Jump to content

Myggsommer i anmarsj!


submiss

Recommended Posts

Tok turen innom vaktbua i båthavna, og DER fikk jeg et godt råd mot knott og mygg:

Rådet var å samle kongler (gran og furu), tørke dem, og så mette dem med spillolje; Putte dem i en tom 3-liters malingsbøtte, tenne på, og når det tok skikkelig fyr, kvele ilden; Røyken som kom av "ulmebrannen" (luktet visst tjære, sa de) ville holde knott og mygg unna.... Noen som har prøvd noe lignende??

 

Vapona er et middel som var/ er effektivt, men ble forbudt av EU (som snart regulerer hele livet ditt!!) for et par år siden. Det lages og selges fortsatt i USA. Kommer til å kjøpe "et lite lager" når jeg skal over i august...

 

Noen som har bedre råd mot svineriet (mygg og knott alså)?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Snøfræs er et bra middel mot mygg, har ikke sett en eneste mygg eller knot når jeg har brukt snøfræsen. :wink:

 

Fra spøk til revolver: Det finnes jo diverse middler å få kjøpt som virker mer eller mindre. Men best er nok heldekkende klær og myggnett. Var forøvrig en tur i bymarka i forige uke, da det var så fint vær, det var noe besett med fluger og andre 2 og 4 motors bombefly.

Link to post
Share on other sites

Bor på vestsida av nevnte område, men neimen om jeg oppsøker "krigssonen" på denne årstiden!!

Bygde, og SOLGTE stor hytte på "costa del chevroe" (Gjeitastranda) p.g.a. knott!!

(Maddammen var "antibåt" før hyttebygginga, men tillot båtkjøp etterpå... :wink:

 

Men du har HELT rett: Det er ALDRI mygg og knott når jeg starter Fræser´n... Kanskje de blir skremt av støyen?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Rådet var å samle kongler (gran og furu), tørke dem, og så mette dem med spillolje; Putte dem i en tom 3-liters malingsbøtte, tenne på, og når det tok skikkelig fyr, kvele ilden; Røyken som kom av "ulmebrannen" (luktet visst tjære, sa de) ville holde knott og mygg unna....

Denne blandingen er vel også godt egnet til djevelutryddelse vil jeg tro...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Tykkt/kraftig vernetøy skal være tingen! Selv ikke den tøffeste myggen "i gata" takler det.. Har sett selv den største myggen på landings platformen stå og skjelve i knærne (alle 12) etter slike forsøk.

 

Skal du i midlertid ut i en mer lettkledd sammenheng, så får man tak i billigere utstyr enn hva det amerikanske forsvaret har utviklet. Clas Ohlson hadde i allefall tidligere år ei lampe (230V) som trakk til seg og "grillet" både små og store mygg. Var særdels effektiv!

Link to post
Share on other sites

Var alvorlig plaget med knott på terassen hver sommer og tidlig på høsten.

Helt grusomt!

Traff så på en familie som hadde løst dette uhyre enkelt på hytten sin:

Prøv vifte!

 

Ok: Kjøpte inn 2 stk bordvifter av typen som beveger seg frem og tilbake og med beskyttelse rundt selve viften. Satt de opp strategisk i forhold til bordet vi satt.

Tok på langbukse og fyrte opp viftene.

Knotten forsvant etter noen minutter med forsøk på flyging i stiv kuling..... Ja ja, er ikke stiv kuling der vi sitter, men du merker luftstrømmen godt.

 

Dette har vi nå hatt i 3 år og må si at knotten er ikke et problem lengre.

Neste år tror jeg at viftene må skiftes ut pga. begynnende ulyder, men hva gjør nå det når det går an å sitte ute til solen stiger opp igjen???? Prisen er heller ikke så avskrekkende. Du får de fra ca. 200 kroner og oppover. Det bør være litt fres i de.

Link to post
Share on other sites

Må det alltid klage - prøv da heller å se noe positivt i det meste som

 

han Sivert som kom tuslanes i over 40 minusgrader i indre Troms, med frostjammer under føtn og naggelbett til albogan. Han slår floke og blæs i de blåfrostne klørn sine og sei..

Da va no pinade en gang da ikkje va mygg hær.

 

Mygg telhør sommarn - basta :cool:

Redigert av bruspulver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok turen innom vaktbua i båthavna, og DER fikk jeg et godt råd mot knott og mygg:

Rådet var å samle kongler (gran og furu), tørke dem, og så mette dem med spillolje; Putte dem i en tom 3-liters malingsbøtte, tenne på, og når det tok skikkelig fyr, kvele ilden; Røyken som kom av "ulmebrannen" (luktet visst tjære, sa de) ville holde knott og mygg unna.... Noen som har prøvd noe lignende??

 

Noen som har bedre råd mot svineriet (mygg og knott alså)?

Jeg har en mer lovlig, og sunnere versjon av tipset over..

Fyr opp grillen, og når kullet er klart til å grille på kaster du på kongler, det gir samme effekt som tipset over, men er både lovlig, og vesentlig mer miljøvennlig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...