Jump to content

Fra kr.sand til stavanger-/ Lindesnes


Draco/stvg

Recommended Posts

hei igjen

Observerte båten din/deres til havn på den kommunale bryggen i Snik i dag da jeg kjørte forbi i jobbsammenheng :flag:

 

Ang tanken din vil jeg tro at du kun trenger å åpne opp sugeslangen/røret på tanken og sjekke at den rekker ned til bunn sånn ca: midt i tanken så vil den ikke suge mere luft før tanken er omtrent tom .

kan jo være att uttaket er montert langt fremme og muligens litt høyt fra bunn så den slurper luft i bratt motsjø evt henge på en slange /rør så den kommer lenger bak i tanken

bare en tanke fra min side :rolleyes:

 

Jo det høres kansje ikke så dumt ut. skal sjekke det imorgen,da vi kommer frem. Men jeg har fått bestillinga med filtre å nye slanger. Må sjekke,kansje det er dårlig dato på slanger å det trenger seg luft inn. Men forhåpentlig-vis så kommer vi over "Lindesnes" Natt til Fredag,med litt mer rolig sjø..

Redigert av Draco/stvg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det mulig å se ned i tanken via en inspeksjonsluke? Hvis det er mye dritt i bånn så tror jeg du kan klare å se det hvis du kommer til.

***Nei ikke mulighet for å se ned i tanken. nesten 300L tank. ca 250L igjen.

 

 

Hvis tanken er lang og tynn, med opptak fremme i tanken, så skal det ikke så store forbruktet til før du begynner å suge luft / luftbobler i "oppoverbakke"....

 

Stemmer nok det ja... Går som en "klokke",utenom i stiv kuling...

 

 

som SveinH sier, så liker ikke disse Fordene luft i det hele tatt, og maskinen vil vel miste en eller to sylindre først (miste fremdrift), for så å stoppe helt .... hvis den fortsetter å svive, eller starter uten å måtte lufte er du egentlig heldig.

 

 

 

***Stemmer det du sier der. en stund når vi fikk startet igjen så svev den ikke på alle sylindere. Ja Etter som jeg forstår dette så har vi vert veldig heldig å klart å starte igjen gjentatte ganger uten å lufte.

 

 

 

En liten dagtank nede i kjølsvinet (lavere enn hoved tanken) og opptak fra denne til maskinen bør fungere OK. (husk dreneringskran i bakre del hvis det blir en permanent løsning, da vann og annen grums vil samles i dagtanken fra hovedtanken)

 

Andre muligheter finnes også, men ikke lett uten å måtte "fikse" på hovedtanken...

 

Ikke noen morsom tur, men sikkert erfaringsrik ....

 

 

***Ja det er jo aktuelt hvis vi ikke får til noe annet. Men jeg tror nok hele problemet ligger i tanken. For tanken er lang å smal,å slangen ligger langt fremme. å i oppoverbakke er ikke slangen lang nok i tanken.

Turen var helt topp så lenge det varte,utenom da vi nermet oss land sidelengs. Da gynga det fælt,hehe

 

 

 

noe nytt i denne saken :confused:

mener jeg oppserverte at båten hadde reist fra Snik ...regner med de har forflyttet seg videre forbi Lindesnes og motbakker :lol:

 

***Nei vet ikke om det er "snik" det heter der den ligger,men det er "båløy" tror jeg det heter. bak en stor molo, et marine senter der med ei kjempe koselig å behjelpelig FRUE som jobber..

Reiser mot stavanger natt til Fredag,hadde planlagt inatt,men det annbefalte ikke de i fyrvakta (lindesnes) som vi har god erfaring med etter hvert.

Redigert av Draco/stvg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til med rundingen.......og håper på lite vind. Jeg og en kompis gikk andre veien her om dagen og det var et "æventyr". Kjørte strekket Haugesund, via Egersund og til Mandal tirsdag med en Scand Baltic. Vi passerte Jæren i frisk bris/liten kuling og runda Lindesnes kl. 2200 på kvelden i stiv vestlig kuling , (i.flg fyrvokteren som vi hadde telefonkontakt med) men hele tiden sjøen bakfra. Believe me......det var litt sjø ja...........

Men det var en fantastisk opplevelse å ha gjort det, og fint å ha prøvd båten i det grøvste jeg har vært med på, og sannsynligvis aldri vil være i nærheten av igjen. Ble sinnsykt imponert over hvordan Balticen takla dette (ingen tvil om at stor motor var til god hjelp når det var som brattest) og kan ikke skjønne annet enn at den er en god sjøbåt.....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...