Jump to content

Startvansker, Ford Sabb 54hk.


index

Recommended Posts

Mange Forder har kaldstartsanordning i pådragsspaken på pumpa. Gi litt gass, gjerne halv til full og trykk inn knappen i enden av gassakslingen på pumpa. Du skal da tydelig høre et klikk og kaldstarten er i funksjon neste gang motoren startes. Mulig kaldstarten resettes om du drar spaken ned til tomgang også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en slik ja, og prøvde den faktisk for første gang på søndag! Desverre uten at det hjalp noe videre, den startet fortsatt ikke :headbang: . Merkelig egentlig, når den startet normalt i hele vinter uten skulle den da ikke ha behov for kaldstartanordning nå i juni???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en slik ja, og prøvde den faktisk for første gang på søndag! Desverre uten at det hjalp noe videre, den startet fortsatt ikke :headbang: . Merkelig egentlig, når den startet normalt i hele vinter uten skulle den da ikke ha behov for kaldstartanordning nå i juni???

Har samme kaldstart på min motor. Gasshendelen må stå over halv stilling for at den skal holde inne. Det du kan gjøre for å se hvordan den fungerer er å gi full gass, trykk så inn kaldstartknappen, dra gasshendelen tilbake og se når kaldstartknappen spretter ut igjen. Da vet du hvilken innstilling du må ha på gassen for at den virker. Dette gjør du uten å starte motoren.

Jeg bruker vanligvis kaldstart-knappen hele sommeren ved start av kald motor. Har montert en elektomagnet med arm som betjener kaldstartknappen. Har bare en trykknapp ved tenningen for å aktivere den.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Har montert en elektomagnet med arm som betjener kaldstartknappen. Har bare en trykknapp ved tenningen for å aktivere den.

:smiley:

Det var smart. Er jo dumt laget at man må ned i motorrommet før man starter. Du har ikke tilfeldigvis bilde av hvordan du løste dette? Har samme type knapp på min 2402E.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Det var smart. Er jo dumt laget at man må ned i motorrommet før man starter. Du har ikke tilfeldigvis bilde av hvordan du løste dette? Har samme type knapp på min 2402E.

 

Anabelle

Har ikke bilde, så det må bli etter en tur i båten. Kan jo forklare hvordan. Fikk fatt i en defekt startmotor, skar av elektromagneten for innslaget. Den ble da påmontert en arm som trykker inn knappen. Selve elektromagneten ble festet på motoren. Er ikke spesielt elegant laget, men har virket i 10 år nå.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere trodd at denne ikke virket, siden den ikke ville stå inne. Men med full gass så stod den faktisk inne av seg selv! Ideen med en solenoid til å trykke inn knappen hørtes lur ut, men vil ikke fungere hos meg da armen til gasspdraget passerer like forbi knappen. Så jeg må faktisk ha full gass på spaken for i det hele tatt å komme til denne knappen! I følge boka så skal denne kun brukes under minus 10 grader, og så kaldt har det ennå ikke vært nede i motorrommet hos meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå ser det ut til at mine startproblemer er overvunnet! Håper i alle fall det! Da vi skulle ut på helgetur på fredag nektet motoren å starte igjen! Og den nyinstallerte kontrollampen mot glødepluggen viste at det ikke kom strøm frem til glødepluggene. Men siden sist har jeg utrustet båten med en boks startgass, så da gikk det greit å starte likevel. Samme på hjemturen, og ved måling etterpå viste det seg at glødereleet ikke slo inn, selv om det hadde styrestrøm. Kjøpte derfor nytt rele, fikset opp i noen tvilsomme koplinger og alt fungerte helt utmerket!

 

Dissekrerte etterpå det gamle releet, og det viste seg at de innvendige ledningene på hovedtilførselen hadde smeltet fast til plastdekselet, pga liten klaring innvendig. Dermed klarte det ikke å slå inn! Uten deksel fungerte releet helt OK. Lucas... Så nå har jeg et nytt, dyrt rele på plass, og et brukt men brukbart i reserve. Burde være sikret da...

 

I tillegg har jeg gått til innkjøp av en flaske Hammerdown, mest av nyskjerrighet for å se om det har noen innvirkning på startvillighet og røykutvikling ved start. Så da får vi se fremover, men jeg har tro på at problemene er løst i alle fall!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Index, hvor lenge pleier du å måtte kinne motoren ved kaldstart, nå som ting er iorden?

 

Sliter litt med min 6-er (2402). Kinner i langsommelige tider før det skjer noe. Nå skal jeg gå over div mekanismer slik som du har gjort og forhåpentligvis komme til bunns i problemet. Glødepluggene mine blir varme, men det kan jo være at de er dårlige. Vurderer kanskje å bytte begge to for ordens skyld.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Kinner normalt rundt 3 til 5 sekund, men må ofte gløde to ganger for at den skal komme. Ellers er nok ikke min helt i form ennå, kom tilbake fra ferie i går og den en av dagene måtte jeg faktisk frem med startgassen for å få den i gang selv om glødingen tilsynelatende er i orden nå.

 

Har du bare to glødeplugger? Jeg har en på hver sylinder. Men du har kanskje plugger i manifoilen i stedet?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lucas... Så nå har jeg et nytt, dyrt rele på plass, og et brukt men brukbart i reserve. Burde være sikret da...

Beklager at jeg drar denne tråden helt ut på viddene, men dersom du har mye Lucas i båten må du huske å kjøpe en flaske med reserve ledningsrøyk :lol::lol::lol:

Og husk, med LUCAS om bord er man aldri helt sikker....

 

LUCAS - the man who invented darkness

Bilde

Lucas Replacement Wiring Harness Smoke Kit, P/N 530433 - The genuine factory authorized kit contains enough smoke to recharge the entire window circuit on a 420 Jaguar, and it can replace ALL the smoke in a W&F Barrett All-Weather Invalid Car (147 CC) with enough left over to test a whole box of Wind-Tone horns for escaped smoke.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Har man gått bort ifra den lille dieselbeholderen som var på returen fra motoren?

Var plassert litt høyere enn motoren. Når man aktiverte kaldstarten slapp man strøm på glødepluggen i manifolden og dieselen rant gjennom denne og ble oppvarmet......

Funket på 70 tallet, men er kanskje skiftet ut med noe mer moderne siden vi skriver 2006?

Link to post
Share on other sites

Har du bare to glødeplugger? Jeg har en på hver sylinder. Men du har kanskje plugger i manifoilen i stedet?

Ja, jeg har 2 plugger i et slags forkammer. Når jeg gløder sier det poff etter ca. 20sek. Da tenner dieselen som sendes gjennom pluggene.

Jeg trodde 4 sylinderutgaven (2401) hadde 1 plugg, men det er kanskje ikke den motoren du har?

 

Tror jeg skal sjekke om det faktisk kommer diesel gjennom disse glødepluggene. I tillegg vurderer jeg å bytte kablingen til pluggene. Selv om de blir varme, kanskje ikke de får nok strøm. Er litt lei denne tungstartetheten, men håper jo å finne ut av det da...

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har man gått bort ifra den lille dieselbeholderen som var på returen fra motoren?

Var plassert litt høyere enn motoren. Når man aktiverte kaldstarten slapp man strøm på glødepluggen i manifolden og dieselen rant gjennom denne og ble oppvarmet......

Funket på 70 tallet, men er kanskje skiftet ut med noe mer moderne siden vi skriver 2006?

Neida jeg har den. Men nå er jo motoren fra 70-tallet da. :rolleyes:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde 4 sylinderutgaven (2401) hadde 1 plugg, men det er kanskje ikke den motoren du har?

Min 2401E er en 1978 modell, og denne har glødeplugg i hvert forkammer (4stk). Så jeg har ikke den typen med dieseltilførsel som du har da nei.

 

Jeg vil tro at dersom dieseltilførselen til pluggene er OK, så burde din starte rimelig greit. En slik dieselflamme inni manifoilen varmer vel luften rimelig bra skulle man tro, og dette burde hjelpe godt på starten. Kanskje et forsøk med hårføner inn i innsuget kan avsløre svakheter med glødingen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
I tillegg har jeg gått til innkjøp av en flaske Hammerdown, mest av nyskjerrighet for å se om det har noen innvirkning på startvillighet og røykutvikling ved start. Så da får vi se fremover, men jeg har tro på at problemene er løst i alle fall!

 

Merket du noe forskjell etter litt bruk av Hammerdown , Index?

Begynner med det jeg også nå, hadde litt stående fra forrige båt. Der ble Yanmaren MYE mer lettstartet etter bruk av HD. Men den motoren hadde ikke gløding.

(2QM-15)

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har 4 cyl. Ford, 2,15liter uten noen form for gløding. Starter øyeblikkelig (ett til to sekunder) om sommeren.

Vinterstid må jeg gjerne kjøre starteren 5 til 7 sekunder, dersom jeg ikke gidder å dukke ned i maskinrommet for å trykke inn kaldstartknappen. Motoren har gått ca. 6500 timer og er (i beste fall) 1976 modell.

Link to post
Share on other sites

Merket du noe forskjell etter litt bruk av Hammerdown , Index?

 

Ikke i det hele tatt! Var ned skrudde i går igjen, da startproblemene kom tilbake igjen. Og denne gang, som også sist, så var en av glødepluggene røket. Skiftet denne gang alle, etter å ha funnet ut at Biltema hadde alle fire til halvparten av det jeg betalte for en original i høst... Så nå starter den i det minste, men ryker gjør den fortsatt. Selv etter å ha skiftet ventiltetninger og testet/justert dyser. Så nå begynner jeg å bli lei av motoren, og har derfor kjøpt meg en nyere motor som skal bli et prosjekt til høsten hvis bare den gamle holder frem til da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...