Jump to content

Stauper, private staker


Marna

Recommended Posts

Leste på baat.no følgende:

 

"STAUPER har mange fine plasser. Man kan gå inn fra øst og vest. Mange av skjærene er merket med private staker (min utheving). Man kan ligge langsetter den nordre øya. En del steder er det bolter som kan benyttes til baugfortøyning. I sommersesongen er det mye båtfolk på dagsbesøk her".

 

Noen som kjenner til dette med private staker? Er deler av Stauper privat?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Stauper er ikke, meg bekjent, privat. At noen merker boer privat er kjent her ute, bl. annet har det ligget en bøye på steinen i NV inngangen til Stauper år om annet. Skvalpeskjæret rett SW for Bukkholmen er jo også merket privat med et jern.

 

Om det er lov eller ikke vet ikke jeg, uansett er det jo kjekt at det er merket.

Problemet ligger vel egentlig i at merker forsvinner og at folk har vent seg til at merket har vært der.

Da kommer det sikkert mishagsytringer når man legger igjen en passelig porsjon bunnstoff, samt får sår i sjela.

Link to post
Share on other sites

Leste på baat.no følgende:

Noen som kjenner til dette med private staker? Er deler av Stauper privat?

Når jeg leste dette så tenkte jeg overhode ikke på privatisering som nesten alle her tydeligvis gjør. Jeg oppfatet det slik at privatpersoner har merket en del skjær som kan utgjøre en fare på Stauper.

 

Men nå er det lenge siden jeg har vært der så det kan hende jeg tar feil.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Rimelig sikker, Kystverket vil ha full kontroll med sjømerker.

Det var en sak i Blindleia for noen år siden der en hytteeier brukte masse penger, 15k hvis jeg ikke husker helt feil, på å restaurere ett av de gamle merkene som var forfallt.

Kystverket nektet ham å sette det opp...

Link to post
Share on other sites

Hej Akult / Ingar!

 

så her er det i Svedala.........

 

"Utöver Sjöfartsverket håller bl.a. hamnar, rederier med skärgårdstrafik och båtklubbar prickar, fyrar,

kummel m.m. Tillstånd skall inhämtas hos Sjöfartsverket och märket kan då intas i sjökort. Det är

förbjudet att utsätta sjömärke utan tillstånd eller att sätta ut något i sjön eller vid stranden som liknar

sjömärke och som kan skapa osäkerhet för sjötrafiken. Godkänt sjömärke ska följa gällande

utmärkningssystem.

Sjöfartsverket har inte föreskrivit något undantag från tillstånd enligt tredje stycket, men i praktiken

förekommer viss utmärkning, utan formellt tillstånd, i t.ex. småbåtshamnar.

Ansvar för utmärkningen åvilar den som, med eller utan tillstånd, utlägger eller inrättar en ''säkerhetsanordning''."

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja, bøyene i Svelvikstrømmen eies og vedlikeholdes av private, Drammen havn. De har også driftansvaret for fyrlykter og overettmerker. Er litt usikker på om de eier også disse, men det tror jeg de gjør.

 

Når merkingen nå blir fornyet så skal Kystverket overta eierskap og driftsansvar.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til plassen det snakkes i hele tatt, men vet at det finnes mange tomteskjøter hvor man ved kjøp/feste av tomt uten egen strandlinje fikk tinglyst rett til å sette opp fortøyningsbolt på ett passende sted av grunneier. Dersom man har fått tinglyst og satt opp ett slikt feste vil det vel være naturlig å merke det som privat, for å slippe å flytte båter hver gang du kommer hjem fra fisketur.

Link to post
Share on other sites

Dersom man har fått tinglyst og satt opp ett slikt feste vil det vel være naturlig å merke det som privat, for å slippe å flytte båter hver gang du kommer hjem fra fisketur.

Nei, det er ikke lovlig. I utmark er det også lov å benytte fortøyningsbolter i kortere tid når de ikke brukes av eieren.

 

Fylkesmannen i Vestfold har lagt ut en enkel og grei informasjon om allmennhetens rettigheter og plikter i strandsonen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg skrev ikke hva som var lovlig, men hva som var "naturlig".... :wink:

Så slipper man diskusjonen hver gang en hekksjøgeneral har rigget seg til med sin Princess 45 (er det ikke det alle fysakkene har da i følge andre tråder... :cool: ) og jeg kommer putrende med min 14' og ber ham stikke av... :smash:

 

Er du heldig er det en kranglevoren advokat med lovsamlinga lett tilgjengelig på CBC-dekket...

 

Peace.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ser det står at "mange skjær er merket". Det er nok en sterk overdrivelse. I innseilinga fra NW står det ett par (kanskje 3) lave pinner på skvalpeskjæra. Det er alt som finnes der ute. Ingen merking utafor hverken Betjenterholmen (øya i SW) eller rundt Søndre Stauper (nest søndre øy, den med dassen)

For en del år tilbake ble det satt opp sommermerking av de to lange grunnene øst for Nordre Stauper, den frittliggende grunnen 75 m øst for østre innseiling samt grunnen der noen går på nesten daglig i disse tider inne i den østre innseilinga. Disse stakene droppa de gradvis å sette ut før sommer-rushet. Den siste som ble kutta ut var selve innseilinga for 5-6 år siden.... mener jeg å huske.

Men.... sjøkartet stemmer, så det burde ikke være problemer for de som ikke har vært der før. Anbefaler den Norske Los sine skisser. Har så langt ikke finni noe som ikke stemmer på og rundt Stauper bortsett fra at skissene er godt og vel på den sikre siden når det gjelder dybder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...