Jump to content

Lure båt på 9-åring


Brutus

Recommended Posts

Hvis avisens gjengivelse av denne saken er tilnærmelsesvis riktig - da er det ikke bare snakk om en selger "som ikke er til å stole på". Da er det en selger som er minst like "kaputt" innvendig som den motoren han kvittet seg med på denne skammelige måten.

 

Denslags lønner seg ikke i lengden, det gjenstår å se hvem som påtar seg å "rydde opp" - og hvilke metoder de velger . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På godt nordnorsk har vi uttrykket "skamvett" - det ser ut til å være ganske så fraværende i dette tilfellet. Greit nok at man ikke kan forvente å få allverden for 4000,- , men selger har da en viss opplysingsplikt å oppfylle uansett...?

(Han kunne sikkert annonsert båt+motor som reparasjonsobjekt og fått omtrent det samme for det)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På godt nordnorsk har vi uttrykket "skamvett" - det ser ut til å være ganske så fraværende i dette tilfellet.

Vi hadde da et uttrykk til som kan brukes på de som ikke har skamvett... det er en mulighet for å forsøke å "banke litt skamvett" :boxing: inn i karen.... Det er nok det eneste som hadde hjuplet her vil jeg tro..

 

Ser ut som om det ordner seg greit:

 

Får ny båt

Godt at dette ordner seg.... en lykkelig slutt på en tragisk sak

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vedrørende 10 eller 15 knop.....

 

Hvis vi gir denne karen 14 dager og 5 bensintanker mestrer han denne jollen ut og inn (vi forutsetter at han bare får dra på vannet når det er go'vær)

 

Ville han ha mer eller mindre kontroll hvis vi bytter ut jollen som gjør 15 knop med en gammel tresnekke til 5000,- som er 24 for og har en FM 7-9Hk bensinmotor med sveivestart.

 

Hvilken båt ville du sendt din sønn ut i, den lovlige snekka eller den ulovlige jolla....

 

Har selv en som har sveivet rundt med Steady230/5Hk og vet hva jeg ville valgt.....

Link to post
Share on other sites

Vedrørende 10 eller 15 knop.....

 

...hvis vi bytter ut jollen som gjør 15 knop med en gammel tresnekke...som er 24

Hva har det med saken å gjøre? Heller ikke 24 fot er vel lovlig før man er 16.

Rettet: Her gikk det visst litt fort med meg. Blandet 10'ern fra fart og hester inn i lengde (tenkte 10 fot).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel nå var vel poden egentlig bare 9 år i følge avisen.... dermed er det vel kun årer som er lovlig fremdriftsmiddel på denne gummibåten siden seil er lite hensiktmessig på en slik farkost vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har for min del i mange år syntes reglene med 10 knop, 10 Hk og 8 m grense for de under 16 år er merkelige og kanskje ufornuftige NETTOPP med tanke på den skade førere under 16 år kan forvolde/påføre med den farkosten han har lov, kontra ikke lov å føre! Det er alt for ensidig fukusert på fart i forhold til vekt mener jeg. Eksempelvis utgjør forskjellen mellom 7,5 og 15 knop lite i forhold til forskjellen mellom 100 og 2000 kg.

 

Akkurat som nevnt i denne tråden vil en stor båt, dog under 8 m kunne forvolde MYE større skade ved sin begrensede fart på 6 til 7 knop enn en liten lett jolle med over dobbel hastighet. Selv om bevegelsesenergien er avhengig av kvadratet av hastigheten betyr ikke dette "mest" når vekten er det mangedoble. Jeg har satt opp et tenkt eksempel med en 24 fot tresnekke (under 8 meter)sammenlignet med en lett gummijolle. Bevegelsesenergien i snekka er over det 5-doble av jolla ved hhv 7 knop på snekka og 15 knop på jolla. Da har vi heller ikke tatt med det faktum at gummijolla faktisk er en myk flytende fender, mens trekjølen foran på snekka langt i fra er myk. At det her ble brukt snekke som eksempel henger vel bare sammen med at det gjerne er den båttypen det er snakk om når båten er kombinasjonen av "tung", men under 8 meter og ikke kan oppnå mer enn 10 knop.

 

Nå er det mulig jeg ikke har nok peiling på snekker og at den kombinasjonen motor/båt jeg har brukt som eksempel ikke kan oppnå 7 knop (6?), men det gjør ikke noe med det faktum at jeg er enig i det Honduras antyder.

Bilde

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om gutten har lov å føre båten eller ikke er en sak. Personlig så syntes jeg det er hårreisende at et voksent menneske kan være til de grader hjerterå mot en liten gutt som har spinket og spart og har svettet for sine surt ervervede kroner. Skammelig er det !

Link to post
Share on other sites

Om gutten har lov å føre båten eller ikke er en sak. Personlig så syntes jeg det er hårreisende at et voksent menneske kan være til de grader hjerterå mot en liten gutt som har spinket og spart og har svettet for sine surt ervervede kroner. Skammelig er det !

Ja det blir vel ekstra hjerterått når det går ut over en liten gutt, men det er ikke mye mindre tvilsomt av selger (mht salg også til andre kunder) dersom det er riktig at han har gitt uttrykk for at motor var rimelig ok og bare trengte mindre utbedring dersom dette slett ikke er tilfelle.

 

Når dette med alder og grenser for hva man kan føre ble nevnt ville jeg bare påpeke den skjevhet jeg for min del synes ligger i dagens regler med for lite fokus på vekt og for mye på fart.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende 10 eller 15 knop.....

Poenget er fortsatt at det er brudd på norsk lov og både fører og foresatt vil få bot hvis politiet dukker opp. I tillegg får han beskjed om at båten må gjenlegges der og da, han vil ikke få lov å kjøre båten hjem en gang!

Selger/giver av denne båten burde vel også vite hva reglene er og heller satt på en motor som kunne gjøre den stolte mottager til en lovlig båtfører? Ser liksom litt rart ut å stolt stå frem med bilde, navn og det hele, og gjør den glade motager til lovbryter hvis han bruker gaven? :rolleyes:

 

Hva jeg mener om reglene? Mine barn har kjørt gummibåt med 4hk fra de var syv år! Den båten gjorde 13,5 knop (gps-målt) så jeg har vært lovbryter i mange år.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, fydda, fydda... :nono: Tenk at den glade giver ikke tenkte på dét.... :smiley: Jeg er imidlertid mer opptatt av å få puttet ordentlige kriminelle foran dommerens benk med påfølgende tilmålt straff..... Forøvrig setter jeg gjerne min signatur under Honduras´ innlegg.. :flag::flag_sw:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hang meg litt opp i farten på båten.......

 

Vedrørende det tråden i utgangspunktet omhandler sier jeg meg helt enig i de ukvemsord og nedsettende bemerkninger som blir selger til del.. :flag:

 

Når kjøper forklarer sin situasjon med at hun ikke har greie på båt og ber om en bekreftelse på at båt og motor er OK, skal man som menneske være relativt skruppelløs for å påstå at den kan fikses for 150,- i noen deler til styringen.

Jeg er ingen jurist, ikke engang på hobbybasis. Så å si noe om selgers og kjøpers ansvar vedrørende hva som dekkes av begrepet "selges som den står" og om man bør ha med en erfaren båtmann skal jeg ikke kommentere.

Men at det går ann å være så smålig da !!!!!

 

Nå vet jeg ingenting om alder hverken på båt eller motor, og det kan være at 4000,- er en helt grei pris for ett nyere rep-objekt av denne typen. Men da må man si det. En 16-åring med mekke-bod, pågangsmot og pussepapir kan selvsagt få båt av ett slikt prosjekt. Men du selger jo bare ikke ett rep-objekt til en 9-åring. De må ha noe som fungerer. Da bør selger være ærlig nok til å si Nei, dette er ikke båten for deg.

 

Hvis prisen på båten er riktig men "feil" kjøper, bør det ikke være noe problem å ta den tilbake og selge den til noen andre for samme pris.

 

Er prisen feil, og selger vet at han ikke får det beløpet av noen andre som har greie på båt, er det desto mer hjerterått.

 

Til selger: Vil anbefale deg å investere de 4000 kronene i billig smuglersprit, så får du kanskje ett annet "syn" på sakene etterhvert... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Teksten blir kanskje lite leselig, må være noe med scanningen eller filstørrelsen.

 

Men her kan leses svart på hvitt at journalisten ikke har fått gode karakterer i sin bedømmelse av saken.

 

Denne er egentlig bare en påminnelse til alle oss som dømmer og fordømmer andre mennesker uten å ha satt oss inn i saken.

 

Kan sammenlignes med:

 

1) Det er sant fordi det står i avisen.

 

2) Det er ikke sant fordi om det står i avisen.

 

3) Avisjournalisten regel nr. 1_

 

Ikke sjekk en god sak for mye. Da ramler kanskje poenget bort.

 

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel KAT, den artikkelen du la inn forteller oss ikke mere om den hele og fulle sannhet om hva som ble sagt og hva som ikke ble sagt mellom selger og kjøper(e) med hensyn til motorens tilstand og hvor mye penger som måtte påregnes for å fikse den. Har selger vært helt ærlig på dette eller ikke? Det føler ikke jeg meg sikker på enda. Det var jeg ikke etter å ha lest den første avisartikkelen heller. Har lært å være litt skeptisk til slike avisartikler og det var derfor jeg for min del skrev "...dersom det er riktig at han har gitt uttrykk for at motor var rimelig ok og bare trengte mindre utbedring" og videre "...dersom dette slett ikke er tilfelle."

 

Men som sagt - jeg føler meg enda ikke sikker på hvem som har gjort den dårligste "innsatsen" i denne saken, selger eller kjøper (mammaen)?

Link to post
Share on other sites

Kan jo være at selger var snill og grei og er godheten personlig,men besøkelses tiden kan han ikke kjenne. Han er jo sitert på at han "dreit" i hele saken og ikke ville gi pengene tilbake. Det er ikke særlig greit overfor en 9 åring og en uvitende mor og ikke særlig smart når du står overfor en journalist.

Det kan jo også være at han har opplyst om at delen som manglet ikke koster mere enn 150-250 kr,men opplyste han om at det ville bli mye dyrere når jobben ble gjort på verksted ? Ansikt til ansikt med en uvitende mor og en ivrig guttunge burde han kanskje ha helt litt kaldt vann i blodet på dem ? Videre forstår jeg det slik at moren senere har fått opplyst at motoren er i særs dårlig stand og trenger omfattende reparasjon før den taes i bruk. Selv om båten er mere verdt enn 4000 kr så må det være underordnet da kun en liten reparasjon var nødvendig på motoren,det er lureri uansett i boka mi når den er i særs dårlig stand og det er nødvendig med store reparasjoner. Men så er jeg en særs dårlig selger og har en stygg uvane med å prutte meg selv ned i pris når kjøperen står der fordi jeg "ser så mye" galt når skatten selges og fordi jeg ikke vil ha en ilter kjøper på døra senere hvis han skulle bli skuffet etter overtagelsen.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...