Jump to content

Kjøpe bruktbåt ifra Sverige!?


Yafinn

Recommended Posts

hk avgift+ mva

mva på kjøpesum

mva på frakt til grensa ( selv om du kjører den med egen bil )

 

Suzuki

 

ja, reglene for mva inn til kongeriket gjelder uansett opprinnelse.

 

Suzuki

Det er utrolig kjipt.

 

Men altså, de kan jo ikke si noe på det hvis svensken kjører båten over og sier at han skal på ferie? Og at han bare setter igjen båten her i Norge, for så å kjøre hjem igjen? hehe

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-så enkelt er det nok ikke, Svensken må nok innom å få registrert overførselen....... kontakt infosenteret til tollvesnet, de vil nok helpe deg med svar...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hmm... ok, jeg skjønner.

 

Men det som også går an, er vel om selgeren er villig til å ta betalingen i to omganger? Hvis båten koster 25.000, så kan du betale 20.000 første gang, og 5000 andre gang. Også bare vise kvitteringen på 5000 til tollvesenet? De kan jo ikke si noe på det... Du har betalt, og du har kvitteringen, så betaler du mva, av de 5000!?

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mortenx; det du beskriver er mva unndragelse, og kan straffes med bøter og eller fengsel.

 

Om det er verdt det, for potensielt å spare 4-5000kr er ikke opp til meg å avgjøre. Dessuten - kommer med en kvittering, som åpenbart er feil / tvilsom, kan tollerne forlange at du sannsynliggjør at beløpet er korrekt, ved f.eks å framlegge annonsen fra avisen, listepris eller annet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ikke regn med at Tollvesenet er så dumme! De har holdt på en stund, dessuten er det du foreslår ulovelig og vil koste deg meeeeget dyrt hvir du blir tatt. Det er vel også noen regler her på dette forum om at man ikke skal foreslo "ting" som strider med norsk lov!

 

Eneste muligheten til å komme rundt momsen på ved kjøp av båt i Sverige er hvis båten er eiet av et firma, men det er jo ikke tilfelle her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kreative løsninger som kanskje kan gå bra...

Men hold dem for deg selv og ikke bruk forumet til å diskutere snylteri eller bedrageri om du vil...... Ikke ønskelig og heller ikke lett for dem som drifter forumet å stå inne for slikt innhold.

Jeg skjønner det, men jeg ville bare høre litt rundt. Er så mange her som har mange meninger og kan masse. :)

 

Jeg skal ikke kjøpe meg båt. Jeg har båt jeg. Jeg bare hører rundt om hvordan reglene er, og hvor strenge og effektive tollvesenet er.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men det er jo risikabelt det også. hehe

 

Men hvordan er det med registrering av båten når den kommer igjen til Norge, da?

Jeg tror man generelt skal være veldig forsiktig med å tro at man er så lur at man kan lure Tollvesenet. Og bare så man er klar over konsekvensene. Blir man tatt for smuglig konfiskeres det man har smuglet (dvs båt og motor), og man blir anmeldt for smuglig. Dette er en prioritert oppgave hos Politiet, og straffene er ofte store bøter. Det er skrevet litt om dette i en annen tråd her på forumet der noen "kjørte over feil bru" med ny båt. Nå har de bare mye mindre penger.

 

Dette med mva og hk avgift på bruktbåter er nok årsaken til at det selges så og si ingen bruktbåter fra Sverige til Norge. Det blir dobbel avgift på bruktebåter ettersom man ikke får fradrag for avgifter betalt i Sverige av tidligere eier.

 

I EU tror jeg dette er regulert på en bedre måte slik at det indre market fungerer også på bruktbåter. Det vet kanskje Divemaster noe om?

Link to post
Share on other sites

På Bil/MC har man 30 års regelen som sier at man bare skal betale mva, ikke toll og engangsavgift (vekt/hk osv)

 

Jeg antar siden det ikke er spesielt vanlig å importere "veteran-båter" at dette ikke er tilfelle her. Noen som vet??

 

Hvis båt og innenbordsmotor er mer enn 30 år, kunne man kanskje skru ut motoren og importere båt uten motor med kun mva, og importert motor dagen etter som veteran-motor, med kun mva.

Går dette på lovlig vis?

 

Har selv tittet på noen eldre mahogny-båter (som svenskene har mange av), men Hk-avgiften er drøy så lenge vi snakker om en gammel motor.

Link to post
Share on other sites

For meg er rette sted å stille spørsmålet: http://www.toll.no/default.aspx?id=3&epslanguage=NO

 

Det man ikke finner svar på på hjemmesidene til Tolldirektoratet kan man få svar på ved en direkte og konkret henvendelse til samme!

 

Jeg er tilhenger av å være godt informert, gjerne smart - spare penger osv osv, men all denne praten om hvordan man kan lure "systemet" har jeg lite til overs for - hva slags holdninger er det som forfektes? Ikke bra! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei Mouche

Er det meg du sikter til med ditt innlegg.

Jeg er tilhenger av å gjøre ting riktig, har importert ting selv tidligere, og har ingen tro på å forsøke å lure tollerne. Jeg antar at de fleste av dem er mye smartere enn meg på dette feltet. Det jeg spurte om er om 30 års regelen gjelder for båt/båtmotorer.

 

Dernest om man lovlig kan importere båt uten motor og kun betale mva, for siden å importere gammel motor og kun betale mva hvis man slipper Hk-avgift iht 30års regelen. At motoren tidligere har sittet i den samme båten er da uvesentlig. Den kunne like gjerne ha sittet i en tilsvarende båt, eller en gammel bil for den saks skyld.

 

Dersom 30 års regelen finnes for motorer generelt, ikke bare for bil/mc-motorer vil det vel ikke være ulovlig å gjøre det på denne måten. Man vil sitte igjen med en lovlig momset båt og en lovlig momset motor, men man har sluppet HK-avgift fordi den importen ble gjort i to operasjoner, ikke en. Dette kan vel kalles god planlegging, ikke smugling/unndragelse/ulovligheter.

 

Hvis noen som har greie på det svarer at dette går ikke, har vel hverken jeg eller den som svarer oppfordret til noe ulovlig, man har fått svar på ett konkret spørsmål for å UNNGÅ å gjøre noe ulovlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av å være godt informert, gjerne smart - spare penger osv osv, men all denne praten om hvordan man kan lure "systemet" har jeg lite til overs for - hva slags holdninger er det som forfektes? Ikke bra! :nonod:

Det er nøyaktig samme holdninger som forfektes fra hundeeiere som med overlegg unnlater å følge båndtvangen.
Link to post
Share on other sites

Det er nøyaktig samme holdninger som forfektes fra hundeeiere som med overlegg unnlater å følge båndtvangen.

Vel, om hundehold kan det sies mye, men vil ikke engang driste meg til å starte en diskusjon med deg om det! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mortex,

 

Bare et lite tips!

Jeg har en kompis som skulle kjøpe en MC i Sverige for banebruk og fant ut på vei hjem at han ikke ville betale moms av kjøpesum. Han hev MC'en i hengeren og kjørte hjem.

 

Ble stoppet i tollen og bedt om å åpne hengeren. For å gjøre en lag historie kort. Det ble dyyyyyyrt. :headbang: Straffe toll. inndragelse av 1/3 av MC'ens verdi pluss bot!!

 

Jeg sa til han at dersom han først var så dum at han skulle snyte staten for moms så burde han laget en falsk kontrakt på lavere kjøpsum og kjøre på rødt og fortollet denne inn. det hadde sannynligvis gått bra men er fremdeles et lovbrudd!!

 

Anbefales ikke :discuss:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...