Jump to content

Tåler denne Silver Viking 40 hk?


Rogy

Recommended Posts

Leste et sted at Linge kjørte race med 12-fotingen, ca 50 knop med 60hk... sikkert spennende :cheers:

50 knop i en 12 fots båt :eek: snakker nok fartsfølelse da ja.

 

Er det ingen som bryr seg om kva båtar er godkjent for lenger?

Er nok flere som bryr seg om det i dag enn det var før sinten. Før var også Merkevare båter som Musling, Wesling, GH osv Veritas godkjente, noe som innebar strenge krav. Var nesten en tommelfingerregel at båten fint tålte det dobbelte av hva veritas hadde godkjent den for ( Når det gjelder motorisering) Men da gjelder det jo å bruke hodet.

 

Ser ut som det er en god del argumenter her for obligatorisk båtførerprøve

Dette har ingenting med båtførerprøven å gjøre. Mer med erfaring å gjøre og som sagt å bruke hodet.

 

Når vi snakker om dette kommer jeg på en litt mindre smart aksjon i min tidligere barndom.

Merk dette var en Askeladden 9 med 9,9 hk motor (altså godkjent motor for båten.)

Synes det var veldig morsomt å kjøre på 3 tiltehakk + gruntvannsinnstilling. To personer bak så fort båten var i plan selvfølgelig. Provosere mest mulig galopp med gassen.

Det hoppet sinnsykt to tre ganger på akterenden før båten gikk frem igjen osv.

Dette var veldig morsomt helt til vi ble stående rett opp og ned... Jeg og kameraten min kikket på hverandre og bak der det begynte å ta inn vann i motorbrønnen.

Så var det bare å kaste seg fremover å håpe på det beste :diving:

Det gikk bra men DET var siste gangen jeg gjorde et slikt stunt. Gruntvannsinstillingen tålte det ikke heller :rolleyes:

 

Men! Jeg har en Aquaquick 265 som er sertifisert for 10hk. Har kjøpt meg en Tohatsu 9,9/15hester. Regner med at det skulle gå bra :yesnod: Eller er det noen som tviler?

Hva veier denne da enter4u? Kan vel ikke være stort. Men jeg kan ikke forestille meg at du har den største kontrollen heller da :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette har ingenting med båtførerprøven å gjøre. Mer med erfaring å gjøre og som sagt å bruke hodet.

Enig i det, men det er mange håpefulle på dette forumet som mener at obligatorisk båtførerprøve vil også ha en positiv effekt på folks vett! Ikke helt uenig i det heller, men er motstander av obligatorisk prøve for alle, i håp om at noen få idioter skal se lyset, og fornuften!

 

Må vel samtidig innrømme at jeg har gjort mye rart med båt som ungdom, ting jeg ikke snakker høyt om eller lar mine barn få lov til! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for mange flotte innspill. Jeg går nokk etter en motor mellom 15-25 ;)

Et fornuftig valg. I tillegg til det som allerede er nevnt er den båten ganske smal bak, og har begrenset bæring i hekken. Altså er en for stor (og for tung) motor ikke særlig bra.
Link to post
Share on other sites

Takk for mange flotte innspill. Jeg går nokk etter en motor mellom 15-25 ;)

Hvis du ser etter den største motoren med den minste vekten og laveste prisen så er svaret: Tohatsu 18hk! Jeg kjøpte en sånn for et par år siden basert på de ovennevnte kriteria og er veldig fornøyd med den!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ett av problemene med for kraftig motor er at du får mer bevegelse i hekken enn godt er. Selv om det ser ut til å gå bra en stund, vil du kunne få ødeleggelser i glassfiberen/gelcoaten. Den beveger seg for mye og delaminerer til slutt. Har selv sett dette med hekken på en RIB som var forsynt med motorheis og 250 HK Evinrude. Sprekker viste seg etter en stund og vi endte opp med å måtte forsterke med 5 mm stålplate/vinkler.

Link to post
Share on other sites

50 knop i en 12 fots båt :eek: snakker nok fartsfølelse da ja.

 

 

Er nok flere som bryr seg om det i dag enn det var før sinten. Før var også Merkevare båter som Musling, Wesling, GH osv Veritas godkjente, noe som innebar strenge krav. Var nesten en tommelfingerregel at båten fint tålte det dobbelte av hva veritas hadde godkjent den for ( Når det gjelder motorisering) Men da gjelder det jo å bruke hodet.

 

Dette har ingenting med båtførerprøven å gjøre. Mer med erfaring å gjøre og som sagt å bruke hodet.

 

Når vi snakker om dette kommer jeg på en litt mindre smart aksjon i min tidligere barndom.

Merk dette var en Askeladden 9 med 9,9 hk motor (altså godkjent motor for båten.)

Synes det var veldig morsomt å kjøre på 3 tiltehakk + gruntvannsinnstilling. To personer bak så fort båten var i plan selvfølgelig. Provosere mest mulig galopp med gassen.

Det hoppet sinnsykt to tre ganger på akterenden før båten gikk frem igjen osv.

Dette var veldig morsomt helt til vi ble stående rett opp og ned... Jeg og kameraten min kikket på hverandre og bak der det begynte å ta inn vann i motorbrønnen.

Så var det bare å kaste seg fremover å håpe på det beste :diving:

Det gikk bra men DET var siste gangen jeg gjorde et slikt stunt. Gruntvannsinstillingen tålte det ikke heller :rolleyes:

 

Hva veier denne da enter4u? Kan vel ikke være stort. Men jeg kan ikke forestille meg at du har den største kontrollen heller da :wink:

Båten veier 47 kg. Har styrekonsoll. Var ute og testa den i går og hadde ingen problemer med å håndtere den. Båten adlyder fint :smiley: Men nå har jeg hatt litt av hvert med slepejoller og stry med opp gjennom årene da. Det verste jeg har kjørt er en 8 fot Pioneer med 6 hk. Veldig ustødig og vinglete båt. Det råeste er en 8 fot terjesen-jolle med Suzuki 9,9. Vinglete og veldig lett båt, men herregud for et adrenalin-kick :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei for all del det må då gå fint. Forresten, er ikkje Tohatsu 9,9/18Hester? Varierer sikkert etter årsmodell.

18 hesteren har alltid(mener jeg) en egen modell, med litt større syl. volum enn 9.9/15.

Forøvrig endel som mener at mange "oppjusterte" 9.9 ikke er på mer enn rundt 13hk... :confused:

 

Er nok flere som bryr seg om det i dag enn det var før sinten. Før var også Merkevare båter som Musling, Wesling, GH osv Veritas godkjente, noe som innebar strenge krav. Var nesten en tommelfingerregel at båten fint tålte det dobbelte av hva veritas hadde godkjent den for ( Når det gjelder motorisering) Men da gjelder det jo å bruke hodet.

Veritas godkjenningen innebar blant annet at båten skulle tåle 90grader krapp sving (tilsvarende at styrekabelen ryker) på full fart med maks motor. Dette gjorde at mange båter ble godkjent med mindre motorstørrelse enn de ville fått hvis de f.eks hadde blitt godkjent idag. Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Veritas godkjenningen innebar blant annet at båten skulle tåle 90grader krapp sving (tilsvarende at styrekabelen ryker) på full fart med maks motor. Dette gjorde at mange båter ble godkjent med mindre motorstørrelse enn de ville fått hvis de f.eks hadde blitt godkjent idag.

Vet du hva dagens krav består i ?

Link to post
Share on other sites

Båten veier 47 kg. Har styrekonsoll.

Har MS265 jeg også. Styrekonsoll i MS'en, sier du? Det hadde vært artig og sett bilder av. Regner med at konsollen kanskje er ettermontert. Hvor stammer i så fall konsollen fra? Og var det bolt-on, eller måtte det DIY til?
Link to post
Share on other sites

Tohatsu 9,9 og 15hk har samme blokk. Tohatsu 18hk har en større blokk og er med andre ord ikke samme motor!

:sailing:

OK

Då trekker eg det tilbake. Kompisen min som påstår at han har Tohatsu 9,9/18hk skal jammen meg få høyre :nono: . Hm, kanskje eg har gode muligheter til å kjøre i frå han allikevel :wink: .

 

PS: Ja eg seier KJØRE båt (med andre ord det er snakk om båt utan motor). Viss det har noko i mot det så ta det opp i denne tråden :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikke dagens krav tilsvarende CE-kravene? Vet ikke spesifikt hva dagens krav sier her...

-Dette er vel utfyllende beskrevet i "EU/EØS Fritidsbåtdirektivet"...Rådsdirektiv xx.xx ; de som gidder, finner det sikkert på nettet. Det som ihvertfall er sikkert, er at det ikke er i nærheten av den gamle gode veritasertifiseringen....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...