Jump to content

Uskrevne lover og skikk og bruk på sjøen.


Captain Chaos

Recommended Posts

eller at det hvar 5 kn der

Er det slik at man ikke skal hilse hvis man er i en viss hastighet :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Og, det heter sjøkart, ikke draft!!!! :->

Skulle gjerne høre deg forklare oss forskjellen på et draft og et sjøkart.

 

Men det synes jeg du skal åpne en egen tråd til. Eller finne en esisterende som egner seg :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

En skreven regel som få følger er at man skal holde styrbord side av leia. Stadig observerer jeg båter midt i leia, og vike gjør de ikke. Da blir det fort trangt.

 

Ellers gjelder kardemommeloven for meg. Men ut i fra båten vi har vet jeg jo at ikke alle elsker oss. Det finnes fortsatt de som mener at noe som går over ti knop er en uting

 

Prøver alltid å hilse, og også seilere hilser tilbake.

 

Jeg blir alltid glad når vi får hjelp til å legge til og gå fra, så jeg går alltid i land når jeg ser andre som skal legge til. Noen blir positivt overraskt :-)

 

Ettersom ungene ofte er med ut prøver jeg å lære dem ved å gå foran som eksempel

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne høre deg forklare oss forskjellen på et draft og et sjøkart.

 

Men det synes jeg du skal åpne en egen tråd til. Eller finne en esisterende som egner seg :wink:

 

Det er en tråd som det er diskutert. vet ikke hvordan legge inn link til tråden, men søk på "sjøkart eller draft" og finn innlegget laget av måsinj. Har forøvrig forhørt meg med gamle sjøfolk om saken :smash:

Link to post
Share on other sites

Nei dette avspores,,, :crazy:

Er man ikke høflig og hjelpsom på sjøen ( og ellers) kan du ihverfall ikke forvente å få noe høflighet og hjelpsomhet tilbake ! enkelt og greit..

 

Så hils, hjelp og drit i de som ødelegger idyllen på sjøen

 

<mvh

 

<pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Vel, som en meget ung seiler, så opplever jeg at det er få folk på motorbåter som hilser til oss seilbåter. Dette kan jo ha noe med at noen sitter inne, og da ser vi de ikke.

 

Om det er en skrevet regel, eller uskreven vet jeg ikke, men hvis jeg er i motorbåt så krysser jeg ALLTID bak seilbåten, hvis avstanden er liten.

Dette minsker bla, bølgene og for små seilbåter/joller så er bølger fra motorbåter noe dritt.

 

Møter mange høflige og uhøflige folk her i ryfylket. Jeg var skipper på en seilbåt som lå utpå en større motorbåt. Fikk vite at det var en skjøyte som hadde mistet motorkraften og var nødt til å legge til havn på Lindøy for seil. Spurte pent og venlig de i motorbåten om de kunne stå klar og ta imot, og det sa de ja til. For å lage plass måtte jeg en liten tur utpå med båten. Samtidig freste en liten jolle ut, med de personene som skulle ta imot skjøyta.

 

Når skjøyta kom inn var det ingen som tok imot, og det resulterte i at skjøyta havnet inni en svensk seilbåt, heldigvis så var ikke baugspydet satt langt utpå så det ble mindre skader på seilbåten.

 

Da de som skulle ta imot skøyta omsider kom tillbake (etter 1 time) så beklaget de ikke engang at de ikke hadde stillt opp, som de lovet. I tilleg nektet de å flytte seg slik at skjøyta med 20 unger + bagasje lett kunne komme seg i land- det reulterte i av ungene og bagasjen måtte bæres over 4 båter.

 

 

Ang det med fender så er jeg enig med dere, men jeg er ikke så flink på å ta de inn selv :blush: . Men for deres skyld skal jeg prøve å gjøre det så ofte jeg husker det.

Link to post
Share on other sites

Scannor:

 

Har du tenkt på at disse folkene kanskje synes dette ble i meste laget? At det følte at de hadde påtatt seg en oppgave de følte at de ikke mestret?

 

Ingen spøk å ta imot ei tung skjøyte som ikke har motokraft. Tror jeg ville kviet meg for et slikt ansvar selv.

 

Mitt intrykk etter mange års fartstid er at de aller fleste er både høfflige, hyggelige og ikke minst hjelpsomme men det finnes selvsagt unntak.

 

En gruppe som klart skiller seg ut her i negativ retning er dem med nyere motorbåt på 40+ fot. Når så du sist et spenstig hopp fra flybridgen for å ta imot snekke?

Link to post
Share on other sites

Rart at ingen hittil har nevnt hensynsfull bruk av eventuelt motorisert jolle, det være seg med barn eller voksne ombord. Der båter ligger fortøyd skal det kjøres i "sneglefart". Lek med jolla/motoren skal foregå i åpent farvann (utenfor bukta).

 

En annen ting man heller ikke gjør uten å påkalle seg godtfolks vrede er å komme skitfull og skrålende inn med båten kl 4 om morgenen, stressteste baugpropellen, fortøye i "rompa" på annen båt, trampe/hoppe på annen manns dekk med platåsko, fortsette skråling, festing og drikking til kl 7, for deretter å legge fra, dra opp annen manns anker uten å ense dette for deretter å prøve bruddstyrken på ankerkjettingen med den følge at føringsbøyla for kjettingen blir deformert. Dette skjedde med oss og nabobåten i Fantebukta på Kommersøya sist helg. :headbang:

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Men da kan vi jo lage en intern regel her på BP: Alle MÅ :Hilse, Hjelpe noen når det trengs

og sist men ikke minst: Vise vanlig høflighet!

 

Slik kan vi gå foran med et godt eksempel og endre denne galskapen! Vi er jo godt spredd geografisk så det burde dekke store deler av Norge...

 

Mvh Selleri

Link to post
Share on other sites

Dette er jo supert :flag: !

 

Heldigvis for meg dukker det IKKE opp noen elementer som er særlig overraskende. Selv om det er noen elementer i tråden som er kjekt å bli minnet på. Så vidt jeg skjønner er hjelpsomhet, folkesikk, og hensyn til andre stikkord som er viktige. Selvsagt i tillegg til de skrevne regler og lover.

 

Det er ikke det at jeg ikke er vant til båt. Har ca 30 sesonger i ferskvann med vannsport som hovedinteresse, men der er det liten trafikk og jeg kjenner "alle" som ferdes der. Det var 6 fots syken som rammet meg og muligheten til å komme ut på de store hav som lokket meg til å gå løs på sjøen.

 

Vel, jeg ble i allefall kvitt mine bekymringer. Jeg er heldig som kommer fra et møblert hjem, og lært folkesikk og respekt for andre. Derfor tror jeg dette skal gå bra jeg. :lol: Jeg får håpe navigeringen sitter da. :eek:

 

I helgen blir første store tur for meg. Turen går fra Oslo til Hvaler med avreise 12.00 i morgen Fredag, med en tur til Strømstad i løpet av helgen, og med retur til Oslo søndag. Så hvis dere ser en nypolert Rinker 232 med offwhite skrogfarge er det Captain Chaos på tur. Jeg vinker garantert til deg. Håper dere vinker tilbake. :flag: Ankerdrammen blir på sydspissen på Kråkerøy (Vestelva / Fredrikstad) Der blir det nok en Cognac som jeg vet flere av båtplassens medlemmer setter stor pris på. :drink: Er jeg heldig dukker noen blondinner opp også, om de ikke kommer til meg så får jeg ta turen til land (Fredrikstad by) på lørdags kveld. Der har jeg hørt det er noen å finne?

 

Mange Takk og ha en riktig god og solrik helg på sjøen.

Værmeldingen lover jo godt.

 

MVH

Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

:flag:

Jeg har utelukkende møtt hyggelige :yesnod: mennesker i båtsammenheng.

Dersom det finnes uhøflige mennesker - også til sjøs, så har jeg altså

ikke fått "gleden" av å møte disse.

 

I min virkelighet finnes der ikke uhyggelige mennesker til sjøs, men

så har jeg vel ikke allverdens erfaring heller..... :smiley:

 

 

Jeg tillater meg likevel å være så freidig (uhøflig) at jeg linker leserne av denne tråden inn på dette - i håp om at noen har peiling.... :crazy:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart at ingen har nevnt hekkbølgen. Din båt lager mer bølger enn du er klar over, og de kan være en plage både for båter i fart og som ligger fortøyd. Det verste fartsområdet for mange båter er 8-10 knop, da 'brøyter' båten og graver opp uhorvelig hekksjø. Da er det faktisk bedre å gå ordentlig i plan. Snu deg og se på din egen hekksjø noen ganger, så skjønner du hvor mye sjø det dreier seg om.

 

Ellers oppfordrer jeg alle til å hilse. :flag:

Link to post
Share on other sites

Snu deg og se på din egen hekksjø noen ganger, så skjønner du hvor mye sjø det dreier seg om.

Åjoda dette er vi da klar over. Farten mellom 9 knop og 16 knop er værst. Så vi kjører enten helt rolig eller fort. Minst bølger i over 30 knop. Da er det så vidt vannet kruser seg.

 

Forøvrig er det ganske vanskelig å få inntrykk av egen sjø. jo større båt jo vanskeligere er det. Fordi man sitter høyere. Egentlig bør man stå på badeplatformen for å se skikkelig - men der står man jo ikke under fart. Vi sitter minst 1,5 meter over vannet i båten vår - og det skal være ganske store bølger før vi ser det. Har erfart det da jeg la bi i noe jeg syntes var rolig vann og båten ble liggende på tvers av sjøen. Worse som sitter med nesa i været på FB'en ser nok enda mindre. Og når jeg kjører er jeg mest opptatt av å se fremover. Føler at det er det tryggeste stedet å se.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...