Jump to content

Impeller på Yamaha 8hk


OT-flyktning

Recommended Posts

**

Er det lurt å slipe den ned for å få den fin og glatt, eller holder det å legge et tynt greaselag mellom pakningene og vannpumpehuset?

 

Mvh

Rolf

 

Skader sikker ikke å slipe lett over, men den plata er også med i overhalings kittet (#43055A4 - pos 24, 25 ,26 eller hele pumpa #46-43024A7 ).

Det enkleste ville vel være å demontere plata for så å planslipe den med fint papir ( Glassplate, olje/vann, fint papir ).

 

 

Hvilken motor er dette?

Er det slik å forstå at impelleren ligger rett imot overflaten på bildet? (Normalt er det en syrefast plate her)

Vet du hva det røret til høyre på bildet er?

 

2001 Mariner 40hk ??

Ligger ei syrefate plate her også ( pos 31 over plate pos 24 ).

Røret en ser blir vel rundt girsjalteren ??

 

imp.jpg

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Motoren er den samme som i signaturen min, Mariner 40hk Bigfoot, '01.

 

Jeg uttrykte meg sannsynligvis ikke klart nok. Det bildet er ment å vise er overflaten på undervannshuset. Oppå der kommer en pakning, så den syrefaste platen og til slutt selve impelleren.

 

Rørbiten til høyre er riktig nok, en gummibit som beskytter gearsjalteren.

 

Mvh

Rolf

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har skjønt at Droll er en som har greie på Mercury. Jeg prøver å få av undervannshuset for å sjekke/bytte impeller. Alle skruer/muttere er tatt bort/løsnet, men huset sitter fast. Jeg får lirket litt på det, men det ser ut som det sitter fast rundt huset hvor impelleren ligger inni. Er det bare å lirke, eller har jeg ikke fått løsnet alt ennå. Har en annen delemotor av samme merke. Det gikk demonteringen veldig greit. Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor er det snakk om da ?? du er sikker på at du har funnet ALLE bolter, sitter ofte en bak/under eventuell sink....

 

Men hvis du har fått en vis åpning rundt hele, da er det som regel fritt frem..... lirke/bende kanskje bende imellom en stor flat trekker, hvis det er lenge siden girhuset var av, henger de ofte igjen oppe i veiva ( blir ved pumpehuset ) .

 

Du må være 100% sikker på at ALLE bolter er av FØR du begynner med mere voldelige alternativer, i verste fall må det til...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Hej Trikola

 

hur slutet denne historien.......

 

jeg kjöpte en Yama 8 i fredags...inge vann eller veldi lite kommer ur 'skvallerröret' men motorn går som en klokke......

 

vad skall jag göre? vill helst ha ordning på dette.... :smiley:

 

For å være på den sikre siden så må impelleren sjekkes. Løsne de fire boltene som holder undervannshuset fast i stammen. Girstanga som går gjennom stammen til undervannshuset løsnes i den øvre enden ved motorfestet i forkant av motoren. da er det bare å dele undervannshuset fra stammen. Impelleren sitter i vannpumpehuset på toppen av undervannshuset. akslingen hår igjennom impelleren. Impelleren er kun festet i akslingen ved en sporkile.

Går du på www.boats.net, så finner du muligens en skisse av delene på motoren din.

 

Når du har løsnet impelleren og det så mangler en bit av den, så kan denne biten tette for kjølinga. Blås kjølekanalene rene med trykkluft før en skrur sammen undervannshuset med motoren.

Redigert av EIN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.............. da er det bare å dele undervannshuset fra stammen.

 

takk för snabbt svar EIN

 

det var lengesedan jeg gjorde en sådan her operasjon

 

sitter det en pakkning mellom undervannshuset o stammen?

 

om impellern er OK ! er det bare o skru sammen allt igjen eller behövs det ny pakkninger?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det noen pakning mellom undervannshuset og stammen. Er du forsiktig når du tar løs vannpumpehuset og ikke river i stykker pakningene, så skulle det ikke være noen problem å bruke de gamle igjen. Men for sikkerhetsskyld kan du jo bruke litt pakningslim. Pakningene tetter jo bare for vanntrykket ut fra pumpa. her er det ingen fare for at det evt. skal komme vann i noe olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...