Jump to content

Endelig - MorMajor II er hentet!


ter-av

Recommended Posts

MorMajor II er endelig hentet. På bildet under ligger hun i Gjestehavna i Horten der jeg nå har sittet og redigert en liten videosnutt og oppdatert hjemmesiden MorMajor.

 

Bilde

 

Det ble en humpete, men flott tur fra Askøy ved Bergen til Oslofjorden. Alt var ikke som ventet da jeg skulle hente båten, og forunderlig nok fikk vi behov for en snekker underveis. Men alt i alt har båtdrømmen så langt vært en glede, og innstillingen hos båtbyggeriet Viksund fortreffelig.

Flere detaljer og fotos på hjemmesiden vår. :flag:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Alt var ikke som ventet da jeg skulle hente båten, og forunderlig nok fikk vi behov for en snekker underveis. Men alt i alt har båtdrømmen så langt vært en glede, og innstillingen hos båtbyggeriet Viksund fortreffelig.

Velkommen inn i gjengen for "nybåtkjøpere med forunderlige erfaringer over hvordan saker som man trodde var en selvfølge åpenbart ikke er en selvfølge for båtbyggere" :lol:

 

Så langt har justeringene på båten vår vært på et nivå som er bedre enn forventet (dette er 4. nye båten - har lært å ikke forvente alt for mye). Tridataen har hatt litt hikke, og en hydralikkslange ble byttet for å være på den sikre siden. Akkurat som din erfring med Viksund har Windy fulgt opp på en suveren måte.

 

Velkommen hjem forretsten. Lekker skute dere har. Er vel fare for at vi sees i sommer tenker jeg.

 

Ruskete sjø i ytre Oslofjord er ikke uvanlig. Norske Los varsler området mellom Torbjørnskjær på utsiden av Hvaler og Svenner fyr som "område med farlige bølger". Det skyldes at strøm og vær går hver sin vei her og møtes i en ganske intens maktkamp.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott skute og fin beskrivelse av hjemreisen med nyerhvervelsen.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:flag:GRATULERER!!!

 

Har nettopp vært innom siden deres og lest om hjemturen. Var bare synd at vi gikk glipp av synet da dere passerte hos oss! Men det var hyggelig å få høre hvordan det gikk med dere underveis. Dere fikk jo prøvd skuta under ulike forhold... :sailing:

 

Det å overta ny båt viser seg å ikke være så problemfritt som man skulle tro. Grunnen til at man velger å kjøpe nytt er jo gjerne at man ønsker å slippe alle tenkelige problemer og bekymringer... Men det er visst alltid noe... Får håpe dere slipper for mange overraskelser i ettertid. Og det skal sies: Viksund har vært veldig flinke å følge opp / ordne opp hos oss også, når noe først har gått galt!

 

Vi gleder oss til å høre om deres erfaringer med båten etterhvert!

 

Hilsen oss på Eline! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Mannskapet på Astor gratulerer med ny-båten. Som du nevner så er det alltid noe som må ordnes etter at jomfruturen er unnagjort. Det gjelder stort sett alle nye båter. Nå skal jeg innom hjemmesiden din for å lese mer.

 

Igjen gratulerer med ny og FLOTT båt. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg MÅ ha sagt at jeg falt helt i staver over hekkbølge-videoen. Nydelig symmetri!

Tror at vi må ta en uoffisiell hekkbølgekonkurranse gjennom Gjøva sundet jeg ter-av. I 23-24 knop skal nok jeg kunne konkurrere med de bølgene der ja selv om vi ikke har et topptungt CBC dekk. :lol:

 

Skuta ble observert da jeg ble jaget ombord på Bastøferga i ettermiddag. Lekker sak dere har :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

 

Flott båt, gratulerer, men neste gang du er her for å ta bilde. Flytt litt på fotografen eller båten, du fikk ikke med min båt som ligger i bakgrunnen :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny fin båt :flag:

Må bare si at du er flink med hjemmesiden din.

Ikke det at det var noen som ikke visste det her da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott plastbåt.

Som trebåtentusiast må jeg si at denne båten er noe av det bedre på plastfronten, og jeg regner med at dere har det som plommen i egget ombord.

 

Ha en riktig flott sommer i nybåten!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på gratulantene, får ikke opp siden deres på grunn av policy i jobben (det er vel meningen at vi skal jobbe :eek: )

 

Hva bestod problemene i? Har også hatt god erfaring med Viksund, de har hatt båten vår inne to ganger for småfiks. De fikset alt mulig også ting jeg bare hadde spurt om skulle være slik (spurt om pentrypumpa skulle bråke så mye, og da ble det lagt inn skum i festet som gjorde den nærmest lydløs. Detaljer som gjør den store forskjellen.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk til dere alle for hyggelige tilbakemeldinger. Nå har vi rukket å roe oss litt etter Den store Hjemturen, og vi må bare si at det er lutter glede ombord! De påfølgende ukene blir det båtliv døgnet rundt.

 

Skuta ble observert da jeg ble jaget ombord på Bastøferga i ettermiddag. Lekker sak dere har :yesnod:

Ja, Bitteliten. Det er en lekker sak. Men jeg må gi deg rett i dine tidligere erfaringer med C-Map Maxi. Det var den som ble levert med båten - og jeg har allerede byttet til NT. Det var ikke morsomt i stor sjø at plotteren ikke klarte å holde tritt!

 

 

Bilde

Flott båt, gratulerer, men neste gang du er her for å ta bilde. Flytt litt på fotografen eller båten, du fikk ikke med min båt som ligger i bakgrunnen :cryin:

Båten din finnes nok på noen av de andre bildene eller videokuttene jeg tok i havna der. Flott idyllisk havn!

 

 

Henger meg på gratulantene, får ikke opp siden deres på grunn av policy i jobben (det er vel meningen at vi skal jobbe :eek: )

 

Hva bestod problemene i? Har også hatt god erfaring med Viksund, de har hatt båten vår inne to ganger for småfiks. De fikset alt mulig også ting jeg bare hadde spurt om skulle være slik (spurt om pentrypumpa skulle bråke så mye, og da ble det lagt inn skum i festet som gjorde den nærmest lydløs. Detaljer som gjør den store forskjellen.

Problemene har ikke vært mange. Det var som nevnt noe av tilleggsutstyret som ikke var montert når jeg kom, bordet og en plate i taket (den som gardinen er festet i) på badet som ikke tålte sjøgangen - men disse tingene er fikset. Nivåbryteren i kjølsvinet fungerte ikke, men det ble oppdaget før vi dro (en ledning hadde løsnet når VHF'en ble satt inn). Dybdemåleren må justeres. Av og til viser den dyp på 900 meter når det er 3,5 m osv. "Tønna" som kartplotteren skal monteres i for å kunne vippe den opp ble ikke montert pga leveringsproblemer fra Simrad. Denne får jeg ettermontert hos forhandler på Hvaler.

 

Du har rett i at vannpumpa (regner med at det var den du mente?) bråker. Godt tips du kom med. Likeså bråker toalettkverna adskillig mer enn i vår gamle Nidelv.

Men alt i alt; båten er en drøm, og Viksund har vært kjempefine å ha med å gjøre. Så dette er berre lekkert!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

... Men jeg må gi deg rett i dine tidligere erfaringer med C-Map Maxi. Det var den som ble levert med båten - og jeg har allerede byttet til NT. Det var ikke morsomt i stor sjø at plotteren ikke klarte å holde tritt!

Har Simrad plotter (CX33E) og har eksperimentert litt med NT+ vs. MAX.

Jeg kom fram til at når jeg konfigurerte bort alle "bells & whistles" som MAX har (slik at MAX oppførte seg tilnærmet som NT+), så opplevde jeg ikke nevneverdig forskjell i oppdateringen.

Bruker MAX idag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...