Jump to content

Sterling laderegulator - redusert spenning under lading


ORA

Recommended Posts

Jeg har en Sterlign laderegulator montert i min Scand Baltik Den fungerer veldig bra, men spenningen synker under gange/lading med en gang jeg bruker strøm fra f eks kjøleskap, lanterner osv.

 

Er den koblet feil, eller skal det være sånn?

 

Spenningen var forøvrig over 15 V da jeg tok over båten. Trolig har tidligere eier kompensert for strømforbruk ved å justere regulatoren opp. En må imidlertid passe nøye på og slå på annen strøm før den går over til vedlikeholdslading.

 

Kan noen si meg hva som skal gjøers i dette til fellet?

 

ORA

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sterlign laderegulator montert i min Scand Baltik Den fungerer veldig bra, men spenningen synker under gange/lading med en gang jeg bruker strøm fra f eks kjøleskap, lanterner osv.

 

Er den koblet feil, eller skal det være sånn?

 

Spenningen var forøvrig over 15 V da jeg tok over båten. Trolig har tidligere eier kompensert for strømforbruk ved å justere regulatoren opp. En må imidlertid passe nøye på og slå på annen strøm før den går over til vedlikeholdslading.

ORA

Hei.

Hvilken Sterling regulator er det du har? Det hadde vert greit om du hadde skrevet noe om hvor store batterier det er i båten og hvordan de er koblet. Sterling tåler jo en del last. Kom tilbake med flere opplysninger, også hvilken spenning den er innstillt på nå. Det er mange som kjenner denne regulatoren her på forumet, så du får ganske sikkert mange gode råd.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sterlign laderegulator montert i min Scand Baltik Den fungerer veldig bra, men spenningen synker under gange/lading med en gang jeg bruker strøm fra f eks kjøleskap, lanterner osv.

 

Er den koblet feil, eller skal det være sånn?

 

Spenningen var forøvrig over 15 V da jeg tok over båten. Trolig har tidligere eier kompensert for strømforbruk ved å justere regulatoren opp. En må imidlertid passe nøye på og slå på annen strøm før den går over til vedlikeholdslading.

 

Kan noen si meg hva som skal gjøers i dette til fellet?

 

ORA

Velkommen som ny medlem på båtplassen.no :smiley:

 

Når spenningen sinker så snart man bruker strøm er dette vanlig, fordi man bruker jo strøm.

Men det skal selvfølgelig ikke hendes når motoren går.

Ved noen tillfeldigheter kan spenningen sinker ved løp av en liten stund.

Men det er avhengig av batterikappasitet og hendes bare mens man slå på forbrukere når DAR eller PDAR er allerede ferdig med full oppladning av batteriene, mens motoren fremdeles går.

 

Men i allefall skal spenningen ikke minkes tydelig om noe Volt og heller ikke når motoren ble akkurat startet.

I sist fall skulle dynamoen gi både nesten maks effekt og spenning etter innstilling av batteritype.

 

Når du sir at spenningen ha vært på 15 Volt og minker etterhvert må du presisere.

(forresten: DAR12 og PDAR slår seg av hvis det finnes overspenning på enten dynamo eller batteri,

PDAR også ved spenningsforskjell av 2,5Volt mellom batteriminus og dynamo).

 

Du sir også at tidligere eieren har justert opp regulatoren.

En DAR12 eller PDAR må ikke justeres fordi disse justerer ladningen selv,

som er jo meningen av DAR12 og PDAR.

 

For å komme fram stiller jeg alltids mange spørsmål, som jeg ber om å svare på.

Spørsmålene mine skriver jeg i en ekstra-innlegg om noen få minutter,

fordi disse kan brukes for andre forespørsel også.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

anbefaler deg å måle spenningen direkte på batteriet (både på blypoler og klemmer) først for å se om den samsvarer med metret ditt.

mål på begge steder for å se om de er noenlunde like.

et visst spenninsfall fra batteri til meter er normalt men skal kun utgjøre rundt 0.5v i verste "normal" tilfelle.

 

er det vesentlig spenningsfall fra batteri til meter er sjansen stor for at det finnes dårlige kontakter op veien.

Link to post
Share on other sites

Dette er spørsmålene jeg pleier å spørr når det finnes problem med for lite eller for høyt ladning

ikke bare ved forbindelse med Sterling DAR12 eller PDAR.

Det behøves ikke å svare på noe igjen som allerede kan leses i spørsmålene dine.

Disse spørsmålene gjelder for framtidlig bruk ved andre anleddninger.

 

Først og fremst:

Vi utgår i fra at alle tilkoblinger og kabler er på bra stand/festning,

men ikke ha korrosjon/oksidasjon/brudd allerede.

Heller utgår vi i fra at alle kabler er av riktig dimensjon (les veiledning som medfølger DAR12/PDAR).

 

-------------------

Høyeffektregulator:

-hvilken type Sterling høyeffektregulator har du?

-hvor gamelt er den?

-hva viser lysdiodene av DAR12 eller PDAR, i hvilken rekkefølge og tidsavstand?

------------------

Måling for å finne fram til problemet:

(obs: bruk et digitalt multimeter, målingen må være nøyaktig også etter kommaet.

Nevn f.eks. 15,07 Volt, isteden "ca. 15 Volt" )

----------------------------

-måler du før, etter, eller mens du lader/motoren går?

----------------------------

Spenning (Volt) av batteriene:

-når disse ha stått i noen timer uten ladning/utladning?

-mens disse får utladning av noen få Ampere uten at motoren går/laderen er slått av (bruk f.eks. lys) ?

---------------------------

Når motoren går, hvilke spenninger (Volt) måles mellom:

-dynamo-B+ og dynamo-minus (masse/dynamohus)?

-dynamo-B+ og batteri-minus?

-inntak av batteribryter/vender/skillediode/relé og batteri-minus?

-inntak av batteribryter/vender/skillediode/relé og batteri-minus?

-batteripolene direkte?

---------------------------

-finnes det speningsforskjell mellom flere batterier?

-hvis, hvor er batteriene tilkoblet til.

---------------------------

Dynamo:

-hvilken type dynamo finnes (type/nevnt spenning i Volt) ?

-hvor mange Ampere er dynamoet nevnt for?

-har dynamoet intern eller ekstern regulator, eller er den synlig påsatt på baksiden av dynamoet?

-når du kan svare på det: hvilken spenning er standardregulatoren innstillt på (kan ofte leses på baksiden)?

-har dynamoet et sensledning / er sensen tilkoblet B+ på dynamo (veiledning xDAR), eller annensteds?

----------------------------

Batterier:

-systemspenning 12 eller 24 Volt?

-hva slags batterier har du (frtidsbatterier/for elektrodrev og lys, vanlige startbatterier)?

-type batterier (åpent bly/syre; helt lokket bly/syre; AGM; Gel)?

-har du flere batterier/-benk?

-hvor gamle er batteriene?

-kappasitet (hvor mange Amperetimer per benk)?

--------------

Tilkobling fra dynamo til batteriene:

-finnes det skilledioder/batterivelgere/relé på vei til batteriene?

-andre apparater som er innstallert i kobling til batteriene?

-hvilke kabelstyrker er brukt (mm²)?

-kabellengder (fra dynamo til batteriene pluss og minus tilsammen)?

-finnes det fremdeles en kobling fra dynamo til startmotoren (som har direkte tilkobling til startbatteriene)?

--------------

Tilkobling / innstilling av høyeffektregulator:

-er innstillingen av batterivelgeren tilsvarene batteritype?

(mht. maks. ladningsspenning som disse tåler. Rekkefølge sterkt/svak: åpne bly/syre; lokkete bly/syre; Gel/AGM; AGM-amerikansk type. Innstilling må være på svakeste type som finnes i batteribenken).

 

-hvor er den rødfargene måleledning av xDAR koblet til?

-ble sortfargene kablene forlengret og hvis, hvordan?

(hvert for seg med samme kabeldimensjon og der det kan leses på veiledningen?)

-hvor er gullfarget kablen (strømforsyning til DAR12/PDAR) koblet til?

(noen ganger kan den kobles til D+, men best er det hvis den er koblet direkte til tenningslås.)

--------------

 

Mange spørsmål, jeg vet.

Men dette er spørsmålene som er viktigst til å få svare på,

slik at jeg kan svare detaljert når jeg ikke kan undersøke ladesystemet selv.

 

Anbefaling hos misstanke til feil av DAR12 eller PDAR:

Utgår i fra at ikke DAR12 eller PDAR er skadet / har feil på funksjon, fordi dette er utterst sjelden.

Til forklaring: siden 1999 fikk jeg bare 6 stykke regulatorer sendt tilbake for undersøkelse.

Fire av disse ha vært helt i orden mens to stykke ble skadet pga. feil innstilling av induksjon ved montering

(øddelagt transistor som kan repareres).

 

 

Så, hvis det oppstår feil så skal undersøkes først om det finnes feil på koblinger/andre grunn.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode svar. Jeg forstår at jeg skulle vært online i båten. jeg ahr i hvert fall skjønt at jeg er kommet til rette sted for å få svar på mine spørsmål.

 

Det er riktig som Jorg skriver at med en gang motoren starter, så lader den fullt.

 

For å få den høyere ladespenning, må regulatoren justeres manuelt ved de 2 skruen inne i boksen, på venstre side øverst. Jg gjør dette kun en gang, så skjer resten selvfølgelig automatisk.

 

Skruen til høyre justerer toppladningen (tror jeg) og den til venstre, justerer sikkert vedlikeholdsladingen. Det er først og fremst når batteriene er fulladet at speningsfallet skjer. Det skjer når motern går (lading). Det skejr selvfølgieg også når motoren er slått av.

 

Det er 3 batterier på 115 Ah på forbruk. I tillegg er det en strtbatteri, på 95 eller 75 Ah. Jeg har målt 13 V på batteriene etter 24 timer i frakolbet modus. Trodde batteriet skulle være fullt ved 12,7, men her har tydeligvis verden gått videre??

 

Batteriene og båten er kun 1 år gammelt, og det er ikke noe korresjon eller lignende. Jeg skal ned i båten i morgen, og sjekke ut alle spørsmålene som dere stiller. Jeg var ikke forberedt på at så mange svarte så fort, når det tross alt var helt, og været ikke har vært så aller værst.

 

PS: Det blir tidenes sommer på sjøen!!!

 

ORA

Link to post
Share on other sites

En annen ting som er svært nyttig når det gjelder måling av forbruk og lading i båt, det et tangamperemeter for likestrøm. Biltema selger disse som måler opptil 200 A og koster knapt 500 kr. Det er ikke alltid spenningsmåling gir hele svaret på problemet. Måler du både spenning og strøm da har du straks mer oversikt.

Vet ikke hva som har skjedd når du har målt 13 V etter 24 timer, kan det være for høy ladespenning?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

:eek: ..... :confused: ..... :crazy: ...... :rolleyes:

Begge to potensiometer er der inne for kalibrering av regulatoren.

Alt som styrer forholdet mellom hovedladning, utjevningsladning, vedlikeholdsladning og tilbakehopp til første trinns sitter heldigvis inni av den svarte dingsen som kalles IC.

Den har ikke noe skrue :smiley:

-----------

Advarsel til alle andre som eier en høyeffektregulator fra Sterling:

 

Regulatoren ble kalibrert på stand av tilsvarene software ved produksjonen.

Disse software er en produkt av utviklingen av mange år testing og forbedring og forbedring og....

Så, finger vekk fra forandringer av innstillinger, Dere "kan" dette ikke.

Alle forandringer som ikke er beskrevet i brukerveiledningen er absolut TABU !

-----------

 

Hvorfor har dere overhodet forandret noe?

Det er ikke mulig til å "forbedre" ladningseffekten ved hjelp av en skruetrekker.

Man må forstå at det er et digitalt program som styrer hele prosessen, like som på PC.

Programmet inneholder ikke bare forskjellige parameter, men tilpasser seg også situasjonen.

Så gi forandring av basisinnstillinger også falske informasjoner til "hjernen".

Og hvis "hjernen" får feil informasjon så reagerer den feil, eller i best fall utilpasset.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...