Jump to content

Fra kr.sand til stavanger-/ Lindesnes


Draco/stvg

Recommended Posts

Ville høre om noen vet hva problemet skyldes. :confused:

 

Hentet en 28f båt i kr.sand ONSDAG å skulle til stavanger. Det er et summerdream skrog med en FORD 155hp Turbo Diesel. Den har sittet i en buss en gang i tida. Den har 6 spredere på rekke å 2 filtre på siden å 1 filter mot bauen, sikkert fra ca 81. Tidligere eier har aldri hatt noen problemer de 10 årene han har "gått" med båten. den "går" 12 knop på 2500 RPM Men vi "går" 16-1800 RPM,ca 5-7knop. Motor stopper i stor sjø. i normal sjø går den som en klokke. når den stopper i stor sjø er det nesten umuligt å starte den igjen,hvis vi klarer å starte igjen sviver bare motor 20-60 sekunder før den stopper igjen. for at den skal gå må vi starte 4-6 ganger før vi kan sette den i gir. første gang sviver den 2 sekunder,andre gang 5¨sekunder tredje gang 8-10 sekunder å videre,før vi kan "gå" et lite stykke før den stopper igjen. ligger vi i havn starter den normalt å går som en klokke. Det er kun i stor sjø. Vi tror det er "dritt" i tanken (280liter) eller filtrene som er årsaken. (Tidligere eier har vasket den fullstendig for 2år siden) At den stopper dieselinntak i stor sjø. "Går" vi 2-3knop tar det lenger tid før den stopper enn hvis vi "går" 6-7 knop. NB: Den har ikke stoppet på de 10 årene tidligere eier har hatt den,men han har heller aldri vert uti stor sjø (stiv kuling) 4-6 meter bølger.

Noen som kansje vet hva årsaken kan være,kan det kansje hjelpe kun ved å bytte filtre å slanger til drivstoff?? Vi kommer ikke over lindesnes,prøvde 2 ganger,men fikk motorhavari begge ganger nesten på samme plass. Første gang måtte redningskjøyta komme å slepe oss. Kan skrive litt om turen her:

 

 

Startet i en båthavn utenfor kr.sand kl. 21.30 Onsdag med nyinnkjøpt båt.(båten til en kompis av meg,jeg var bare kaptein til stavanger) vi hadde kommet til tidligere eier kl.16.00,men hadde mye å snakke om ang båten,så vi kom ikke til sjøs for 21.30. Da satte vi kursen mot Lindesnes innaskjærs... hadde kun papirkart,men det gikk helt bra. Det er jo masse skjær å passe på. Da vi hadde kommet et stykke forbi Mandal begynte det å bli mørkt så vi la oss inntil å slappa av fra kl. 00.30 - 03.00. Da fortsatte vi innaskjærs til "Våre" å oppover Lindesnes. Da var det stiv kuling å store dønninger. Begynte å regne masse. Så vi måtte komme oss i land en plass, så vi gikk mot Lillehavn,en marina der. Da vi kom mellom "Store hillegarn" å "makrelflua" en plass,nermere"kjerringflua" stoppet motoren for første gang. Det var stor sjø å vi ble snudd sidelengs,ikke kjekt i det hele tatt. Vi begynte å nerme oss "store hillegarn" raskere enn vi trodde. Gjorde klar 2 "paraplydregger å holdte oss fast mens vi prøvde å starte. Da vi var 30-40meter fra fikk vi start. å kjørte vekk fra "store hillegarn" men kom ikke lenger enn 50meter vekk før den stopte igjen. Da var vi på vei mot 2 små skjær (Gu) på innsiden av "store hillegarn" vi nermet oss ganske fort. Da ringte jeg redningsskjøyta,å det ble slått alarm. (Vi var heldige,vi hadde bare mobil tlf) å det sies at det ikke alltid er dekning der sa kystvakta. vi fikk jo tlf fra 3 plasser, sola,kr.sand å kystvakta. vi prøvde å starte hele tiden i panikk. ikke mer enn 10-15 meter fra de 2 små skjæra fikk vi start,men det varte bare 100-150meter så stoppa motoren igjen. da drev vi mot en "molo" på baksiden av "store hillegarn" der lå vi litt i "le" for vinden. da vi nermet oss moloen hev vi 2 paraply dregger "akter" så ringte vi å forklarte situasjonen,at det ikke var fare for liv. men etter 30minutter kom kystvakta,måtte bare skjære av "dreggen" de slet litt med å komme inn til oss. De slepte oss til"Njervefjorden" bak en stor "molo" et marine-senter lå der. Tror vi brukte godt over 1time ned der. kjørte sikkert i 2knop. vi lå nedover i en dønning å kystvakta fremover i en dønning,ikke langt fra de drog av hele overbygget på båten. men det gikk jo fint til slutt. Dagen etter(Torsdag morgen) starta uten problemer,så vi kjørte en time innfor "moloen", alt var helt ok. vi trodde kansje vi manglet diesel. Men burde jo ikke det etter å ha hatt 280liter på tanken + 2*25liter kanner. vi måtte fylle på kannene dagen før i den "sjøen" ikke lett.men vi viste jo ikke hva det var som var problemet. Etter alt var ok innenfo moloen kjørte vi for å bunkre. Det var en plass ved "Åvik", ved en kampingplass. Kjørte nærme land gjennom "Finnøysundet" Fikk bare plass til 50liter på tanken + 50 liter på kanner. Da var det hvertfall ikke Drivstoff som var problemet. Det er den store sjøen som er problemet. Det er hvertfall noe som blokkerer for drivstoffet. Der vi bunkret diesel hadde selvfølgeligt stengt,men vi ringte å de kom å låste opp kiosken til oss med en gang,så fikk vi oss noen sigaretter også. det gikk litt av de natta før. Vi hadde ringt Lindesnes fyr å de anbefalte ikke å kjøre over,da det hadde blåst opp igjen. men alt virket jo helt fint igjen. så vi fortsatte "utpå" for å sjekke. Kjørte forbi "agneskjær oppover klippeskjær å det ble bare mer å mer vind. da hadde vi kjørt mot vinden å bølgene slik at hvis det skjedde igjen så drev vi mellom skjærene. Da vi var godt utpå fant vi ut at vi skulle ta sjangsen på å komme inn i havna vedlindesnes, (nesten samme plass fom sist) bare vi var en del lengre utfor land denne gangen. Så skjedde det samme igjen,motoren stoppa. Det var god sjø. vi fikk gang på motor 4-5 ganger med mellomrom på 3timer. men vi kom ikke lenger enn et par 3 hundre meter hver gang,men nok til at vi ikke traff skjæra. Da vi kom oss neærme store å lille viggeskjer kom vi i litt le for vinden,å klarte å snyge oss inntil moloen ved marinaen igjen. Da hadde vi fått nok. Ble henta sent på natten(morgenkvisten) å kjørte til stavanger. Båten vil bare ikke forbi Lindesnes-fyr. Nå har vi bestilt nye filter å slanger,å sette på en ekstra filter fra tanken. Å tar med en draco 20 på henger som vi drar med til stavanger som livbåt hvis den stopper igjen. Det skulle bli betraktelig mye bedre rett over helgen utfor(Lindesnes fyr).

Fikk oss hvertfall god erfaring med den nyinnkjøpte BÅTEN. :lol: Planene er å krysse Lindesnes Neste uke... Til stavanger, noen andre som skal Nordover,bare å gi lyd.

 

Noen som skal krysse Lindesnes FYR som ikke er så godt kjent. Ring fyr-vakta først tlf 38258851 :yesnod:

 

Mail fra Redningsskjøyta

Redigert av Draco/stvg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde mye av det samme, da jeg var innleid skipper for min svoger. Vi var i Egersund for å hente nyinnkjøpt båt. I følge selger, hadde en mekaniker gått over motoren og tankene var rengjort. Vi dro fra Egersund i kveldingen og det var meningen å gå båten rett hjem, uten noen stopp. En times tid etter vi forlot Egersund, begynte sjøen å bli grov. Vi vurderte å snu, men følte båten klarte seg fint. Et par mil før Lista, begynte vi å miste turtall på motoren. Max turtall falt fort ned til 7 - 800 omdreininger :eek:

Vel, for å gjøre en lang historie kort - Vi kom oss heldigvis i havn, uten assistanse. Det viste seg fort at dieselfiltrene var tette. Ved kontroll av tank, " spadde " vi ut ca en halv bøtte med dieseldyr. Konfronterte selger med dette, men han kunne ikke gi noen svar, han " trodde " tanken var rengjort. :confused:

 

Moralen - Ikke stol på hva selger sier...

Link to post
Share on other sites

Jeg må si det er litt av en tur du har hatt. Man kan få angst av midre. Har selv gått strekningen i liten kuling ved Lindesnes og mente det var nok. Da vi kom lengre nordover stilnet det helt av.

 

Har Sabb ford 180, men den har aldri oppført seg slik som du beskriver. Det ser ut for at du er i gang med å jobbe deg frem til en løsning med å skifte filter og slanger. Det virker rart at den skulle starte så lett da det blir rolig sjø, hvis filterne er tett hadde vel ikke det skjedd. Neste tanke er luft. Noen av disse motorene har selvluftende dieselpumpe, men det er jo grenser for hvor mye luft de takler. Kan det være at tanken har for lite skvalpeskott, da kan det komme luft inn her. En inspeksjon i tanken kan gi svar på det.

 

Sjekket du om det var luft i filterene før du startet igjen dagen etter? Er det skiftet olje på dieselpumpen og passe mengde?

 

Håper du får fint vær på resten av turen.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tror nok LALUNA er på sporet her. Eldre Ford liker IKKE luft og jeg er nesten litt overrasket over at du fikk start igjen uten lufting dersom den stoppet pga. luft i dieselen. Så lenge problemet ikke er løst kan det være en ide å sette på blanke dieselslanger slik at du kan se om der er luft i dieselen. Tanklufting bør også sjekkes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke utenkelig at det er eller har vært grums i tanken. Når bølgene kommer så blander bunnslammet seg i dieselen. Det er ikke første gang dette skjer.

Dersom det ikke er luft har jeg mer tro på vann i dieselen. Det kan komme inn gjennom luftingen til dieseltanken. Vet ikke om dette er sjekket, men da vil det være noe vann igjen i vannutskilleren. Når det blir sjøgang kan noe av dette vandre videre til motoren.

Slam fra tanken bruker vel ikke å forsvinne av seg selv. :confused:

Link to post
Share on other sites

Er nokså enig i at det er luft som kommer i stor sjø. For det er nok ikke nok skvalpeskott i tanken. (Tidligere eier hadde vert ute siden 1996 uten stopp,han er en eldre tillitsfull herre,vi ble invitert hjem til familien,så vi stoler på han) Vi sjekka mange ganger om det var vann i drivstoffet,men det var det ikke.

Med en gang vi var på rolig farvann startet den som en klokke uten å gi gass,da svev den på underkant av 500 RPM. Også etter en del prøvestarting kom den til slutt,men stoppa kort tid etter. Kjørte vi 1500-1600 RPM stoppa den fort. Men hvis vi kjørte 600-700 RPM kunne vi kjøre mye lenger før den stoppa.

 

Det er jo en "turbo" maskin(kansje noe med det også)

 

Vi tenkte å kjøpe ny tank å koble rett inn som vi kan fylle med litt mer.

 

Ser været er betraktelig bedre idag (når vi har komt hjem til stvg)

 

vind: 2 m/s

bølgehøyde: 0,5 meter

litt sol å smul sjø fra sør

Redigert av Draco/stvg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble helt svett bare av å lese historien jeg.....godt det endte bra :cheers:

 

Spesiellt svett med tanke på at jeg selv har planer om å kjøre Bergen-Tønsberg med min nyinnkjøpte Scand Baltic til uken.....gjett om jeg håper på godvær.... :sailing:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Har opplevd noe av det samme i en Tresfjord 29 til en kamerat en gang. Nøyaktig de samme symptomene du har.

Her var det dieselen som var full av dritt. På slangen som gikk ned i tanken satt det et lite filter, som lignet et bensinfilter du har på påhengs motorer, det var gått helt tett, noe som gjorde at motoren gikk på lave turtall men stoppet ved gasspådrag.

Her var tanken renset 2 uker før, så det viste seg at marinaen hadde pumpet diesel fra en tank med bare bunnfall i!

Dette så vi da vi pumpet ut en del kanner med diesel fra bunnen av tanken hans!

Link to post
Share on other sites

Med en gang vi var på rolig farvann startet den som en klokke uten å gi gass,da svev den på underkant av 500 RPM. Også etter en del prøvestarting kom den til slutt,men stoppa kort tid etter. Kjørte vi 1500-1600 RPM stoppa den fort. Men hvis vi kjørte 600-700 RPM kunne vi kjøre mye lenger før den stoppa.

Må nok en gang si at turen har vert dramatisk. Det er godt gjort å holde hodet kaldt å få ut dreggen i tide og stole på at den holder til hjelpen kommer. :cheers:

 

Det er en ting jeg lurer på. Da motoren ble prøvestartet, ble lufteskruene på filterne åpnet for å sjekke at der kom ut luft sammen med diesel? Min motor kommer også ganske fort etter at det er kommet luft i dieselen ved filterskift. Brukes fødepumpen og åpner lufteskruene på dieselfilterne starter den helt momentant etterpå.

Link to post
Share on other sites

Må nok en gang si at turen har vert dramatisk. Det er godt gjort å holde hodet kaldt å få ut dreggen i tide og stole på at den holder til hjelpen kommer. :cheers:

 

Det er en ting jeg lurer på. Da motoren ble prøvestartet, ble lufteskruene på filterne åpnet for å sjekke at der kom ut luft sammen med diesel? Min motor kommer også ganske fort etter at det er kommet luft i dieselen ved filterskift. Brukes fødepumpen og åpner lufteskruene på dieselfilterne starter den helt momentant etterpå.

 

Jo vi sjekka begge filtrene,men det kom ingenting ut derfra. Skrudde neste helt ut.

Sjekka skrua om det var kommet vann i drivstoffet. Det hadde det heller ikke,kom bare ren Diesel ut. Alt virker som det skal å den går som en klokke. Det er kun den store sjørn den ikke takler. Det må jo nesten bare være "LUFT" som kan være problemet,å det stemmer jo også med hvordan drivstoff-tanken er laget. Når det blir stor sjø så "skvulper" det masse. En annen ting er at jo mer full drivstoff vi har jo mer tåler den før den stopper.

 

Må nok skifte diesel tanken. den er jo sikkert fra 1980.Litt mer avansert nå :lol:

Vi setter kursen mot stavanger Mandag/Tirsdag natt tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Det at du har fått luft i systemet grunnet skvalping er vel noe rart. Jeg mener du har jo hatt så og si full tank, og da skal det vel utrolig mye til før lufta kommer til diesel tilførselen. Uttaket nede i tanken ligger vel i bunnen, og da må jo båten ha stått mer eller mindre på "hue" for at det skal la seg gjøres

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det så hadde jeg samma problem ,motor stoppa hele tia i stor sjø .Starta igjen og gikk litt vis jeg ikke ga mer enn kvart gass , men stoppa så fort jeg prøvde og gi på .Det var et skikkelig møkkavær i januar mnd , men kom meg inn til Moss til slutt og fikk bytta filter så jeg kom meg hjem et par dager etterpå når været var litt bedre . Da jeg skulle vaske tanken , kunne jeg ta opp dritten med øse . Denna også var nyvaska av selger .Syntes forklaringa di er akurat det samme som hendte med meg . Vask tanken og bytt filtra , så tipper jeg den er ok igjen. Lykke til

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det at du har fått luft i systemet grunnet skvalping er vel noe rart. Jeg mener du har jo hatt så og si full tank, og da skal det vel utrolig mye til før lufta kommer til diesel tilførselen. Uttaket nede i tanken ligger vel i bunnen, og da må jo båten ha stått mer eller mindre på "hue" for at det skal la seg gjøres

 

Ja lå ikke akkuratt på huet :lol: Men ikke langt ifra.... Tanken er jo lang å smal (280L)

Å vi "jynga fælt", så det kan jo godt være muligt at det kan ha komt luft inn,men det vet jeg ikke sikkert. Det jeg vet er at den kun stopper i stor sjø. Ellers er den i sitt "ESS".

Det er jo ikke så mange andre alternativer til feilen.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Inntil du får gjort noe med tanken, så kanskje det hadde gått å rigget til en løsning med "dagtank" som motoren pumper diesel fra.

 

Har vært borti noe lignende - med snøscooter! Den ville ikke kjøre i oppoverbakker med mindre den hadde full tank. Her var det sugeslangen inni tanken som var løs og sugde luft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hei igjen

Observerte båten din/deres til havn på den kommunale bryggen i Snik i dag da jeg kjørte forbi i jobbsammenheng :flag:

 

Ang tanken din vil jeg tro at du kun trenger å åpne opp sugeslangen/røret på tanken og sjekke at den rekker ned til bunn sånn ca: midt i tanken så vil den ikke suge mere luft før tanken er omtrent tom .

kan jo være att uttaket er montert langt fremme og muligens litt høyt fra bunn så den slurper luft i bratt motsjø evt henge på en slange /rør så den kommer lenger bak i tanken

bare en tanke fra min side :rolleyes:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd noe lignende. Spessielt i grov sjø begynnte motoren å miste turtall. Stoppet helt flere ganger også. ( VP MD 21 B ). Etter fryktelig mye om og men o.l. fant jeg feilen. Det var montert en sil på sugerøret i tanken. Dette var tilnærmet tett. Hadde problemer med å blåse igjennom dette. Da jeg i mitt tilfelle hadde både grov og fin filter inn til motoren, valgte jeg å fjerne denne sila. Ikke et feilslag fra motoren i ettertid. Men etter å ha dissekert grovfilteret de 2 siste gangene jeg byttet dette fant jeg mye dritt her. Lykke til !!!

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hvis tanken er lang og tynn, med opptak fremme i tanken, så skal det ikke så store forbruktet til før du begynner å suge luft / luftbobler i "oppoverbakke"....

 

som SveinH sier, så liker ikke disse Fordene luft i det hele tatt, og maskinen vil vel miste en eller to sylindre først (miste fremdrift), for så å stoppe helt .... hvis den fortsetter å svive, eller starter uten å måtte lufte er du egentlig heldig.

 

En liten dagtank nede i kjølsvinet (lavere enn hoved tanken) og opptak fra denne til maskinen bør fungere OK. (husk dreneringskran i bakre del hvis det blir en permanent løsning, da vann og annen grums vil samles i dagtanken fra hovedtanken)

 

Andre muligheter finnes også, men ikke lett uten å måtte "fikse" på hovedtanken...

 

Ikke noen morsom tur, men sikkert erfaringsrik ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei det var bra alt gikk bra, Vi hadde samme problemer for et par år siden. Stor sjø, motor mister sakte turtall og stopper ved gasspådrag. klarte å starte motor og "luske" på sakte fart inn til havn. Tidligere eier hadde også renset tank. fant ikke dritt, men skiftet filtre, fikk båten hjem og skiftet alle diesel slanger for å være sikker, Båten stoppet ikke mer så lenge den var i mitt eie,,

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...