Jump to content

En takk til Nor Star!


Morty

Recommended Posts

Vår nye Nor Star 290 ble levert i Arendal 24.05.06.

Slik gikk dette:

Vi ble hentet av Nor Star teamet på togstasjonen til avtalt tid.

Kjørte rett ned til gjestehavna i Arendal, hvor "Stjerna" nå lå fortøyd.

I høljende regnvær stupte vi inn under kalesjen. Heldigvis var det kort vei fra bil til båt, så bagasjen og frua overlevde.

Men. Ærlig talt. Når en helt ny båt skal overrekkes, burde selvfølgelig Nor Star teamet sørget for strålende sol og en passe "føøn vind" fra syd, eller deromkring, slik at konas gryende optimisme for prosjektet kunne videreføres.

Nuvel, kalesjen holdt ihverfall tett, trass i Alfs forsiktge antydniger om at nye kalsjer kan lekke litt, før sømmene får trutna.

 

Så til gjennomgangen.

I rolig tempo gikk vi gjennom hele båten og alle dens funksjoner. En del manualer hadde jeg lest på forhånd, og noe av utstyret var jeg kjent med fra før, så det gikk vel egentlig ganske greitt.

Motorrommet fremstod som meget oversiktlig og med god plass rundt motoren. Og det elektriske opplegget var meget ryddig. Ikke en eneste kabel på "avveie".

Alle skuffer og skapdører var tighte og fine og jeg bedømmer det håndtverksmessige arbeid som førsteklasses. Og et nydelig materialvalg.

Dokumentasjonen er jo også betydelig, så her er det masse å lese.

Kartplotter Simrad CX 44 og VHF var ferdig satt opp og samkjørt, så det meste var egentlig helt i "Plug & Play" klasse.

Vi avsluttet gjennomgangen med en kjøretur ut til Tromøybrua.

Synes motoren gikk stille og fint, men hører jo turboen når kalesjen er oppe.

Så, bortsett fra en liten justering av tilpassingen av ankeret (et Engbo 15 kg) som ble gjort samme ettermiddag, fant vi ingenting å utsette.

Snarere tvert om:

Da vi skulle fylle opp kjøleskapet, fant vi en liten overekkelsesgave fra Nor Star; en flaske ferdig avkjølt Champagne, Veuve Cliquot + to lekre krystallglass fra Magnor med gravert Nor Star på foten! Det må jeg si, imponerende syntes vi. :drink: Og gjett om det smakte! :cheers:

Det var jo messe i Arendal neste dag, så vi tok det med ro, shoppet litt og kjøpte båtutstyr.

Ikke fordet, båten var temmelig komplett ved levering og flagg og komplett sett fortøyninger fulgte med.

Dagen etter satte vi kursen mot Østfold. Været var kjølig med vind fra Nord, så vi fikk god bruk for Wallasvarmeren. Og defrosteren. Denne blåser også ut ved beina ved førerstolen, og gjorde det mulig å sitte barbeint, uansett vær. Herlig, for jeg kan'kke fordra sokker på sommer'n.

 

Skal ikke dra dette for langt, men kan bare konkludere at det hele fungerer prikkfritt. Det eneste som jeg ikke er fornøyd med, er valget av Engbo ankeret. To netter uten feste er to netter for mye.

Den ene, og siste natta våknet vi midt på natta i pøsregn og voldsomme vinkast, med båten nesten oppi steinene. Nabobåten lå med Bruce og koste seg....

 

Etter avtale med Nor Star, er Bruce anker allerede hentet. Bytter til helga.

Så vi er veldig godt fornøyd med både båt og ikke minst oppfølging og takker hele Nor Star teamet for en flott båt og en særdeles serviceminded instilling.

Heia Norge :flag:

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt! Og honnør også til fabrikanten som tydeligvis har gitt deg god service. En champis i kjøleskapet koster lite, men gir et veldig bra signal.

Vi henter ny båt på Askøy om to uker. Erfaringene med Viksund så langt er meget bra. Men det viktigste - produktet - gjenstår jo da. :yesnod::yesnod: Har ingen grunn til å tro at ikke levering og service blir topp.

 

Bilder hadde vært spennende. Du kan krympe filene i billedsystemet.

Ha en flott sommer i ny båt!

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

GRATULERER med ny båt!

 

Helt topp når forventningene til ny båt blir oppfylt!

 

Var på messa i Arendal......så en Nor Star som "dorget" i Tromøysundet.....

 

Nor Star hadde etter mitt syn blandt de aller beste presentasjonene av båtene sine. Hadde en fin gjennomgang av 290'en med en svært serviceinnstilt selger, utstilt båt var til salg....

 

Ellers var det litt av hvert, en selger (uten å nevne fabrikat) som røyket ombord.... gir dårlig førsteinntrykk.....

Annen plass måtte en be om audiens....var full båt med to stk ombord i en 37 HT ...merke :crazy: gjett en gang Bitteliten....(nydelig båt forresten!)...

 

Må si Nor Star 290 står høyt på lista når bare trefot-syken rammer meg tilstrekkelig hardt...tydelig at de legger mye i håndverket...fin båt!

 

Igjen gratulerer!

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde av ny og gammel båt:

Her er ny og gammel Nor Star 290 side by side:

Bilde

 

Og velkomsten som vi satte så stor pris på:

Bilde

 

Akterplattformen er omarbeidet, med større flater og mindre badestige. Denne ligger nå skjult under lokket til venstre:

Bilde

 

Etter en fin tur innom Jomfruland og Kragerø, nådde vi hjemmehavna i Skjeberg 1 juni:

Bilde

 

Bildene er litt dårlige, etter massiv reduksjon fra 780 kb til <50kb.

Mulig det finnes bedre måter å gjøre det på? Den fysiske størrelsen på bildene kunne vært mye mindre for eksempel.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny, flott båt.

 

Last ned et program som heter Ifranview - der kan du fikse bildene dine slik at de passer bedre.

 

Det er en test av ulike ankre i Motorboat&Yachting som kommer i salg nå. Ganske interessant lesing. Jeg har hørt om folk som har hatt Engbo gått over til Bruce og savner Engbo ankeret. Jeg har ett av hver + paraplydregg. Så går det feil med ankringen nå er det antakelig min egen feil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!!

 

Dette var noe av det fineste jeg har lest på lenge. Det er svært lenge siden jeg har lest at noen har vært så fornøyd. Som regel er det mest klaging og firmaer vi er misfornøyde med.

 

Dere får ha en riktig god sommer med nyerverelsen.

Link to post
Share on other sites

Den fysiske størrelsen på bildene kunne vært mye mindre for eksempel.

Ja, 50kb grensen vi har er basert på at bredden på bildet er max 800px. Selv dette er mye for de som har 17" skjerm så jeg vil anbefale 700px bredde.

 

Hvis du ikke har billedbehandlingdprogram så finner du tips om bra gratisprogram her.

 

Gratulerer med ny båt og takk for fin rapport!

Link to post
Share on other sites

Takker for de mange hyggelige ord.

 

Generelt synes også jeg det er vel mye kritikk å høre, så da må det jo kunne gå an å trekke fram positive ting...

 

Vi gleder oss ihvertfall til sesongen og ser frem til lange sveip nedover Bohuslän.

Til helgen holder vi oss nok i litt mer hjemlige farvann, får se.

 

Vedr. skifte fra Engbo til Bruce;

Jeg vil tillegge her at jeg er vant med Bruce fra tidligere båt, og sikkert forutinntatt. 2 forsøk er ikke allverdens erfaring, så for alt jeg vet er Engbo et topp anker. De har vel side gode og mindre gode sider, alle disse ankerene.

Men i litt løs lere, skulle jeg nå tro det var lett å få feste....

Andre som har "sklidd" inne i fredagshølet på Vesterøy?

 

Takker også for tips vedr. Irfan View. Har dette programmet, men det blir for lenge mellom hver gang jeg bruker det. Pokker ta den derre Alzheimer'n. :headbang:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Har dette programmet, men det blir for lenge mellom hver gang jeg bruker det.

Kort bruksanvising:

Start programmet

Åpne et bilde i programmet (dvs file-open). Programmet leser de fleste fil formater

Gå inn på menyen Image, velg Resize. Velg f.eks 600x480pixles i vinduet til høyre

Gå på file - save as - i vinduet til høyre velger du f.eks save quality på skalaen til 50. Deretter huker du av Keep original jpeg comment (jeg vet ikke hva det betyr - men jeg huker det av - høres så fint ut). så lagerer du bildet der du vil

 

Jeg lagrer alltid bildene på skrivebordet. For å se hvor store filene er høyreklikker jeg på filen, velger egenskaper. Er filen under 50kb er jeg mål. er filen større må du velge enda færre pixler og lagre på nytt.

Link to post
Share on other sites

Vår nye Nor Star 290 ble levert i Arendal 24.05.06.

Gratulerer med kjempefin båt :flag:

Flott at klargjøring, overlevering og gjennomgang av båten var så bra :smiley:

Håper dere får en fin sommer i ny båt!

 

Skal ikke dra dette for langt, men kan bare konkludere at det hele fungerer prikkfritt. Det eneste som jeg ikke er fornøyd med, er valget av Engbo ankeret. To netter uten feste er to netter for mye.

Den ene, og siste natta våknet vi midt på natta i pøsregn og voldsomme vinkast, med båten nesten oppi steinene. Nabobåten lå med Bruce og koste seg....

 

Etter avtale med Nor Star, er Bruce anker allerede hentet. Bytter til helga.

Dette var interessant og kanskje litt overraskende å høre. På den gamle båten vår (Nidelv 26) hadde vi 10 kg bruce og kjetting, og det slapp aldri. På den nye båten vår har vi derimot Engbo (jeg tror det er 21 kg) med blytau, og jeg håper det vil fungere like bra. Sist helg lå vi på svai like ved Langåra, og da blåste det (uvanlig) kratig nordvestlig vind. Ved første oppankring slapp det nesten med en gang. Jeg ble litt skuffet over det, men ved nærmere sjekk viste det seg at jeg hadde altfor lite tau ute. På den gamle båten hadde jeg IL-vinsj med frifall, og der "rant" kjettingen ut når jeg slapp ut ankeret uavhengig av om båten lå i ro eller beveget seg forover. Den nye båten har også IL-vinsj med frifall, men det virker som om blytauet ikke er tungt nok til at det "renner" ut (i alle fall ikke på grunt vann). For å få ut mer tau enn dybden på det aktuelle stedet må jeg vel derfor sørge for at båten er i bevegelse (forover) under oppankring. Dette er vel egentlig den beste måten å gjøre det på uansett, men det var uvant (eller uventet) at jeg måtte gjøre det slik. Da jeg ved andre forsøk tok hensyn til dette, fikk ankeret godt feste. Jeg håper for øvrig at engbo-ankeret vil fungere godt under alle forhold. Er det noen som har erfaring med (et såpass tungt) engbo-anker til en båt som veier ca 3500 kg + vann, diesel, mannskap og utstyr?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med (et såpass tungt) engbo-anker til en båt som veier ca 3500 kg + vann, diesel, mannskap og utstyr?

Å ja. Bare gode erfaringer med 21 kg Engbo anker på N300. Og som du skriver må man passe på å legge ut nok tau - dette gjelder alle anker når man ligger på svai. 4-5 ganger dybden har jeg blitt fotalt.

 

21 kg Engbo på N300 er absolut stort nok. Vi har samme ankeret på vår båt nå - det er std fra Windy.

 

Et tips når du ligger på svai er at du tar med deg tauet foran på båten og gjør fast ankeret i baugen. Da ligger båten alltid med baugen mot vinden og du slipper lyden av bølger som slår oppunder badeplatformen.

Link to post
Share on other sites

På den gamle båten vår (Nidelv 26) hadde vi 10 kg bruce og kjetting, og det slapp aldri. På den nye båten vår har vi derimot Engbo (jeg tror det er 21 kg) med blytau, og jeg håper det vil fungere like bra.

Min forrige båt, en halvplaner på 1600 kilo hadde 7,5 kilo Bruce og kjetting. Det satt som f.. over alt.

Som du sier, rauser jo kjettingen ut av egen tyngde, uansett dybde, hvilket ikke alltid var like bra.

Festet ble jo bra, men synes det var litt stressende med bråket og uvissheten om hvor mye som lå ute.

Sånn sett er blytauet, som jeg nå har, en drøm. Stille og rolig, og legger ut akurat det som skal så lenge båten er i bevegelse.

 

Den nevnte anledning i Fredagshølet gikk som følger. Første kvelden vi kom inn, blåste det en 5 - 7m/sek fra sør, og jeg la meg i le i forhold til dette. Slik vi lå var det da fri sikt mot havet

mot V, N-V. Er ikke sikker på hvor mye tau vi la ut, da dette var første gang jeg brukte Vinsjen (IL).

Utpå kvelden dreide vinden mot nettop N-V, og vi fik mye skvulp, selvom vi lå rolig.

Jeg måtte flytte tauene i baugen til nye ringer i fjellet, da vi plutselig lå litt nermere land med nesa enn hva godt var.

Natta var urolig, og neste morgen mener jeg hekken lå en god del meter lenger øst pga sidevinden og/eller ankerdrift ??? enn hva som var tilfelle om kvelden.

Vi flytta oss i le for norvesten samme morgen. Da jeg dro opp det 15 kilo tunge Engbo ankeret, var "bladene" fulle av løs blålere.

Flyttet oss til nordenden av bukta og kastet dreggen "midtfjords". Dypet var vel en 12 - 15 meter kun, så jeg tror jeg kan garantere at trekkvinkelen her var helt optimal.

Første natta var rolig og vi lå perfekt.

Neste natt blåste det opp med 10 m/sek fra nord og regnbyger. Vindkastene kom en stund også fra øst, og da drev vi slik at skutesida faktisk var nedi. Tightet inn med vinsjen, som ikke syntes å ha noe særlig tung jobb med å dra inn.....

Lykke står den kjekke bi, som det heter. Vi lå OK resten av natta.

Da vi så skal dra, neste dag, drar jeg baugen mot land for å se hvor godt båten sitter. Til min forundring møtte jeg bare litt motstand, kanskje 30 kilo(?) med en gang, deretter dro jeg hele greia innover uten problemer. Det var omtrent ikke feste i det hele tatt????

Da dreggen kom opp, så det ut som om både tau og dreggstang hadde ligget godt nedi gjørma.

Kanskje Gjørma blir stikkordet? Eller at ankeret lå feil?

Er gjørma løs nok, sitter vel ikke noe.

Ikke vet jeg, men feelingen med Bruce er bedre for meg. Et Bruce anker skal det godt gjøres å legge feil.

Har et 10 kilos i bilen og monterer dette inn i ettermiddag. Så får vi se.

 

Her er ny og gammel Nor Star 290 side by side:

 

Men! Jeg kan ikke se forskjell på ny og gammel :nonod:

To grunner til det:

Først og fremst den semre kvaliteten på bildene mine. (Skal følge tipsene som kom ovenfor vedr. bruk av Irfan View, takker Bitteliten).

Dernest at forskjellen tross alt er liten. Den går på utformingen av sidevinduene, som på den nye 290 (den til venstre i bildet) er avrundet og tydelig i familie med den større 350. Samme gjelder foten på targa bøylen, som er avrundet fremover, slik som på 350'n.

Dertil er badeplattformen forandret med mye større flate. Den tidligere stor badestigen (som sikkert er veldig fin som sådan) er nå gjort mye mindre og ligger skjult under teak-lokket på babord side. Det er da blit plass til 4 fendere, mot tidligere 2, og det er adskillig større flate på plattformen og litt lettere å ta en dusj, f.eks.

Men forøvrig er det samme båt. (Ingen grunn til å forandre på den,vel)

Tror hensikten til NorStar primært var å tydeliggjøre slektskapet til 350 modellen.

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Å ja. Bare gode erfaringer med 21 kg Engbo anker på N300. Og som du skriver må man passe på å legge ut nok tau - dette gjelder alle anker når man ligger på svai. 4-5 ganger dybden har jeg blitt fotalt.

 

21 kg Engbo på N300 er absolut stort nok. Vi har samme ankeret på vår båt nå - det er std fra Windy.

Godt å høre at erfaringene med denne kombinasjonen er gode!

 

Et tips når du ligger på svai er at du tar med deg tauet foran på båten og gjør fast ankeret i baugen. Da ligger båten alltid med baugen mot vinden og du slipper lyden av bølger som slår oppunder badeplatformen.

Ja, jeg har tenkt på at det kan være lurt nå når jeg har (bly-) tau - får prøve det neste gang hvis vind- og/eller solforhold tilsier det. Med kjetting som vi hadde på den gamle båten ville det fort blitt en del merker/riper i skrog/overbygg fra kjettingen, så da var det ikke aktuelt.

 

Neste natt blåste det opp med 10 m/sek fra nord og regnbyger. .....

Ikke spesielt morsom erfaring å oppleve. Jeg får håpe at mitt på 21 kg, kombinert med tilstrekkelig blytau, likevel gjør jobben.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som medlem i Nor-Star-klubben her inne. Vi blir flere og flere :flag: Forunder meg ikke den servicen du fikk. Kjøpte selv båten til produksjonsjefen hos Nor Star og makan til service har jeg aldri opplevd! Han kom året etter båtkjøpet til Kr.sand for å gi instruksjon i påsetting av drevet! La oss bare håpe at de også følger opp servicen om det skulle dukke opp småting (som det ofte gjør på nye båter).

 

En annen Nor Star eier som også kjøpte ny 290 opplevde flere ting som gjorde meg litt betenkt; dieselslanger til filteret som bare var strammet for hånd (glemt å ettertrekke), septikkslage som var koblet på feil stuss på septikktank, vann i drevet første sesong m.v. Men Nor Star ordnet opp - det skal sies. Men det har nok gått litt raskt i produksjonen en periode da ordrebøkene var fulle og vel så det.

 

Ellers så får du en kanon båt etter min mening. Modifiseringen med badeplattformen var på tide. Den gamle er et irritasjonsmoment for flere vet jeg. På min (2000 mod, Express) er det samme løsningen som på de nye. Mye bedre plass på plattformen!

 

Lykke til med en fin Nor Star- sommer!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Swande.

Løse slanger er ikke bra. Når sant skal sies, fant vi en hos oss også;

På vei ut mot Svenner, i tunge dønninger, skulle fruen på "pottelotte".

Etter utført ærend, kom hun styrtende ut; Båten lekker!

Hæ??

- Det tyter vann ut av en slange når jeg skal spyle i doen!

Etter en kort inspeksjon, fant jeg ut at slangeklemmen til vanninntaket til doen var løs, og ved pumping, lakk det vann ut på gulvet.

Heldigvis hadde jeg med meg verktøy, og fikk fikset dette raskt. Men man blir jo litt betenkt.

Sjekket ved første landligge det jeg kom over av øvrige slangeforbindelser, men alt så bra ut. Doble stramme klemmer der det er viktig.

 

Den nye platformen er kjempefin. Stor nok til å slenge seg nedpå, etter en dukkert, og god å stå på.

Opplegget for winsj er tydeligvis tilpasset skålanker, og vil man ha noe annet, blir ikke løsningen helt ideel, men funker.

Har nettopp montert et Bruce anker, mendet trens litt "jobbing", muligens en ny brakett, for å få dette ordentlig.

 

Prøver å legge in ett bedre bilde enn det jeg fikk til på første side her i strengen. Her er Engbo ankeret som båte ble levert med:

 

Bilde

 

Sånn ja, det ble vel bedre?

 

Her ses det litt mistilpassede Bruce ankeret. Jeg sjekke om IL har en bedre brakett.

 

Bilde

Ankeret må høyere opp, noe som skaper litt konflikt med treluka.

 

Bilde

En 5 cm bredere list kunne muligens hjulpet litt, men det er tydelig at denne vogga ikke passer profilen på Bruce ankeret.

 

Jeg aksepterte i utgangspunktet Engbo ankeret, som passet helt greitt, så dette er min egen "greie".

MOrty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt. Kjekt og se den nye faceliften.

 

Det er ikke uvanlig at det er noen småting som dukker opp på en ny båt, den store forskjellen ligger i hvordan båtprodusenten håndterer sakene. Her ligger NS langt i forkant av andre produsenter.

 

Jeg er foresten godt fornøyd med den gamle badestigen. Den er veldig kjekk og trø ned på når man ligger sidelengs til en brygge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...