Jump to content

Lure båt på 9-åring


Brutus

Recommended Posts

Om nå selger er lite motor kyndig da. Fikk kanskje beskjed fra verksted at delen kostet disse 2-300 kronene, og bare fortalte dette videre?

 

Pluss at det med reprasjon på 4000+ og at motoren var ubrukelig er jo verkstedets uttalelse så vidt jeg har forstått, og nå har jo jeg mine erfaringer når det gjelder "overslag" fra verksteder!!

 

Men uansett burde selger sett at dette ikke var folk som var på utkikk etter rep objekt!

Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om selgeren er motorkyndig eller ikke etter mitt syn. Kjøper ble forespeilet at motoren var OK etter hva jeg skjønner ett bytte av en del til 150-250 kroner. Når omfattende reparasjon er nødvendig så er ikke motoren i den stand som selger forespeilet kjøper. (Det er litt uklart for meg om den omtalte delen var til motoren eller styringen). Etter tidligere diskusjoner her på Baatplassen så tolker jeg det slik at selger nå må rydde opp etter seg og dessverre så vil han ikke det .

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som Bjørg Lundevik skrev i leserinnlegg i Fævennen:

 

'Jeg var også blant dem som reagerte på slik kynisk utnyttelse av avisen for å få en ny båt til sønnen sin'.

 

Hun har et poeng. Det er ikke sønnen som har kjøpt båt, det er faktisk foreldrene som har gjort (for gutten sine penger). Og så har de ikke gjort noe røverkjøp slik de trodde, heller et dårlig kjøp (selv om båten alene kanskje var verdt 4000 - uten motor?). Så går de bryske tilbake til selger, slenger båten på naboens eiendom, men får ikke gehør for å heve kjøpet. Selger mener han har opplyst at det er en drittmotor. Hvem som har sagt hva, er ikke mulig å vite nøyaktig ut fra det som har stått i avisene. Sikkert er det at jeg ikke entydig stoler på den ene siden her. Man kjøper noe man ikke har peiling på - uten å ha med noen med kunnskap - uten å prøvekjøre. Så får man UFFDA følelsen etterpå (Den har jeg også fått mang en gang, når jeg har vært dum og ikke sjekket fakta på forhånd). Så løper ma til avisen som gladelig slår opp agurken.

 

I alle fall er det to vinnere her:

 

1. Gutten har fått seg ny og flott båt - og har 4000 kr han kan bruke til bøter når han kjører den ulovlig og blir tatt.

 

2. Et herværende firma har fått en verdifull redaksjonell og annen reklame for å ha gitt gutten ny båt.

Link to post
Share on other sites

En 10 fots plastjolle og en 9,9/15 hesters motor for 4 tusenlapper?

Det må da være et røverkjøp? Bare jolla er jo sikkert verdt en del lapper..

 

Og så motoren da? Må kostes på flere tusen. Flere tusen? Er det 2.000?

 

Og selve kjøpet? Er det en ni-åring som er kjøper eller er det en voksen dame?

 

Er båten og motoren i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente ut fra prisen på 4.000? Er 2.000 i påkostninger et stort utlegg for å få en påhenger til å virke? Det hersker jo ingen tvil om at selger har fortalt at ikke alt var helt i orden.

 

Her går moren bort og kjøper en båt som sønnen faktisk ikke har lov til å bruke. Så klager hun på at motoren ikke var tipp topp. Vil levere tilbake båt og motor. Sier at selger har lurt sønnen hennes, men det er da vitterlig moren som har handlet? Går til avisen og forteller at sønnen er lurt. Kaller selger hjerterå. Plutselig banker det på døren hos selger. Utenfor står Mor og sønn, samt 2 journalister fra Fedrelandsvennen. De er på selger og mener klart og tydelig at han ikke eier skam i livet. Svindling av mindreårige er alvorlig. Selger blir fryktelig irritert og lirer av seg en mengde teite svar på journalistenes provoserende spørsmål. Nå er egget virkelig lagt.

 

 

 

Hva koster en slik jolle med en grei motor? 10.000? 15.000?

Denne jolla er vel omtrent maken? 26 år gammel. Litt defekt undervannshus. 14.000 kroner.

 

Hjelp. Den slemme mannen har lurt sønnen min. Slemmingen solgte en 14.000 kroners båt for 4000 og så viste det seg at den bare var verdt 5000.

 

Kanskje mannen egentlig var snill? Kanskje moren var vrang? Kanskje mannen hadde grunn til å bli sint på en journalist som har en ekstrem vinkling på artikkelen sin?

 

Eller kanskje moren tross alt ble lurt? I så fall er det fortsatt moren vi snakker om. Den 9-årige sønnen er vel ikke den som avgjør hva som skal kjøpes og ikke kjøpes?

 

Så hva får man egentlig av joller med motor for 4.000 i båt-Norge for tiden?

Man får da i alle fall denne båten her:

Bilde

Den ser da ikke så verst ut?

Hvor mye kan den være verdt?

Det følger også med en gammel påhenger som trenger en reparasjon.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...