Jump to content

Tåler denne Silver Viking 40 hk?


Rogy

Recommended Posts

Jeg har en silver viking lik denne: Bilde

 

Det jeg da lurer på om den vil tåle 40 hk.. Hadde vært bonus om den tålte mere.

Dette er en 14 eller 15 fots båt, med dyp kjøl. Mener den er godkjent for 7.5kw dvs 12-13 hk eller noe. Så hvis noen har erfaringer med denne båten, eller noen syn så setter jeg pris på dette. Eller ha en flott dag videre :cheers:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville da ihvertfall lastet ombord plenty av ballast i baugen. Den ser da veldig lav ut bak i forhold til fremme?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sette en "stor" motor på en båt som er bygget, og beregnet, på å ha en "liten" motor? Når du sier "vil den tåle", mener du; "vil jeg ha med motoren tilbake eller befinner den, og akterspeilet, seg på havets bunn."

Unnskyld meg, men dette blir helt tullete og ikke særlig smart med tanke på sikkerhet! Har du tenkt på forsikring, og eventuelle konsekvenser av å bruke en grovt overmotorisert båt?

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å vere ein Silver-Viking 15. Denne kom i planande utgåve, og ein med djupare kjøl. Det ser ut som den avbilda båten er den med kjøl. Denne vart i si tid godkjent av DNV med 10 hk motor. Trur ikkje du skal prøve med 40 hk. 15-20 hk skulle nok gå greitt! Nokon racerbåt er det uansett ikkje, men ein svært stødig båt, godt eigna til fisking pga kjøl/ avdrift.

Link to post
Share on other sites

Enig med Cand noe her

Skal vel godt gjøres å få et hopp med denne.

 

Jeg er tilhenger av å ha skikkelig motor men det bør være en hensikt med det

Denne båten har ikke skrog som trenger stor motor.

 

Men som de andre sier 20 hk er sikkert greit (Kanskje i overkant av det nødvendige det også)

Alt annet tror jeg ikke blir annet enn økt bensinforbruk + plunder og heft

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en tilsvarende båt for leeeenge siden. Men et litt annet overbygg. Denne satt det en 20 hk volvo penta på, tror at du ikke bør gå noe over 25 hk. Båte vil ikke slippe vannet og gå noe spesielt fortere med stor motor. Det kan fort bli tungt og veldig skummelt og styre denne med for stor motor. Nei hør på de erfaringene og forslagene som du har fått her og velg en merer riktig motor til denne båten.

Husk at det sannsynligvis er mange her som har også prøvd en del lite smarte løsninger som igjenn har påført oss noe erfaring. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stiller meg i rekken blant de som mener at rundt 20hk er (mer enn) nok.

Ønsker du ha mer fart enn det gir , så bør du bytte båt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig hva som går, selv om det ikke kan sies å være særlig smart. Dette med overmotorisering, kompensert med ballast i baug, er skummelt. Prøvde en gang med 33hk på en pioner 8 sport. (liten speedbåt). Denne motoren var så tung at jeg måtte ha solid med ballast i baugen. Resultatet var at når jeg slakket litt for fort av på gassen, så gikk båten rett til bunns med baugen først. Heldigvis på grunt vann...

Så jeg stiller med bak de andre her som anbefaler en annen båt, hvis fart og stor motor er et 'must'.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

He he, ja man har vært med på litt av det også, og hørt om andre ymse kombinasjoner. F.eks Rana-plast 14 (kjølbåt) med vindskjerm, 100kg ballast i baugen og 50hk Mercury på hekken. Høres ut som en lumsk ekvipasje spør du meg... :smiley:

En kamerat av meg hadde en Rana-plast 425 (godkjent for 20hk) , denne fikk kjørt seg med 60hk på akterspeilet. Denne tålte farta ganske greit, men var nok litt i overkant. Og skroget var overhodet ikke dimensjonert for tredobbel effekt så det revnet og sprakk litt her og der... ah , det var da man var ung & usårbar :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når me først snakkar om båtar med allfor stor motor, ta ein titt på linken nedafor. Kan ikkje vere heilt bra med så stor motor.

Det skroget der tåler nok litt motor

Så litt artig ut forresten :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt Musling 430 med 60hk - noe den taklet helt utmerket (tror både 370 og 430 var godkjent for 35hk da de kom på markedet)

Leste et sted at Linge kjørte race med 12-fotingen, ca 50 knop med 60hk... sikkert spennende :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...