slettet Startet 11.Juni.2006 Del på Facebook Startet 11.Juni.2006 (redigert) dette er ei förebels melding for senere dobbel verfiisering. drev driftstid totalt 10-20 timer - nytt. bakgrunn: sist høst da det begynte å bli litt uggent på gråværsdager uten at sjøen var blitt spesielt kals la jeg merke til at det sto en "gråtåke" ut fra båten under badeplatformen - a la vannkjølt eksos - ikke mye men nok til å sees. kunne ikke forstå at dette kom fra eksosen siden den kommer ut i prop senter samt 2 porter under transomen så jeg begynte å sjekke nærmere ved bla visuell inspek fra plattformen under kjøring. ante at overdelen på drevet var varmt nok til at vannsprut fordamep om ikke fort. etter stans av båten kunne det høres noe "rakling" fra drevet - noe jeg tilskrev tynnere olje/større klaringer grunnet økt temperatur. ved å legge håda på drevets topp rett etter å ha gått ned fra plan antok jeg temeraturen til å være 65°C - nedi vanet - garantert over 50. før sesongen i år fylte jeg på QMI gearbehandling og lyden fra gearene i drevet ble betydelig og umiddelbart redusert fra første prøvetur. nå har jeg foretatt en foreløpig "håndspåleggelse" etter samme metode som i fjor og det var ikke mulig å kjenne forskjell på temperaturen i sjøen og drevet! som sagt en foreløpig inntrykk som jeg skal verifisere nøye litt senere. MERC drevene er kjent for å gå varme (ikke kritisk) i topp delen ved høyere belastninger og det leverer en vannkjøling for montering på toppen av drevet både som standard? og opsjon til nye drev. kan man minske det egentlige problemet vha QMI med/uten vannkjøling mener jeg det er enda bedre. som sagt - kommer tilbake til fazit senere. hadde tenkt å støpe på et PT 100 element for eksakt "remote" tempavlesn under drift men det ble ikke i år. Redigert 11.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Hei Da jeg var eier av Mercruiser Bravo III drev, brukte jeg vinteren til å besøke div. nettsider som omhandlet Bravodrev. Det var utalje firmaer som lagde kjøledusjer og anna stæsj til disse drevene, men jeg husker også at det var et firma som overflatebehandlet tannhjulene i drevene slik at det ikke ble varmgang. De kunne også garantere høyere virkningsgrad på drevet. Dette var i USA selfølgelig, men der har de noen tusen drev som kjøres i tildels varmt badevann. Så de vet nok hva de prater om. Det gjelder bare å finne de seriøse.. Din ide er kansje god og rimelig, og jeg tror nok at det har noe for seg uten at jeg har den minste peiling på QMI. Go sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 mindre friksjon er i hverfall mindre varme men kommer tilbake med mer info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 vil bare bekrefte den første meldingen etter å ha dobbeltsjekket. temperaturen har gått ned fra antatt 60-65° til svak lunk når jeg kjenner på toppen av drevet rett etter å ha gått ned fra plan. raklelyden i fri er borte uansett når og hvor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Er ikke dette flott da... Brukt det selv på mitt drev + ekstra kjøling på toppen.. Så monterte eg temp føler i drevet for å følge med(Dyrt) Kommer aldrig opp i 140 grader F. Og det er der skalaen på instrumentet begynner.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Kommer aldrig opp i 140 grader F...og 140 FarTooHot er 60 grd.C Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Hva er betgnelsen på det QMI produktet du har brukt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Denne brukte eg selv QMI Gir&kardang behandling med PTFE 90 wt. 236ml Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arild Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 samme.Hvilken Gear olje brukte du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 mercruisers originale for drev - husker ikke hva den heter i farten men er vel grønn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arild Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 mercruisers originale for drev - husker ikke hva den heter i farten men er vel grønn.Ok takk Da skal jeg også prøve QMI Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 anbefaler - hvis mulig å gjøre en før/etter verifikasjon. kunne være interessant å høre dine erfaringer også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arild Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 anbefaler - hvis mulig å gjøre en før/etter verifikasjon. kunne være interessant å høre dine erfaringer også. Jepp. (Jeg har en "raklelyd" etter kjøring som jeg ikke liker helt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Hei Den raklelyden som dere har i drevene er tannklaring som blir når det oppstår temperatur i drevet, og oljen blir tynn. Den lyden skal være der.. Hvis lyden forsvinner skal man tro at temperaturen på drevet er gått ned. Det er helt sikkert ikke blitt mindre tannklaring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 det er min vurdring og samt at jeg antar at klaringene er korrekte på "kaldt" drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Har du kjøleribber på toppen av drevet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 mitt drev er helt originalt uten kjøleribber. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 (redigert) Vi har Bravo 3 drev og disse er utstyrt med kjøleribber på toppen. Dette kan du se av bildene på hjemmesidene våre. Kanskje dette er spesielt for Bravo 3? Redigert 6.Juli.2006 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Har Bravo 3 uten noen ribber.. Har ekstra kjøling på mitt drev + QMI. MItt drev kommer ikke opp i 60 grader engang Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 ribber/vannkjøling sies å være standard på nye drev samt at det finnes "aftermarket" versjoner for de andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Jeg har lest linkene for QMI, og forstår at dette er en tilsetting til gearoljen som for Merc. er Quicksilver sin. Hav gjorde du. Tappet du ut 1/3 og pumpet inn QMI? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 7.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 jeg tappet ut nok til at jeg var sikker på at jeg kunne få på hele QMI flasken og etterfylte deretter med oljen jeg tappet av til tilstrekkelig mengde var oppnådd. det er viktig å følge med at nivået på ekspansjonstanken på motoren er ok i noe tid etter dette da det kan kan dannet seg luft i systemet som gradvis erstattes med olje etter noe driftsstid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 vil bare bekrefte den første meldingen etter å ha dobbeltsjekket. temperaturen har gått ned fra antatt 60-65° til svak lunk når jeg kjenner på toppen av drevet rett etter å ha gått ned fra plan. raklelyden i fri er borte uansett når og hvor. Har du hatt noen flere timer gangtid og i tilfelle er raklelyden fremdeles borte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 før sesongen i år fylte jeg på QMI gearbehandling og lyden fra gearene i drevet ble betydelig og umiddelbart redusert fra første prøvetur. Har nå kjørt 5-6 timer med QMI på drevet, men jeg har akkurat samme raklelyden som var der tidligere. Har ikke noen referanse på temperaturen, så den vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.