Jump to content

QMI På Nytt Bravo2X Drev - Resultat


slettet

Recommended Posts

dette er ei förebels melding for senere dobbel verfiisering.

 

drev driftstid totalt 10-20 timer - nytt.

 

bakgrunn:

 

sist høst da det begynte å bli litt uggent på gråværsdager uten at sjøen var blitt spesielt kals la jeg merke til at det sto en "gråtåke" ut fra båten under badeplatformen - a la vannkjølt eksos - ikke mye men nok til å sees.

kunne ikke forstå at dette kom fra eksosen siden den kommer ut i prop senter samt 2 porter under transomen så jeg begynte å sjekke nærmere ved bla visuell inspek fra plattformen under kjøring.

ante at overdelen på drevet var varmt nok til at vannsprut fordamep om ikke fort.

 

etter stans av båten kunne det høres noe "rakling" fra drevet - noe jeg tilskrev tynnere olje/større klaringer grunnet økt temperatur.

 

ved å legge håda på drevets topp rett etter å ha gått ned fra plan antok jeg temeraturen til å være 65°C - nedi vanet - garantert over 50.

 

 

før sesongen i år fylte jeg på QMI gearbehandling og lyden fra gearene i drevet ble betydelig og umiddelbart redusert fra første prøvetur.

 

nå har jeg foretatt en foreløpig "håndspåleggelse" etter samme metode som i fjor og det var ikke mulig å kjenne forskjell på temperaturen i sjøen og drevet!

 

som sagt en foreløpig inntrykk som jeg skal verifisere nøye litt senere.

 

 

 

MERC drevene er kjent for å gå varme (ikke kritisk) i topp delen ved høyere belastninger og det leverer en vannkjøling for montering på toppen av drevet både som standard? og opsjon til nye drev.

 

kan man minske det egentlige problemet vha QMI med/uten vannkjøling mener jeg det er enda bedre.

 

 

som sagt - kommer tilbake til fazit senere.

 

 

hadde tenkt å støpe på et PT 100 element for eksakt "remote" tempavlesn under drift men det ble ikke i år.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Da jeg var eier av Mercruiser Bravo III drev, brukte jeg vinteren til å besøke div. nettsider som omhandlet Bravodrev. Det var utalje firmaer som lagde kjøledusjer og anna stæsj til disse drevene, men jeg husker også at det var et firma som overflatebehandlet tannhjulene i drevene slik at det ikke ble varmgang. De kunne også garantere :lol: høyere virkningsgrad på drevet.

Dette var i USA selfølgelig, men der har de noen tusen drev som kjøres i tildels varmt badevann.

Så de vet nok hva de prater om. Det gjelder bare å finne de seriøse.. :headbang:

Din ide er kansje god og rimelig, og jeg tror nok at det har noe for seg uten at jeg har den minste peiling på QMI.

Go sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

vil bare bekrefte den første meldingen etter å ha dobbeltsjekket.

 

temperaturen har gått ned fra antatt 60-65° til svak lunk når jeg kjenner på toppen av drevet rett etter å ha gått ned fra plan.

 

raklelyden i fri er borte uansett når og hvor.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette flott da... Brukt det selv på mitt drev + ekstra kjøling på toppen.. Så monterte eg temp føler i drevet for å følge med(Dyrt) Kommer aldrig opp i 140 grader F. Og det er der skalaen på instrumentet begynner..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kommer aldrig opp i 140 grader F.

..og 140 FarTooHot :lol: er 60 grd.C

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Den raklelyden som dere har i drevene er tannklaring som blir når det oppstår temperatur i drevet, og oljen blir tynn.

Den lyden skal være der..

Hvis lyden forsvinner skal man tro at temperaturen på drevet er gått ned.

Det er helt sikkert ikke blitt mindre tannklaring :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

jeg tappet ut nok til at jeg var sikker på at jeg kunne få på hele QMI flasken og etterfylte deretter med oljen jeg tappet av til tilstrekkelig mengde var oppnådd.

 

det er viktig å følge med at nivået på ekspansjonstanken på motoren er ok i noe tid etter dette da det kan kan dannet seg luft i systemet som gradvis erstattes med olje etter noe driftsstid.

Link to post
Share on other sites

vil bare bekrefte den første meldingen etter å ha dobbeltsjekket.

temperaturen har gått ned fra antatt 60-65° til svak lunk når jeg kjenner på toppen av drevet rett etter å ha gått ned fra plan.

raklelyden i fri er borte uansett når og hvor.

Har du hatt noen flere timer gangtid og i tilfelle er raklelyden fremdeles borte?
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
før sesongen i år fylte jeg på QMI gearbehandling og lyden fra gearene i drevet ble betydelig og umiddelbart redusert fra første prøvetur.

Har nå kjørt 5-6 timer med QMI på drevet, men jeg har akkurat samme raklelyden som var der tidligere. Har ikke noen referanse på temperaturen, så den vet jeg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...