Jump to content

Dette må da være reklamasjon / GARANTI...?!


jma001

Recommended Posts

For under 2 år siden ble der monter/levert 2 stk motorerer med bravo2- X-DREV.

Ved årets landsett - ba jeg forhandler om å sjekke DREVENE (100-timers-sjekk)-

og der ble oppdaget at sjøvann har stått inne i begge belgene.

 

Styrbord belg hadde stor flenge og har trolig vært skadet over lengre tid, ja kanskje

helt siden leveransen for under 2 år siden. På bruddflatene kan man se at det er en gammel flenge.

Knuten på styrbord side var brun av rust og måtte skiftes. Lageret på styrbord side (innenfor belgen) var tydelig skadet og moden for utskifting.

Dette ble derfor utbedret/skiftet ut av den samme forhandleren som altså leverte produktet for under 2 år siden. Begge belgene ble også skiftet.

Totalt kommer dette opp i over 16000 kr i reparasjonskostnader (arbeid og deler)

 

Jeg - med flere som jeg har snakket med - mener at denne skaden/reparasjonen klart må komme innenfor det vi kaller REKLAMASJON / GARANTI - eller hva det nå heter...og derfor må dekkes av forhandler. Produktet (motorer+agregat) har gått bare 100 motortimer.

Og det er altså mindre enn 2 år siden produktet ble kjøpt/levert.

 

SPØRSMÅL:

Hva mener ekspertene her på båtforumet om denne "reklamasjonen"/garantisaken?

 

Hvilke lover/regler gjelder i dette tilfellet?

Hva sier loven/reglene i forhold til slike tilfeller som det jeg forteller om?

 

NB!

Brawo-BELG skal holde i 5 år - etter boka - hvis det har noen betydning for saken...

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke så mye peiling på lover og regler men det er vel heilt klart at dette er en garanti sak. Mener belgene skal skiftes mellom 5-7 år, så da er det jo ein feil med dem eller feilmontering. Personlig hadde eg klaget og forlangt dette dekket og om dei nektet ville eg ringt forbrukerrådet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Belgenes normale levetid vil jeg tro har betydning.

Du skriver Brawo-BELG skal holde i år. Skulle det stått ett år, eller mener du å si at de normalt skulle holdt frem til nå?

Jeg mente at belgen skal holde i 5 år - etter boka. Har rettet i startinnlegget.

Link to post
Share on other sites

Formening kan man jo ha - men ingen fakta.

 

Jeg tror du må ha en meget god advokat, eller et passe vennligsinnet verksted hvis dette skal gå i ditt favør...

 

Men det er verd å forsøke.

Hvorfor det. Om du hadde fåt heilt ny girkasse til bilen og den måtte ha nye lagre etter under 2 år. Hadde du ikke da klaget.. Forventet levetid er vel mer enn 2 år. Dersom han har utført service etter serviceinntervall skulle ikke verkstedet ha så mye anna valg enn å erstatte dette.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dersom han har utført service etter serviceinntervall skulle ikke verkstedet ha så mye anna valg enn å erstatte dette.

Det er nok uansett ikke verkstedet som må erstatte hvis dette evt. er snakk om materialfeil. Da er det en tredjepart inne i bildet, og selv om det er verkstedet som må forholde seg til denne, så kan det bli en tyngre materie.

 

Men det er mulig jeg er veldig negativ nå. Gi gass og forlang forholdet utbedret til null eller sterkt redusert kost - det må være utgangspunktet for jma001.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Selv ville jeg valgt å levere en skriftelig klage og forventet å få det fikset. Hvis ikke ville jeg gått videre med saken. Dette må være forårsaket av feil montering eller fabrikasjonsfeil på belgene.

Etter levarandørens mekanikers mening/anbefaling var reparasjonen/utskiftingen absolutt nødvendig. Skadene er nå blitt utbedret. Regning kom i posten i dag.

Klage er sendt - via mail?

Dette nekter jeg å betale!!!

:eek:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dette ikke er skader du selv kan ha forårsaket med ytre påvirkninger har du etter mitt syn en veldig klar sak.

Men båtbransjen lever etter min erfaring desverre sitt eget liv angående service og måten å forholde seg til kunder på. I forhold til andre bransjer virker de å være milevis på bærtur. Også i forhold til lover og regler virker det som de er "konger". Mange her inne har måtte krangle for mangler som ikke engang hadde vært diskutert ved kjøp av andre varer.

Håper du får gehør uten at det koster deg for mye..

Link to post
Share on other sites

Det er kun ETT spørsmål som er interessant: Ligger skadens årsak i materialfeil eller feil montering; eller er det en ytre påvirkning etter levering? I det førstnevnte tilfellet er det neppe noen tvil om at det er en reklamasjonssak. Her er det bare å stå på -- du har i alle fall ingenting å tape.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er kun ETT spørsmål som er interessant: Ligger skadens årsak i materialfeil eller feil montering; eller er det en ytre påvirkning etter levering? I det førstnevnte tilfellet er det neppe noen tvil om at det er en reklamasjonssak. Her er det bare å stå på -- du har i alle fall ingenting å tape.

På belgens bruddflate kan man se at det er en gammel flenge.

Jeg har tatt vare på denne skadete belgen - i tilfelle behov for bevismateriale. Det kan jo tyde på at belgen må ha vært sund ved et ulykkestilfelle - allerede ved levering.

Nei, dette kommer jeg ikke til å betale!

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er forhandleren autorisert fra Marine Power og fikk du originalt garantibevis som medfølger vanligvis motoren og drev ?

Ja, dette er en autorisert forandler og

Ja, originalt garantibevis på motor/drev er levert fra MarinePower og underskrevet av forhandleren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært direkte Marine Power forhandler i 6 år.

Jeg anbefaler deg at du tar det rolig.

 

Hvis forhandleren nekter samarbeid for oppklaring så skriver du direkte til Marine Power Norge.

Fortell saklig hva som ha skjedd og ber om forklaring.

 

Jeg har aldri i alle år opplevt at MP-Tyskland eller MP-Europa har nektet til å står for feil,

så sant det er feil på materiell.

 

Er det ikke feil på materiell, som kan sjekkes, så anbefaler MP-Norge sikkert forhandleren at han skal regulere det.

 

Prøv det, jeg er nesten sikker at det virker.

Marine Power jobber hart for en bra navn rundt verden, og så sikkert også i Norge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

På belgens bruddflate kan man se at det er en gammel flenge.

Jeg tror desverre ikke dette blir lett å få på reklamasjon.

En belg på et drev er svært utsatt for skade. (til og med mer enn R&D koplingen på en Fairline) :wink:

Hvordan skal du bevise at flengen ikke skyldes ytre påvirkning. ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så er det forhandler som må bevise at skaden skyldes ytre påvirkning og ikke du som må bevise at det ikke skyldes ytre påvirkning. Bevisbyrden er med andre ord hos forhandler og ikke hos deg. Stå på, men sørg for å bygg opp dokumentasjonen og gjør henvendelser skriftlig (i tillegg til muntlig)!

 

Lykke til!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Iflg. diverse Mercruiser-manualer ser jeg at det skal benyttes limstoff på innsiden av belgen. Belgen skal ikke festes bare med skruklemmene.

 

NB!

Dette vet jeg bevisst - jfr. uttalelse fra menakanikeren(e) -

ikke er benyttet ved montering av belgene vel levering.

Ei heller er dette benyttet ved montering av nye belger- selv om jeg har påpekt dette.

De (menanikeren) "kunne ikke se i sine manualer at slikt skulle benyttes", ble det hevdet.

 

 

Kan dette være årsak til belg-lekkasje?

I tilfelle ja, taler vi vel her om en mulig monteringsfeil?

Link to post
Share on other sites

Iflg. diverse Mercruiser-manualer ser jeg at det skal benyttes limstoff på innsiden av belgen.

I manualen står det som du påpeker bruk av lim, jeg undersøkte dette når jeg byttet belger på min og da fikk jeg en quicksilver belg lim tube av den lokale mercruiser forhandleren. Det virket på meg som om at dette ikke var "så nøye" men jeg betaler heller en 100 lapp for mye for en tube lim enn å lure på om jeg har gjort jobben skikkelig. Det var også rester etter gammel lim på endene på de gamle belgene.

Når det er sagt så får en vel ikke en flenge i belgene ved å ikke bruke lim...

 

Var det samme feil på begge belgene? Kan det tyde på at de var satt på feil eller skadet under arbeidet? Når de først er på plass kan en vel ikke bare få to like flenger på de etter 2 sesonger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...