Jump to content

Registreringsplikt-Forsikring


Keiko

Recommended Posts

Har opp gjennom årene benyttet flere (mange) forsikringsselskaper, og snakket med mange kundekonsulenter, men har tilgode å snakke med noen som har det minste greie på båt, båtliv og hva som er spesielt med båtforsikring. Ikke mye imponerende!

Sist jeg snakket med en i Gjensidige, var han svært oppegående på forskjellene mellom sjø og land når det gjelder ansvar.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld; I vilkårene til Gjenisidige står det per april 2006:

 

"Båter med motor skal være registrert i Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister eller i Norsk Skipsregister."

 

Har opp gjennom årene benyttet flere (mange) forsikringsselskaper, og snakket med mange kundekonsulenter, men har tilgode å snakke med noen som har det minste greie på båt, båtliv og hva som er spesielt med båtforsikring. Ikke mye imponerende!

 

:sailing:

Vel vel! Viktigste er at forsikringsselskapene har spesialister og båtkyndige som lager forsikringene. Båtforsikring har stort sett aldri vært særlig innbringende for forsikringsselskapene og de satser heller på å trene sine salgsmedarbeidere til å selge sparing og livsforsikring istedenfor båtforsikring. Desverre for oss. I min tid i Gjensidige viste tallene langt større utbetalinger enn innbetalinger på fritidsbåtforsikring. Idag er det flere selskap som ikke selger deg båtforsikring i det hele tatt med mindre du samtidig har to andre forsikringer der - totalkunde.

 

Kan heller ikke huske at selskapet hadde krav om kompetanse på båtliv. :lol:

 

Gjensidiges vilkår om registrering i RSSR stemmer altså overens med informasjonen til IF Skadeforsikring om at alle norske selskap krever dette.

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld; I vilkårene til Gjenisidige står det per april 2006:

 

"Båter med motor skal være registrert i Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister eller i Norsk Skipsregister."

Det var da som pokker. Da må jeg vel krype til korset og registrere balja i RSSR...
Link to post
Share on other sites

Tja, jo og nei! En representant for et forsikringsselskap representerer selskapet og det denne pesonen forteller binder/hefter selskapet for! At noen sa noe for mange år siden blir vel en annen sak for i mellomtiden har du, eventuelt, fornyet din forsikring og fått tilsendt de vilkår som nå gjelder, og de må vi alle forholde oss til.

 

Ellers er jeg helt enig i at å avkorte en grunnstøtningsskade eller brann p.g.a manglende registrering høres helt urimelig ut. Et tyveri synes jeg kan forholde seg annerledes! Uregistrerte båter vil lettere bli stjålet og vanskeligere å finne?

Enig, men husk at selv om en muntlig avtale er bindene etter norsk lov, så er den vanligvis ikke verd papiret den ikke er skrevet på. (Første spørsmålet du skal stille deg selv er om du har troverdige vitner til den muntlige avtalen.) Uansett, mitt selskap sender meg alltid oppdatert versjon av vilkårene før hovedforfall slik at jeg hvert år kan sette meg inn i hva jeg betaler for og hvilke betingelser selskapet stiller.

 

Jeg er helt enig i at avkorting av f.eks. en grunnstøtningserstatning p.g.a. manglede registrering kan høres urimelig ut, men selskapet kan antagelig argumentere med at du har betalt for lite i forhold til virkårene og i praksis sitter med en underforsikret båt.

 

"Båter med motor skal være registrert i Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister eller i Norsk Skipsregister."

Helt stivbente er de ikke. Kjøper du en fabrikkny båt tar det litt tid før registreringen er i orden, og for min del var de helt med på at båten kun hadde et HIN den første tiden.
Link to post
Share on other sites

De kan påberope seg underforsikring. Men da må de vel samtidig kunne bevise at en umerket båt er mer tyveriutsatt.

Hvorfor det? Det holder nok lenge med at forsikringsvilkårene deres sier klart fra. For øvrig tar beregningen til forsikringsselskapet også hensyn til sannsynligheten for gjenfinning av objektet og ikke bare sannsynligheten for at den stjeles. Dermed må du også spørre om det er mer sannsynlig at en merket båt blir funnet enn at en umerket båt blir funnet igjen etter tyveri. :wink: Dette er vel mest synlig i vilkår knyttet til sporingsutstyr.
Link to post
Share on other sites

Det første som skjer etter ett tyveri er at skiltene fjernes. Og da vil vel ikke registrering i RSSR øke sjansen for at båten blir gjenfunnet?

 

Ble selv frastjålet en båt for noen år siden (når det var obligatorisk registrering) og selv om vi fant den igjen samme dag hadde tyven allerde erstattet registreringsnummerne med falske... Dvs samme nummer som en annen båt han eide.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ringte Sparebank 1 forsikirng for å oppgi registreingsnummeret i NOR på Stauden II nå som alle dokumenter er i boks... Oppga da da reg nummert.... og agenten begynte da med NOR nummer som bruker å stå på seilene, det er nemelig der registreringnummeret på seilbåter står sa han.... Det tok sin tid før jeg fikk forklart krabaten litt om dette...

 

Men for seilbåter er det rimelig greit, vil ikke RSSR ha båten pga manglende eierhistorikk, så sørg for at båten blir utstyrt med seilnummer... Det rekker i massevis....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan dem selvsagt gjøre... Det er ingen menneskerett og få tegnet forsikring, men om man retter seg etter de vilkår som gjelder så er det i allefall en mulighet..... Jeg fikk ikke forsikret min "super ss rally gt" motorsykkel i flere selskaper, blant annet Sparbank 1 forsikring.. var for mange hk i forhold til vekten, selv om jeg fortalte krabaten om at når føreren var på sykkelen så ble saken en helt annen... da ble nesten for få hk :lol: .... selv om sykkelen fint faller inn under de regler som gjelder for norsk lov

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan forsikringsselskapene stille strengere krav enn norsk lov?

Nei, men det viktige spørsmålet er hvilken lov du tenker på. Forsikringsavtaleloven er for eksempel veldig relevant her. Hva slags formaliteter du som eier av fritidsbåt ikke er pålagt av myndighetene er nok mindre relevant.

 

Forsikringsselskapene kan stille rimelige krav om merking, registrering, bruk av sporingssystem og alarm som de ønsker, og liker du ikke vilkårene kan du gå til et annet selskap. Da jeg forsikret min båt var det store forskjeller mellom selskapene, både med hensyn til priser og krav. Kan ikke klage på et rikt utvalg av tilbud, nei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...