Hank Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Da jeg skulle legge til i båsen etter en flott tur på fjorden i dag, hendte noe skummelt. I det jeg setter giret i revers for å bremse begynner båten å akselerere forover! Jeg hadde heldigvis lav hastighet og fikk ingen skade. Måtte likevel bryte strømmen for å få stanset motoren. Dette er det verste jeg har opplevd med denne båten hittil. Giret er et MS2 gir. Noen som har opplevd noe lignende eller som vet hva dette kan skyldes? Jeg har ikke hatt tid til å starte reparasjonen enda, men setter nok i gang i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Når dette skjer så er det nok oftest at kabelen hopper av slik at giret fortsatt står i forover. Har ikke hendt meg (enda) men kjenner flere som har fått seg en støkk på dette viset. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hank Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 ja, skal si det var en støkk! håper det bare er å hekte på kabelen igjen... hvor enn den nå har hoppet av.. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) Jeg hadde en lignende opplevelse i fjor sommer med gamlebåten. Det var første dag i ferien og vi hadde kjørt fra Oslo til Vrengen. Skulle bunkre diesel på marinaen der, det var mange båter og vi lå i kø.... Jeg hørte et lite knepp da jeg bakket opp - og jo mer jeg bakket jo fortere gikk båten fremover Fikk heldigvis svingt unna - kuttet motor og drev - ikke veldig elegant, men heldigvis uten å skade egen eller andres båter inn til land. Fant etterhvert ut at gearwiren hadde hoppet av i drevet. Båten måtte på land - heldigvis fikk vi god service hos Tjøme Båtsenter som fikset biffen. Uansett var det ingen hyggelig afære, også en av grunnene til at jeg har kjøpt båt med strak aksel. Utrolig kiipt å måtte ta båten på land for å fikse noe slikt. Det slipper vel du med din båt regner jeg med. Redigert 1.Juni.2006 av goggen (see edit history) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Hank Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Ja, jeg leste nettopp inlegget ditt! Jeg slipper i alle fall å ta båten på land. Må bare fjerne motorkassen og noen dørkplater for å komme til. Det var heldigvis ingen på brygga som så min lille piruett...! Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Heldig for deg..... Det var MANGE på brygga som så min piruett........ Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
@ArneO Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Sånt er utrolig kjedelig... Hadde et tilfelle der jeg fikk brudd på gearwire'en. Det blåste ganske kraftig, og med båt med mye vindfang måtte jeg holde litt fart for ikke å drive av med en gang. Regnet med at alt var i skjønneste orden jeg og bakket kraftig, men havnet langt oppå brygga. Godt dette var arbeidsbåt bygget i aluminium og at det var lenge før sesongen, så det var ingen turister å se. Eller bedre var, at det ikke var noen som så meg. Priser meg lykkelig for at dette ikke skjedde ved tilleggingen gangen før..... Da lå nemlig "Nariida" rett fremfor. Skipsreder Bergesen sin 105 fots Wally..... Moralen må være: ta det rolig når man legger til med båten.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Hank Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Hos meg må vaieren har røket. Det er bevegelse ved spaken, men ikke nede ved vipparmen på giret.. lurer på hva dette vil koste å fikse...? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Hvorfor må så mange kjøre full fart inn i båsen eller inn til brygga ? Både seil og motorbåter kjører altfor fort inn i båsen eller inn til brygga. Når slikt skjer kan det gå veldig galt. Nesoddbåten kjørte i brygga så en mann døde for noen år siden. Jeg tar det veldig sakte så om motoren ikke går i revers spiller det minimal rolle (kanskje jeg rekker springet.....) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
klikk Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 For det første er det ofte nødvendig å ha litt manøvreringsfart. For det andre hjelper det ikke nødvendigvis å ha lav fart dersom gearwire ryker slik at båten akselererer forover når man gir gass bakover.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Hvis det ikke er bevegelse på gearet og alt er ok under manøverboksen ved manøvrering forover og akter hvor du tydelig ser at wiren beveger seg opp og ned, er nok den mest sannsynlig av. Vær obs på at strømpen som beskytter wiren skal være låst fast med klammer både under manøverboksen og på gearet. Du ser det selv... Har skruene på klammeret slakker seg opp vil du få den samme effekten som du skriver, men det ser du nå med en gang... På noen slike wirer er det stemplet inn et nr. som indikerer lengden på den, men ikke alle har det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) Hvorfor må så mange kjøre full fart inn i båsen eller inn til brygga ? ... For det første er det ofte nødvendig å ha litt manøvreringsfart. For det andre hjelper det ikke nødvendigvis å ha lav fart dersom gearwire ryker slik at båten akselererer forover når man gir gass bakover...Skal ikke ta stilling til hvem som har rett (det har vel dere begge). Interessante betraktninger/synspunkter imidlertid, og litt pussig at nettopp dette tas opp i dagens VG (papirutgaven). Der har de startet "Lær deg sjøvett med VGs båtskole", en serie som visstnok skal gå over flere torsdager. I dag skriver de bl.a. om råd ved fortøying: "Planlegg godt og gå sakte inn når du skal legge til". Og videre "....Ta alltid høyde for at motoren kan stoppe i det du setter den i revers". Altså tanker/råd i tråd med olews innspill... Ronald Tilføyd i ettertid: Oppdaget nå at også nettugaven av VG har samme artikler. Da finner dere båtskolen her og her. Sistnevnte inneholder mine sitater. Redigert 1.Juni.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.