Jump to content

Uskrevne lover og skikk og bruk på sjøen.


Captain Chaos

Recommended Posts

Med ny båt og ut på sjøen viser det seg at det er en rekke ting jeg ikke vet, selv om teoribøker blir grundig studert. Jeg har lyst til å bli oppfattet som en sikkelig båtefører som utviser godt sjømannskap. Da viser det seg at det er en rekke uskrevne lover og sikk og bruk på sjøen som jeg ikke vet noen ting om, som for eksempel å legge seg longside uten på en annen båt. Jeg har funnet ut noe ved hjelp av dette utmerkede forum, noe er åpenbart, men det er helt sikkert mange ting jeg ikke kan.

 

Hvilke "regler" eller uskrevne lover/praksis er viktig å kunne? Hva gjør man og hva gjør man ikke på sjøen?

 

Eneste jeg er sikker på er at når ankeret går kan jeg ta en :drink: ! :lol:

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er så mange uskrevne regler, egentlig. Men det at du spør borger jo for et hyggelig sjøliv.

 

Er man et hensynsfullt menneske er det jo visse ting en bare ikke gjør, både til lands og til vanns. Er man en uoppdragen egoist, vil man jo ikke høre på noe eller noen, og uhyggen brer seg før eller siden.

 

Gratulerer med ny båt Captain Chaos, og velkommen inn i varmen til alle oss "bedrevitere" :wink:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Vanlig høflighet er viktig ... Respekt for andre sjøfarende, hold deg vekke fra nyttetrafikken (er de større enn deg, så vik), klare og utvetydige manøver ....

 

....... og hvis du ser oss underveis, så hils... :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Syntes selv at holdningene/miljøet på sjøen har forandret seg. Tidligere dro vi på camping med bil og opplevde ufine eppisoder stadig vekk. Når vi kom på sjøen ble erfaringen at alle hilste og var hjelpsomme og hyggelige. Dette ser ut til å ha endret seg radikalt de siste årene. "Du har gammel båt, mindre båt, vi er rikere enn deg osv.. Da vi begynte på vår gamle 27' foter var vi en normal størrelse på sjøen. I dag er vi blitt en "plage" mellom de store cruiserene når vi besøker populære steder. Man får det ikke sagt direkte, men holdningen viser sitt.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

du utviser godt sjømannsskap ved å kunne knuter og knop...og fortøyer skikkelig, det hjelper godt at båten er godt velikeholdt, og hvis du legger flott til, ser alle på deg som en erfaren sjømann...

Å kunne håndtere båten, fortøye rett er absolutt et pluss..

 

Men det er ikke godt nok, ser oftere og oftere folk som ikke er vant med båt. Fortøyning og håndtering av fartøyet er mangelfull. Men dette betyr ikke at de ikke er vellkommen på sjøen, de må jo begynne en plass for å få erfaring. (som de fleste av oss)

 

Det er ikke snakk om hvor hjelpeløs og uerfaren man er med ny båt.

Hjelpsomheten som alltid har vært mellom sjøfarende i alle tider er det som utvannes og savnes.

 

Når man til tider vurderer og tilby hjelp til disse "uerfarne" blir man av og til møtt med "dra til h... hvem tror du du er osv.." (ikke alle er slik)

 

Mener bestemt at det ikke var slik før, ropte du på hjelp, fikk du hjelp. I dag ropes det ikke, og tilbyr du hjelp blir du sett rart på, den typen båtfolk som er kommet på sjøen nu for tiden har ikke denne innebygde radarensom har vært vanligt...

 

Er jeg alene om min tolkning eller :confused::confused:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvilke "regler" eller uskrevne lover/praksis er viktig å kunne? Hva gjør man og hva gjør man ikke på sjøen?

For Guds skyld ikke gå med fenderne hengende ute. Da er du dømt nedenom og hjem av halvparten av båtplassens medlemmer. Jeg tror det er noe av det mest ødeleggende for ryktet til en selvbestaltet sjømann. Du kan gå på skjær og gå tom for diesel midtveis mellom Stadt og Hebridene - men sørg for å ta om bord fenderne! :lol:

Link to post
Share on other sites

For Guds skyld ikke gå med fenderne hengende ute. Da er du dømt nedenom og hjem av halvparten av båtplassens medlemmer. Jeg tror det er noe av det mest ødeleggende for ryktet til en selvbestaltet sjømann. Du kan gå på skjær og gå tom for diesel midtveis mellom Stadt og Hebridene - men sørg for å ta om bord fenderne! :lol:

 

Fenderne ute !!!!!!!!!!!!!!

 

Legger alltid fenderne opp på dekk under start av turen, dette er matrosene sin oppgave. Har ikke flotte fenderholdere, de ligger der de blir lagt, på dekket. Men det hender en sjelden gang at de faller ut i tøff sjø. Da setter jeg ikke liv på spill for å få disse ombord igjen, ved neste bølge kommer de som oftres på plass av seg selv :lol::lol::lol::lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Flagget !!!!!!!!!!!!!!

 

Flagget MÅ NED presis kl 21:00. Derfor er det viktig å ha en helt nøyaktig klokke ombord. Klokka bør gi deg et diskre varsel noen sekunder før 21:00 så du kan stå klar når det store øyeblikket intreffer.

 

Her er det mange som slurver :nono:

Link to post
Share on other sites

Er jeg alene om min tolkning eller

Nei, du har nok rett. Jeg tror at det rett og slett er den alminnelige høflighet og folkeskikk i samfunnet som er blitt borte. Det vi ser nå, er ikke mer enn det logiske resultat av den frie barneoppdragelse på sytti-tallet. Dessverre fikk skeptikerne rett -- landet befolkes av stadig flere ubehøvlete uopdragne a$$holes hvis foreldre skulle hatt alvorlig pryl. Bare se hva som skjer i trafikken. Når var sist noen slapp deg frem i et veikryss?? 1980?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette med uskrevne regler er også litt spesiellt.

 

Jeg kommer jo fra Vansjø.

Der er den uskrevne regelen at hvis du kommer til et sted og det ligger en båt der; så hilser man pent og kjører videre for å finne seg sin egen ledige plass. (med unntak av "Elverhøy" da som er samlingsplass)

 

Mens i sjøen er det da stikk motsatt.

Spør du meg har begge deler sin sjarm.

 

Det blir jo vrient å møte nye venner på Vansjø metoden. men du får styre ting som du vil uten unødvendig :nono: :boxing:

 

Er det forresten slik på andre innsjøer også?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

sen tuuuuuter man 3 korte stöt kl 0430 när man slår bakk i maskin,

pröver o gå ut genom havnen uten o bruke rodret bare bogproppellern.............

 

dette er veldi uppskattat... :lol::lol::wink:

Og så hører det jo med å fyre igang hovedmotoren (helst en røykspyende Ford 27xx) for å lade batteriene sånn ca kl 0300 fordi man har brukt opp batteristrømmen på å spille Technopop i timesvis. Samtidig som man pumper ut septiken.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spøk til side, jeg syns Kardemommeloven kan brukes på sjøen også.

 

Og et annet uttrykk som var mer brukt før, er "style" Det omfatter vel både oppførsel, sjømannskap og tilstand på fartøyet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var ute på mandag med Fellesutvalget på stedet med fiskesuppe og mye smågodt i kurven. Jeg tror jeg har normal høflighet og liker å hilse når jeg med dorgefart passerer oppankerte båter på 10-15 meters avstand. Vi passerte 6 båter denne kvelden. Vannet lå blankt og vi kom som sagt i dorgefart. Ingen i seilbåtene hilste tilbake. De så tvers igjennom oss. De tre i snekker/cabincruisere løftet på hånden/glasset i det vi skled forbi.

 

Finnes det ikke vanlig høflighet på sjøen? Og blant mine gjester ombord gikk diskusjonen livlig om hvordan høfligheten eller mangel på denne var på sjøen.

 

Dette skjedde i Sandspollen mandag kveld.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har ennå tilgode å møte båtfolk som gjør noe annet enn å iakta når jeg legger til.

Tipper de tenker sitt, rister litt på hodet, kommer med noen kommentarer til konen eller andre de måtte snakke med på bryggen. Eneste hjelpsomme jeg har truffet er verten på Geitanger Fjordsenter. Mer hjelpsom og serviceinnstilt person skal en lete lenge etter.

Nå har jeg hatt båt i snart en og en halv sesong. Har brukt båten nesten 200 timer og har etterhvert et bra antall havnebesøk, så mine erfaringer kan ikke lenger bare skyldes at jeg har vært på feilt sted på feil tid........

Mitt inntrykk er at båtfamilien er et lukket miljø der mange reiser sammen eller avtaler å treffes. De er hyggelige og hjelpsomme innenfor familien og bekjentskapet, men ellers lite interessert i andre. Å komme i prat er forsåvidt greit, men det er ikke noe som er spesielt for båtfolket. En opplever det samme om en er på campingplass, turisthytter eller andre steder der folk "bor" litt tett.

Så hva er det igjen som gjør båtfolket så spesielle????

Link to post
Share on other sites

Astor:

Det er ikke bare du som har oppdaget at seilbåtfolket sjelden hilser til motorbåtfolket.....dette skjer veldig ofte...også at seilfolket ikke gidder å se i din retning for de vet at det kun er en motorbåt der...

 

Sånn er det dessverre.....

 

....men jeg hilser :seeya:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du siterer der tj er ukjent i mine kretser. Kommer en båt inn mot der jeg ligger er det en selvfølge å hjelpe, dersom jeg elller en av de andre båtvennene er i nærheten. Fremmede båtfolk byr ofte på en prat som ofte resulterer i et nytt og hyggelig betjentskap. Og i beste fall en ankerdram! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

kjære deg Astor de kjenner deg ikke så tenker de hvem var det han hilste?????

hakke peiling han tok sikker feil.

 

Sån har det nok desverre blitt i dag ikke hilser dem så har de ikke flagg så glemmer de og ta flagget ned osv.

 

På meg virker det at den båtkulturen er i ferd med og forandre seg til meg og mine mitt

 

dette var mye negativt jeg bruker og tenke sånn at de var opptatt med noe annet enn og

hilse eller at det hvar 5 kn der eller at flagget manglet elller elller elllerosv

 

God tur

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...