slettet Svart 17.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) noterer meg foreløpig at Muliligan ligger an til 10 feil svar av 10 mulige - fazit kommer senere. Redigert 17.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 (redigert) well, ser at du aldri har satt dine bein i en SABB Mulligan. bare for å korrigere det mest elementære først: 1) bråker? bråker ikke. dette er en forkammermotor som går på halve turtallet av enhver annen liten marinediesel. go figure! g10en går faktisk stillere enn albin 021 bensinmotoren jeg nettopp overtok. (innsugslyd) 2) rister? jeg kan garantere at den så godt som ikke rister i det heletatt - om den er riktig montert - bla pga de doble motvektbalansakslene den har. derimot har den et stort tungt svinghjul som medfører at den forsøker å "tørne" båten på hvert tenningsslag. som sagt - installasjonen er avgjørende. 3) ryker? aldri i verden. kanskje etter 5000 timers mishandling? så de 10 punktene: 1) Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 2) .Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 3) ..Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 4) ...Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 5) ....Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 6) .....Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 7) ......Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 8) .......Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 9) ........Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. 0) .........Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. legg til: 11) rullelager i råde 12) kulelagere for veiv 13) plaskesmøring - går greit med sildeolje i nødsfall 14) som følger ingen oljepumpe 15) intet oljefilter 16) luftinntak i topplokkshøyde - sikrer mot innsuging av vann i motorrom opp till topplokkshøyde 17) forkammermotor = myk gange 18) membran vannpumpe - veldig lett utskiftbar 19) løse utskiftbare sylinderforinger 20) drit enkel å mekke mens den er i båten - om nødvendig 21) mye mer 22) men gidder ikke poenget er: enkel teknikk er bedre når det gjelder. og, for dere med HDI motorer: 1) meld dere inn i redningsselskapet snarest (gjelder stort sett norsk farvann og litt svensk) 2) sjekk med motoreleverandøren om de har (nok) ECU(er) på lager for sesongen 3) skal du lengre av sted - løp og kjøp ECU til å ha i båten. Redigert 18.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Jeg hadde en 16hk 2 syl SAAB diesel i en tresnekke for noen år siden, og kan ikke si at den var noe særlig stillegående. Husker en annen tresnekke med en 2 syl FM bensin, og den var da mye stillere enn SAAB`en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 2) rister?Det vitses jo med at det eneste som står i ro i en Sabb er stempelet........ er nok ikke helt uten grunn. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 1) bråker? bråker ikke. dette er en forkammermotor som går på halve turtallet av enhver annen liten marinediesel. go figure! g10en går faktisk stillere enn albin 021 bensinmotoren jeg nettopp overtok. (innsugslyd) 2) rister? jeg kan garantere at den så godt som ikke rister i det heletatt - om den er riktig montert - bla pga de doble motvektbalansakslene den har. derimot har den et stort tungt svinghjul som medfører at den forsøker å "tørne" båten på hvert tenningsslag. som sagt - installasjonen er avgjørende. 3) ryker? aldri i verden. kanskje etter 5000 timers mishandling? så de 10 punktene: 1) Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability. .. 16) luftinntak i topplokkshøyde - sikrer mot innsuging av vann i motorrom opp till topplokkshøyde Faren min byttet ut sin FM 5/6 med en G10 , som ble montert til punkt og prikke iht anvisningene - den både ristet og bråkte mye mer enn FM'en den erstattet. (dobbel effektuttak og høyere turtall - og mye lavere vekt på SABBen) Men å bytte fra en gammel stempelrom FM med veivstart til en ny SABB med elstart - en ny verden i driftssikkerhet! Vet ikke hvor mange timer den kan ha gått, sikkert godt over 5000 og er etterhvert i behov av en oherhaling ettersom den ikke starter uten sigarett. Ang luftinntak: SABB's semidiesler , som 5/7 og 6/12 , de hadde luftinntak omtrent nede i bunnramma , noe som vel ikke var spesielt hensiktsmessig. Det høye luftinntaket på G10 og resten er vel en av årsakene til at de har blitt så mye brukt i livbåter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 (redigert) Hvorfor er ikke ECU`ne driftsikre nok The Scrutinizer ? Alle produsenter kan umulig ha samme problemer? Cirkeline (Alias XD3P) Redigert 18.Juni.2006 av Cirkeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Great oglimoglio. Aphostrof. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Well well, Mr. Scrutinizer, inntil du dokumenter dine facts... gjerne med referanser... - er det du sier her fremdeles påstander.... (pass deg nå, så ikke Marwin kommer og slår deg i hue med E-tec brosjyrene sine ) Lastebildiesler.... Masse styreenheter, i tillegg til at ECU for motor kommuniserer med girkassene (I-shift, Opticruise, Tipmatic osv) og dette sier du ikke er gjennomprøvet og pålitelig?? VP bruker samme ECU i sine, dog med en annen programvare. Anleggsmaskiner også... Hvorfor skal da en styreenhet i f.eks en VP motor være dårligere enn i et GM bensin produkt?? - Antall enheter produsert forteller ingenting om pålitelighet, bare at Faults/PPM inntreffer oftere.. Dyrere..javel, men dog utviklet for nyttekjøretøy og marinediesler.... litt bedre enn ECU for bensinmotor og landjordsdrift... Kjøp heller en i reserve du.... (hvis du har igjen penger etter all bensinfyllingen, da.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.