Jump to content

Lakking av innredning


Wicma

Recommended Posts

Skal lakke innredningen i båten. For det meste teak finer.

 

Spørsmålet blir da om hva slaks lakk som er best.

 

Da er det ikke glans jeg er på jakt etter, men type lakk.

Skal lakke det som er under kalesjen og i for og akterkabin.

Noe er lakket i fra før, trenger bare å friskes opp litt.

Link to post
Share on other sites

God erfaring med Epifanes sine produkter, flyter godt ut og god holdbarhet.

Gir i tillegg en fantastisk finnish!!!

 

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

God erfaring med Epifanes sine produkter, flyter godt ut og god holdbarhet.

Er det bare denne typen som blir brukt til innredninger i båter? :lol: .

Er litt på jakt etter flere synspunkter på dette tematet.

Andre lakktyper for vanlig husholdnings bruk alla tre stjerners lakk, er det brukanes?

Hva er forskjellen på de forskjellige typer lakk.

Link to post
Share on other sites

Det var noen på Hortentreffet som lovpriste Epifanes Teak Lakk matt.

Husker ikke helt hvem (kanskje Lars H.?), men det så veldig fint fint ut.

Ellers har jeg benyttet den blanke Epifanes Teak lakken på cockpitluker og dørkarmen og den ser fin ut. Gjorde det riktignok i fjor, så jeg har ingen erfaring med holdbarehete enda. International Schooner har jeg også god erfaring med.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

15?

 

Høres mye ut, men det går raskt.. Bare planlegg litt, blir jo endel dager med båtpuss. Så om man starter fra første dag, så blir det ikke noe stort tidsfordriv, og noe du må tilbake til hele tiden for nye strøk.

 

Ellers kan man ta det over tid også. F.eks 5 strøk hvert år. Bare husk vaske det , og så mattslipe.

Link to post
Share on other sites

Lakket opp innredningen i den forrige båten. Solbleket, stygg teakfiner med spor etter mindre vannlekkasjer enkelte steder, så den trengte absolutt en skikkelig oppshining. Slipte vekk all gammel lakk (drittjobb) og beiset det hele med Herdins pulverbeis, farge mahogny (tror jeg det var). Deretter et par strøk med fortynnet Epifanes, og til slutt 4-5 strøk ufortynnet av samme sort. Teaklakk, av helblank type. Det ble faktisk riktig lekkert, mørkt som i en engelsk pub og en speilblank overflate som passet veldig godt til diverse messingdetaljer m.m.

 

I nåværende båt så har jeg bare pusset vekk spor etter en større vannlekkasje fra før min tid, mattet over resten og mettet det hele med Owatrol teakolje. Denne gir en matt overflate, men grei glød til treverket. Bør nok få seg et strøk eller to i året for å holde gløden vil jeg tro. Men på benkeplaten var teakoljen lite egnet, får flekket og skjolder etter hver enkelt vanndråpe som blir sølt. Så der får det nok bli enten Owatrol edelolje eller Epifanes til høsten tror jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruker Hempel Dura Satin i båten min. Blir silke matt og gir teakfineren en utrolig fin finish hvis du ikke ønsker en blank overflate. Har veldig god erfaring med hempel sine produkter.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn.

Epifanes har en type som heter Rapid Clear (noe sånt) den tørker meget rask og kan med fordel brukes som et oppbyggende strøk 5-10 støk. Den behøver ikke mellomsliping da den ikke gir fra seg voks ved herding, siste støk kan man jo så benytte en tradisjonell lakk. Husk og bruk silkematt innvndig og helblank utvendig.

Bruk også skum fordriver ved lakk arbeide, altså dra ut etter penselpåføring. Noe som jeg også annbefaler på det sterkeste er og kjøpe et støv klut som heter tac cloth (ja noe sånt) dette er en "fille" som er meget seig/klebrig som man tørker over det man skal lakke, dette gjøres kun sekunder før du påfører lakken, denne kluten fjerner ALT av partikler på lakkflaten. Husk at det og lakkerer er ikke jobben men alt før, støvsuging støvsuging vask vask vask husk også og rens deg selv før arbeidet begynne, du har maaaaaaaassssssse støvpartikler på deg som så detter ned i den våte lakk flaten din. Lykke til.

ps: selv vasker jeg først med vann med salmiakk og siste vask med rødsprit, husk lo frie vaskekluter.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hver kan ha sin favoritt her. Selv har jeg benyttet Epifanes med stort hell når jeg bygget om en innvendig lugar. Med 6-8 strøk blank, får du en møbellignende finish. Husk bare at det ikke nytter å benytte annet enn Epifanes tynner. Jeg har prøvd både white spirit og diverse Lynolvarianter med dårlig hell. :headbang: Prøv også om du kan ta med deler og seksjoner hjem for lakking. Min metode bestod i å legge 5-6 lag med rull og fordriver, enten ute eller inne i garasjen. Deretter bar jeg delene inn i fyrrommet for herding. Etter sliping med 320 papir la jeg så ytterligere to lag med Wagner elektrisk sprøyte. Supert resultat. :cool:

Mye av kunsten med å få til bra resultat med Epifanes er å blande riktig med tynner slik at lakken flyter som den skal, og å unngå støv selvfølgelig. Øvelse gjør mester.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hatt en 26 fot tresnekke i mange år (men solgt nå). Vi eksperimenterte mye med mange forskjellige lakktyper. Vi endte på Jotun Clipper. Den består av Clipper I som er en slags olje man legger på vått i vått ca 5 strøk. Deretter bruker man Clipper II. Dette er mer en vanlig lakk, som blir blank. Det som er fordelen med denne kompinasjonen er at lakken fester veldig godt til treverket. Etter samtale med Jotun, sier de at man også kan legge matt lakk oppå clipper dersom man ønsker matt finish.

Link to post
Share on other sites

Jeg lakket dørken i den forrige båten vår med 9 lakk Epifanes lakk. Midt på sommeren mistet jeg brødkniven med spissen ned, rett i dørken. Det gikk ikke igjennom lakken og ned i treverket. Kunn ett fett hakk i lakken, som ble fikset på våren etter.

Epifanes er hardt og tåler en støyt.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Pusset ned bordet, pga en stygg ripe, men sliter med et par flekker som ser tørrere ut enn resten av bordet. Er i ca 40% tynner-fasen med Epifanes "utelakk" av type matt, med et par strøk, da bordet ser slik ut....

Vurderer å slipe meg ned igjen, men trenger ekspert råd ! ( Det er litt gjennskinn fra vindu, slik at flekkene fremhves pga sollyset )

Edit: Det er ikke lakkrester, dessverre :worry:

 

Kjøre på videre med 10 strøk, eller foreta et eller annet ?? :pray: ( Kjøpe ny båt eller store ølkrus som skrus fast i bordplata ? :wink: )

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mirka Abralon kan jeg anbefale !

http://mirka-online.com/8a-241-3000-mirka-abralon-6-in-foam-grip-disc-3000g-qty-20.html

 

Jeg pusset bort all lakk, fordi jeg måtte slipe såpass dypt for å få bort alle Tuborg-merkene . Trodde også da at jeg ville få best og jevnest resultat, men dengang ei !! :nonod:

Håper ekspertisen med trebåter snart dukker opp i denne tråden ! :thumbsup:

 

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...