Rogy Startet 7.Juni.2006 Del på Facebook Startet 7.Juni.2006 (redigert) Jeg har en silver viking lik denne: Det jeg da lurer på om den vil tåle 40 hk.. Hadde vært bonus om den tålte mere. Dette er en 14 eller 15 fots båt, med dyp kjøl. Mener den er godkjent for 7.5kw dvs 12-13 hk eller noe. Så hvis noen har erfaringer med denne båten, eller noen syn så setter jeg pris på dette. Eller ha en flott dag videre Redigert 10.Juni.2006 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lodda Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Har prøvd en Silver Viking som er ganske lik denne med 25 hk på og det gikk bare fint... den båten jeg prøvde hadde nok tålt mer motor. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Rogy Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 okay, høres bra ut.. Jeg har sett litt rundt etter motorer i størrelsen 25-30hk nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 husk, begynner motoren å bli over 50 kg kan blodtrykket bli farlig høyt hvis du skal flytte rundt på den alene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Ville da ihvertfall lastet ombord plenty av ballast i baugen. Den ser da veldig lav ut bak i forhold til fremme? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 (redigert) Hvorfor sette en "stor" motor på en båt som er bygget, og beregnet, på å ha en "liten" motor? Når du sier "vil den tåle", mener du; "vil jeg ha med motoren tilbake eller befinner den, og akterspeilet, seg på havets bunn." Unnskyld meg, men dette blir helt tullete og ikke særlig smart med tanke på sikkerhet! Har du tenkt på forsikring, og eventuelle konsekvenser av å bruke en grovt overmotorisert båt? Redigert 7.Juni.2006 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebaat Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Ser ut til å vere ein Silver-Viking 15. Denne kom i planande utgåve, og ein med djupare kjøl. Det ser ut som den avbilda båten er den med kjøl. Denne vart i si tid godkjent av DNV med 10 hk motor. Trur ikkje du skal prøve med 40 hk. 15-20 hk skulle nok gå greitt! Nokon racerbåt er det uansett ikkje, men ein svært stødig båt, godt eigna til fisking pga kjøl/ avdrift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Litt rufsete sjø og et par små hopp, og man kan risikere at både akterspeil og motor sier takk for seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Og selv om akterspeilet skulle holde, så er ikke denne båten bygget for den farten en så stor motor vil gi. Ikke for å være gledesdreper, men bytt heller båt om det er fart du vil ha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Enig med Cand noe her Skal vel godt gjøres å få et hopp med denne. Jeg er tilhenger av å ha skikkelig motor men det bør være en hensikt med det Denne båten har ikke skrog som trenger stor motor. Men som de andre sier 20 hk er sikkert greit (Kanskje i overkant av det nødvendige det også) Alt annet tror jeg ikke blir annet enn økt bensinforbruk + plunder og heft Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Vi hadde en tilsvarende båt for leeeenge siden. Men et litt annet overbygg. Denne satt det en 20 hk volvo penta på, tror at du ikke bør gå noe over 25 hk. Båte vil ikke slippe vannet og gå noe spesielt fortere med stor motor. Det kan fort bli tungt og veldig skummelt og styre denne med for stor motor. Nei hør på de erfaringene og forslagene som du har fått her og velg en merer riktig motor til denne båten. Husk at det sannsynligvis er mange her som har også prøvd en del lite smarte løsninger som igjenn har påført oss noe erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...0&pos=5&tot=906 Ligger en her med 30hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Stiller meg i rekken blant de som mener at rundt 20hk er (mer enn) nok. Ønsker du ha mer fart enn det gir , så bør du bytte båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebaat Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...0&pos=5&tot=906 Ligger en her med 30hk. Meiner at dette er 15-fotaren med planande skrog. Denne har ikkje problem med denne motorstorleiken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Men ROGY sin er IKKE en planende båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Det er utrolig hva som går, selv om det ikke kan sies å være særlig smart. Dette med overmotorisering, kompensert med ballast i baug, er skummelt. Prøvde en gang med 33hk på en pioner 8 sport. (liten speedbåt). Denne motoren var så tung at jeg måtte ha solid med ballast i baugen. Resultatet var at når jeg slakket litt for fort av på gassen, så gikk båten rett til bunns med baugen først. Heldigvis på grunt vann... Så jeg stiller med bak de andre her som anbefaler en annen båt, hvis fart og stor motor er et 'must'. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
runem Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 jeg hadde en 16.5 fot Hansvik. den tålte ikke 40 hk. fikk bra fart, god i sjøen, men slag og vibrasjoner gjorde at den sprakk. tror det holder med 20 - 25 hk på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 He he, ja man har vært med på litt av det også, og hørt om andre ymse kombinasjoner. F.eks Rana-plast 14 (kjølbåt) med vindskjerm, 100kg ballast i baugen og 50hk Mercury på hekken. Høres ut som en lumsk ekvipasje spør du meg... En kamerat av meg hadde en Rana-plast 425 (godkjent for 20hk) , denne fikk kjørt seg med 60hk på akterspeilet. Denne tålte farta ganske greit, men var nok litt i overkant. Og skroget var overhodet ikke dimensjonert for tredobbel effekt så det revnet og sprakk litt her og der... ah , det var da man var ung & usårbar Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebaat Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Men ROGY sin er IKKE en planende båt.Nemleg. Sjå mitt innlegg nr 7 i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Når me først snakkar om båtar med allfor stor motor, ta ein titt på linken nedafor. Kan ikkje vere heilt bra med så stor motor. http://www3.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=962068 Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Rogy Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Takk for mange flotte innspill. Jeg går nokk etter en motor mellom 15-25 ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Når me først snakkar om båtar med allfor stor motor, ta ein titt på linken nedafor. Kan ikkje vere heilt bra med så stor motor. Det skroget der tåler nok litt motor Så litt artig ut forresten Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Har kjørt Musling 430 med 60hk - noe den taklet helt utmerket (tror både 370 og 430 var godkjent for 35hk da de kom på markedet) Leste et sted at Linge kjørte race med 12-fotingen, ca 50 knop med 60hk... sikkert spennende Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 tror både 370 og 430 var godkjent for 35hk da de kom på markedetNettopp. Og her er det snakk om det dobbelte. Er det ingen som bryr seg om kva båtar er godkjent for lenger? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Ser ut som det er en god del argumenter her for obligatorisk båtførerprøve og sterkere kontroll av politiet på fjorden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.