jma001 Startet 2.Juni.2006 Del på Facebook Startet 2.Juni.2006 (redigert) For under 2 år siden ble der monter/levert 2 stk motorerer med bravo2- X-DREV. Ved årets landsett - ba jeg forhandler om å sjekke DREVENE (100-timers-sjekk)- og der ble oppdaget at sjøvann har stått inne i begge belgene. Styrbord belg hadde stor flenge og har trolig vært skadet over lengre tid, ja kanskje helt siden leveransen for under 2 år siden. På bruddflatene kan man se at det er en gammel flenge. Knuten på styrbord side var brun av rust og måtte skiftes. Lageret på styrbord side (innenfor belgen) var tydelig skadet og moden for utskifting. Dette ble derfor utbedret/skiftet ut av den samme forhandleren som altså leverte produktet for under 2 år siden. Begge belgene ble også skiftet. Totalt kommer dette opp i over 16000 kr i reparasjonskostnader (arbeid og deler) Jeg - med flere som jeg har snakket med - mener at denne skaden/reparasjonen klart må komme innenfor det vi kaller REKLAMASJON / GARANTI - eller hva det nå heter...og derfor må dekkes av forhandler. Produktet (motorer+agregat) har gått bare 100 motortimer. Og det er altså mindre enn 2 år siden produktet ble kjøpt/levert. SPØRSMÅL: Hva mener ekspertene her på båtforumet om denne "reklamasjonen"/garantisaken? Hvilke lover/regler gjelder i dette tilfellet? Hva sier loven/reglene i forhold til slike tilfeller som det jeg forteller om? NB! Brawo-BELG skal holde i 5 år - etter boka - hvis det har noen betydning for saken... Redigert 2.Juni.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Ingen som har noen formening? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Ikke så mye peiling på lover og regler men det er vel heilt klart at dette er en garanti sak. Mener belgene skal skiftes mellom 5-7 år, så da er det jo ein feil med dem eller feilmontering. Personlig hadde eg klaget og forlangt dette dekket og om dei nektet ville eg ringt forbrukerrådet. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Akult Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Formening kan man jo ha - men ingen fakta. Jeg tror du må ha en meget god advokat, eller et passe vennligsinnet verksted hvis dette skal gå i ditt favør... Men det er verd å forsøke. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Belgenes normale levetid vil jeg tro har betydning. Du skriver Brawo-BELG skal holde i år. Skulle det stått ett år, eller mener du å si at de normalt skulle holdt frem til nå? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Belgenes normale levetid vil jeg tro har betydning. Du skriver Brawo-BELG skal holde i år. Skulle det stått ett år, eller mener du å si at de normalt skulle holdt frem til nå? Jeg mente at belgen skal holde i 5 år - etter boka. Har rettet i startinnlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Da kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er en opplagt reklamasjonssak. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Formening kan man jo ha - men ingen fakta. Jeg tror du må ha en meget god advokat, eller et passe vennligsinnet verksted hvis dette skal gå i ditt favør... Men det er verd å forsøke. Hvorfor det. Om du hadde fåt heilt ny girkasse til bilen og den måtte ha nye lagre etter under 2 år. Hadde du ikke da klaget.. Forventet levetid er vel mer enn 2 år. Dersom han har utført service etter serviceinntervall skulle ikke verkstedet ha så mye anna valg enn å erstatte dette. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Akult Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Jeg oppfattet belgens levetid til å være oppgitt til 1 år. Nå er dette korrigert. Jeg ville selvfølgelig prøvd å reklamere. Det blir spennende å se hvordan det går, for det som syns veldig opplagt er ikke alltid det... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Selv ville jeg valgt å levere en skriftelig klage og forventet å få det fikset. Hvis ikke ville jeg gått videre med saken. Dette må være forårsaket av feil montering eller fabrikasjonsfeil på belgene. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Akult Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Dersom han har utført service etter serviceinntervall skulle ikke verkstedet ha så mye anna valg enn å erstatte dette.Det er nok uansett ikke verkstedet som må erstatte hvis dette evt. er snakk om materialfeil. Da er det en tredjepart inne i bildet, og selv om det er verkstedet som må forholde seg til denne, så kan det bli en tyngre materie. Men det er mulig jeg er veldig negativ nå. Gi gass og forlang forholdet utbedret til null eller sterkt redusert kost - det må være utgangspunktet for jma001. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) Selv ville jeg valgt å levere en skriftelig klage og forventet å få det fikset. Hvis ikke ville jeg gått videre med saken. Dette må være forårsaket av feil montering eller fabrikasjonsfeil på belgene. Etter levarandørens mekanikers mening/anbefaling var reparasjonen/utskiftingen absolutt nødvendig. Skadene er nå blitt utbedret. Regning kom i posten i dag. Klage er sendt - via mail? Dette nekter jeg å betale!!! Redigert 2.Juni.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Hva er forhandlerens argument for at du skal betale? Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Har ikke hørt noen argumeter derfra. De regner vel med at man betaler som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Om dette ikke er skader du selv kan ha forårsaket med ytre påvirkninger har du etter mitt syn en veldig klar sak. Men båtbransjen lever etter min erfaring desverre sitt eget liv angående service og måten å forholde seg til kunder på. I forhold til andre bransjer virker de å være milevis på bærtur. Også i forhold til lover og regler virker det som de er "konger". Mange her inne har måtte krangle for mangler som ikke engang hadde vært diskutert ved kjøp av andre varer. Håper du får gehør uten at det koster deg for mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Det er kun ETT spørsmål som er interessant: Ligger skadens årsak i materialfeil eller feil montering; eller er det en ytre påvirkning etter levering? I det førstnevnte tilfellet er det neppe noen tvil om at det er en reklamasjonssak. Her er det bare å stå på -- du har i alle fall ingenting å tape. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Er forhandleren autorisert fra Marine Power og fikk du originalt garantibevis som medfølger vanligvis motoren og drev ? Jörg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 (redigert) Det er kun ETT spørsmål som er interessant: Ligger skadens årsak i materialfeil eller feil montering; eller er det en ytre påvirkning etter levering? I det førstnevnte tilfellet er det neppe noen tvil om at det er en reklamasjonssak. Her er det bare å stå på -- du har i alle fall ingenting å tape. På belgens bruddflate kan man se at det er en gammel flenge. Jeg har tatt vare på denne skadete belgen - i tilfelle behov for bevismateriale. Det kan jo tyde på at belgen må ha vært sund ved et ulykkestilfelle - allerede ved levering. Nei, dette kommer jeg ikke til å betale! Redigert 2.Juni.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Er forhandleren autorisert fra Marine Power og fikk du originalt garantibevis som medfølger vanligvis motoren og drev ?Ja, dette er en autorisert forandler ogJa, originalt garantibevis på motor/drev er levert fra MarinePower og underskrevet av forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Jeg har vært direkte Marine Power forhandler i 6 år. Jeg anbefaler deg at du tar det rolig. Hvis forhandleren nekter samarbeid for oppklaring så skriver du direkte til Marine Power Norge. Fortell saklig hva som ha skjedd og ber om forklaring. Jeg har aldri i alle år opplevt at MP-Tyskland eller MP-Europa har nektet til å står for feil, så sant det er feil på materiell. Er det ikke feil på materiell, som kan sjekkes, så anbefaler MP-Norge sikkert forhandleren at han skal regulere det. Prøv det, jeg er nesten sikker at det virker. Marine Power jobber hart for en bra navn rundt verden, og så sikkert også i Norge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mix Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 På belgens bruddflate kan man se at det er en gammel flenge.Jeg tror desverre ikke dette blir lett å få på reklamasjon.En belg på et drev er svært utsatt for skade. (til og med mer enn R&D koplingen på en Fairline) Hvordan skal du bevise at flengen ikke skyldes ytre påvirkning. ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Så vidt jeg vet så er det forhandler som må bevise at skaden skyldes ytre påvirkning og ikke du som må bevise at det ikke skyldes ytre påvirkning. Bevisbyrden er med andre ord hos forhandler og ikke hos deg. Stå på, men sørg for å bygg opp dokumentasjonen og gjør henvendelser skriftlig (i tillegg til muntlig)! Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jma001 Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Iflg. diverse Mercruiser-manualer ser jeg at det skal benyttes limstoff på innsiden av belgen. Belgen skal ikke festes bare med skruklemmene. NB! Dette vet jeg bevisst - jfr. uttalelse fra menakanikeren(e) - ikke er benyttet ved montering av belgene vel levering. Ei heller er dette benyttet ved montering av nye belger- selv om jeg har påpekt dette. De (menanikeren) "kunne ikke se i sine manualer at slikt skulle benyttes", ble det hevdet. Kan dette være årsak til belg-lekkasje? I tilfelle ja, taler vi vel her om en mulig monteringsfeil? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 jma; gjør deg selv en tjeneste og få en uavhengig fagkyndig til å se på dette så snart som mulig. Det er om å gjøre å sikre bevis, derunder en vurdering av tingenes begredelige tilstand slik den var fø reparasjonen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Iflg. diverse Mercruiser-manualer ser jeg at det skal benyttes limstoff på innsiden av belgen.I manualen står det som du påpeker bruk av lim, jeg undersøkte dette når jeg byttet belger på min og da fikk jeg en quicksilver belg lim tube av den lokale mercruiser forhandleren. Det virket på meg som om at dette ikke var "så nøye" men jeg betaler heller en 100 lapp for mye for en tube lim enn å lure på om jeg har gjort jobben skikkelig. Det var også rester etter gammel lim på endene på de gamle belgene.Når det er sagt så får en vel ikke en flenge i belgene ved å ikke bruke lim... Var det samme feil på begge belgene? Kan det tyde på at de var satt på feil eller skadet under arbeidet? Når de først er på plass kan en vel ikke bare få to like flenger på de etter 2 sesonger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.