieselen/gassen skal altså holde denne temperaturen. Prosedyre: Tilnærmet full tank. Drill med bor og støvsuger. Borer mens støvsugeren drar til seg spon og alt mulig annet. Det som detter ned i tanken etter en slik operasjon er tilnærmet ingenting. Dette er ut fra tidligere erfaring. Metallspon er så tunge at de legger seg rolig på bunn, de kommer aldri i nærheten av stigerørene. Denne prosedyren gjelder kun diesel, ikke bensin eller andre lettantennelige fluider. Det er nå godt å se at noen ennå har et edruelig forhold til realitetene her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Det er nå godt å se at noen ennå har et edruelig forhold til realitetene her.. Nåja, halvfull må jeg nok innrømme. Tempen min skulle vel heller vært underkant 160 grader enn 600.... Det er vel der omtrent dieselen tenner i en motor. 160 grader mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 min skulle vel heller vært underkant 160 grader enn 600.... Det er vel der omtrent dieselen tenner i en motor. 160 grader mener jeg. Nå, det er vel ikke BARE temperaturen som får dieselen til å tenne. For å si det sånn, klarer du å få 25kg trykk i tanken, bare ved å borre i lokket, da vil jeg gjerne arve vedkommendes borremaskin... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Som Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Skal si det trigget mye meninger og ideer her.... Jeg har kommet til at jeg gjør kort prosess, som Hulda beskriver, enkelt og greit borre seg gjennom og få jobben gjort....dog med litt sindig tempo på drillen og en og enda en etterpå.... hvis det fortsatt er liv ombord... Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 I min barndom var det en kar i bygda som skulle lage grill av et oljefat. Oljefatet hadde det vært bensin i, men var nå tom...... Han gikk løs med vinkelsliperen for å dele fatet og BOM så var han ikke lenger blandt de jordiske... Ikke mye bensingass som skal til for å skape livsfarlige eksplosjoner. Boring i en dieseltank med saktegående bor kan imidlertid ikke være problematisk overhodet - så der ville jeg gjort som Som planlegger Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
vanntrivsel Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 (redigert) Jeg har borret hull i tanken , men det var snakk om aluminium. Jeg ville ha kjøpt borr av ekstra kvalitet og borret med lav hastighet. Bruk en støvsuger til å suge opp metallsponet. Det gikk meget bra i mitt tilfelle. Tror ikke det kom et eneste metallspon i tanken. Å skulle det ha gjort det ser jeg ikke på det som noen krise Redigert 1.Juni.2006 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Har ikke drevet denne type eksersis selv, men var borte i en gammel ringrev som brukte en vanlig trykkluftkompressor og satte blåsepistolen ned i påfyllingsstussen under sveising på en dieseltank. Man tynner da ut den brennbare gassen slik at den ikke er i det kritiske området hvor den kan ta fyr. Så den sto og blåste luft inn i tanken mens han sveiset. Og det var ikke hverken første eller siste gangen han sveiset og boret i tanker.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Herman Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Ringreven til Honduras kan etter min mening være glad for at han ikke har blitt blåst til himmels! Hvordan kan han være sikker på at den luften han blander inn ikke gjør at han får en perfekt eksplonsfarlig blanding? Generelt er man livredd for å få luft inn i tanker som inneholder hydrokarboner. Hvis jeg skulle blåst en gass ned i tanken mens jeg boret ville jeg brukt Nitrogen eller Argon, eksosgass fra en motor går også bra. Men for å skjære ut et hull i en liten dieseltank ville jeg ikke gjort noenting. Bare brukt lav hastighet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Verrie Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Skulle dere ta sikkerheten på det viset som det hyles opp om her, ville jeg tro at fridagene burde tilbringes i kjelleren, med lyset avslått, og intullet i redningsvester... Dette er en av de beste kommentarer jeg har sett på evigheter JEG tar ikke sikkerheten så høytidelig tydligvis.... Drar nemlig ut på fjorden, i det som blir en aldeles nydelig langhelg Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 Jeg trekker frem igjen denne tråden... Jeg skal lage ett lite hull på omtrent 30mm i aluminiums tanken min, den er fyllt opp minst 3/4 med diesel og spørsmålet er selvsagt hva som er enklest og sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 Bare å borre i vei, så lenge det ikke er snakk om en bensintank. Kast en brennede fyrstikke ned i en pøsmed diesel å se hva som skjer... Fyrstikken slukker, garantert... Med mindre dieselen har temp over 50 grader celcius, da bør du kulan.... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2007 Ang. spon i tanken.... Hold en støvsuger rett ved siden av borret, da går det fint lite ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 bensin har en veldig kjølende effekt - fin i nødsfrall på brannsår- Dette skal du få lov til å utdype nærmere, Scrutinizer. Jeg gleder meg allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Den legende effekten av benzen er sterkt undervurdert. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Dette skal du få lov til å utdype nærmere, Scrutinizer. Jeg gleder meg allerede. Jeg tror ikke du skal forvente deg ett svar med det første da innlegger er fra 31/5-2006 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) Hvis du kan få det til er det ikke dumt å holde seg rundt mannelokket med nye hull i tanken. Hullsagen har en mindre borr i senter og da er det å noenlunde måle ut hvor den kommer igjennom. Ha grease på borret og ha en håndlanger til å holde en oppsamlingskopp inne i tanken omtrent der du vil komme igjennom. Greasen tar hånd om alt sponet til du har hull og koppen under tar det du mister ned i tanken. Ok, når du så skal til med det store hullet bruker du en litt større oppsamler, gjerne med en skvett vann nedi den, spes. hvis du bruker plast. (Rømmebeger?)Plasser den rundt det små hullet og la håndlangeren følge med når du setter igang å borre. Gjøres dette i et rolig tempo har du hull etter 3-5 minutter og alt sponet ligger i oppsamleren. Men ikke fjern oppsamleren før du har fått vekk alt rusket som ligger rundt hullet. Støvsug godt så unngår du å få noe som helst ned i tanken. Redigert 3.Mars.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Faremomentene er vel ikke først og fremst litt lunkent metallspon. Er vel blandingsforholdene (gassdannelsen) som må være korrekte, slik at GNISTDANNELSE fra el-utsyr som drill, støvsuger eller annet som kan ende med kaboom. Tragisk når det går gæli, men tenk hvor mange ganger daglig det utføres arbeid som "teoretisk" ikke bør gjøres uten at det smeller eller skjærer seg. Noen som så på Discovery hvordan de slet for å få bensindamp til å antenne, både med mobiltelefon og sigaretter. Det handler mye om myter og vandrehistorier. Men fysiske lover gjelder uansett. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) Med den lave temperaturen vi har nå er dieselen så iskald at selvantennig er utenkelig fra litt varmt metallspon som måtte falle ned i tanken hvis man borrer rolig og tar tiden til hjelp. Er du i tvil tar du en fyrstikk/lighter ned i et lite glass med diesel og ser hvor lange du må varme før du får nok avdamping til at gassen brenner. Sponet er sunket til bunns og avkjølt lenge før du klarer å heve temperaturen på overflaten nok til at det brenner. Grunnen til at jeg skrev litt vann i begeret skyldtes at varmt spon ikke skulle svi seg i gjennom bunnen og havne ned i tanken. Ellers så er episoden til henvises til med bensin som tømmes over en stabel med treverk etc.... pluss at det er i en delvis lukket båt som gjør til at du får en stor ansamling av bensingass og tilslutt i et helt annet klima enn hva vi har her..... Steiker ikke solen? Sjekk flammepunkt/tenntemperatur på bensin..... Redigert 3.Mars.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 Hvis jeg ikke husker helt feil så er flammepunktet for bensin helt nede på minus 20, altså god grunn til å være meget forsiktig. På diesel ligger flammelunktet rundt 50 grader +/-, varierer noe i henhold til kvaliteten og om det er sommer eller vinterdiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 (redigert) Ja, flammepunktet på 95 oktan blyfri et faktisk -40grader iflg. HMS databladet til et av oljeselskapene og på marin diesel er det +65 grader celisius men uansett er det helt greit å ha tenkt igjennom farene og ta sine forholdesregler... er det ikke det som heter et eller annet med ........SJA ?? Redigert 3.Mars.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 3.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2007 men uansett er det helt greit å ha tenkte igjennom farene og ta sine forholdesregler... er det ikke det som heter et eller annet med ........SJA ?? Stemmer det, SJA er mye brukt i disse dager. Sikker Jobb Analyse... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.