Jump to content

Ubehagelig båtfolk på Bolærne


jutul

Recommended Posts

Folk på sjøen er greie og hjelpsomme når man legger til, man hjelper verandre det beste man kan. Men siste helgen i april var kona og jeg på vei ut Oslofjorden med ny båt og skulle legge til på

Bolærne. Vi kom ditt kl 2100 det blåste hatter og høy og det lå endel båter fra Tønsberg der, tydligvis kompiser (så det dagen etter), vår nye båt har fly bridge noe uvant i forhold til kalesje båt når det gjelder vindfang.

Vi kommer inn og det er en ledig longside plass jeg basker litt og driver nær noen båter kona går bak med båthake for å dytte fra, men det går greit vi legger til uten uhell. Etterpå kommer kona å forteller om karen i den båten vi var nærmest han stakk hodet ut å ropte: KOM IKKE NÆR BÅTEN MIN MED DEN BÅTSHAKEN før han satt seg med kaffen/drinken.

 

Dette er heldgvis ikke reresentativt for sjøens folk, men hvis du leser dette ta deg sammen.

Link to post
Share on other sites

Tullingene er jevnt fordelt i folket, desverre møter vi de også på fjorden.

Dette med skikkelig opførsel når man er på vannet er jo i stor grad basert på tillærte uskrevne lover og sunt båtvett. Kombinerer vi dette med at mange plutselig har fått råd til/lyst på -båt, blir det mange mennesker på sjøen som aldri har fått med seg disse uskrevne regler. De fleste går frem ved å være litt forsiktige, iaktta, spørre og lære. Noen ganske få bråkjekke tullinger tror at de eier fjorden og kan gjøre som det passer de, bare fordi de har brukt en mill eller to på båt....

 

Den positive siden av saken er at disse menneskene neppe møter noe stor felleskapsfølelse når de er på båttur, de går snart lei og selger båten. Jeg foretrekker å tro det er slik i alle fall.

 

Og bemerk; jeg har ikke nevnt noe om båtmerke eller båttype disse tullingene har....... :wink:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

quote name='jutul' date='28.06.06 08:32' post='263540']Etterpå kommer kona å forteller om karen i den båten vi var nærmest han stakk hodet ut å ropte: KOM IKKE NÆR BÅTEN MIN MED DEN BÅTSHAKEN før han satt seg med kaffen/drinken.

Dette er heldgvis ikke reresentativt for sjøens folk, men hvis du leser dette ta deg sammen.

Oi, jeg har mye å lære! Jeg må ærlig si at jeg ikke har vært noe særlig på sjøen før, men har nå kjøpt ny båt og er en av de som skal ferdes i Oslofjorden i år. Har lest til båtførerprøven og er trygg på de fleste regler/lover/sjømannskap som gjelder. Har ikke tatt selve "lappen" og har ingen planer om det heller, men jeg ønsker selvsagt å vise godt sjømmanskap.

 

Hva i allverden gjorde denne personen feil? :confused: Jeg kunne godt ha sagt det samme hadde jeg set en stor og blank hake i nærheten av min skinnende stolthet... :blush:

 

Kanskje noen i dette forum kunne oprette en tråd om de viktigste "uskrevene reglene" på sjøen?

Jeg ønsker jo i bli godtatt, oppføre meg som folk, og delta i det hyggelige felleskapet uten å bli oppfattet som en komplett idiot. Akkurat dette tror jeg også er sakens kjærne... Folk vet rett og slett ikke bedre.... :confused:

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

tja ved å rekke ut ei hand kan du spare deg selv for båtshaken - det er det som er saken.

 

hvis fyren med kaffekoppen hadde trått til bittelitt ville situasjonen antagelig ikke oppstått eller i hvertfall eliminert alle muligheter for skader.

 

det er som med biler, noen mener bestemt de fikk med 75m vei i foran og bak bilen da de kjøpt den og det samme gjelder nok for båter.

 

 

var borte i en idiot i danmark en gang ala Poirot standard som hadde dekket er "herremåltid" på dekket ute på seilbåten sin.

han forlangte at all aktivitet ungene hadde med jollene sine skulle legges ned under middagen hans og at det dermed skulle være full ro i havna.

 

jeg måtte holde igjen kameraten min som hadde med seg en solid borvinne med et anselig bor på for bruk til slike anledninger.

godt det var tilstrekkelig med vann i nærheten til å kjøle ham ned.

 

fysjogæsj.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ser noen som kommer inn og skal legge til er det god kotyme å hjelpe til, og særlig om du ser at vedkommende har litt mer enn hendene fulle.

 

Om vedkommende vil legge seg på utsiden av deg er det skikk og bruk å henge ut fendre for å vise at han er velkommen, og samtidig gi ham en hjelpnde hånd når han legger til. Man har vel strengt tatt ikke lov å nekte ham å ligge på utsiden.

 

Ved å sette fra seg koppen og tilby hjelp hadde denne fyren skaffet seg et nytt bekjentskap istedenfor å skaffe seg en "fiende".

 

Den hjelpsomhet og velvilje som legges for dagen når uerfarne legger inn spørsmål her, burde komme like selvfølgelig når vi er ute på vannet...

 

Da blir det gjerne :cheers: istedenfor :boxing:

 

1/2-Geir

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

regner med at vi kommer til å se mer av dette nå når "alle" har fått båt.

 

mønstret er når "alle" får råd,....

 

nå har rølpene formert seg fra danskebåten til sydenflyene fordi det er blitt så billig.

 

i gamledager da det var dyrt var det mer klasse over ting og det var for det meste "dannede" mennesker som reiste denslags.

 

nå er det fritt frem for alle - også på sjøen - bare vent så skal dere se.

 

bør nok bli en "spennende" sommer.

 

tror jeg må legge meg i selen for å få sjøsatt "the real stuff"....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man med dette skal forstå at når de med begrensede økonomiske midler kommer ut på vannet, da blir det utrivelig og mye bråk, må jeg si meg sterkt uenig.

Min erfaring er at de som har brukt mange timer og få kroner på å få en skjermsjekte av 1963 årgang på vannet, er langt triveligere enn de med millioner på bok og 42 fot prinsessepolyester...

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

går vel ikke først og fremst på om de har dårlig råd eller ikke men som det er nevnt tidligere ser man etterhvert alle samfunnslag og katergorier over alt - også til sjøss.

 

trodde ellers at at de som har dårlig råd holder seg vel mest til seilbåter :crazy::lol:

tjaa.... det var det trodde også når jeg kjøpte meg seilbåt, men en får jo fort lære at det koster samma søren...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Om man med dette skal forstå at når de med begrensede økonomiske midler kommer ut på vannet, da blir det utrivelig og mye bråk, må jeg si meg sterkt uenig.

Min erfaring er at de som har brukt mange timer og få kroner på å få en skjermsjekte av 1963 årgang på vannet, er langt triveligere enn de med millioner på bok og 42 fot prinsessepolyester...

Må nok innrømme at jeg deler samme oppfatning... man det finnes jo trivelige folk med store båter også. Synd at an brøkdel tullinger ødelegger for alt for mange andre...

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

....jeg basker litt og driver nær noen båter kona går bak med båthake for å dytte fra....

Jeg skjønner ikke dette. Kona står klar med en båtshake, han sier nei til båtshaken og velger dermed heller en krasj. Nå ble det heldigvis ikke krasj, men det hørtes jo ut til å være alternativet.

 

Hva hvis han nekter å bruke båtshake og det blir sammenstøt ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være så enkelt at han "vart skræmt" :confused:

Forstår jeg godt! En fremmed manns kone som kommer mot en med hevet båtshake, vill i blikket, kan vel skremme noen og enhver :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi var på Bolærne i fjor høst, og som nå var det mange båter i havna. Nesten fullt. Vi siktet oss inn på enden av en av bryggene, slapp dreggen og skled inn mot den ytterste båten. Eieren var ombord. Også han kom med samme bemerkning. Kom dere bort!!

Vi var ikke ute etter annet enn en overnattnng i vindværet og hadde slett ikke lyst til å kjegle med nabobåten. Vi trakk dreggen opp og ventet en stund.

 

Så ble det en bås ledig og vi fant en fin havn med gode naboer. Et kvarter etter forlater båten med den sinte eieren havna. Tenk om han kunne sagt at han snart skulle gå!?

 

Det hører med til historen at vi senere på kvelden fant en god tone med vår nye nabo. Vi hadde trekkspill og spellemann ombord. Så snart Harald hadde gjort ferdig en vise stemte paret i nabobåten opp med en ny sang som Harald tok på sparket. Og glemt var suringen som hadde forlatt havna.

 

Ja, båtfolk er rare! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

m.h.p. ikke lov til å nekte noen å ligge longside så har jeg bare hørt dette fra ulike mer eller mindre pålitelige kilder og kan ikke fastslå om det står eller hvor det står i Norges lover... Bakgrunnen skal være at alle i utgangspunktet har like stor rett til bryggeplass / fortøyningsplass.

Dersom man ligger på en plass og noen andre har behov for fortøyning på samme sted, trenger man ikke fjerne seg, men man har heller ikke lov til å nekte de det samme man har selv, nemlig en plass å legge båten fra seg på...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

m.h.p. ikke lov til å nekte noen å ligge longside så har jeg bare hørt dette fra ulike mer eller mindre pålitelige kilder og kan ikke fastslå om det står eller hvor det står i Norges lover... Bakgrunnen skal være at alle i utgangspunktet har like stor rett til bryggeplass / fortøyningsplass.

Dersom man ligger på en plass og noen andre har behov for fortøyning på samme sted, trenger man ikke fjerne seg, men man har heller ikke lov til å nekte de det samme man har selv, nemlig en plass å legge båten fra seg på...

Så du mener altså at min nabo med en havneplass han betaler ca 35000 for i året ikke har rett til å ha plassen for seg selv, men må regne med at gjester legger seg utenpå?

 

Selv tviler jeg sterkt.

 

Det er noe av grunnen til at jeg etterlyser henvisning til en lov eller forskrift som regulerer dette, jeg blir overrasket om den faktisk finnes.

 

I tillegg anbefales det vel også at det er max 3 båter utenpå hverandre av brannvesenet de fleste steder.

Link to post
Share on other sites

Så du mener altså at min nabo med en havneplass han betaler ca 35000 for i året ikke har rett til å ha plassen for seg selv, men må regne med at gjester legger seg utenpå?

Nå snakker vi vel om gjesteplasser! Gjør vi ikke? :rolleyes:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hva med havneloven (hvis det finnes noe slikt) ?

 

Jeg har hørt at man ikke kan nekte folk å ligge på utsiden hvis det er en offentlig havn, men vet ikke hvor dette kommer fra.

 

Mener at det må utvises sjønn her. Det gjør hvertfall jeg, både når jeg legger meg utenpå og når andre vil ligge utenpå. I de aller fleste tilfellene går dette bra, og er havna full og uversiktlig så bør de på land forsøke å guide vedkommene nyankommer etter beste evne. Det er som regel plass til en til, eller det er noen som snart skal gå.

Link to post
Share on other sites

I tillegg anbefales det vel også at det er max 3 båter utenpå hverandre av brannvesenet de fleste steder.

Her i byen tror jeg reglene sier max 8 båter, men det skal være mellomrom mellom rekkene slik at man kan komme til i tilfelle brann etc.

 

Ellers er det vel forskjell på uthavn/gjestehavn og hjemmehavna som man eier/leier? Det har faktisk ikke falt meg inn å nekte noen å legge seg utpå meg når jeg er på tur...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi hadde trekkspill og spellemann ombord. Så snart Harald hadde gjort ferdig en vise stemte paret i nabobåten opp med en ny sang som Harald tok på sparket. Og glemt var suringen som hadde forlatt havna.

 

Ja, båtfolk er rare! :cheers:

Det er mere enn bare litt mulig at jeg hadde begynt å sutre over nabolag med trekkspill og sang! Nei takke meg til litt ordentlig Pink Floyd uitiskjæra på skikkelig volum - det er sommer det!

 

Vi mennesker er nok litt forskjellig - noen liker mora, noen liker datteren.

 

:cheers: for forskjellene!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva med havneloven (hvis det finnes noe slikt) ?

 

Jeg har hørt at man ikke kan nekte folk å ligge på utsiden hvis det er en offentlig havn, men vet ikke hvor dette kommer fra.

 

Mener at det må utvises sjønn her. Det gjør hvertfall jeg, både når jeg legger meg utenpå og når andre vil ligge utenpå. I de aller fleste tilfellene går dette bra, og er havna full og uversiktlig så bør de på land forsøke å guide vedkommene nyankommer etter beste evne. Det er som regel plass til en til, eller det er noen som snart skal gå.

helt enig.

 

'havnelov' det finns ju alltid regler i alla hamnar vilka fartyg som får anlöpa o vilken last exempelvis dom får ha med sig in i havn

 

det finns en hamnkapten, vars "ord" er "lov" !!

 

säger han max 3 båter i bredd så gäller det...........

 

 

hade en annen liten episod i midsomras........

 

vi var tidigt ute fikk plass longside mot kaj, en annan båt förtöjde utan på oss ner vi var oppe i byn, (har inget emot det!)

sen gick det några timer, det börjad blåsa opp...17-20 m/s

in kommer en familj helt utpumpade, ingen gör ansats til o hjelpe dem........

 

så jag går ut på fördekk på båten som ligger utanpå mig o hjelper den stakkarn som kom in.....

då stikker 'nabodamen' opp huvudet o säger ---den plassen er reservert för våra kompisar som kommer imorgon, han får legge sig någon annanstans........ :nonod:

 

då tende jag på alla 4 !

Du sa jag till henne, er det så.....så vill jag att du slepper dine förtöjningar, så kan jag ha mine

kompisar utanpå mig istellet !!!! -din kompis hjelper vi i morgon !

 

hun bare försvann ner i båten o snakkade ikke til mig på hele helgen...... :lol::lol:

 

självklart tycker jag att man hjelps åt......neste gång er det kansje jag som kommer in sent !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi vel om gjesteplasser! Gjør vi ikke? :rolleyes:

Hva er poenget ditt?

Dessuten ville du sikkert trodd at det er en gjesteplass, du som alle andre.

 

Jeg har hørt at man ikke kan nekte folk å ligge på utsiden hvis det er en offentlig havn, men vet ikke hvor dette kommer fra.

Offentlig havn er en annen sak enn her ihvertfall, dette er jo et høyst privat anlegg, med meget private priser også.

 

 

Her i byen tror jeg reglene sier max 8 båter, men det skal være mellomrom mellom rekkene slik at man kan komme til i tilfelle brann etc.

 

Ellers er det vel forskjell på uthavn/gjestehavn og hjemmehavna som man eier/leier? Det har faktisk ikke falt meg inn å nekte noen å legge seg utpå meg når jeg er på tur...

Branngater må det selvsagt være.

Hvorfor skal det være forskjell på gjestehavn og hjemmehavn? Noen av oss ligger i et område med meget høyt trykk, og der det hver eneste helg er overfullt i gjestehavna, da tar folk de ledige faste plassene først, før de legger seg utenpå de faste båtene som er inne i helga, selv uten å ha fått tillatelse til dette.

Faktisk har det gått så langt at flere har sett seg nødt til å legge jolla utenpå, det er jo ikke ønskelig med 120db party i naboleiligheten om man bor i blokk, og ei heller om man bor i båt..

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget ditt?

Dessuten ville du sikkert trodd at det er en gjesteplass, du som alle andre.

Poenget er at du skriver om plasser man betaler masse penger for. Er helt enig med deg der. Noe annet er gjesteplasser. Det var poenget hvis du ikke fikk det med deg.

Er ellers enig at man skal ta generell hennsyn uansett. Men det sier seg selv at man har litt mer man skulle ha sagt hvis det er private kjøpte/leide plasser.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...