Jump to content

Impeller på Yamaha 8hk


OT-flyktning

Recommended Posts

Mitt spørsmål nylig vedr impellerbytte på en ub-motor tok en ny vending da jeg skulle vinterkonservere jollemotoren (Yamaha 8hk): det kommer ikke noe vannstråle. Jeg har pirket i hullet uten at det hjalp.

 

Nå tenkte jeg å ta en titt på impelleren, noe som medfører at jeg må ta av undervannshuset. Kan det by på overaskelser, slik at jeg ikke får den satt sammen igjen senere? Jeg har verkstedsmanualen til en honda 50 og tittet litt på beskrivelsene der og det ser ikke så helt enkelt ut, men det er jo tross alt 42hk forskjell.

 

Gode råd mottas med takk - helst så rask som mulig - siden motoren er rigget nå opp hvor den er i veien!

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å løsne undervannshuset må du splitte stangen til gearet.

Måten å gjøre dette på varierer, på denne motoren vil jeg tro det er en luke i stammen der du kommer til.

Etterpå er det bare å dra av undervannshuset.

Impelleren sitter inni et plastdeksel (drivakslingen går igjennom) på toppen av undervannshuset.

 

Borsett fra at det kan bli litt fomling når man skal sette sammen gearstangen er dette en enkel jobb. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg prøver.

 

I Hondamanualen til den andre motoren står det om en haug med spesialverktøy, pakninger som ikke skal brukes om igjen osv osv.

 

Hvis jeg sitter fast er det jo også bare å spørre   :rolleyes:

 

 

Forøvrig en annen sak: vi må har kjørt hele sommeren gjennom med tenplugger som bare var skrudd inn for hånd. Kunne skru dem ut uten verktøy og det var en del olje rund plughullene. Ufattelig at det gikk bra og til og med med relativt normal effekt. Eller noen har sabotert oss i det siste.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå demontert undervannshuset: gikk meget greit, ingen problemer å koble fra girstanga som ligger helt åpen sett fra akterspeilet. Demontert vannpumpe og kunne ikke se noe tydelige tegn tilslitasje der.

 

Tenkte å teste pumpa litt, vannet burde da spryte/stige opp fra åpning (A). Fester altså en passende slangebit til akslingen (B), 13mm bor i den andre enden av slangen, slangeklemmer begge steder og kobler til drillen. Hele greier inn i en 15-liters-bøtte med vann (langt over kavitasjonsplaten) og på med drillen i den riktige retningen; turtall MINST tomgangsturtall, gjetter jeg. Ikke en dråpe med vann kommer - ikke etter 5-10 sekunder heller! Kan det hende at impelleren er slitt uten at man kan se noe?

 

'Testet' forøvrig også overdelen: passende slange tredd på røret som normalt går inn i (A) og brukt munn-til-slange-metoden: det går fint å blåse gjennom og luften kommer ut da hvor det burde være kontroll-strålen. Stenger jeg denne åpningen med finger'n går det nesten ikke noe luft gjennom resten av systemet. Kan det være riktig?

 

Men det hele tyder jo sterkt på at det er noe med pumpen.

 

Eller? Har jeg oversett noe?

 

Og en ting til: trekkspillet © skal vel tette girstanga mot at vann kan trenge inn i giroljen. Det er en liten spiralfjær rund trekkspillet på toppen (D), men særlig stramt sitter det ikke. Er det normalt?

 

Takk for all hjelp!

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hører mystisk ut, kanskje impelleren ikke sitter fast i akslingen?

Hvis ikke dette heller er årsaken gjetter jeg på at du allikevel har kjørt drillen feil vei, evnt for sakte, tomgangsturtall vil si god fart på drillen, du kan uansett ikke kjøre den for fort.. :eek:

 

At den strømpen ikke sitter særlig godt kan jeg også huske å ha lagt merke til.

Så lenge du ikke har vann i oljen er det ikke noe problem. men den koster vel ikke all verden å bytte heller når du først har alt fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg er flink til å ta frem gamle tråder, ikke sant? :smiley:

 

Denne motoren har nå ligget hele vinteren i 2 deler og nå prøvde vi igjen. I mellomtiden fikk jeg ny og sterkere drill men det hjalp ikke. Men så senket vi motoren dypere ned i vannet slik at det bare var 20-30mm mellom vannoverfalten og pumpa. Og da kom vannet.

 

Nå trodde jeg at en impellerpumpe er selvsugende.... Kan det være at impelleren er så på grensen? Som skrevet tidligere (tror jeg) kan jeg ikke se noen feil ved impelleren, men så har jeg da ikke sett så mange impellere heller....

 

(skal prøve å lage bilde av impelleren senere og legge det inn her)

 

Det går dårlig å ta bilde av en så liten sak. Tror jeg tar den med til nærmeste sjappe og spør da.

Link to post
Share on other sites

Nå trodde jeg at en impellerpumpe er selvsugende....

Det har du rett i, det skal være nok at anti-kavitasjonsplaten er dekket av vann. Impelleren ligger jo et godt stykke over denne.

Hvis du måtte kjøre drillen på fullt for å få vann ut av pumpa vil jeg si at noe er galt. I virkeligheten må jo pumpa løfte vannet betydlig høyere enn bare ut av pumpehuset.

 

Ting du kan sjekke:

 

At du kjører drillen rett vei.. :smiley:

At vannkanalen inn til pumpa er åpen.

At impelleren sitter fast på akselen, den skal holdes av en splint. Og at gummi-bladene fortsatt er vulket på senterskiven.

At pumpehuset ikke er smeltet/deformert pga tidligere tørrkjøring (vanlig problem).

Link to post
Share on other sites

Impelleren på en utendbordsmotor fungerer kun etter plaske/sprute/sentrifugalprinsippet (samme type som pumpen på en vaskemaskin). Dermed må den være under vann for å fungere - den er altså ikke selvsugende. Hvis Impelleren/gummien ser hel og OK ut, sitter ikke feilen her. Mer sansynlig er det ett eller annen som forhindrer vannet i å trenge oppover/rundt i blokka. En impelller på en utenbordsmotor er nesten udødelig så lenge motoren kun startes mens undervannshuset er under vann. Men starter man motoren "tørr" vil varmegang i impelleren kunne ødelegge en helt ny impeller på mindre enn et halvt minutt. Selv om termosteaten er lukket når motoren er kald, skall man enkelt kunne blåse/spyle vann i oppover i røret og i gjennom motoren. Har du sjekket den "slangebøyen" som ligger mellom "silen" på undervannshuset og selve impellerhuset - her har enkelte funnet både skjell og rur.

Link to post
Share on other sites

Nei, her må du har sett en sjelden utgave av ub-motor. Det er helt klart en selvsugende pumpe. En sentrifugalpumpe kan også kjøres tørr (med mindre vannet trengs til å kjøle motoren). Den greide jo også til slutt å suge, men ikke så langt som jeg forventet. (Og dermed er det også sikkert at jeg både drillet riktig vei og at impelleren gikk rund). Jeg hellte også litt vann oppe i pumpeåpningen og den rant ut nede ved vanninntaket, så ingen forstoppelse der heller.

 

Skal ta med både impeller, pumpehus (stålblikk) og 'ytterhus' i plast med til min 'sjappe'.

 

Kan tenke meg at det er mye slitasje. Bland annet kommer også litt vann ut rund akslingen og det må jo ihvertfall bety at det er noe som ikke passer lenger innenfor pumpehuset

Link to post
Share on other sites

Hallo Andreas. Det jeg mente å skrive om var hovedforskjellen på en impellerpumpe på en utendbords og en innenbordsmotor. Selve impellerhjulet er av samme typen, men på en innenbordsmotor går "vingene" over en kam og det oppstår en skikkelig sugeeffekt. Men på en utenbordsmotor dreier impelleren "bare" rundt inne i et sirkelformet impellerhus uten å måtte passere (les bli slitt) over en kam. Men det forutsettes selvfølgelig at huset tetter forskriftsmessig rundt om. Når det kun er luft  i dette impellerhuset vil "selvsugevirkningen" bli meget liten. Videre vil impelleren meget fort gå varm ved mangel på vann/smøring, da den jo skal "subbe" inntil husets vegger. Tilnærmet alle utenbordsmotorer benytter samme typen løsning. Frem til ca. 2000 regnet man nærmest med at impelleren i denne typen pumper var uslitelige. Og det er jo slett ikke uvanlig med utenbordsmotorer som tusler å går i både 20 og 25 år uten problemer.  Imidlertid har flere motorleverandører de siste årene innført bytteintervaller/serviceintervaller hvor også bytte av impelleren er inkludert. Spesielt må man passe på dette hvis man har en kjørestil som innebærer mye "air time". Men man har også funnet ut at pumpevirkningen blir redusert kun som et resultat av stiv/hard gummi. Gummi av den typen som benyttes i impellere er nærmest som "ferskvare".

Link to post
Share on other sites

Hmmm, er du helt sikker?

 

Du mener altså at denne gummiimpelleren brukes som en sentrifugalpumpe-impeller? Da måtte jo også vanninntaket på undersiden være temmelig nær senteret til impelleren mens åpningen på oversiden måtte ligge ut på kanten (sentrifugalkraften fører vannet denne veien). Det er det ikke: begge ligger ut på kanten

 

Videre sitter akslingen noe eksentrisk (kam-effekt) - ikke mye men noe. Kanskje du har savnet kammen, ikke oppdaget eksentrisiteten og trukket konklusjonen deretter?

 

Noen andre som kan kommentere?

Link to post
Share on other sites

Ja - har åpnet/byttet impeller på flere utenbordsmotorer, og finner at disse er tilnærmet like alle sammen. På i hvertfall Mercury og Yamaha er impellerene montert tilnærmet symetrisk.

Og derfor - man skal aldri starte en utenbordsmotor uten at undervannshuset er nedsenket i vann/ alternativt "spylet" med vann. Dermed stilles det meget små krav til pumpen, som jo egentlig kun skal sørge for en form for løft + sirkulasjon av vannet. Og så lenge "utløpet" ligger mer perifert enn "innløpet" vil fysikken fungere som den skal. Forøvrig ser det ut som om "konstruksjonen" på ditt bilde er tilnærmet identisk til mindre motorer fra i hvertfall mercury.

Link to post
Share on other sites

Dette er en impellerpumpe basert på variabel kammerstørrelse. Dette hva du beskriver ville ikke virke.

Ja, som jeg nevnte er sitter pumpen et godt stykke over kavitasjonsplaten så selvsuging utover det en sentrifugal-pumpe gir er nødvendig.

Men terron har rett i at impellerne i en utenbordsmotor er annerledes konstruert enn i innenbords, allfall de jeg har sett.

De har langt færre og lengre blad, bladene er også i et mykere materiale.

Link to post
Share on other sites

Hallo Andreas og Ingar. Har nå tatt meg bryet med å stikke innom en bekjent som arbeider på Hondas merkeverksted i Vestfold. De forteller/viser meg de forhold som jeg har forsøk å beskrive (men kanskje ikke klart godt nok) - nemlig at impelleren på en utenbordsmotor kun surrer rundt + pumper etter plaskeprinsippet. Selve impellervingene skal akkurat subbe inntil impellerhuset + være litt bøyde. Men de går ikke over noen form for kam el. tilsv. Dette fordi sugeeffekten er tilstrekkelig i en sentrifugalpumpe til å løfte opp vannet de få cm. som er nødvendig når pumpen ligger så langt ned, i motsetning til innenbordsmotorer som jo i noen tilfeller må løfte vannet både 1 og 2 meter. På en del motorer er det som Ingar skriver lengre vinger på impelleren fordi dette rett og slett gir bedre sentrifugalvirkning. Men noen mindre utenbordsmotorer benytter faktisk helt samme typen impeller som f.eks. VP 2000 serien. Når Andreas forteller om lekkasje - dette er feil. Impellere på en påhenger er mye mindre utsatt for slitasje, men samtidig er denne pumpetypen mer følsom for lekkasjer - det skal ikke stort til før den lille sugevirkningen opphører helt. Det samme oppstår når impelleren blir noen år - hvor gummien blir stiv og vingene ikke lenger tetter skikkelig mot impellerhuset. Som tidligere skrevet er spesielt dette siste punktet noe man har blitt mer oppmerksom på de senere år, og impellerbytte til faste intervall er dag også blitt "innført" på utenbordsmotorer.  Intervallene/meningen om intervaller er imidlertid ved dette like variable som for innenbordsmotorer. Forøvrig er utenborsmotoren bygget slik at når man "er i fart" så vil vannet nærmest bli presset/hjulpet inn i pumpen. Dette forklarer også det "fenomentet" som mange opplever med utenbordsmotorer - nemlig at de blir for varme når man kjører sakte, men at temperaturen synker når båten får litt fart. Dette er egentlig første symptom på at pumpen begynner å virke dårlig.

Link to post
Share on other sites

Terron,

 

Jeg må nok presisere min påstand lenger oppe at det ikke vil virke: MIN pumpe kan ikke funke på den måten du beskriver :headbang: men prinsippet som du beskriver kan funke og ville i tilfelle slite mindre på impelleren. Kanksje vi har avdekket en ny trend/fremskritt innenfor kjølesystemet til ub-motorer:

 

I en sentrifugalpumpe må innsuging ligge ved senteret og utgang ligge ute på periferien - og det gjør det ikke hos meg: åpningene ligger begge i periferiene hver på motsatt side av den andre (i forhold til akslingen) og det er eksakt som det må være på en pumpe av vanlig gummi-impeller-typen.

 

Nå har jeg satt sammen impelleren og hus så godt det lar seg gjøre og skannet det hele. Og jeg har passet spesiellt på at akselhullet til impelleren er der hvor det skal være selv om akslingen ikke er på plass. Og du kan tydelig se at kammeret er mindre på den siden hvor vannutløpet befinner seg. Og vanninntaket ville være OPPE på bildet dersom den var synlig.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Mulig at forklaringen er at det finnes flere konstruksjoner, men som Andreas sier må en sentrifugalpumpe ha inntak i senter (som i en lense-pumpe). Den varianten har jeg ikke sett, men så har jeg heller aldri åpnet en Honda. :sailing:

 

Merkelig at din ikke pumper Andreas, både huset og impelleren ser jo perfekte ut. Blir spennende å høre den endelige forklaringen på dette mysteriet. :wink:

 

Du skrev at du var sikker på at du kjørte riktig vei siden det kom litt vann. Men det ser jo ut som pumpen vil fungere i begge rotasjonsretninger.

Men siden inntaket ikke ligger diamentralt ift uttaket vil den sikkert gi langt dårligere effekt hvis den går feil vei.

 

Nysgjerrig som jeg er lurer jeg også på hvordan impellerbladene egentlig beveger seg under drift.  :headbang:

Når man ser på bildet synes det jo opplagt hvordan den virker iom at volumet i kammerne er mindre ved utløpet er enn ved innløpet.

Men det er med luft. Vann kan ikke komprimeres, altså må kammerenes volum være like stort hele veien rundt under drift.

Noen som vet mer om dette???

Link to post
Share on other sites

Nå er bladene jo av gummi så de kan deformeres litt og på denne måten bygge opp trykk mens kammervolumet blir konstant.

I tillegg er den en tangensial fordypnig i stålkoppen, kanskje det har noe med saken å gjøre.

 

Men siden du er inne igjen, Ingar: har du noen mening om det faktum det strømmer ut noe vann rund akslingen? Vurderer og fylle den lange foringen innvendig med epoxy med pusset og fettet akslingen på plass for å tette optimal.

 

At impelleren er helt iorden begynner jeg også å tro - til syvende og sist begynnte tråden med at jeg under bøtte-kjøringen til høsten ikke senket motoren langt nok ned  :lol:, men vi har jo lært noe allikevel  :smiley:

Link to post
Share on other sites

At det kommer litt vann rundt akslingen vil jeg tro er normalt, man kan vel neppe unngå at noe av vannet presses mellom impellerens sideflater og huset.

Den runde forhøyningen på senterdelen skal forhindre lekkasje og denser jo perfekt ut på bildet.

Men det tyder jo på at det må være trykk inne i pumpa, rart at det ikke kommer mer den riktige veien da. :smiley:

 

Burde i allfall ikke føre til at pumpen ikke virker, det blir neglisjerbart ift de vannmengdene som pumpen leverer ved normal drift.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har vært borti etpar "impellerproblemer" som kan ha slektskap med det du beskriver. På en Honda 45 UB jeg hadde var pakningen i pumpa ikke lagt skikkelig på plass i sporet sitt, slik at den trakk falsk luft, og resultatet var at det bare komm en begredelig kontrollstråle på høye turtall. Jeg la aldri merke til at ompelleren så annerledes ut enn de på innenbordsmotorene, men jeg har stadig lurt på hvorfor innenbordsfolket bytter impeller hvert år, men de fleste UB folk aldri har hørt om en impeller.

 

Den endre "impeller-erfaringen" jeg kommer på, var da jeg hadde kjøpt en "billig" uorginal impeller til en Yanmar.  Senteret i impelleren var av metall - der akselen kom i kontakt, og utenpå metallet var gummigreiene vulket på. Impelleren var jo ny, og så helt fin ut, men vann pumpet den IKKE. Det viste seg etter mange timers feilsøking at vulken hadde løsnet, slik at om man holdt metalldelen i midten fast, kunne man snurre gummien rundt likevel - og inne i pumpa var det motsatt ! senteret gikk, og gummien stod stille.

 

-koh

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har vært borti etpar "impellerproblemer" som kan ha slektskap med det du beskriver. På en Honda 45 UB jeg hadde var pakningen i pumpa ikke lagt skikkelig på plass i sporet sitt, slik at den trakk falsk luft, og resultatet var at det bare komm en begredelig kontrollstråle på høye turtall. Jeg la aldri merke til at ompelleren så annerledes ut enn de på innenbordsmotorene, men jeg har stadig lurt på hvorfor innenbordsfolket bytter impeller hvert år, men de fleste UB folk aldri har hørt om en impeller.

 

Den endre "impeller-erfaringen" jeg kommer på, var da jeg hadde kjøpt en "billig" uorginal impeller til en Yanmar.  Senteret i impelleren var av metall - der akselen kom i kontakt, og utenpå metallet var gummigreiene vulket på. Impelleren var jo ny, og så helt fin ut, men vann pumpet den IKKE. Det viste seg etter mange timers feilsøking at vulken hadde løsnet, slik at om man holdt metalldelen i midten fast, kunne man snurre gummien rundt likevel - og inne i pumpa var det motsatt ! senteret gikk, og gummien stod stille.

 

-koh

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for informativt bilde Andreas". Har "tatt det med meg" til Yamahas merkeforhandler. Og må med en gang inrømme at jeg ikke har hatt god nok oversikt over dette. Men den øker ihvertfall gradvis. Yamahafolkene forteller følgende: På mange mindre utenbordsmotorer og på enkelte større utenbordsmotorer er det kun vanlig med en liten "sentrifugalpumpe" som er "sirkelrund" - men inntak i sentrum og uttak perifert. Men på større utenbordsmotorer trengs generlt mer "guffe" og man benytter da den konstruksjom som bildet ditt viser - nemlig med en "urund" form på pumpehuset. Dermed oppnår man samme effekt/virkningsprinsipp som på en konvensjonell pumpe som man finner på en innenborsmotor. Men som bildet ditt viser Andreas benyttes ikke en kam av den type som finnes på de fleste innenborsmotorer. Dermed får impellerpumpevingene en mye mer skånsom behandling - ved at de bøyes "gradvis" i stede for å måtte "brekkes over" en kam.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei!

 

Etter å ha demontert undervannshus og vannpumpehus så jeg at det var en del korrosjon på undervannshuset der hvor pakningen til vannpumpehuset skal sitte.

anleggsflate.jpg

 

Er det lurt å slipe den ned for å få den fin og glatt, eller holder det å legge et tynt greaselag mellom pakningene og vannpumpehuset?

 

Mvh

Rolf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...