Jump to content

Original kilereim for Yanmar 4LHA er for trang


Lotus

Recommended Posts

Min kilereim er moden for utskifting.

Problemet er bare at den nye reima ikke er mulig å få på. Den er rett og slett for kort. Det er riktig reim og det er en originalreim.

 

Bilde

 

På bildet ses de gamle festene i strammesporet. Det er fra da reima var ny. Strammedingsen stod da helt i bunnen. Etter litt slitasje er det strammet opp 2 cm og det er ytterligere 3 cm igjen å stramme på.

 

Problemet er at slik reima er strammet nå, slites den på toppen også fordi den subber borti en del av motorblokka på vei ned til kilereimhjulet på veivakslingen. Med andre ord er det umulig å stramme mer enn ca 1,5 cm før reima subber.

 

For å få på originalreima, ser det ut som eneste mulighet er å skru av et reimskivehjul, sette på reima og skru hjulet fast igjen. Da er reima i spenn og justeringsmekanismen helt i enden slik det var originalt.

 

Noen vil kanskje si at det bare er å bikke dynamoen enda lenger inn når boltene i spennmekanismen er fjernet helt, men dessverre, da kræsjer dynamoen med andre deler.

 

Hvor teit er det mulig å lage ting? Hvis festet til dynamoen heves 3 cm oppover, kan hele spennområdet utnyttes og jeg kunne kjøpe en reim som var 2 cm lengre. Da hadde jeg fått min ekstra cm og både klart å bikke reima over kanten av dynamoens lille reimhjul og samtidig hatt ytterligere 3 cm å stramme på uten at reima hadde subba borti motorblokka.

 

En slik løsning krever imidlertid en ny og høyere dynamobrakett eller betydelig sveising og modifisering på den gamle. Dette er rett og slett for teit. På bilen tar bytte av kilereima til sammenligning ca 2 minutter. Ok, 3 minutter da.

 

 

Noen som har maken motor? Noen som har skiftet kilereima? Måtte dynamoens reimhjul av?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

vet ikke om det funker i ditt tilfelle men har i slike situasjoner løsnet hele generatoren - satt på reima og skrudd den på plass.

hvis det ikke er alt for galt (alt for stramt) skal dette gå greit og det jevner seg ut etterhvert som reime får kjørt seg litt.

 

mine 2 riksdaler.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg løsner hele greia, får jeg ikke skjøvet deynamoen lenger inn enn til den tar borti resten av motoren. Prøvde det. Tenkte at siden noen klarte å få på reima i utgangspunktet, skulle jeg jammen klare det også. Fikk på reima når jeg satte dynamoen på skrå. Fikk ikke bikka den skikkelig rett igjen og inn i braketten. Den satte seg helt fast. Måtte kutte en flunk ny reim for i det hele tatt å klare å få dynamoen ut igjen uten å ødelegge noe annet. Forbanna irriterende. Ikke bare koster reima 3 ganger mer enn gjennomsnittsreima. Jeg må bruke en times kjøretur for å handle den inn.

 

Og deretter? Ny trang originalreim og samme helvete fra start igjen. Bare fordi braketten sitter for lavt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

duverden, bore et nytt hull til øvre feste på generatoren?

 

merkelig dette men har opplevet det samme til en aq140 jeg hadde.

måtte kjøpe en uoriginal Gates reim (bilextra her omkring) som ellers er veldig bra!

 

har du forsøkt å google nr på den originale reima?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg hadde en LHA htp for ett år siden. hadde ikke båten så lenge at jeg byttet reim. Tror ikke denne motoren hadde noe reima kunne subbe borti når den var justert helt ut, men det kan være at du har en dtp eller stp - motor. Sjekket litt på yanmar sine sider http://www.yanmarmarine.com/products/product_lh.php , og det ser jævli trangt ut der. Tipper yanmarmekanikerne har lært seg en liten tryllekunst for å sette på ei reim uten å demontere motoren.

 

..går det ann å la motoren gå på starteren hvis du får reima halveis over ett reimhjul?, eller er den for trang til det og?

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at Yanmar Norge leverer enn annen kilereim enn originalen som følger med motoren (Mitsubishi-reim). Ny reim heter XPA1180 og skal være akkurat stor nok til å gå på og akkurat liten nok til ikke å subbe borti oljepumpeutveksten som DTP/STP-motorene har. Så da får jeg skaffe meg en slik og se hvordan det blir i runde to.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Merkelig sak - høres jo mest ut som en merkefeil på lageret hos Yanmar.

 

Men siden jeg sitter med en 4LHA-HTP selv, er det jo greitt å være klar over.

 

Ellers ville jeg nok dradd den halveis på, og forsøkt å fullføre med ei skralle på svinghjulet.

 

Så - om jeg fikk den på, måtte jeg nok gjort en ny vurdering på hvor teit den blei før jeg ville brukt den. Blir det for stramt - kan det vel gå ut overe lager ol.

 

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Bra bilde Traust. Her ses også tydelig den utstikkende oljepumpedingsen. På bildet ser det ut som om reima subber, men det er kanskje et par millimeter klaring.

 

Tenk så greit det hadde vært hvis dunamoen satt 2 cm høyere på festebraketten. Da ville jeg hatt 1 cm klarig til den j**la knasten og kunne stramme et par cm ekstra før reima igjen subbet borti.

 

Problemet er at en 80A dynamo har litt større omkrets enn en 55A dynamo. Det som i utgangspunktet ikke var noe stort problem, har plutselig blitt et problem.

 

Når disse 2 DTP/STP variant motorene har denne forsterkede oljepumpa, må man kunne forlange at man spanderer på en litt høyere brakett på DTP/STP med 80A dynamo montert originalt.

 

Den originale reima var bare slitt såpass at den hadde sunket ca 1,5mm i kilesporet. Det betydde 1,5 cm stramming. 1,5 cm stramming på en motor som har en 5 cm justeringsmekanisme blir da plutselig maks stramming og reima må byttes da ytterligere stramming ikke er mulig. Samtidig har reima lenge igjen før den når bunnen av kilesporet og mister friksjonen sin i sporet.

 

Så jeg sier det igjen: Teit er en passende beskrivelse.

 

Lotus

 

PS: J æ v la knasten er tydeligvis et alt for sterkt uttrykk på dette forumet og æ og v må erstattes av * * for å spare lesernes sarte sjeler.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så - om jeg fikk den på, måtte jeg nok gjort en ny vurdering på hvor teit den blei før jeg ville brukt den. Blir det for stramt - kan det vel gå ut overe lager ol.

Jepp :yesnod: og kilerem og skive. ihvertfall hvis du presser den på

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg bytta reim på min 165Hk nylig. Måtte demontere dynamo for å får den på. Ved å holde dynamo litt på skrå så fikk jeg den på. Festet deretter begge boltene, strammet remma og skrudde til. Er ellers enig at det er svært liten klaring. Har 80A dynamo.

 

Her heller ikke den strammemekanismen som du har hvro man kan stramme remma ved å skru. Den ser imidtertid fin ut. Jeg må spenne mot dynamoen mens jeg skrur fast

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...