Jump to content

Startvansker, Ford Sabb 54hk.


index

Recommended Posts

Hadde en heller kjedelig opplevelse i dag. Da vi i 11-tiden i formiddag bestemte oss for å vende hjem fra helgeturen, ville ikke motoren starte! Den tenner iblant og "flger med" starteren, men får ikke oppturtallet godt nok til å holde seg i gang. Prøvde med WD-40 som startgass(det funket da noe lignende inntraff for to uker siden), Luftet frem til høytrykkspumpe, luftet på dysene m.m., men ingenting hjalp. Etter fire timer med nytteløse forsøk fant vi ut at det var på tide å kontakte Redningsskøyta, da vi befant oss alene på en øde øy uten veiforbindelse. De skulle komme, men vi måtte vente en stund pga et dykkeroppdrag. Pakket så sammen for å vente, da kona foreslo ett siste forsøk før vi gav helt opp. Og da startet plutselig f...skapet!!!. Fikk avbestilt assistansen, og motoren gikk som en klokke hele veien hjem!

 

Det samme skjedde som sagt også for to uker siden, men da tok det "bare" et par timer å få liv i den. Det jeg oppdaget den gang var at den hadde lite olje, og hadde brukt mer enn normalt. Trodde dette kunne tilskives lange strekk, vi hadde vel rundt ti timers gange den helgen. Helgen etter var vi på Sjernarøyene, pluss en ekstra overnating på hjemveien. Rundt ti timer på marsjfart da også, uten noen problemer. Litt oljeforbruk (kanskje en snau liter) men ellers alt OK!

 

Noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes? Diesel får den i alle fall frem til dysene, og strøm er det nok av. Kan nesten virke som om den ikke har god nok kompresjon, evt at dysene henger. Har fundert litt på ventiler, toppakning, stempelfjærer og denslags, men som sagt så går den som en klokke når den først starter!

 

Kan også nevne at jeg oppdaget etter forrige helg at innsugsdemperen på motoren hadde gått i oppløsning, dvs at røret til luftinntaket hadde falt av. Ergo så er det for øyeblikket større hull inn i innsugdemperen enn det skal være, og den bråker derfor litt ekstra. Kan dette medføre at motoren får for lite mottrykk i innsuget, eller er dette uten betydning? Halverte for sikkerhets skyld arealet på åpningen med tape for å se om det hjalp. Dette var et par forsøk før vi ga oss, så om dette var medvirkende til at den startet igjen skal være usagt.

 

Håper at noen har noen tanker å komme med her, rimelig frustrerende å ligge ute i holmen med en motor som ikke vil!!! :headbang::headbang: Så noe må helt opplagt gjøres, men hva????

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er trasige greier. Får litt utrygghetsfølelse når motoren ikke er velvillig til å starte. Låter litt som om du kan ha, jeg sier kan.. for her er der flere feilkilder. Hva med fødepumpe og lekkasje bakover i dieselsystemet? Du sier at der ikke er luft i systemet, men rufsete gange har jeg selv erfart kan være luft som kommer inn i systemet en plass. Kommer det på sugesiden av fødepumpe så er det ikke sikkert du ser lekkasjen. Det at flere enn en dyse kan ha feil er tvilsomt og da burde den allikevel starte, men gå ugjevnt. Er filter som sitter foran fødepumpe utett? Dette er vel en forkammermotor og hva da med evt. relè som styrer glødepluggene? Noen motorer er nesten helt umulige å starte uten skikkelig gløding. Om man da har litt lave verdier på en kompresjonstest så kan problemet muligens forsterkes. Hvis ikke du har relè, så kanskje en kontaktfeil et sted?

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Nja, den svetter ørlite fra filteret før matepumpen, har for så vidt gjort det hele tiden. Men dette filteret står på høyde med bunnen av tanken, så da burde den vel ikke suge luft så lenge nivået i dieseltanken er høyere enn filteret? Glødetidsstyringsreleet sviktet like etter at jeg kjøpte båten, men jeg fikk en dyktig elektroniker til å gå over det, skifte noen komponenter og fikse noen loddinger. Det kan jo naturligvis ha sviktet igjen da, men det rare er jo at 9 av 10 ganger starter den lett som bare det, mens den tiende nekter den plent! Og i tillegg har den fått dette oljeforbruket. Fikk vel brukt den en 50-60 timer i fjor, og da etterfylte jeg ikke en dråpe!

 

Hvilket utstyr må man ha for å teste kompresjonen på en dieselmotor? Noe man setter i stedet for en av dysene?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Huff, dette er verre enn alt...

Her hadde jeg oppsøkt den lokale ford eksperten og betalt han for å finne ut av dette. Ingenting er verre enn å ikke ha godfølesen når man er på tur...

Det å ikke vite om den starter etter et større stopp er noe som går utover lysten på å bruke båten. familien begynner og å skule på deg... virker den nå. eller virker den ikke ??

Å feilsøke kan ikke koste allverden....

Link to post
Share on other sites

Testing av kompresjon kan gjøres med en skikkelig kompresjonstester som du muligens kan få lånt på et bilverksted/landbruksmaskinverksted i nærheten. Enten ut med dyser eller glødeplugger. Får du et adapter til glødepluggen så er jo det enklere enn å ta ut dysene. Med dette oljeforbruket så må du ha en blåaktig avgass? Hva med generell avgass på denne motoren tidligere? Hva, når den er i det gode hjørnet- starter den tvert da? Starter den med en gang bare glødetiden er ferdig så er jo kompresjon i motoren bra. Klart stempelfjærer kan være dårlige, men forsøk først å eliminere bort andre eksterne ting, slik som et gløderele og tilkoblinger til dette. Etter det jeg forstår så er du nokså sikker på at luft i systemet er det ikke. Det er jo mange tider vrient når feilen bare kommer periodevis. Har du ei lampe på instrumentpanelet som viser når der er spenning på pluggene og som henter spenningen direkte der pluggene får sin forsyningsspenning? Hvis ikke, så kan kanskje ei enkel lampe på glødepluggene indikere om der er spenning i glødeperioden. Har du kjent etter om motoren puster "mye" gjennom veivhusventilasjonen?

 

PS. En feilsøking på periodisk feil med "servicemannen" på plass, kan fort bli DYRT........ : :nonod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Denne motoren var i alle fall lettstartet fra 1995 til 2004. Aldri noe problem å få den i gang. Den eneste gang den var knuragtig i mitt nærvær var da index overtok båten. Da startet den, overruste, og kilte sleiden i dieselpumpen.

 

Nok om det.

 

Dette er en Sabb Ford. Den trenger fire ting for å starte: Gløding, fuel, luft og strøm til starteren. :smash: Luft og strøm kan man anse eliminert som mulige årsaker. Da er det bare spørsmål om den får gløding og om den får fuel.- Det siste burde etter en del kinning på starteren kanskje være synlig i vannet? Usannsynlig uansett, siden alt ble nyluftet. Altså er den mest sannsynlige røveren glødingen. Og der har index allerede reparert glødereleet en gang før.

 

Tør man tippe at det er i dette departementet man finner feilen??

 

Ellers er det jo mulig at det ikke avsies de rette besvergelser ved oppstart.

 

"Får du ikkje snart liv i denna motor'n her du?"

"Jau, no ska eg prøva, du"

 

<start>

 

"Fyr opp motor'n, høyr Sabben sin song ... "

 

En liten signing frå han Johannes vil alltid hjelpe. :smash:

 

:wink:

 

Lykke tli index, det ordner seg nok!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det merkelige er at avgassene er som før, litt sur røyk ved oppstart men knapt merkbar ved marsjfart. Synes dog at den legger igjen litt mer oljefilm på vannet ved tomgang enn før.

 

Luft kan det jo forsåvidt være, men da jeg luftet så kom det ikke noe luft før høytrykkspumpen, kun etter hva jeg kunne se litt på en av dysene.

 

Når den er i det gode hjørnet så er det på med glødingen til lampa slukner, 3-4 sekunder kinning på starteren og så brummer den i gang. Må riktignok gå et par tre minutter på 1000 o/min før den vil gå på tomgang, men dette er vel ikke uvanlig?

 

Ideen med en lampe koplet til glødepluggene var ikke dum! Skal legge opp en slik, samt måle pluggene for å se om de fungerer som de skal. Glødetidsstyringsreleet var heller råttent innvendig, så det kan jo være at noe har sviktet igjen der. Men den lyser fint og i de foreskrevne minuttene da...

 

Ellers så var jeg uten gløding en måneds tid i fjor sommer, og den startet da også, bare med litt ekstra kinning! Så jeg har en følelse av at noe annet også er involvert her!

 

Har forøvrig ekstra pumpe og dyser liggende, men det er kanskje ikke så sannsynlig at feilen ligger her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Prøv først å luke vekk mulig feilkilder som er enkle å få feilsøkt/byttet. Dieselpumpe, ja det kan det jo være m.h.t startproblemer, men det er vel litt på siden vdr. oljeforbruket? :rolleyes: Du har ikke en liten lekkasje i en evt. oljekjøler som gjør at motoroljen presses ut der og havner i eksosvannet? Ta ut kjøler og få den trykktestet?

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten og skrudd noen timer i dag. Glødestyringen ser ut til å fungere som den skal, og motoren starter lett som bare det. Har skiftet olje og filter, samt dieselfiltre. Ser ut til at jeg har fått grovfilteret helt tett denne gangen, kan i alle fall ikke se noen svetting så langt. Luftet, og den startet med en gang etterpå. Fint oljetrykk, 3,5 til 4kg på max. Ingen røyk, og motoren går så fint som bare det! Skjønner ingen ting jeg :crazy: !

 

Pluggen på strømtilførselen til glødepluggene var litt slapp, så jeg strammet den inn litt med tanga. Da glødepluggene ligger på innsiden av innsugsmanifoilen på denne motoren, så har jeg ikke fått målt dem enkeltvis. Når jeg måler felleskontakten (skinnen mot jord, får jeg en motstand på rundt 0.7 Ohm. Kan dette stemme? Virker litt lite synes jeg, men dette er jo med fire paralellkoplede plugger da. Funderer litt på å teste med et tangamperemeter, må bare finne tak i ett først!

 

Angående oljeforbruket så er det kanskje ikke så stort som først antatt, da peilepinnen går ned helt bakerst i bunnpanna så er den veldig følsom på hvordan båten er lastet. Fylte til mellom min og max i går da den ikke ville starte, og i dag var den godt over max! Men et par små oljelekkasjer har jeg funnet, også noe å fikse!

 

Kunne godt tenkt meg å teste kompresjonen på motoren, hvis jeg bare kan finne tak i egnet utstyr for dieselmotor. I første omgang tenkte jeg å dreie motoren for hånd for å kjenne om kompresjonen er noenlunde lik på alle fire sylindre. Men jeg hadde ikke stor nok pipe med meg i dag, så det får bli til neste gang. Noen forslag til andre ting jeg kan sjekke? Som sagt så går motoren iriterende bra, med tanke på at den har nektet fullstendig å starte to ganger på to uker! Ikke lett å feilsøke da!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende motor, og med mindre den fikk gløding startet den ikke uten meeengder av startgass. Hadde flere tilfeller der den ikke startet og jeg etter en del besvergelser, dobbelsjekket glødekoblingene (kablene til pluggene osv), fant ett sted med litt dårlig kontakt og dermed startet den. Så min erfaring var ivertfall at luft i diesel osv, aldri var noe problem, men den var "kitlig" på manglende glødning.

Link to post
Share on other sites

0,7 ohm er for mye. Du bør ha 0,2 -0,3 ohm. Mine 4 plugger dra lett 60 amp. ved glødestart, d.v.s 15 Amp på hver (I=U/R I=12/0,2= 60). Pluggene mine enkeltvis er på ca 0,7-0,8 ohm.Strømmen avtar noe etterhvert. Sjekk glødepluggene dine for brudd. Et helt enkelt ampèrmeter fra Biltema 32-173 er ypperlig å sjekke om pluggene drar korrekt. Koble til to ledninger med 6 kvarat ledning og hold den ene til strømskinna for pluggene og den andre til batteri pluss. En sikring (80-100 amp) på den ledningen som går til pluss er en fordel ( har ikke selv :nonod: ) og ikke berør meteret mot noe motorgods når 12 volten tilkobles (pleier å legge meteret på restene av ei gummimatte). Du aktiverer pluggene noen få sekunder og ser forbruket. Hvis en plugg er defekt så ser du det med at forbruket er for lite. ( ca 15 amp= 1 plugg ok, ca 30 amp=2 plugger ok osv.)

 

Ikke sov dårlig p.g.a dette "oljeforbruket". La det være slik litt til du får målt dette litt over tid.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Flott, skal prøve dette. Tror jeg har et slikt amperemeter liggende i kjelleren fra den tiden da det var tøft med masse instrumenter i bilen :crazy: .

 

Vil et tangamperemeter fra Biltema eventuelt gjøre samme nytten? Hadde jo vært en grei unnskyldning for å kjøpe et slikt... Kjekt å ha...

 

Oljeforbruket tror jeg at jeg bare legger til sides inntil videre ja, det ser så langt ikke ut til å være noen direkte sammenheng her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

0,7 ohm er for mye. Du bør ha 0,2 -0,3 ohm.

0.7 er for mye men så lave motstandsverdier er ikke lett å måle riktig med universalinstrument. Strømmåling er bedre. Sjekket nylig glødepluggene i bilen (VM 2.4 TDI): Med en gang strømmen ble satt på gikk der 80A og få sekund senere var strømmen nede i 60A og fortsatte å falle sakte.

 

En annen sak jeg har vært borti med glødeplugger er at de ikke gløder i tuppen men midt på...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan glødeplugger ha en periodisk feil slik at de funker noen ganger, andre ganger ikke? Stort sett starter den jo greit, men disse to gangene har den bare vært helt umulig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ein kan måle strømmen i kvar enket glødeplugg med å lage ein shunt av ein ledningstump også måle spenningsfallet over den. Det er ikkje mange av dei små universal instrumentene som kan måla meir enn 10A. Strømmen i glødepluggen er og avhengig av typen, dei som skal glødast lenger trekker mindre strømm.

 

Tarsis

Link to post
Share on other sites

Vil et tangamperemeter fra Biltema eventuelt gjøre samme nytten? Hadde jo vært en grei unnskyldning for å kjøpe et slikt... Kjekt å ha...

Er enig med at det er bedre å måle strøm enn ohm ved så lave motstandsverdier. Så fremt du kommer til, er et tangamperemeter veldig nyttig å ha til likestrømmåling i båten. Har selv et som måler opp til 200 A (Biltema). Med det kan du også sjekke ladespenning og mange andre ting i båten. Det beste er at du kan bruke det uten å foreta noen koblinger.

 

Periodisk feil eller vakkelkontakt som man ofte sier opptrer ofte i elektriske anlegg. Det kan være mange årsaker, dårlige forbindelser eller slitt komponent kan virke slik.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg målt glødestrømmen, og den starter på godt og vel 60Aog synker så stille og rolig etter hvert som pluggene varmes opp. Så da burde vel pluggene være i orden? Eller kan de fungere dårlig selv om de trekker nok strøm?

 

Planlegger ellers å kople en kontrollampe inn på stømtilførselen til pluggene, slik at jeg ser at det faktisk kommer strøm frem til disse. Men utover dette begynner jeg å slippe opp for gode ideer til tiltak nå. Noen som har flere gode tips?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Minner helt klart, men forskjellen er at denne gangen kommer det diesel frem til dysene! Den gangen i Dolviken kom det jo ikke en dråpe ut fra innsprøyningspumpa. Funderer litt på å skifte dysene, siden jeg har et komplett sett liggende som skal være OK. Om ikke annet så bare for å se om det utgjør noen forskjell på startvilligheten. Hadde nok vært greit å tatt ut glødepluggene også for å teste dem enkeltvis, men det blir en del skruing siden de sitter innenfor innsugsmanifoilen.

 

Merkelig egentlig, den går jo veldig fint når den først har fått lunken opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er verd å prøve, for det er der problemet ligger. Den SKAL la seg starte uten gløding, i alle fall når du bruker startgass. Det gjorde jeg noen ganger da glødereleet var gåent for en del år siden. Så det må være noe mikk-makk mellom pumpen og dysene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke til denne motoren så spørsmålet kan være litt kuriost:

 

startes den med full trottle?

if not, har du forsøkt å starte med full trottle?

 

har vært borti en del andre dieseler samt sabb g10 som skal startes med full åpning og starter da nesten uansett vær og vind - uten gløding.

Link to post
Share on other sites

startes den med full trottle?

Det står i boka til flere Forder (i alle fall 2704 og 2712) at de skal startes med full gass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Joda, starter alltid på fullt når den er kald! Når den er varm så holder det med et lite gasspådrag. Men den må gå noen minutter på 1000-1200 omdreininger før den vil gå på tomgang etter kaldstart. Kan det tyde på feil på dysene? Når den er varm går den egentlig veldig fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke unormalt at du må gi den litt ekstra ved kald motor. Min motor har en anordning som gir høyere tomgang på kald maskin og som flytter tomgangen lavere når kjølevannet blir varmere. Dermed slipper jeg å gi den det lille ekstra. Jeg hadde vel neppe tatt dysene for dette. Ryker den ikke og går fint ved varm motor så ville jeg latt det være slik. :yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut det! Men nå har dette skjedd to søndager med fjorten dagers mellomrom, så noe må vel gjøres for å overbevise kona om at feilen er funnet... Jeg er bar litt i villrede om hva...

 

Sånn jeg kan se så har jeg fire ting som kan gjøres:

 

1: Demontere glødeplugger og se om fungerer som de skal (trekker 60A, så de burde være OK)

 

2: Bytte til reservedysene, se om jeg merker forskjell

 

3: Måle kompresjon (har ikke utstyr til dette)

 

4: Bytte innsprøytningspumpe (helst ikke, mye arbeid)

 

 

Men det er jo litt synd å fikse noe hvis det allerede er i orden da, særlig nå midt i sesongen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...