Gerhard Startet 24.Juni.2006 Del på Facebook Startet 24.Juni.2006 I følge sjøkartet: og Redningsselskapets havnebok: er det ikke mulig å gå igjennom ved Vakersholmen. Men for et par år siden så jeg Sigurd gå igjennom der. Siden jeg ikke trodde det var mulig lå jeg ikke så tett. Når jeg kom etter var jeg oppå et skjær før jeg seilte igjennom. Jeg har jo snekke med hæljern, så med lite fart og lite bølger, så det gikk bra. Neste gang jeg prøvde var jeg også nedpå. Tredje gangen jeg var der lå jeg over natta og hadde jeg planlagt å sjekke med jolla neste dag. Vi satt om kvelden og så flere båter gå igjennom, bl.a en liten seilbåt. I løpet av natta blåste det opp, alle med paraplydregg og tallerken forsvant, og jeg dro før frokost selv, uten å gå igjennom. Nå har jeg kjøpt Havneguiden, og den sier vel egentlig at det er mulig å gå igjennom. Hva er hemmeligheten, gir Havneguiden et riktig bilde ? og hvor stor båt kommer igjennom? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hvis Sigurd går der med stålfrøkna si så må det være vann nok for Tresfjorden din også ? Kanskje du bommet litt på renna bare ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Renna, ca. 1,3 på det grunneste, i vestkant av sundet ligger en båe, den har du på syd av deg. Jeg har gått der med snekker og det går bra. Redigert 25.Juni.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hvis Sigurd går der med stålfrøkna si så må det være vann nok for Tresfjorden din også ? Kanskje du bommet litt på renna bare ?Ja, det er derfor jeg ikke gir opp. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Grunneste mellom skjæret og Vakers (Skjæret som glimrer med sitt fravær på NSSR skissa....farlige skisser) Mer enn 2 meter vann hele veien der jeg gikk syd for skjæret.... skal sende deg IM med detaljkart og skisse når jeg kommer hjem fra ferie. NSSR burde trekke tilbake den skissa. Merkede skjær er ikke der og minst fire farlige er ikke merka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Håper dette kartutsnittet hjelper litt ....vil tro du ser det meste her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Håper dette kartutsnittet hjelper litt ....vil tro du ser det meste her Tja, det ble ihvertfall ikke klarere. Dette viser jo noe annet en Havneguiden. Pete's rute går jo rett over grunna til Laluna. Hvor dypt er grønt hos deg Laluna ? Ser frem til Sigurds bidrag også. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Ser jo interessant ut dette her. Kan noen beskrive for oss som ikke er lokalkjente hvor dette er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 (redigert) Ser jo interessant ut dette her. Kan noen beskrive for oss som ikke er lokalkjente hvor dette er?Vest for Tjøme i Vestfold. Hvis du går vestover gjennom Vrengensundet og dreier sydover så får du Vakersholmen på styrbord siden etterhvert (med en gang, med din båt). Passasjen er merkert med to røde nåler og blå strek imellom. Gerhard Redigert 26.Juni.2006 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Vest for Tjøme i Vestfold. Hvis du går vestover gjennom Vrengensundet og dreier sydover så får du Vakersholmen på styrbord siden etterhvert (med en gang, med din båt).Da er jeg med. Om jeg ikke tar helt feil (har ikke kart her) er det et lite stykke nord for betonglektervraket som er merket med ei lykt. Vi så en hel del båter der i pinsa da vi gikk hjem fra Arendal. Er normal innseiling fra Østsiden - og spørsmålet ditt er om man kan gå inn fra Vestsiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Det stemmer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Sparer man så mye tid på å lure seg gjennom der da? Største bekymringen jeg har i det området er den knekte jernstakan når jeg går over mot Tønna. Den er vanskelig å finne selv med radar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Sparer man så mye tid på å lure seg gjennom der da?Nei, det gjør man egentlig ikke. Det er litt urent mellom Vakersholmen og Veierland, men allikevel tryggere enn denne passasjen. Men det er jo litt morro å smyge seg gjennom sånne steder. (når man treffer da...) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Håper dette kartutsnittet hjelper litt ....vil tro du ser det meste herNei, jeg syns den der er ubruklig. Stikker du 90-110cm som er vanlig for de fleste av oss er det kartutsnittet fullstendig missvisende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 - og spørsmålet ditt er om man kan gå inn fra Vestsiden?Ja ...går helt greit, men jeg ville gått inn fra øst første gang inn bak Grisholmene. Fra vest kreves det med din båt at du er lokalkjent eller har masse is i magen. Ingen merking og du ser bunnen hele veien mellom Hui Nord-spiss og Vakers sydspiss. Ikke sats propellene dine på prosjektet. Ta en tur med jolla først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Fordelen med å ha en relativt rask båt er at omveien for å gå en sikker lei ikke tar så langt tid. Derfor velger jeg som regel de sikre alternativene. Jeg synes ikke det er så spennende å risikere propeller for å finne nye leier. De koster 16000 kroner pr par Men en tur med jolla blir det nok om vi ligger der. Den er til for å tilfredsstille utforskertrangen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Tja, det ble ihvertfall ikke klarere. Dette viser jo noe annet en Havneguiden. Pete's rute går jo rett over grunna til Laluna. Hvor dypt er grønt hos deg Laluna ? Gerhard grønt er under meteren dvs veldig grunt ville gått meget forsiktig i de områdene som er merket grønt kartutsnittet er c-map Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 intressant diskusjon her..........sådant her gillar jag...... har havneguiden 'lodat' det området eller bare runt naturhavnen? tror man skall ha en 'spesial' över ett sådant område (passasjen) stikker båten ex. 1m o kartet / spesialen säger 1,4m så har man ikke mye o gå på litt lavvann o man kan smälla på om man har otur eller fastna i leiren om man har tur dom som gör spesialer använder ofta flyfoto til hjelp........ i brist på flyfoto så studerade jag 'google earth' man kan se grundområdena, de som syns på kartet men det ger ikke mye mer her, tyvärr lokalkjente er oxo til god hjelp, ex.gamla fiskare o så, kan ha enslinjer som dom 'går på' ! Krapylen kansje har noe o bidra med her!? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 grønt er under meteren dvs veldig grunt ville gått meget forsiktig i de områdene som er merket grønt kartutsnittet er c-map Jøss.... er c-map like ille i områder jeg ikke er lommekjent tro???? For her er det i hvertfall helt på trynet. Skal aldri ha c-map!!På det kartutsnittet ryker propellen lenge før du når grønt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 C-Map / Transas etc etc går ikke o lite på i sådana her områden....... alla dessa bygger på offisiell data fra sjökartverken og kan ikke bli bedre enn dessa data. O sjökartverken er ikke inne o mäter alle djup i alle viker........... man måste ha en 'spesial '.............. titta på Googlebilden o jämför farve-nyanserna med havneguidens bild så stemmer dessa ganske bra.......... ser ut som grönfarven er ca 1-1,5m o brunt 1m eller grundare, kansje ger litt vegledning (nu menar jag ikke att man skal navigera efter google , men det var det beste 'flyfotot' jag fann på nettet) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 har havneguiden 'lodat' det området eller bare runt naturhavnen Det tror jeg ikke noen har gjort. Kart er bare nøyaktig der skip ferdes. Alt annet er ikke annet en gamle opptegnelser og mer eller mindre kvalifisert gjetning. Det være seg enten kartet er på papir eller det ene eller andre elektroniske formatet. (Selv om en Garminselger som var innom ville ha oss til å tro noe annet). Skal du ha et slikt kart dønn nøyaktig, må man til med LADS eller et svært finmasket grid. Og det koster svære penger. Områdene rundt Lindholmen, Hui, Veierland, Vakersholmen er ei eneste diger paddemark. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 stikker båten ex. 1m o kartet / spesialen säger 1,4m så har man ikke mye o gå på litt lavvann o man kan smälla på om man har otur eller fastna i leiren om man har tur Man bør også være orientert om når dybdene måles og hva slags mål dette er når man navigerer med så små marginer det er snakk om her. Om jeg husker rett i farta er de norske dybdene målt på lavvann, mens de svenske dybdene er målt på normal vannstand - dvs at den godt kan være lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 det finns ju en del djupsiffror i havneguiden som saknas i kartet..... så någon lodning / gammal skiss...må dom ju ha haft ! jepp det krävs ett digert arbete o skapa ett sådant skissverk...bara som exempel så har SXK hållt på i över 50 år med det material som finns i pärmarna för västkusten från början handritade skisser...nu tecknar man på flyfoto in en 2m linje + grund som er grundare......... SXKv skissverk Alvö Gluppö Utkäften Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Jøss.... er c-map like ille i områder jeg ikke er lommekjent tro???? For her er det i hvertfall helt på trynet. Skal aldri ha c-map!! På det kartutsnittet ryker propellen lenge før du når grønt Under 1 meter dypt er det helt på trynet ??? Det sier vel bare det at beveger du deg innfor det grønneområdet så er det på linje med vassegrunt og der kjører man ikke båt . :nono: ..det gjør nå ikke jeg ....og beveger jeg meg inn mot grønne områder så er det meeeeget forsiktig Så ser ikke din skepsis til C-Map Har brukt C-MAp i mange år og har enda til gode å gå på noe som ikke står der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.