Whirlwind Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Jeg har nettopp tatt båtførerprøven. Det anbefales sterkt å ta et slikt kurs, spesielt for slike som meg som omtrent ikke har vært i båt før (bortsett fra danskebåten, hurtigruta, etc.). Dersom noen er nysgjerrige på spørsmålene på prøven kan de sende en e-post til k.o.k@online.no Whirlwind Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Gratulerer med båtførerprøven og gode anbefalinger Når det gjelder spørsmålene så tror jeg nok det ryddigste vil være at du holder dem for deg selv - vi må jo holde kommende kandidater litt på pinebenken ....... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sonata 7 Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Båtførerprøven er noe av det enkleste som fins, men det hadde jo kasnkje vært greit for noen om de var usikre og se litt på en tidligere eksamen Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Gratulerer med prøven. Enig med Poseidon. Meningen er vel att men skal lese igjenom boka og ikke bare pugge svarene til spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Ja, det ville jo vært forferdelig om de kunne svare på alle spørsmålene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whistler Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Gratulerer med båtførerprøven og gode anbefalinger Når det gjelder spørsmålene så tror jeg nok det ryddigste vil være at du holder dem for deg selv - vi må jo holde kommende kandidater litt på pinebenken ....... Du vil vel ikke si at man ikke har en ny test for hver gang en prøve avlegges? Enten ved at man har en bank av prøver eller en database som kan brukes til å lage nye prøver med. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Båtførerprøvene blir laget sentralt hos Sjøfartsdirektoratet. Det kommer en ny hvert år, så dersom man stryker får man en prøve fra tidligere år ( i alle fall hos oss ) Påstanden om at båtførerprøven er så lett at hvem som helst kan klare er nok ikke jeg enig i. Den har etter hvert blitt velidg omfattende, både med tanke på lyskaraktere til fyr, lanterner, sjømerker, sjøveisregler og navigasjon. ( det er jo som regel dette man tar båtførerprøven for å lære også ) Jeg har selv sjøkapteinsutdanning, og ble overrasket over hvor omfattende pensum er til den lille 1-times prøven. Tror nok båtførerbeviset er noe å ta for de som ikke har det, masse nyttig og viktig man lærer der. Det er nok ikke det dummeste forslaget at de kan komme til å bli påbudt heller. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Whistler Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Det vil jo med andre ord si at å "jukse" på denne prøven er den enkleste sak av verden. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Det er nok ikke vanskelig i det hele tatt å jukse nei... Det er bare å prate med en som har strøket noen ganger.. hehe... Dersom dette blir obligatorisk, så blir det nok en annen modell regner jeg med. Men hva er vitsen med å jukse seg til "sertifikatet"? er ikke poenget å lære seg pensum da? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Whistler Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Vitsen med å jukse seg til "sertifikatet" kan jo være at det vil være sædeles gunstig å ta det i år for 200 kroner, mens det ennå brukes samme prøve hele året i påvente av at det blir obligatorisk neste år. Hvis man evt legger seg på en annen linje mtp teoretisk prøve med evt praktisk prøve skal man da nullifisere 100.000 allerede utstedte sertifikater? Jeg er i og for seg enig i at det er pensum som er viktigst, men jeg er for øvrig ikke tilhenger av obligatorisk båtførerprøve. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Men hva er vitsen med å jukse seg til "sertifikatet"? er ikke poenget å lære seg pensum da? Jo, helt klart, men den dagen (hvis) det blir obligatorisk så er det helt klart et stort poeng for mange å jukse! Dessverre, men allikevel sant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Det er nok stor sjans for at mye den "uvettige" kjøringen ikke vil forsvinne med en obligatorisk båtførerprøve. De som holder på sånn er vel også de som vil jukse seg til dette... All honnør til de som virkelig tar seg tid til å lære pensum og får en godt grunnlag for et trygt båtliv. Det er jo selvfølgelig store variasjoner i hvor mye av dette som benyttes, men det går nok opp et lys for mange i løpet av et slikt kurs. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Poseidon Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 All honnør til de som virkelig tar seg tid til å lære pensum og får en godt grunnlag for et trygt båtliv. Det er jo selvfølgelig store variasjoner i hvor mye av dette som benyttes, men det går nok opp et lys for mange i løpet av et slikt kurs. Ja, det er nettopp dette som er hele poenget! De som er i tvil om berettigelsen kan f.eks lese noen av tilbakemeldingene i denne gjesteboken. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Kan ikke huske å ha sett at noen på dette forum ikke ser berettigelsen av opplæring/kursing i navigasjon, båtførerprøver osv osv. Det en del, meg selv inkludert, har problemer med er at det skal være en obligatorisk opplæring/dokumentasjon av kompetanse, eller ikke. Men den tråden har vel roet seg ned nå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slettet Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) på dinside.no har de lagt ut en "examenstest" du kan gjøre for å teste dine kunnskaper. den skal gjenspeile vanskelighetsgrad og pensum til "båførerprøven". Båtførerprøven - Test deg selv annet samme sted: http://www.dinside.no/php/art.php?id=20522 Pensum for Båtførerprøven Pensum til Båtførerprøven består av tre hovedelementer: Sjømannskap, lover og regler, og navigasjon og kartlesing. Nedenfor har vi listet opp hva du må kunne innen de tre hovedbolkene. Fredag 5. januar 2001 Innhold » Båtførerbevis Pensum for Båtførerprøven 1. Sjømannskap m.v. Kandidaten skal ha kunnskap om: a. egnet sikkerhetsutrustning i fritidsbåter og riktig bruk av det b. at forskjellige båttyper kan ha forskjellig bruksområde c. betydningen av å ikke overbelaste båten d. betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke e. betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr f. regler for sikker og forsvarlig fortøying, samt arrangement av dregg g. brannfare, brannårsaker, brannslukking og forholdsregler for å forhindre brann h. skikk og bruk, egen atferds betydning for andres sikkerhet og trivsel i. viktige miljøhensyn så som oljesøl, hekkereservater, forsøpling og støy j. bruk av mobiltelefon og VHF på sjøen k. assistanse og slep l. nødsituasjoner; drivanker, forholdsregler, bruk av nødsignaler, varsling, redningstjenesten mv. m. livredning n. flaggreglene o. ansvarsforhold og forsikringsmuligheter 2. Lover og regler Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om: a. regler for styring og seilas b. lanterner og signalfigurer c. manøvrering under nedsatt sikt d. lyd- og lydsignaler e. nødsignaler f. regler for norske farvann Kandidaten skal ha kunnskap om: g. de viktigste bestemmelser i lover og forskrifter som gjelder for fritidsbåter 3. Navigasjon og kartlesing Kandidaten skal ha kunnskap om: a. de viktigste sjømerkene, hvordan de er merket av på kartet og hvordan man skal navigere i forhold til dem b. kartets oppbygging og symbolbruk c. kompassets funksjonsmåte d. hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til det e. at ulike fyr har ulike lyskarakterer, og forstå hvordan karakterene som er gitt i kartet viser seg fysisk for derved å kunne identifisere fyret/lykten, samt retningslinjer for bruk av fargede sektorer f. elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger Kandidaten skal gjennom praktiske beregninger vise at han/hun: g. kan finne retninger ved hjelp av et kompass, og kunne bruke sjøkart sammen med kompasset h. kan bestemme deviasjonens størrelse på forskjellige kurser ved å styre i overrettlinjer i. kan bestemme posisjonen ved krysspeiling j. kan beregne hastighet og seilt distanse Kilde: Sjøfartsdirektoratet Redigert 1.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 på dinside.no har de lagt ut en "examenstest" du kan gjøre for å teste dine kunnskaper. den skal gjenspeile vanskelighetsgrad og pensum til "båførerprøven". Ja, men den prøven har en feil, og jeg har i flere år påpekt feilen i håp om at de skulle rette den opp, men nei Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
slettet Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) kanskje like greit at du opplyser hva det er da i tilfelle noen ønsker å teste den? et spørsmål/svar fra eller til endrer lite i forhold til helheten. har ikke gått igjennom den enda men har sett en generell økende trend med bla feil i en del lærebøker for ungdomskolen, bla matte. Redigert 1.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.