Jump to content

Passasjen ved Vakersholmen


Gerhard

Recommended Posts

Jeg gjentar, det er en passasje som kan brukes om man stikker mindre enn 130 cm. Min tegning viser kun passasjen som må skje på N.side av grunna i løpet.

Denne passasjen har vært arbeidsveien min i et par år, så jeg mener jeg er kjent.(bor på Tjøme, jobba i Sandefjord, 55km langs veien , 2,5 nautiske + 8 km på sykkel, det avgjorde saken, morsommere med bår enn bil, men det var IKKE medvirkende til at jeg tok jobb i sandefjord.)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om det kommer til å bli livlig trafikk i sundet i sommer...

:lol: Ja det tenkte jeg også på. Alltid litt morro når du tror du har et "litt sært" spørsmål, og så viser det seg at mange andre er interresert.

 

Nå her vi 3 kartutsnitt, 2 havneskisser og 2 luftfoto.

 

Ditt kart så detaljert ut, sailorboy, hvor er det fra ? (Det er jo fristende og tro at detaljert = nøyaktig, men det er jo ikke nødvendivis sannheten)

Er hver eneste fortøyningbolt merket ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen !

 

Jeg måtte jo prøve meg igjen. Her svinger jeg mot passasjen. Skvalpeskjæret kan sees såvidt mellom det flate skjæret og trebåten.

Bilde

 

Det er ikke mye å gå på her. Dybden sank brått til 1 meter, men det er ikke sikkert at jeg traff den dypeste delen av renna. (litt mye reflekser på ekkoloddet) 1 meter synes jeg er lite, selv om jeg har beskyttet propell.

Bilde

 

Og så var passasjen ved Vakersholmen beseiret. Passert uten å være nær bunnen på 3 forsøket.

Bilde

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg kjørte forbi der i dag - og tenkte da på denne historien. Jeg går inn fra Østsida jeg - har ubeskyttede propeller som koster 15000 kr/stk :eek:

Har noen veldig like propeller, og jeg har gjennom årene faktisk utviklet egne nerver som går ned i drevene, via hjertet og deretter over i lommeboka.

 

Er jeg på (u)tur, og får propellangst, så tilter jeg drevene opp og går for en motor. Halv pris hvis bunnkjenning, og et helt drev til å karre seg hjem med. Med drevene tiltet opp - så kan også propellene komme til å overleve hvis man har litt flaks med bunnforholdene.

Link to post
Share on other sites

Er jeg på (u)tur, og får propellangst, så tilter jeg drevene opp og går for en motor. Halv pris hvis bunnkjenning, og et helt drev til å karre seg hjem med. Med drevene tiltet opp - så kan også propellene komme til å overleve hvis man har litt flaks med bunnforholdene.

Samme her. Vi var nede på 0,6 meter under kjølen i sommer - gikk på feil side av en rød stake på baksiden av Bassholmen der to leier møtes - gikk i 1 knop med drev i beach posisjon og 1 motor i gang. Men vi berørte ikke bunnen. Det var vel omtrent et tynt brevark med vann i mellom båten og leira.
Link to post
Share on other sites

- gikk på feil side av en rød stake på baksiden av Bassholmen der to leier møtes

på baksiden eller sör om Bassholmen har du mest leire, ikke så farligt men nord om

i Nordströmmarna, "der skall man hålla tungan i rett mun" mycket stein o fjell, det beste

er o hålla sig i leden, även om det finns en del snarveier der oxo......men då behöver man

spesialer o det bör helst vare lite ström oxo.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...