Jump to content

Kjøpe bruktbåt ifra Sverige!?


Yafinn

Recommended Posts

Hei.

Feks båten koster 1 millioner sv kroner. Hva mye jeg betaler tollavgift+mva+++++ i Norge?

Bare lure om lønnsom å kjøpe brukt båten i Sverige? Tror det er best kjøpe brukt båten i Norge!

:confused: At-le :confused:

Det er nok lettere med ny båt. Da betaler du norsk moms, og får tilbakebetalt den svenske. Men uansett nytt eller brukt tror jeg hk-avgiften er utslagsgivende. Stor motor koster nok mer i avgift enn momsen.

Link to post
Share on other sites

Vel, om hundehold kan det sies mye, men vil ikke engang driste meg til å starte en diskusjon med deg om det! :wink:

Nei, hvorfor skulle du det? Poenget er at det er de samme holdningene som er ute og går, nemlig den som går ut på at man driter i lover og regler når det passer en selv. :puke:

 

Jeg tror ikke du er i en posisjon til å kritisere andres holdninger her inne.

 

Diskusjonen er med dette avsluttet fra min side.

Link to post
Share on other sites

Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt)

 

Skipsraadet minner om etiketten for forumet der de sies at alle innlegg skal skrives i respekt for andre medlemmer

 

Det kan også være på sin plass å minne om de generelle reglene for Baatplassen.no

 

GENERELLE REGLER

Utgangspunktet er at innleggene er relatert til båt og båtliv.

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

"Off topic" meningsmålinger vil bli slettet.

Alle innlegg skal formuleres i taktfull respekt for øvrige medlemmer. Se "Etikette".

Når et innlegg postes for visning på baatplassen.no, gir man samtidig baatplassen.no en uforbeholden rett til å beholde innlegget for visning i diskusjonsforumet på baatplassen.no for all fremtid.

 

Posting av innlegg med støtende eller kriminelt innhold (herunder pirat softvare), samt personangrep vil medføre umiddelbar sletting av innlegget.

 

Posting og registrering via anonyme proxyservere er ikke tillatt.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Feks båten koster 1 millioner sv kroner. Hva mye jeg betaler tollavgift+mva+++++ i Norge?

Hei at-le!

Spørs litt på hvor stor motor som sitter i den. Det er jo Hestekraftavgift som "svir" - i tillegg er det MVA på toppen av denne avgiften. Avgift på avgift......... :rolleyes:

 

Men, Batdilla har brukt mye tid og energi på å lage dette utmerkede verktøy som heter Importkalkulator. Den ligger på Medlemssider > Dokumentarkiv > baatplassens dokumentarkiv.

 

Et meget nyttig verktøy som kalkulerer nøyaktig hva du må ut med i avgifter og MVA!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

HK avgiften er en ting - den er ca 137,5 kr/hk + mva. Og det er hk på propellen som skar legges til grunn

 

Det største problemet med å kjøpe bruktbåt i Sverige er at man ikke får fradrag for den moms forrige eier har betalt til den svenske staten. Dermed blir det moms på en allerede momsbelagt kjøpesum. Og det blir dyrt.

Link to post
Share on other sites

Båten min ble importert på slutten av `90 tallet. Den gangen var det mangel på kurrante tredvefotere i Norge, og nedgangstider ( ? ) i Sverige, så valutaen var billig. Jeg sjekket at avgifter og mva var betalt når jeg kjøpte den av 3.dje norske eier. Greit å vite at jeg hadde mitt på det tørre....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis båt og innenbordsmotor er mer enn 30 år, kunne man kanskje skru ut motoren og importere båt uten motor med kun mva, og importert motor dagen etter som veteran-motor, med kun mva.

Går dette på lovlig vis?

Ordet "veteran" finnes ikke når det gjelder import av båt. Båt er båt og båtmotor er båtmotor uansett alder. Så moms av båt og hk-avgift og moms av motor og hk-avgift. Pluss moms av transport, også om du gjør denne selv. Desverre.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med å ha båten i eget firma er ikke så lett som det er skrevet i innlegget over. Skattemyndighetene ser på dette med argusøyne og det skal være reell næringsvirksomhet for å få det gjennom skatte- og momsnåløyet.

 

Og blir man tatt på feil side av loven her så er det fort at man kommer inn i skjønnsligning og straffeskatt på opptil 60%. Ikke for å skremme - bare for å fortelle at man bør være sikker på å ha sitt på det tørre før man gjør noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Nei og atter nei - la oss slippe fler kreative løsninger! For det første er grensen for omsetning kr 50.000 for registrering som MVA-pliktig. For det annet er det ikke noe som heter momskompensasjon, du betaler utgående MVA til fylkesskattesjefen og trekker fra den inngående. Det betyr at du må fakturere omsetning med MVA til eventuelle kunder (som vel er deg selv?) For det tredje vil du bli skattelagt for privat bruk av båten. For det fjerde sitter det ikke dumstuter i Enhetsregisteret i Brønnøysund - skal jeg fortsette? :nono: :nono: :nono:

Redigert av torbit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det fjerde sitter det ikke dumstuter i Enhetsregisteret i Brønnøysund - skal jeg fortsette? :nono: :nono: :nono:

Kan bare si meg enig i torbit her. Og som det var sagt over her, har man gått etter mangt et firma som "leier" ut båter i tillegg til andre næringsvirksomheter. En god del har også fått straffereaksjoner på dette. så det som kanskje virker som "letttjente penger" er nok meget kortsiktig tenkning er jeg redd. En annen ting som derimot er lovlig er å kjøpe båt. selge den og tjene penger på den skattefritt (du må ha eid båten i minst ett år)

 

<mvh

 

<pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

For å understreke det hele så mener jeg å huske at det enten i Ligningens ABC eller i en bindende forhånduttalelse fra Finansdep. er klargjort at "Firmabåter" ikke gis fradrag i skatt eller avgifter med mindre båten i seg er et hovedriftsmiddel i en aktiv næring. Og bruk av "Firmabåt" skal skattlegges som naturalytelse

Link to post
Share on other sites

Jeg er så enig med torbit og Bitteliten. Men jeg skjønner heller ikke at dere gidder å diskutere med de som har sånne "kreative" løsninger. Mesteparten er bygd på bryggehistorier og lite kunnskap om fakta. Ikke misforstå, bryggehistorier er flotte innslag i havnemiljøet, men desto mindre egnet til å bruke i en dialog med Skatteetaten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...