Jump to content

Krabbeteiner til barn - hvor?


hos

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en enkel krabbetegne til barna - f.eks. type sort netting, sammenleggbar (litt "leketøyaktig"). På dagtid er det stor aktivitet med vanlig krabbesnøre, men for et par år siden møtte vi noen som hadde en enkel krabbetegne, og den var veldig populær, så jeg kunne tenke meg å få tak i en slik.

 

Jeg har vært innom diverse båtutstyrsbutikker, samt Europris, men ingen av dem har hatt det. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik i Oslo-området?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Disse teinene får du alle veier....om du ikke har funnet dem må det komme av at sesongen ikke er helt i gang. Svakeste punktet på disse teinene er de sorte plastklipsene for å lukke teina. Går gjerne i stykker så her må man kanskje improvisere litt....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Disse teinene får du alle veier....om du ikke har funnet dem må det komme av at sesongen ikke er helt i gang. Svakeste punktet på disse teinene er de sorte plastklipsene for å lukke teina. Går gjerne i stykker så her må man kanskje improvisere litt....

Ja, nå har vi skaffet oss en slik teine, så da får vi håpe at "fangsten" blir god, og at barna blir fornøyde....

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Og reglene for hvor/når/dypt osv man kan sette ut disse teinene er....???

 

Kunne vært greit å gitt guttungen ett par teiner, men gidder ikke få besøk på hytta av krabbe-politiet, feite bøter osv...

 

Vet at de under 16år slipper unna fiskekort m.m, men det er greit å holde seg sånn nogenlunde innenfor loven....

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellige dybdebegrensninger for teiner etter geografi:

 

Fra gjeldene forskrift om fiske:

 

3) På kyststrekningen fra grensen mot Sverige til Varnes fyr på Lista er det forbudt i hummerfredningstiden å sette ut teiner eller andre redskaper med eller uten agn til fangst av krabbe på grunnere vann enn 25 meter.

 

(4) I Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane er det forbudt i hummerfredningstiden å sette ut teiner eller andre redskaper med eller uten agn til fangst av krabbe på grunnere vann enn 15 meter.

 

(5) I Møre og Romsdal er det forbudt i hummerfredningstiden å sette ut teiner eller andre redskaper med eller uten agn til fangst av krabbe på grunnere vann enn 10 meter

 

Hummerfredningstiden:

 

§ 34a Fredningstid for hummer.

(1) Det er forbudt å fange hummer eller sette ut teiner med eller uten agn til fangst av hummer i nedenfor nevnte områder og tidsrom:

 

 

a) På kyststrekningen fra grensen mot Sverige til og med Sogn og Fjordane fylke i tidsrommet 1. januar - 1. oktober kl. 0800.

 

b) I Møre og Romsdal fylke i tidsrommet fra 1. juni - 16. september kl. 0800.

 

c) I Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylker i tidsrommet 1. juli - 16. september kl. 0800.

 

d) I Tysfjord kommune i Nordland fylke i tidsrommet 1. mai - 1. oktober kl 0800.

 

e) I resten av landet i tidsrommet 15. juli - 1. oktober kl 0800

 

 

Og reglene for hvor/når/dypt osv man kan sette ut disse teinene er....???

 

 

Minimum 25 meters dybde.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...