Jump to content

Husket ekstra elektronikkhjerne til HDI Dieselen da? ;-)


slettet

Recommended Posts

well, ser at du aldri har satt dine bein i en SABB Mulligan.

 

bare for å korrigere det mest elementære først:

 

1) bråker?

bråker ikke. dette er en forkammermotor som går på halve turtallet av enhver annen liten marinediesel.

go figure!

g10en går faktisk stillere enn albin 021 bensinmotoren jeg nettopp overtok. (innsugslyd)

 

2) rister?

jeg kan garantere at den så godt som ikke rister i det heletatt - om den er riktig montert - bla pga de doble motvektbalansakslene den har.

derimot har den et stort tungt svinghjul som medfører at den forsøker å "tørne" båten på hvert tenningsslag.

som sagt - installasjonen er avgjørende.

 

3) ryker?

aldri i verden.

kanskje etter 5000 timers mishandling?

 

 

så de 10 punktene:

 

1) Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

2) .Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

3) ..Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

4) ...Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

5) ....Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

6) .....Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

7) ......Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

8) .......Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

9) ........Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

0) .........Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

 

legg til:

 

11) rullelager i råde

12) kulelagere for veiv

13) plaskesmøring - går greit med sildeolje i nødsfall

14) som følger ingen oljepumpe

15) intet oljefilter

16) luftinntak i topplokkshøyde - sikrer mot innsuging av vann i motorrom opp till topplokkshøyde

17) forkammermotor = myk gange

18) membran vannpumpe - veldig lett utskiftbar

19) løse utskiftbare sylinderforinger

20) drit enkel å mekke mens den er i båten - om nødvendig

 

21) mye mer

22) men gidder ikke

 

poenget er: enkel teknikk er bedre når det gjelder.

 

og, for dere med HDI motorer:

1) meld dere inn i redningsselskapet snarest (gjelder stort sett norsk farvann og litt svensk)

2) sjekk med motoreleverandøren om de har (nok) ECU(er) på lager for sesongen

3) skal du lengre av sted - løp og kjøp ECU til å ha i båten.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2) rister?

Det vitses jo med at det eneste som står i ro i en Sabb er stempelet........ er nok ikke helt uten grunn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1) bråker?

bråker ikke. dette er en forkammermotor som går på halve turtallet av enhver annen liten marinediesel.

go figure!

g10en går faktisk stillere enn albin 021 bensinmotoren jeg nettopp overtok. (innsugslyd)

 

2) rister?

jeg kan garantere at den så godt som ikke rister i det heletatt - om den er riktig montert - bla pga de doble motvektbalansakslene den har.

derimot har den et stort tungt svinghjul som medfører at den forsøker å "tørne" båten på hvert tenningsslag.

som sagt - installasjonen er avgjørende.

 

3) ryker?

aldri i verden.

kanskje etter 5000 timers mishandling?

så de 10 punktene:

 

1) Absolutt Driftsikkerhet Gjennom Enkelt Og Robust Design også kalt Bulletproof Reliability.

..

16) luftinntak i topplokkshøyde - sikrer mot innsuging av vann i motorrom opp till topplokkshøyde

Faren min byttet ut sin FM 5/6 med en G10 , som ble montert til punkt og prikke iht anvisningene - den både ristet og bråkte mye mer enn FM'en den erstattet. (dobbel effektuttak og høyere turtall - og mye lavere vekt på SABBen)

Men å bytte fra en gammel stempelrom FM med veivstart til en ny SABB med elstart - en ny verden i driftssikkerhet!

Vet ikke hvor mange timer den kan ha gått, sikkert godt over 5000 og er etterhvert i behov av en oherhaling ettersom den ikke starter uten sigarett.

 

Ang luftinntak: SABB's semidiesler , som 5/7 og 6/12 , de hadde luftinntak omtrent nede i bunnramma , noe som vel ikke var spesielt hensiktsmessig. :diving:

Det høye luftinntaket på G10 og resten er vel en av årsakene til at de har blitt så mye brukt i livbåter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Well well, Mr. Scrutinizer, inntil du dokumenter dine facts... gjerne med referanser... - er det du sier her fremdeles påstander.... (pass deg nå, så ikke Marwin kommer og slår deg i hue med E-tec brosjyrene sine :lol: ) Lastebildiesler.... Masse styreenheter, i tillegg til at ECU for motor kommuniserer med girkassene (I-shift, Opticruise, Tipmatic osv) og dette sier du ikke er gjennomprøvet og pålitelig?? VP bruker samme ECU i sine, dog med en annen programvare. Anleggsmaskiner også... Hvorfor skal da en styreenhet i f.eks en VP motor være dårligere enn i et GM bensin produkt?? - Antall enheter produsert forteller ingenting om pålitelighet, bare at Faults/PPM inntreffer oftere.. Dyrere..javel, men dog utviklet for nyttekjøretøy og marinediesler.... litt bedre enn ECU for bensinmotor og landjordsdrift... Kjøp heller en i reserve du.... :smash: (hvis du har igjen penger etter all bensinfyllingen, da.... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...