Jump to content

SUN960

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt drivanker til min Risør 27.

 

Hvor langt tau bør jeg bruke?

 

Skal det være flytetau eller synketau?

 

Ved f.eks. motortrøbbel/stopp, skal ankeret festes foran eller bak?

 

Andre tips om bruk av drivanker mottas også med takk.

 

 

Hilsen Stein Ivar

Link to post
Share on other sites

Hei,

på mitt drivanker følger det med tau som er ca 10-15m, poenget med drivanker er at det skal festest i baugen slik at den holder seg opp mot bølgene/ vinden. Det er lurt å prøve drivankeret ein gong det er litt vind og bølger, på denne måten veit du korleis det fungerer når du verkeleg treng det.

Link to post
Share on other sites

er dette et av disse små drivankrene som ser ut som en IKEA pose ? Isåfall bør du teste det i hardt vær, mine kilder hevder at disse er helt ubrukelige til annet enn å oppfylle regattabestemmelsene. Og det på seilbåter, som har mye mindre vindfang enn tilsvarende motorbåt.

 

Uansett - du skal bruke et LANGT, grovt og solid SYNKETAU. 50m er minimum, 100m ( ! ) er best. Drivankeret skal i utgangspunktet settes forfra, men å bruke det bakfra, til å f.eks bremse farten ved slep i dårlig vær, kan også være aktuelt. Men - en taukveil gjør kanskje bedre nytte til dette formålet.

 

Mitt forslag er at du virkelig forsøker å bruke dette, under diverse forhold.

Så slipper du tro at drivankeret står for noe det ikke er...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje Suzuki har et litt annet bruk av drivanker i tankene enn det en 27' motorbåt kommer ut for. Hvis du har kjøpt et lite og greit drivanker for bruk når det ikke blåser storm bør du bruke et tau som er langt nok til at du får draget bakover og ikke oppover. Tipper 10-15 meter holder. Synketau vil være en fordel da det hjelper til å holde sekken nede, men det er ikke veldig viktig. Jeg hadde et slikt på en 24' i årevis og brukte det bla annet til fisking. Virker helt greit.

Link to post
Share on other sites

Du har kanskje søkt allerede ? Det står en del her, her og her.

Har søkt, men fant ikke disse linkene......

 

er dette et av disse små drivankrene som ser ut som en IKEA pose ?

Det ser ut omtrent som dette, innkjøpt på Seatronic. Dia. på omkring 1 meter.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...