Jump to content

Båttyveri. Nå har det skjedd igjen!


Avmønstret4

Recommended Posts

Båttyveri.

En kollega fikk frastjålet båten natt til torsdag forrige uke i Drammenselva.

De hadde prøvd seg på 3 båter før de tok han sin.

Gummijolla ble funnet drivende i elva, men båten er søkk vekk.

Båten det gjelder er en Scand 27 med aktercabin og en 200 hk volvo.

Nå går hele sommeren fløyten, og forstår hans vrede pga en planlagt sommertur nedover Svenskekysten.

Forsikringsselskapet har vel en måned til saksbehandling og forspenningstid på utbetaling, hvis ikke båten kommer til rette.

Og vi vil jo alle gjøre et godt kjøp, så en bruker vel gjerne litt tid på å kjøpe ny.

Har foreslått leie, men det blir jo ikke det samme som egen...........

Nå skal det sies at han ikke hadde alarm ombord.

Noe jeg har prioritert, men nå er vel ikke min båt like fristende for tyvene.

Men jeg ønsker ikke at noen tar løsøre ombord eller driver faenskap.

Jeg har montert alarm med 130 db sirene ombord, og blinkende strobelight i masta.

Båten hans er nok lagt ut over listen stjålet båter, hvis noen skulle se den.

Link to post
Share on other sites

er vel samme banden da:

 

"Pass på båten

 

I løpet av en uke har Yngve Greni hatt to forsøk på tyveri av hans Sunseeker til halvannen million.

til orientering: ved installasjon av et satelittsporingssystem oppnås ofte rabatter på forsikringen nær anskaffelseskostnaden inkl abonnement for 1 år.

 

prisene lå på 3-4000 i fjor.

If Tracker: Har du gitt båten din beskjed om å ringe hvis den blir stjålet?

 

min egen båt ble tømt for "gammeldagse" redningsvester i forbindelse med innendørs vinterlagring.

trodde ingen ville ha slike lengre så jeg lot de være i båten.

dumme meg.

gratis er vel gratis da.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vi kan ikke bruke begreper som smekk-lanke her nei. Det er så jævlig at noen bare bestemmer seg for og ta noe som andre eier. Her legges det ned drøssevis av arbeide i både mental og fysisk styrke. Så kommer disse forbannede svina. Det finnes bare en løsning som hadde løst problemet med disse folka en gang for alle, 100x :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at han ikke hadde alarm ombord.

Det er dessverre ikke noe smart valg. En tracker ville i det minste gitt et håp om gjenfinning, og en del forsikringsselskaper har en rabattavtale med minst en leverandør av sikringsutstyr som alarm og tracker - i tillegg til at slikt utstyr gir rabatt på premie.
Link to post
Share on other sites

(Keiko:"Nå skal det sies at han ikke hadde alarm ombord.") Det er dessverre ikke noe smart valg. En tracker ville i det minste gitt et håp om gjenfinning, og en del forsikringsselskaper har en rabattavtale med minst en leverandør av sikringsutstyr som alarm og tracker - i tillegg til at slikt utstyr gir rabatt på premie.

En tracker er nok meget fornuftig mht gjenfinning av båten, men jeg er overbevist om at alarm har sin virkning den også. Den har hjulpet meg ved to anledninger :yesnod:

 

Alarm: Hjelper mot uteliggere, pøbler, "uproffe" tyver at typen "hjem fra fest" og hjelper forhåpentligvis også til en viss grad mot proffere tyver - i alle fall om det er "alternativer" i båthavna uten alarm.

 

Tracker: Øker sjansen betraktelig for å finne igjen båten dersom det skulle bli stjålet til tross for alarm. Jeg annonserer imidlertid bevisst IKKE at det er tracker i båten.

Link to post
Share on other sites

I dag ble det tatt 3 gutter om stjal en 18 fots daycuiser på Flateby båthavn.

Det var nok kun flaks som gjorde at de ble tatt. Eieren av båten hadde vært i båten, men skulle bare hjem for å hente en kamerat. Når han kom tilbake var båten borte. Politiet ble kontaktet og de kom med helikopter og fikk lokalisert båten.

Det var et bra publikum på brygga når politiet kom inn med tyvene. Det som var det værste var at de ikke så skyldbetunget ut i det heltatt!

/per

Link to post
Share on other sites

Jeg annonserer imidlertid bevisst IKKE at det er tracker i båten.

Det er ikke noe sjakktrekk, nei.

 

Alarmer har gjerne en viss avskrekkende effekt, derfor skrev jeg "ville i det minste gitt et håp" om trackeren. :wink: En annen ting er at alarmer som skal skremme bort uønskede gjester må være såpass tolerante at de tåler uroelementer som måker, stor hekksjø og uvær.

Link to post
Share on other sites

Imponerende. Flateby ligger vel ved Øyern, som er en innsjø? Man bør vel være bra bløt for å stjele en båt der da? :flag:

Var vel et "joy-ride" tyveri. Har hatt noen sånne på Randsfjorden også i årenes løp. Ellers så er vel ikke en 18 foting større enn at det går an å frakte den bort på henger. Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke har en veldig tyveriutsatt båt. Men jeg har også tenkt på alarm. Det vil nok jage vekk folk som tar seg til rette ombord når jeg ikke er der.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe sjakktrekk, nei.

 

Alarmer har gjerne en viss avskrekkende effekt, derfor skrev jeg "ville i det minste gitt et håp" om trackeren. :wink: En annen ting er at alarmer som skal skremme bort uønskede gjester må være såpass tolerante at de tåler uroelementer som måker, stor hekksjø og uvær.

Sjakktrekk? Vel... nå kan vel noen si at jeg til en viss grad har annonsert det her da :lol: men det jeg har vært "bevisst" på er å ikke sette klistremerkene som fulgte med på båten. Altså ingen "lokal" annonsering av tracker. Klistremerkene til alarmen satte jeg imidlertid på slik at småtjuver og uteliggere skjønner at her kan det bli et helv.."@%& bråk og spetakkel :blush:

 

Med hensyn til sensorer på alarmer har du rett. I båt kan det ofte være uegnet med lydsensor, IR/UV etc og man bør vel heller satse på følere som trampematter, dørbrytere, spenningsfallfølere etc. En "IR-stråle" kan imidlertid også være ok dersom denne monteres inne i båten og kun gir signal når strålen brytes.

Link to post
Share on other sites

Får håpe at tyvene ikke stikker av med den nye spilleren jeg nå har kjøpt.

I såfall må det bare være på jævel! Lar nemlig ikke noe av verdier ligge igjen i båten utenom kartplotter og vhf. Disse er felt inn og ikke så lett å ta med seg hver gang en skal bruke båten.

 

Men IKKE gjør som jeg gjorde med den forrige spilleren. Gjemte fronten et annet sted i båten, men den hadde de funnet og stukket av med hele greien.

 

Tyveri, små/store er noe dritt. Finner jeg en som gjør det, blir personen våt! Hadde en prat med en av nabobåtene, som hadde funnet en kar i båten sin. Sa han måtte ha tatt feil båt :lol: Den karen måtte ut på svømmetur :diving: Det klør i fingrene bare jeg tenker på det...

Link to post
Share on other sites

Tyveri, små/store er noe dritt. Finner jeg en som gjør det, blir personen våt! Hadde en prat med en av nabobåtene, som hadde funnet en kar i båten sin. Sa han måtte ha tatt feil båt :lol: Den karen måtte ut på svømmetur :diving: Det klør i fingrene bare jeg tenker på det...

en jeg kjenner møtte på en fyr som hadde dratt med dama si for å imponere, hadde satt seg i båten hans med hver sin øl.. fyren måtte svømme, dama ble igjen.

Link to post
Share on other sites

Vil påstå at G4S, gamle Falck alarm har det beste tilbudet pr dags dato når det gjelder sporingsenheter/søke enheter. G4S har stasjonert 2 båter i Ytre Oslofjord, som på kort varsel (15 min) er bemannet og klare til å søke etter stjålne objekter. Med den mest avanserte brikka får alarmsentralen beskjed dersom objektet forandrer posisjonen med mer enn 100 meter, eier blir kontaktet og søk blir iverksatt! Er ansatt i Falck Sarpsborg, og er med i søke teamet som skal søke etter stjålne objekter til land og til vanns. Ta kontakt hvis dere har spørsmål angående dette!!

 

Med hilsen

 

Rune Kristiansen

runek2@online.no

Link to post
Share on other sites

Alarm: Hjelper mot uteliggere, pøbler, "uproffe" tyver at typen "hjem fra fest" og hjelper forhåpentligvis også til en viss grad mot proffere tyver - i alle fall om det er "alternativer" i båthavna uten alarm.

Alltid noen som må mene at alarmer ikke er effektive mot proffer. Virkeligheten har bevist at båtalarmer er virkelig effektive. Inkludert min egen GSM alarm fra ClasO. Er man virkelig proff er nok en tracker også meget enkelt å sette ut av spill.

 

Og hvor proffe kan båttyvene bli? Båtalarmer generelt har avverget mange båttyverier. En GSM alarm bidro til at profesjonelle kriminelle fra øst europa med avansert verktøy ble arrestert og fengslet i Fredrikstad i vinter. De gikk rett fra varetekt til 6 måneders fengsel. Disse ble omtalt som båtmafiaen og hadde raidet båthavner fra sørlandskysten til svenskekysten og stjålet båtmotorer i organisert virksomhet med deponier langs E6 og benyttet stjålne varebiler med norske skilt. Hvor mye proffere og organisert kan man bli? De ble altså felt av en enkel båtalarm med varsling.

Link to post
Share on other sites

Alltid noen som må mene at alarmer ikke er effektive mot proffer.

Jeg for min del konkluderte vel ikke med at alarmer aldri fungerer mot proffe tyver?

 

Jeg var imidlertid noe usikker på om ikke enkelte av de proffe tyvene klarer å sette alarmsystemet i en del fritidsbåter ut av spill uten å løse det ut. Dette vil sikkert avhenge mye av hvor lurt alarmen er montert mht type sensorer, antall sensorer og ikke minst hvor og hvordan sensorer og alarmhjerne samt strømforsyning til denne er montert.

 

For min egen del ønker jeg å annonsere på båten at den har alarm. Dette kan hindre uønskedede besøk av pøbler og uteliggere og forhåpentligvis også de fleste tyver. Alarmen blir forhåpentligvis da kanskje også løst ut sjeldnere. Skulle imidlertid noen ha så stor tro på seg selv at de tar seg ombord og klarer å sette alarmen ut av drift vil en tracker øke sjansen betraktelig for å få igjen båten. Men da er det kanskje lurt at man ikke allerede har fortalt tyvene med klistremerker på båten at båten har tracker? .....eller? Om de allerede har klart å sette alarmen ut av spill ville jeg tro de da brukte ekstra med tid og flid på å lete etter trackeren?

 

Trackeren bør vel forresten (som min) ha intern batteribackup som varer et par dager om båtens hovedbatteri kobles ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del konkluderte vel ikke med at alarmer aldri fungerer mot proffe tyver?

 

 

For min egen del ønker jeg å annonsere på båten at den har alarm.

 

Tenkte det samme, men dog uten alarm foreløpig. Hadde en gang en blinkene rød diode i en bil, hadde aldri noe innbrudd i den, enda den sto parkert i byen.

 

Et alarm skilt kan kanskje være bedre enn ikkeno??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...