Jump to content

Passasjen ved Vakersholmen


Gerhard

Recommended Posts

I følge sjøkartet:

Bilde

 

og Redningsselskapets havnebok:

Bilde

 

er det ikke mulig å gå igjennom ved Vakersholmen.

 

Men for et par år siden så jeg Sigurd gå igjennom der. Siden jeg ikke trodde det var mulig lå jeg ikke så tett. Når jeg kom etter var jeg oppå et skjær før jeg seilte igjennom. Jeg har jo snekke med hæljern, så med lite fart og lite bølger, så det gikk bra.

 

Neste gang jeg prøvde var jeg også nedpå.

 

Tredje gangen jeg var der lå jeg over natta og hadde jeg planlagt å sjekke med jolla neste dag. Vi satt om kvelden og så flere båter gå igjennom, bl.a en liten seilbåt. I løpet av natta blåste det opp, alle med paraplydregg og tallerken forsvant, og jeg dro før frokost selv, uten å gå igjennom.

 

Nå har jeg kjøpt Havneguiden, og den sier vel egentlig at det er mulig å gå igjennom.

Bilde

 

Hva er hemmeligheten, gir Havneguiden et riktig bilde ? og hvor stor båt kommer igjennom?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Grunneste mellom skjæret og Vakers (Skjæret som glimrer med sitt fravær på NSSR skissa....farlige skisser) Mer enn 2 meter vann hele veien der jeg gikk syd for skjæret.... skal sende deg IM med detaljkart og skisse når jeg kommer hjem fra ferie. NSSR burde trekke tilbake den skissa. Merkede skjær er ikke der og minst fire farlige er ikke merka.

Link to post
Share on other sites

Håper dette kartutsnittet hjelper litt ....vil tro du ser det meste her :wink:

Tja, det ble ihvertfall ikke klarere. Dette viser jo noe annet en Havneguiden. Pete's rute går jo rett over grunna til Laluna.

 

Hvor dypt er grønt hos deg Laluna ?

 

Ser frem til Sigurds bidrag også.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ser jo interessant ut dette her. Kan noen beskrive for oss som ikke er lokalkjente hvor dette er?

Vest for Tjøme i Vestfold. Hvis du går vestover gjennom Vrengensundet og dreier sydover så får du Vakersholmen på styrbord siden etterhvert (med en gang, med din båt).

 

Bilde

 

Passasjen er merkert med to røde nåler og blå strek imellom.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vest for Tjøme i Vestfold. Hvis du går vestover gjennom Vrengensundet og dreier sydover så får du Vakersholmen på styrbord siden etterhvert (med en gang, med din båt).

Da er jeg med. Om jeg ikke tar helt feil (har ikke kart her) er det et lite stykke nord for betonglektervraket som er merket med ei lykt. Vi så en hel del båter der i pinsa da vi gikk hjem fra Arendal. Er normal innseiling fra Østsiden - og spørsmålet ditt er om man kan gå inn fra Vestsiden?
Link to post
Share on other sites

Sparer man så mye tid på å lure seg gjennom der da?

Nei, det gjør man egentlig ikke. Det er litt urent mellom Vakersholmen og Veierland, men allikevel tryggere enn denne passasjen.

 

Men det er jo litt morro å smyge seg gjennom sånne steder. (når man treffer da...)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

- og spørsmålet ditt er om man kan gå inn fra Vestsiden?

Ja ...går helt greit, men jeg ville gått inn fra øst første gang inn bak Grisholmene. Fra vest kreves det med din båt at du er lokalkjent eller har masse is i magen. Ingen merking og du ser bunnen hele veien mellom Hui Nord-spiss og Vakers sydspiss. Ikke sats propellene dine på prosjektet. Ta en tur med jolla først.
Link to post
Share on other sites

Fordelen med å ha en relativt rask båt er at omveien for å gå en sikker lei ikke tar så langt tid. Derfor velger jeg som regel de sikre alternativene. Jeg synes ikke det er så spennende å risikere propeller for å finne nye leier. De koster 16000 kroner pr par :rolleyes: Men en tur med jolla blir det nok om vi ligger der. Den er til for å tilfredsstille utforskertrangen

Link to post
Share on other sites

Tja, det ble ihvertfall ikke klarere. Dette viser jo noe annet en Havneguiden. Pete's rute går jo rett over grunna til Laluna.

 

Hvor dypt er grønt hos deg Laluna ?

 

 

 

Gerhard

grønt er under meteren dvs veldig grunt ville gått meget forsiktig i de områdene som er merket grønt

kartutsnittet er c-map

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

intressant diskusjon her..........sådant her gillar jag...... :smiley:

 

har havneguiden 'lodat' det området eller bare runt naturhavnen?

 

tror man skall ha en 'spesial' över ett sådant område (passasjen)

 

stikker båten ex. 1m o kartet / spesialen säger 1,4m så har man ikke mye o gå på

litt lavvann o man kan smälla på om man har otur eller fastna i leiren om man har tur

 

dom som gör spesialer använder ofta flyfoto til hjelp........

 

i brist på flyfoto så studerade jag 'google earth' man kan se grundområdena, de som syns

på kartet men det ger ikke mye mer her, tyvärr :smiley:

 

lokalkjente er oxo til god hjelp, ex.gamla fiskare o så, kan ha enslinjer som dom 'går på' !

 

Krapylen kansje har noe o bidra med her!?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

grønt er under meteren dvs veldig grunt ville gått meget forsiktig i de områdene som er merket grønt

kartutsnittet er c-map

Jøss.... er c-map like ille i områder jeg ikke er lommekjent tro???? For her er det i hvertfall helt på trynet. Skal aldri ha c-map!!

På det kartutsnittet ryker propellen lenge før du når grønt

Link to post
Share on other sites

C-Map / Transas etc etc går ikke o lite på i sådana her områden.......

alla dessa bygger på offisiell data fra sjökartverken og kan ikke bli bedre enn dessa data.

O sjökartverken er ikke inne o mäter alle djup i alle viker...........

 

man måste ha en 'spesial '..............

 

titta på Googlebilden o jämför farve-nyanserna med havneguidens bild så stemmer dessa

ganske bra..........

 

ser ut som grönfarven er ca 1-1,5m o brunt 1m eller grundare, kansje ger litt vegledning

(nu menar jag ikke att man skal navigera efter google :wink: , men det var det beste 'flyfotot' jag fann på nettet)

 

Bilde

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har havneguiden 'lodat' det området eller bare runt naturhavnen

Det tror jeg ikke noen har gjort.

Kart er bare nøyaktig der skip ferdes.

Alt annet er ikke annet en gamle opptegnelser og mer eller mindre kvalifisert gjetning.

Det være seg enten kartet er på papir eller det ene eller andre elektroniske formatet. (Selv om en Garminselger som var innom ville ha oss til å tro noe annet).

Skal du ha et slikt kart dønn nøyaktig, må man til med LADS eller et svært finmasket grid. Og det koster svære penger.

Områdene rundt Lindholmen, Hui, Veierland, Vakersholmen er ei eneste diger paddemark.

Link to post
Share on other sites

stikker båten ex. 1m o kartet / spesialen säger 1,4m så har man ikke mye o gå på

litt lavvann o man kan smälla på om man har otur eller fastna i leiren om man har tur

Man bør også være orientert om når dybdene måles og hva slags mål dette er når man navigerer med så små marginer det er snakk om her. Om jeg husker rett i farta er de norske dybdene målt på lavvann, mens de svenske dybdene er målt på normal vannstand - dvs at den godt kan være lavere.
Link to post
Share on other sites

det finns ju en del djupsiffror i havneguiden som saknas i kartet.....

 

så någon lodning / gammal skiss...må dom ju ha haft !

 

 

jepp det krävs ett digert arbete o skapa ett sådant skissverk...bara som exempel

så har SXK hållt på i över 50 år med det material som finns i pärmarna för västkusten

från början handritade skisser...nu tecknar man på flyfoto in en 2m linje + grund som er

grundare.........

 

SXKv skissverk

 

Alvö Gluppö Utkäften

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jøss.... er c-map like ille i områder jeg ikke er lommekjent tro???? For her er det i hvertfall helt på trynet. Skal aldri ha c-map!!

På det kartutsnittet ryker propellen lenge før du når grønt

Under 1 meter dypt er det helt på trynet ???

Det sier vel bare det at beveger du deg innfor det grønneområdet så er det på linje med vassegrunt

og der kjører man ikke båt . :nono: ..det gjør nå ikke jeg ....og beveger jeg meg inn mot grønne områder så er det meeeeget forsiktig

Så ser ikke din skepsis til C-Map

Har brukt C-MAp i mange år og har enda til gode å gå på noe som ikke står der :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...