Jump to content

Natene i teakdørken har blitt "klissete"

Caluna

Recommended Posts

Har teakdørk i cocpit, som lever et beskyttet liv under kalesje det meste av tiden. Har gjennom dørkens 7 års benyttet Teknisk Hvitolje som teakolje, men i år hadde jeg gått tom for dette og klinte på Internasjonals Teakolje i stedet.

Nå begynner imidlertid natene (som forøvrig er av et gummiliknende stoff) å bli "klissete", med det resultat at det kliner seg utover når man går på det. Det ser ikke pent ut, og skoene får svarte, klissete flekker under. :headbang:

Hva er det som skjer? Er det begrenset holdbarhet/levetid på slike nater? Er det varmen som oppstår når sola står på som løser dette opp, eller er det noe med Internasjonals Teakolje som natene reagerer på eller er det en tilfeldighet at dette oppstod ved bytte av teakolje?

Uansett, noe må gjøres! Bør natene skiftes ut? Kan jeg gå løs på hele dørken med plansliper for å bli kvitt problemet, eller finnes det noen annen løsning? Ønsker å beholde teaken slik den er uten lakk eller annet stoff som legger eg oppå.

Redigert av Caluna (see edit history)

Kan vel ikke være noe annet enn at en av bestanddelene i den nye teakoljen du bruker løser opp natene? Uansett så får du vel ikke dette bra igjen uten å skrape ut de gamle natene å legge inn nye.

Er det et stort felt? Hvis ikke så hadde jeg skrapet ut og lagt nedi svart sika og pusset lett over etterpå.

Takk for tips! Skal gjøre et forsøk på å planslipe hele dørken og så gi alt en omgang med Teknisk hvitolje igjen. Sverger til denne på teak som ikke er "utendørs" hele tiden.

Er lite lysten på å pirke ut all natingen eller finpensle på kvistlakk, da omfanget er ganske stort. Problemet er over det hele i cocpit, men det er værst under bordet i sittegruppen. Kan fremdeles ikke skjønne at en teakolje fra en anerkjent produsent skal ha en slik virkning at gummien i natene blir seig og drar seg ut, men jeg har ingen annen forklaring :confused:

Hei!

Det er enkelte komponenter som ikke "passer" sammen. Det kan bli en kjemisk reaksjon mellom to forskjellige komponenter, og det høres ut som at det har skjedd med dørken din. Vet av egen erfaringer og fra sika selv er ikke sika noe godt valg sammen med owatrol produktene. Vet du hvilken natemasse som er benyttet? om ikke, pirk ut og nat opp på nytt. Bruk Tec7 i natene. Det er et utmerket valg, og her er det mange muligheter ang. hva du skal benytte oppå. Tek7 er ikke løsemiddelbasert og kan derfor oversmøres med veldig mye. Ver nøye med herdetiden.

Vivvi

Caluna

Det er godt mulig at natene reagerer med teakoljen. Da jeg hentet båten min sa selger i fra om dette og sa at Teknisk Hvitolje var det beste man kunne bruke. Dette fordi mange har opplevd at teakoljen reagerer med natene og natene løser seg opp. Kan være at Vollen Båtservice har tips.

Jeg ville latt være å gå på dørken til jeg hadde funnet ut mer - om ikke risikerer du å ødelegge teaken. Konsekvensen av det er vel å ikke bruke båten. Men ny teak er dyrt...

Selv har vi oljet teaken en gang med teakolje - tror også den er fra internasjonal. Men nå skal den kastes. teknisk hvitolje blir det neste

Hvor får man kjøpt Teknisk hvitolje?

Hvor får man kjøpt Teknisk hvitolje?

Jeg har pleid å få en halvliter i slengen av Jørgen hos Aaby Marine. Som han sier - "det er en god investering for bruktmarkedet på Windy å gi litt olje til båteierne" :yesnod:

Skal forresten sjekke med Windy hva de brukte som natemasse da båten min ble bygget i '99.

spør også

Tror muligens at teknisk hvitolje er det samme som hydraulikkolje - av den klare typen. I såfall må man kjøpe en versjon uten løsemidler. Kanskje det er noen "maskinister" her på forumet som har bedre greie på dette?
  • 4 uker senere...

Har slipt ned hele dørken, for igjen å fastslå at natene kliner seg utover når man går på de. :cryin::headbang:

Har fått bekreftet fra flere hold at natene har blitt eksponert for løsemiddel, og da blir de sånn. BRUK DERFOR ALDRI TEAKOLJE uten å sjekke om det finnes løsemidler i! Mange typer har soppdrepere, rensestoffer og alt som er fint for Teak møbler, men de egner seg IKKE til natede teak dekk!

Er nå i full gang med å skjære ut natene men en skarpslipt skrutrekker, og dette går slett ikke så galt som jeg fryktet! Nå er det like før sporene skal fylles med ny masse - og da kommer det store spørsmålet: HVA SKAL JEG BENYTTE? Sika finnes i mange varianter og jeg har hørt snakk om Tech7 her på baatplassen også. Hva er best?

Bør jeg også benytte dekktape på teaklistene, eller er det en grei jobb å skjære av natene for så å planslipe?

SKAL ha båte ferdig på mandag - da begynner ferien :flag::flag_sw:

Hei!

Jeg har veldig god erfaring med både Sika (mener det er 290 eller 291 som er beregnet til natemasse ved teak) og Tec7. Sistnevnte føler jeg at trenger noe lengre herdetid, og det er noe som du absolutt bør tenke på da du skal ha båten ferdig til mandag. Det er viktig å gi natemassen rikelig med tid før du begynner å slipe i den.

Da jeg natet opp dørken min bare skar jeg av toppen på alle natene før jeg slipte med K60 på eksentersliperen. Føler at det er en enkel og grei jobb, samtidig som du sparer masse tid ved at du slipper å tape hver j..... nate. :headbang:

Lykke til med jobben. Du får sikkert en knallfin dørk uansett hvilke metoder du velger å gjøre det på :flag:

:flag: God sommer :flag:

Vivvi

Jeg ville satse på Tech7 framfor 290DC var jeg deg. Herder til olje/lakk-klar mye fortere og krever ikke svinedyr primer. Går du for Sika, så husk å sjekke "best før datoen". Jeg har flere ganger vært ute for at den er beinhard å klemme ut allerede flere måneder før utløp.

• 3 måneder senere...

Ble ferdig til slutt! Alle natene skjært ut med skarp 4mm skrutrekker, nye nater lagt med Sika 291, sparklet så hele dørken så svart ut. Lot dette stå i 4 uker (!) og planslipte hele med plansliper med roterende bånd, for så å avslutte slipingen med elektrisk "pussekloss" med 150 papir.

Prikken over I'en ble ett lag med SelaClean Teak polish som Windy var så elskverdige å sende meg med sine anbefalinger.

1468-11.jpg

Resultatet er en perfekt teak dørk, som ser ut som om den ble lagt ny i går. :flag:

:nono: Så etter sikkert 25 arbeidstimer på dette prosjektet har jeg lært meg én ting: ALDRI BRUK KOSTEN DU BENYTTER TIL UTVENDIG BÅTVASK PÅ TEAKDØRKEN, OG ALDRI BRUK TEAKOLJE SOM IKKE ER GARANTERT FRI FOR LØSEMIDLER, SOPPDREPER; ALGEMIDDEL MM!!! Løsemidler tar knekken på natene. :nono:

Flott at det ordnet seg!

Teknisk hvitolje - lagt på med rene oppvaskhåndklær er anbefalingen fra Norges største Windy forhandler.

Jeg lurer på om det er kosten din som tok knekken på natene. Vi har brukt Intrnational Teak Olje på teaken vår i år - tror det var samme som du brukte - og den fungerte helt bra.

Til våren skal teaken renses og vi skal bruke teknisk hvitolje

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...